Hop til indhold

Sele over hoved.


Bamseida
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt en K9 julius sele til Nana som er 9 mdr. gammel. Den sidder rigtigt godt på hende og det virker ikke som om den generer hende.

 

Hun plejer ikke at være bange for noget somhelst, men hun er altså ikke særlig vild med at få selen over hoved. Hun dukker sig og går væk.

 

Jeg har prøve at gi' hende godbidder for at snuse til den og så prøve at sætte den på, stille og roligt. Men hun er altså ikke vild med det.

 

Når jeg så alligevel får listet den på hende, så er hun glad og fro og bare KLAR til at gå tur.

 

Der er ingen problemer med at lukke remmen om maven.

 

Er der andre der har haft ligende problemer og hvordan trænede i det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi havde samme problem - Og det var helt galt da vi havde en sele der skulle mellem forbenene - Den vill han slet ikke have på.

 

Men vi har lært Bamse at sætte sig når han ser selen, og så lokker vi med en gobid, så han ser opad, mens vi lægger selen over hovedet på ham.

 

Det virker rigtig godt for os, og nu er der aldrig problemer med at få den på længere, så måske det kan være en løsning for jer også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se det er et nyt fænomen for mig, har aldrig oplevet en hund der krympede sig når der skulle sele på. Ej heller når jeg tager det ultimative torturredskab frem nemlig Emmas kvælerhalsbånd frem, sele eller halsbånd betyder bare at der skal ske noget sjawt...

 

Men hvordan holder du hænderne når du tager sele på hunden???

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla var hysterisk med at få noget over hovedet... jeg har trænet det ved selv at lade hende tage den på - om man så må sige... :mrgreen:

 

Startede med en stor stofring lavet af et viskestykke... klikkede / roste hende for at snuse / vise interesse for ringen og krævede langsomt mere og mere... indtil hun til sidst kunne stikke hovedet hele vejen igennem og jeg kunne lade ringen falde ned om halsen på hende... Dette tog dog pænt lang tid!

 

Derudover købte jeg en plysterning til hende, hvor hun skulle stikke hovedet ned i, for at hente bolde op af - den hjalp helt sikkert også på træningen og kan varmt anbefales :-D... Indtil da var jeg kun kommet omkring halvvejs gennem viskestykke ringen, men efter leg med terningen gik det pludseligt hurtigt med viskestykket :-D

 

Nu om dage tager hun selv sit agility-halsbånd på (halvkvæl) når jeg holder det frem.... :5up:

 

Link til billeder af Karlas plysterning http://www.hunde-forum.dk/traening/5409-karlas-nye-terning.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, har samme problem med Møffe, både med halsbånd og seler :rolleyes:

 

Han "flygter"/lister væk, når han ser det. Men bliver lokket hen og frem med en godbid.

 

Jeg forsøgte at klikkertræne det med den nye sele, men jeg kom ligesom ikke længere end, at den berørte ørerne.. Skøre kræ, bryder sig åbenbart ikke om presset mod ørerne :confused: Havde også problemer med Ezydog-selen, fordi han ikke brød sig om at blive handlet... Og det var umuligt at træne, for han skulle jo have den på, når han skulle ud og gå.

 

Men næste gang jeg skal have sele, tror jeg, at jeg vil prøve én, der ikke skal poter eller hoveder igennem. Og så har han forhåbentligt lært at stå perfekt til den tid og så klarer vi det på den måde :mrgreen: Håber jeg :genert: Og så skulle jeg måske prøve det med en terning, som Amocca beskriver :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Pyha, DET kender jeg altså godt! Ikke med Tika, for hun er superdygtig til at stå stille og få sele på, men med internatshundene... det kan være et sandt helvede at give dem seler på - nogle er bange, som beskrevet her i tråden, og andre kan slet, slet ikke stå stille.

 

Vi har også oplevet at have besøg af pensionshunde der medbringer egne seler, fint nok... nogle af dem er så lidt - hvordan skal jeg udtrykke det? - egenrådige, og når man så spørger ejeren "tror du godt vi kan give ham/hende den sele på?" kan de gudhjælpemig finde på at svare "æeh, øh... det kan godt være han/hun bliver sur og napper, så det er ikke sikkert!" Joh tak, ejeren kan ikke engang selv få lov at sætte selen på, så hvordan mon det nu lige går med fremmede? :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil bruge terningen er det vist nu eller aldrig - den er kun 21 cm i diameter - så det varer ikke længe før møffedyrets grødhoved er alt for stort (måske er det allerede for stort nu?) :genert:

 

Jeg overvejer at lave en hjemmelavet én :cool:

 

For ja, grødhovedet er vist snart for stort - og ja, hvis ikke allerede :mrgreen: tør dog ikke måle det - han æder bare linialen :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Se det er et nyt fænomen for mig, har aldrig oplevet en hund der krympede sig når der skulle sele på. Ej heller når jeg tager det ultimative torturredskab frem nemlig Emmas kvælerhalsbånd frem, sele eller halsbånd betyder bare at der skal ske noget sjawt...

