Hop til indhold

Indkaldskursus


Bamseida
 Share

Recommended Posts

Jeg har tilmeldt mig og Nana til et indkaldskursus hos kæledyrskompaniet i Viby Sj.

Det er nu for anden gang blevet udskudt pga.manglende tilmelding.:cry:

 

Er der ikke nogen herfra der kunne tænke sig at komme med og ligsom mig forhåbenlig få en hund der kommer hver gang man kalder.:klap:

 

Det strækker sig over to lørdage a 1,5 time og koster 675.-

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej.

 

Det lyder som et rigtigt godt kursus, og det kunne jeg da rigtigt godt tænke mig. Har nemlig også store problemer med indkald med vores Albert.

 

Vi bor i København, men tænker at når det kun er to gange, så er det ikke så umuligt. Vi har desuden bil.

 

Men hvis vi nu bliver nok, hvordan kan det så blive? Har du en aftale med træneren om dette?

 

Mange hilsner Silje

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg syntes også at det er dyrt, men kan intet lignende finde andre steder og de to gange vi har gået til hundetræning, har vi kun trænet en smule indkald.

 

Vi har ret store problemer med indkald fordi Albert ikke gider godbidder (og nej heller ikke coctailpølser, kødboller og lign.). Så hvis det her på nogen måde kan hjælpe, så er det alle pengene værd.

 

Og jeg vil gerne bruge pengene på at prøve, da vi efterhånden har prøvet alt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg syntes også at det er dyrt, men kan intet lignende finde andre steder og de to gange vi har gået til hundetræning, har vi kun trænet en smule indkald.

 

2 gange til hundetræning..... Jamen hundetræning er for livet, ikke kun for 2 gange..

 

Og man træner jo ikke til hundetræning. Der får man redskaberne man skal bruge (elelr nogen af dem ihvertfald), man får præsenteret opgaver, og løsningsmodeller, man får afprøvet hvad man har lært hunden, og et par andre øjne på dét osv.

 

Men selve træningen, og ikke mindst vedligeholdelsen, foregår derhjemme, hele hundens liv.

 

 

Om hunden nu er godbidselsker eller ej, spiller egentlig ingen rolle. Det drejer sig om at hunden skal mene at det er knaldgodt at komme hjem til moooaaar/faaaarr, fordi det er hér alt det sjove sker. Det er hér den får alt det gode...

 

Og så drejer det sig ikke mindst om at lade være med at misbruge sit hjemkald. Lad være med at kald på hunden "bare fordi du kan", lad være med at "bede" hunden komme når du kalder. Når du kalder, så er det fordi den skal komme hjem.

Kald kun, når du kan føre kommandoen igennem. Hvadenten det er af den ene eller den anden vej. Du har kaldt, den skal komme.

 

Med hvalpe kan man endda få et stensikkert indkald forærende. Når de skal have mad, laves et hjemkald, masser af ros, og mad serveret.

Hvalpen fatter ikke hvad du siger, men på sigt glider refleksen "mor fløjter = mad = nu skal jeg skynde mig hjem" over på "mor fløjter = nu skal jeg skynde mig hjem, for der er noget godt"

 

Men igen. Hvis i vil betale den pris for simpel lydighedstræning, så er det givetvis helelr ikke for høj en pris...

Jeg forstår bare ikke hvad der gør hjemkaldstræning til noget der er så særligt at det berettiger dén pris...

 

Men omvendt så er der åbenbart ikke ret mange ting jeg fatter alligevel....

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Synes nu også at det ser rimelig dyrt ud... Har de en hjemmeside?

 

Hvor gamle er jeres hunde? Hvad har i prøvet af forskellige måder at indkalde på?

Er der bestemte steder eller situationer hvor hunden ikke kommer, og er der nogle gange hvor den godt vil?

 

Prøver lige at nævne de indkalds øvelser jeg lige kan komme i tanke om:

 

 

  • Sig KOM Albert hver eneste gang hunden løber i mod jer (om det så bare er i haven) og ros til skyerne / leg / giv godbidder hvis den altså gider spise dem

 

  • Kald med høj stemme - løb væk fra hunden

 

  • Skrab med en pind og vær meget interesseret i noget på jorden, med siden/ryggen mod hunden

 

  • Hav hundens absolutte yndlings legetøj, og brug det KUN i forbindelse med indkald - når hunden kommer, leges der med det

 

  • Træn indkald med lang line (20 meter, 50 meter)

 

  • Find et eller andet indhegnet, kald og gå væk - bliv ved med at gå væk, kommer hunden ikke, så bliv væk. Om i så skal vente til mørkets frembrud, eller at hunden bliver sulten nærmest :blink:

 

  • Lad være med at fodre hunden om morgenen, gå en solid tur og SÅ træn indkald med morgenmaden

 

  • Vær 2 på turen, den ene holder hunden mens den anden løber væk og gemmer sig, kald så på hunden og rosrosros når den finder jer

 

  • Få hunden til at sætte sig, sig bliv, gå 1 meter væk og kald. Ros. Øg afstanden ligeså langsomt.

Vil nok mene at det fedeste er at øve indkald EFTER i har lavet noget sjovt sammen, med snor på. Så hunden allerede er lidt træt og sulten, og i har en god kontakt.

 

Hellere lad som om hunden er en hvalp og start helt forfra med indkald, end at blive ked af at den ikke kommer.

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

2 gange til hundetræning..... Jamen hundetræning er for livet, ikke kun for 2 gange..

 

Og man træner jo ikke til hundetræning. Der får man redskaberne man skal bruge (elelr nogen af dem ihvertfald), man får præsenteret opgaver, og løsningsmodeller, man får afprøvet hvad man har lært hunden, og et par andre øjne på dét osv.

 

Men selve træningen, og ikke mindst vedligeholdelsen, foregår derhjemme, hele hundens liv.

 

 

Om hunden nu er godbidselsker eller ej, spiller egentlig ingen rolle. Det drejer sig om at hunden skal mene at det er knaldgodt at komme hjem til moooaaar/faaaarr, fordi det er hér alt det sjove sker. Det er hér den får alt det gode...

 

Og så drejer det sig ikke mindst om at lade være med at misbruge sit hjemkald. Lad være med at kald på hunden "bare fordi du kan", lad være med at "bede" hunden komme når du kalder. Når du kalder, så er det fordi den skal komme hjem.

Kald kun, når du kan føre kommandoen igennem. Hvadenten det er af den ene eller den anden vej. Du har kaldt, den skal komme.

 

Med hvalpe kan man endda få et stensikkert indkald forærende. Når de skal have mad, laves et hjemkald, masser af ros, og mad serveret.

Hvalpen fatter ikke hvad du siger, men på sigt glider refleksen "mor fløjter = mad = nu skal jeg skynde mig hjem" over på "mor fløjter = nu skal jeg skynde mig hjem, for der er noget godt"

 

Men igen. Hvis i vil betale den pris for simpel lydighedstræning, så er det givetvis helelr ikke for høj en pris...

Jeg forstår bare ikke hvad der gør hjemkaldstræning til noget der er så særligt at det berettiger dén pris...

 

Men omvendt så er der åbenbart ikke ret mange ting jeg fatter alligevel....

 

 

Nu har vi så ikke kun gået to gange, men gået til to omgange af 8 gange. (1½ time hver gang)

 

Selvfølgelig har jeg da heller ikke regnet med at efter de 2x8 gange at han var helt fantastisk til at komme.

 

Det jeg mener er at de på begge hold, stort set ikke gav nogle teknikker til at træne indkald. Vi spurgte selvfølgelig ind til det, men det eneste vi fik af teknikker var at bruge godbidder og så gemme sig.

 

Dette har vi så selvfølgelig trænet rigtig rigtig meget uden held. Derefter forsøgte vi så selv at søge teknikker, bla. vi bøger og hjemmesider. Men vi har aldrig rigtigt haft noget held med de ting vi så har læst os til. Måske vi gør det forkert.