 

Men hvordan holder du hænderne når du tager sele på hunden???

 

Øhhhh, jeg skulle lige tænke over det.

 

Sådan cirka som følger......

 

Jeg holder selen med højre hånd - der hvor ringen sidder. Den er så kraftig i materialet at den "står af sig selv" ( det lød frækt :slem:)så derfor er det meget naturligt at holde den der. Jeg fører den så over hovedet på Nana - sådan stille og roligt og den rører slet ikke ved hende før den sidder på hendes ryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, har samme problem med Møffe, både med halsbånd og seler :rolleyes:

 

Han "flygter"/lister væk, når han ser det. Men bliver lokket hen og frem med en godbid.

 

Jeg forsøgte at klikkertræne det med den nye sele, men jeg kom ligesom ikke længere end, at den berørte ørerne.. Skøre kræ, bryder sig åbenbart ikke om presset mod ørerne :confused: Havde også problemer med Ezydog-selen, fordi han ikke brød sig om at blive handlet... Og det var umuligt at træne, for han skulle jo have den på, når han skulle ud og gå.

 

Men næste gang jeg skal have sele, tror jeg, at jeg vil prøve én, der ikke skal poter eller hoveder igennem. Og så har han forhåbentligt lært at stå perfekt til den tid og så klarer vi det på den måde :mrgreen: Håber jeg :genert: Og så skulle jeg måske prøve det med en terning, som Amocca beskriver :hmm:

 

 

Det lyder som en go' ide.:klap:

 

Hvor har du købt terningen? Det ser ud som en go' træne/udfordring/lege ting

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst Plato&Co

Plato er heller ikke jublende lykkelig når selen skal tages på, men som regel får jeg ham til at 'sitte' foran mig, holder selen op i hovedhøjde(hans) og bruger 'se her' komandoen(der betyder noget i retning af:"rør min pege finger med snuden, og oplev en haglbyge af godbider") mens jeg peger lige på den anden side af selen, håber det virker på andre hunde med sele-fobi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund havde det samme problem, da hun var lille, så jeg købte bare en sele, der ikke skulle over hovedet. Siden har hun fået seler, der skulle over hovedet, og så var det ikke noget problem overhovedet (!). Måske er det mest hvalpe, der ikke kan lide det? Ellers må det da i hvert fald være muligt at træne med godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde samme problem med mine beagler - indtil jeg kom på at hunde ikke kan lide når man nærmer sig dem forfra og bukker sig ned over dem.

Så jeg har trænet mine hunde til at jeg/vi står på siden af dem hvor de sidder og så tage selen på bagfra - fra nakken og frem over snuen. Det har virket.

 

-Ina:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også altid haft det problem med Akira, Men efter vi har købt en k9 til hende er det ikke så slemt som det har været.. Vi sætter selen ned til hende, så hun selv får lov til at stikke hovedet igennem, når hun er klar. Der er ingen problemer så snart hun har fået den på :)

 

Med halsbånd, har der aldrig været problemer, Det elsker hun at få på, og tager man det af, stiller hun sig og ligger halsen på det, og vil have det på igen. Hun har det kun på når vi går tur, da man aldrig ved om hun kunne sidde fast i noget herhjemme, når hun er alene.. Og vi har prøvet med et andet halsbånd at hun fik det ene forben ind under halsbåndet.. Puha, det kunne ha gået galt, da det skete mens hun var alene i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia

Jeg havde også samme problem med min seks måneder gamle plejehund. Han krympede sig, og forsøgte gerne at undvige når selen skulle over hovedet. Jeg fik en øvelse af en ædfærdsbehandler - som der er nogle andre der også har nævnt - skulle hunden selv få hovedet igennem.

 

Altså holdes selen så den er lige klar til at 'svuppe i' for hunden, og foran hullet som hovedet skal igennem har du godbidden. Godbidden skal selvfølgelig være alt for lækker at modstå, så hunden får hovedet igennem og så kan man blidt lægge selen på ryggen, men vovse tygger.

 

Det begyndte at give resultater efter et par dage, og problemet var løst en lille måned senere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Købte Bassils første sele igår, og havde egentlig lidt forventet at det ville være lidt besværligt i starten. Datteren stod klar med kameraet for at forevige en 'slip-mig-nu-ud-af-selen-for-helvede-mor!'-dans..

 

og hvad sker: INGENTING.. Kan ligeså fint føre selen over hovedet, i med den ene pote og spænde rundt om tønden! :blink:

 

Så - desværre - ingen sjov film (sjov for os - ikke for hunden)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...