 

Så derfor kunne et intensivt kursus kun i indkald være godt for os, så vi netop kunne få vist de rigtige teknikker (og ikke bare læse om dem på nettet, i bøger mv.).

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes nu også at det ser rimelig dyrt ud... Har de en hjemmeside?

 

Hvor gamle er jeres hunde? Hvad har i prøvet af forskellige måder at indkalde på? Min er lidt over et år, så selvfølgelig er han en teenager, men han kom heller ikke da han var hvalp. han er desuden kastreret.

Er der bestemte steder eller situationer hvor hunden ikke kommer, og er der nogle gange hvor den godt vil? nej, ikke bestemte situationer, men nogle gange vil han gerne komme, men for det meste står han bare og "griner" af os.

 

Prøver lige at nævne de indkalds øvelser jeg lige kan komme i tanke om:

 

 

  • Sig KOM Albert hver eneste gang hunden løber i mod jer (om det så bare er i haven) og ros til skyerne / leg / giv godbidder hvis den altså gider spise dem Dette gør vi stort set hver gang han kommer imod os.

  • Kald med høj stemme - løb væk fra hunden Dette har vi også prøvet rigtig mange gange, og han løber da også efter os, men så snart vi stopper med at løbe, så løber han væk fra os igen.

  • Skrab med en pind og vær meget interesseret i noget på jorden, med siden/ryggen mod hunden Har prøvet med godbidder på jorden, hans ynglings bold, en pind mv. og kocentreret mig helt om at se interesseret på dette, men han kom stadig ikke.

  • Hav hundens absolutte yndlings legetøj, og brug det KUN i forbindelse med indkald - når hunden kommer, leges der med det Dette har vi også prøvet med hans ynglings bold, han står dog kun i god afstand og kigger interesseret, men kommer aldrig tættere på.

  • Træn indkald med lang line (20 meter, 50 meter) Dette har vi dog aldrig prøvet, så det må vi hellere prøve. God ide.

  • Find et eller andet indhegnet, kald og gå væk - bliv ved med at gå væk, kommer hunden ikke, så bliv væk. Om i så skal vente til mørkets frembrud, eller at hunden bliver sulten nærmest :blink: Dette har vi også prøvet rigtig mange gange, og det virker skam også, han kommer der, men i alle andre situationer så er han ligeglad. Så ved ikke hvordan man overfører dette på almindelige situationer.

  • Lad være med at fodre hunden om morgenen, gå en solid tur og SÅ træn indkald med morgenmaden Han får aldrig mad før vi træner, og desuden så er han ikke interesseret i morgenmad, han vil kun spise om aftenen (igen det med ingen interesse for godbidder, og han er endda en labbe blanding:hmm:)

  • Vær 2 på turen, den ene holder hunden mens den anden løber væk og gemmer sig, kald så på hunden og rosrosros når den finder jer Har vi også prøvet, altså både min kæreste og jeg, så han er tryg ved os begge. Men så snart der er noget andet spændende, så er han ligeglad, også selvom både min kæreste og jeg gemmer os.

  • Få hunden til at sætte sig, sig bliv, gå 1 meter væk og kald. Ros. Øg afstanden ligeså langsomt. Dette virker også fint, men så snart han bliver distraheret, så er han ligeglad med os.

Vil nok mene at det fedeste er at øve indkald EFTER i har lavet noget sjovt sammen, med snor på. Så hunden allerede er lidt træt og sulten, og i har en god kontakt.

 

Hellere lad som om hunden er en hvalp og start helt forfra med indkald, end at blive ked af at den ikke kommer.

 

Tusind tak for rådene.

 

Men altså, han ved godt at han skal komme, men vælger at ignorere os.

 

Skal nok lige nævnes at vi har et rigtigt tæt forhold med ham, så det er ikke fordi han ikke føler noget tilhørsforhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu har vi så ikke kun gået to gange, men gået til to omgange af 8 gange. (1½ time hver gang)

 

Selvfølgelig har jeg da heller ikke regnet med at efter de 2x8 gange at han var helt fantastisk til at komme.

 

Det jeg mener er at de på begge hold, stort set ikke gav nogle teknikker til at træne indkald. Vi spurgte selvfølgelig ind til det, men det eneste vi fik af teknikker var at bruge godbidder og så gemme sig.

 

Dette har vi så selvfølgelig trænet rigtig rigtig meget uden held. Derefter forsøgte vi så selv at søge teknikker, bla. vi bøger og hjemmesider. Men vi har aldrig rigtigt haft noget held med de ting vi så har læst os til. Måske vi gør det forkert.

 

Så derfor kunne et intensivt kursus kun i indkald være godt for os, så vi netop kunne få vist de rigtige teknikker (og ikke bare læse om dem på nettet, i bøger mv.).

 

Som instruktør har jeg afholdt intensive kurser i indkald i sommerens løb.

Fælles for mange af kursisterne var at de fokuserede på indkaldet og kun selve indkaldet og ikke rigtigt var åbne for, hvad der skal til for at hunde ønsker at være tæt med ejeren, hvilket er basis for et godt og sikkert indkald.

Man stirrede sig ligesom blind på et problem i stedet for at se efter en løsning.

 

Noget af det vi bør være opmærksomme på med indkald er at:

 

  • Det man kalder hunden væk fra skal belønnes med noget der er bedre

  • At belønningssekvensen skal vare pænt lang tid så belønningen virkelig gør indtryk på hunden

  • At sværhedsgraden kun gradvist sættes op og man ikke bare forventer et succesfuldt indkald før hunden faktisk har lært det. Altså at man følger reglerne for indlæring til punkt og prikke.

  • Der er nemlig forskel på træning og præstation. Alligevel er det præstation mange hundeejere forventer af deres hunde - før de overhovedet kan præstere

  • At hunden er velstimuleret/motioneret før man går i gang med træningen

  • At man i indkaldstræning (som i al anden træning) skaber en kontrolleret situation, så der er størst mulighed for succes

Er indkaldet først forkert indlært skal der ofte et stort arbejde til for at vende det og rigtigt mange hundeejere lægger ikke nok arbejde i det, men øver kun halvhjertet og så bliver resultatet derefter.

 

Du kan muligvis komme et godt indkald lidt nærmere ved at følge ovenstående :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tusind tak for rådene.

 

Men altså, han ved godt at han skal komme, men vælger at ignorere os.

 

Skal nok lige nævnes at vi har et rigtigt tæt forhold med ham, så det er ikke fordi han ikke føler noget tilhørsforhold.

 

Markeringen. Nej, han ved ikke han skal komme, hvor skulle han vide det fra? han kan ikke læse jeres ønsker/krav.

 

Han ved derimod at han kan undlade at komme indenfor gribevidde, det har han lært af erfaring.

 

Det lyder som om I har grebet ud efter ham så han har lært ikke at komme tæt nok på jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som instruktør har jeg afholdt intensive kurser i indkald i sommerens løb.

Fælles for mange af kursisterne var at de fokuserede på indkaldet og kun selve indkaldet og ikke rigtigt var åbne for, hvad der skal til for at hunde ønsker at være tæt med ejeren, hvilket er basis for et godt og sikkert indkald.

Man stirrede sig ligesom blind på et problem i stedet for at se efter en løsning.

 

Noget af det vi bør være opmærksomme på med indkald er at:

 

  • Det man kalder hunden væk fra skal belønnes med noget der er bedre

  • At belønningssekvensen skal vare pænt lang tid så belønningen virkelig gør indtryk på hunden

  • At sværhedsgraden kun gradvist sættes op og man ikke bare forventer et succesfuldt indkald før hunden faktisk har lært det. Altså at man følger reglerne for indlæring til punkt og prikke.

  • Der er nemlig forskel på træning og præstation. Alligevel er det præstation mange hundeejere forventer af deres hunde - før de overhovedet kan præstere

  • At hunden er velstimuleret/motioneret før man går i gang med træningen

  • At man i indkaldstræning (som i al anden træning) skaber en kontrolleret situation, så der er størst mulighed for succes

Er indkaldet først forkert indlært skal der ofte et stort arbejde til for at vende det og rigtigt mange hundeejere lægger ikke nok arbejde i det, men øver kun halvhjertet og så bliver resultatet derefter.

 

Du kan muligvis komme et godt indkald lidt nærmere ved at følge ovenstående :lol:

 

Jamen jeg er helt enig, og det er sikkert også her vores problem ligger. men netop derfor vil vi gerne på sådan en intensivt kursus som du også har holdt, således at vi kan prøve at få rettet op/lært det rigtigt.

 

Det er det der er hele humlen i denne tråd. Jeg prøver bare at forsvare hvorfor jeg gerne vil til sådan et kursus, når jeg tidligere i tråden har fået at vide at det var dumt bare for at lære lidt basis indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det er dyrt for 3 timers træning, men jeg er villig til at betale det og så håbe at det giver mig lige præcis de værktøjer der skal til for at træne det.

 

Jeg ved godt at det ikke er til selve træningen det hele lykkes, men derimod det man træner til hverdag der gør forskellen. I øvrigt ligesom alle de andre ting man vil lære sin hund.

 

Det der tiltaler mig er at det er et intentivt kursus der KUN handler om indkald og intet andet.

 

Det jeg også håber på at lære, er hvad JEG gør forkert - for et eller andet gør jeg jo galt, siden jeg ikke kan hamle op med rådyr og fugle samt andre dufte i skoven.

 

Nana er 9 mdr.gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er helt enig, og det er sikkert også her vores problem ligger. men netop derfor vil vi gerne på sådan en intensivt kursus som du også har holdt, således at vi kan prøve at få rettet op/lært det rigtigt.

 

Det er det der er hele humlen i denne tråd. Jeg prøver bare at forsvare hvorfor jeg gerne vil til sådan et kursus, når jeg tidligere i tråden har fået at vide at det var dumt bare for at lære lidt basis indkald.

 

 

Hvor i alverden har du fået at vide at det var dumt???

 

Det der tiltaler mig er at det er et intentivt kursus der KUN handler om indkald og intet andet.

Det der er sagens kerne set fra mit synspunkt af, er at det bare ikke er indkaldet der skal kigges på, men derimod alt det andet som er et grundlag for AL anden træning også.

 

Som jeg skrev tidligere, så drejer det sig mest af alt om kontakt og dét at man som fører skal finde ud af hvordan man gør sig til "gud" for sin hund.

 

Det drejer sig også om at man skal finde ud af ikke at misbruge sine kommandoer.

 

Sæt hunden op til succes.

 

Kan se Ninjamor har skrevet lidt henaf det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indkaldstræning er ikke noget der fylder meget når vi er til træning, men det er faktisk den eneste diciplin Mio han er 100% i til træning men kun 10-80% i når vi er hjemme! :roll: Det er dog blevet bedre på det seneste, så håber det går i den retning.

Det vigtige ved indkald er, at du er mere interessant end alt andet (ved det kan være svært med unghunde :oops:) om det så betyder du skal baske med armene, løbe, synge, have en dåse kattepaté i hånden eller lign. Og så altid være positiv selvom vovse ikke lige kommer på sekundet. Vi bruger også meget det med ikke at sætte Mio i snor hver gang vi laver indkald - sådan lidt Lotto, måske, måske ikke :5up:

 

Har du kigget på alternative træningssteder evt.?

 

Vi har "indbygget" indkaldstræning hos FOF (Lone Greva), men den sæson er desværre slut nu - Man får virkelig mange timer for pengene, især hvis man er studerende/arbejdsledig/ect.:

http://www.fof.dk/dkafdeling/emner.asp?fagnr=988636&kursusnr=860&afdnr=3&enhed_id=2&kursusgrnr=110&msub=1#988636

 

Jeg sad og kiggede på vores andet træningssted (hos Pia i Hasselager), og hun har også et kursus med indkald "indbygget":

http://www.positivtraening.dk/tran/fam.html

Hun er super grundig, og hun forsøger gerne at finde en løsning på hold der måske ikke lige går op.

Kan også se at to enetimer hos hende (3timer) koster det samme som det kursus du gerne vil på - det er jo så en mulighed, at snakke med hende om i kan være to til enetimen (for at få forstyrrelse fra en anden hund med)?

 

Hvad end i finder ud af, så held og lykke og god træning! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

2 gange til hundetræning..... Jamen hundetræning er for livet, ikke kun for 2 gange..

 

Og man træner jo ikke til hundetræning. Der får man redskaberne man skal bruge (elelr nogen af dem ihvertfald), man får præsenteret opgaver, og løsningsmodeller, man får afprøvet hvad man har lært hunden, og et par andre øjne på dét osv.

 

Men selve træningen, og ikke mindst vedligeholdelsen, foregår derhjemme, hele hundens liv.

 

 

Om hunden nu er godbidselsker eller ej, spiller egentlig ingen rolle. Det drejer sig om at hunden skal mene at det er knaldgodt at komme hjem til moooaaar/faaaarr, fordi det er hér alt det sjove sker. Det er hér den får alt det gode...

 

Og så drejer det sig ikke mindst om at lade være med at misbruge sit hjemkald. Lad være med at kald på hunden "bare fordi du kan", lad være med at "bede" hunden komme når du kalder. Når du kalder, så er det fordi den skal komme hjem.

Kald kun, når du kan føre kommandoen igennem. Hvadenten det er af den ene eller den anden vej. Du har kaldt, den skal komme.

 

Med hvalpe kan man endda få et stensikkert indkald forærende. Når de skal have mad, laves et hjemkald, masser af ros, og mad serveret.

Hvalpen fatter ikke hvad du siger, men på sigt glider refleksen "mor fløjter = mad = nu skal jeg skynde mig hjem" over på "mor fløjter = nu skal jeg skynde mig hjem, for der er noget godt"

Men igen. Hvis i vil betale den pris for simpel lydighedstræning, så er det givetvis helelr ikke for høj en pris...

Jeg forstår bare ikke hvad der gør hjemkaldstræning til noget der er så særligt at det berettiger dén pris...

 

Men omvendt så er der åbenbart ikke ret mange ting jeg fatter alligevel....

 

Det er præcis det jeg håber at "de" kan hjælpe mig med.

 

Ku' ikke være mere enig.

 

Et eksempel: Hunden løber ind mellem træerne, er total fokuseret på et spor.

Der kan man jo absolut være sikker på at hunden IKKE kommer. Man kan da ikke bare lade være med at kalde på hunden - for så er den jo væk!!

Jeg vil aldrig bringe mig selv eller min hund i sådan en situation, for den komme altså ikke - derfor er den i snor i skoven.

Jeg vil bare så gerne lære det!!

 

Go' ide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor i alverden har du fået at vide at det var dumt???

 

 

Det der er sagens kerne set fra mit synspunkt af, er at det bare ikke er indkaldet der skal kigges på, men derimod alt det andet som er et grundlag for AL anden træning også.

 

Som jeg skrev tidligere, så drejer det sig mest af alt om kontakt og dét at man som fører skal finde ud af hvordan man gør sig til "gud" for sin hund.

 

Det drejer sig også om at man skal finde ud af ikke at misbruge sine kommandoer.

 

Sæt hunden op til succes.

 

Kan se Ninjamor har skrevet lidt henaf det samme.

 

 

Det er bare sk... irriterende når nu næsten al anden træning lykkes. Der må jeg jo gøre noget rigtigt. Man opnår jo ikke succes uden at ha' god kontakt. (Det skal selvfølgelig ikke forstås sådan at jeg er uden fejl, for det er ingen :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Et eksempel: Hunden løber ind mellem træerne, er total fokuseret på et spor.

Der kan man jo absolut være sikker på at hunden IKKE kommer. Man kan da ikke bare lade være med at kalde på hunden - for så er den jo væk!!

Jeg vil aldrig bringe mig selv eller min hund i sådan en situation, for den komme altså ikke - derfor er den i snor i skoven.

Jeg vil bare så gerne lære det!!

 

Du kan hente den.. At kalde i sådan en situation, hvis man ved ens hjemkald ikke fungerer, er jo dømt til at mislykkes allerede inden man gør forsøget... Hvorfor så gøre det alligevel.

 

Havde man fået etableret sig selv som "gud", allerede da hvalpen satte poterne indenfor huset første gang, så fungerede hjemkaldet også i sådan en situation

 

EFtersom hjemkaldet ikke fungerer (fordi man ikke har grebet grundlaget for et hjemkald rigtigt an fra start af) så er der snor på, og så vil den jo alligevel ikke gå væk.

 

Det er præcis det jeg håber at "de" kan hjælpe mig med.
Det samme kan alle andre træningspaldser også. Særligt hvis man kobler sin sunde fornuft til.

Det er ikke en videnskab.

 

 

Hunden skal have noget ud af at komme når der kaldes. Det skal ganske enkelt være det bedste hunden ved.

 

Grundlaget for dét, er nødvendigvis at finde i ens egen måde at håndtere hunden på. "Giver jeg den rent faktisk noget der er værd at komme hjem efter?"

Det "noget" kan sagtens være en selv. (i mit tilfælde er/var det, eftersom jeg ikke rigtig bruger godbidder e.l. i træningen)

 

For at det kan være en selv, der er drivmidlet bag hundens gode hjemkald, kræver det at man i hundens øjne er igangsætteren. Initiativtageren, groft forenklet naturligvis.

Hunden får slet og ret kun noget fornuftigt og sjovt at lave, hvis du giver den det. Det kan være i form af godbidder, leg, elelr andre opgaver som apporteringer eller søg elelr lignende.

Der er mange veje til samme mål, og netop dét at man bliver "den der er sjov at være sammen med" er grundlaget for alt træning. Også hjemkald. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor i alverden har du fået at vide at det var dumt???

 

Ja det kan godt være du ikke ordret skrev det, men det var da tydeligt at det var det du mente.

 

Men du er jo åbenbart så stor en ekspert. Og jeg beklager at jeg nogensinde kunne overveje at bruge 675 kr på et intensivt kursus i indkald, især når hele grunden jo er at det er netop disse teknikker vi mangler (al anden træning vi laver fungerer perfekt.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan godt være du ikke ordret skrev det, men det var da tydeligt at det var det du mente.

Dét kan du ikke vide en hujende fis om, så lad lige være med at lægge ord i munden på mig.

 

 

Men du er jo åbenbart så stor en ekspert. Og jeg beklager at jeg nogensinde kunne overveje at bruge 675 kr på et intensivt kursus i indkald, især når hele grunden jo er at det er netop disse teknikker vi mangler (al anden træning vi laver fungerer perfekt.)

"DIsse teknikker" er akkurat de samme som i al anden træning.

 

Konsekvens, føring, og sund fornuft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dét kan du ikke vide en hujende fis om, så lad lige være med at lægge ord i munden på mig.

 

 

 

"DIsse teknikker" er akkurat de samme som i al anden træning.

 

Konsekvens, føring, og sund fornuft.

Nu er det jo ikke sikkert at alle andre besidder den samme erfaring som dig og så kan det altså være ret svært at gennemskue hvad man kan gøre for at rette op på et indkald, der ikke fungerer.

 

Jeg synes da også, det er mange penge, men hvis det kan hjælpe nogen med at få et bedre indkald, så skal de da have lov til at bruge pengene på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er hunde jo forskellige, jeg har for første gang, erhvervet mig en hund, ( Hun er 5½ mdr. ) der er TOTALT ligeglad, med hvad der tilbydes hende, om jeg leger sprællemand, har lækre hjemmelavede, røgede edderfugle hapser, om jeg stikker den anden vej, gemmer mig og hvad jeg ellers laver og gør.

Hun er superdygtig til lydighedsøvelser, faktisk så god, at jeg for første gang, overvejer at træne til konkurrence, men indkald, nej.

Så jeg bliver nødt til at "opfinde", min egen indkalds øvelse, da alt det gængse ikke virker, og sådan er det med lige hende. Jeg har altid som det første, når jeg fik hvalpene hjem, øvet indkald da det er den vigtigste ting at kunne, og det har virket, men ikke med hende her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt se i har prøvet mange forskellige ting.. Vores hund er stadig kun en lille hvalp, han har fra starten haft sin egen ide om hvornår han skulle komme :hmm: Så jeg ved godt at det ikke er nemt, og synes heller ikke at det er en dum ide at få nogle timer som specifikt omhandler dette (det er vel som sådan heller ikke dyrere end en adfærds behandler?)

 

Bare lige en lille ting. Du skriver at hunden står og griner af dig, kender den godt :rolleyes: - meeen vil lige sikre mig at du også kender hundens dæmpende signaler? Fx kalder du, du kalder igen, du kalder 1000 gange og tonen bliver dybere og mere irriteret, forstå mig ret, det er næsten umenneskeligt ikke at blive irriteret - men stiller hunden sig op og lugter til græsset eller en busk?

Så er det faktisk, ofte, ikke fordi den ignorerer dig - men den prøver at dæmpe situationen.

 

Har også læst nogle ting om at man ikke bør stå med front i et indkald (i hvert fald hvis det ikke virker så godt), hellere med siden til.

Måske kan i nemmere få hunden helt tæt på jer når et kald engang i mellem virker, ved at sætte jer på hug med siden til?

 

Har pastet en heeelt masse om dæmpende signaler o.l. på min side, under blog, hvis du/i vil læse om det.. prøver selv at holde øje med nogle af dem, det er nemmere ikke at blive irriteret hvis man er klar over at lige dét der, det er hunden der synes jeg er for streng.

 

Som en anden skriver, lotto er vildt godt at øve - at det er uigennemskueligt hvornår snoren kommer på.

 

Vi øver indkald til den store guldmedalje herhjemme, Buddha mener sagtens at han kan overleve uden os på en tur, det som hjælper mest er at vi går steder hen med ham hvor det ikke er farligt, og så vader vi bare fra ham. Ses Buddha - det er han begyndt at komme med på.

Medmindre der er en anden hund eller lignende selvfølgelig - så må vi vente eller hente ham.

 

Nogle dage er han helt væk, ingen kontakt overhovedet, men andre dage går det virkelig fremad! De dage vi slet ikke har held, der ender han i snor, ikke de første par gange vi har fået fat i ham, men lige pludselig - især hvis vi nærmer os et sted hvor vi ved at der enten er alt for spændende.

 

Ligemeget hvad håber jeg i finder ud af det, og selv om det ikke var det tråden var oprettet for, kan det jo ske at i får et råd eller 2 med på vejen i kan bruge til noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jamen jeg er helt enig, og det er sikkert også her vores problem ligger. men netop derfor vil vi gerne på sådan en intensivt kursus som du også har holdt, således at vi kan prøve at få rettet op/lært det rigtigt.

 

Det er det der er hele humlen i denne tråd. Jeg prøver bare at forsvare hvorfor jeg gerne vil til sådan et kursus, når jeg tidligere i tråden har fået at vide at det var dumt bare for at lære lidt basis indkald.

 

Det skulle ikke være nødvendigt at forsvare det, jeg håber du får noget ud af kurset hvis det kommer op at stå :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg synes også det er dyrt for 3 timers træning, men jeg er villig til at betale det og så håbe at det giver mig lige præcis de værktøjer der skal til for at træne det.

 

Jeg ved godt at det ikke er til selve træningen det hele lykkes, men derimod det man træner til hverdag der gør forskellen. I øvrigt ligesom alle de andre ting man vil lære sin hund.

 

Det der tiltaler mig er at det er et intentivt kursus der KUN handler om indkald og intet andet.

 

Det jeg også håber på at lære, er hvad JEG gør forkert - for et eller andet gør jeg jo galt, siden jeg ikke kan hamle op med rådyr og fugle samt andre dufte i skoven.

 

Nana er 9 mdr.gammel.

 

Ikke fordi jeg vil eller skal forsvare det omtalte træningssted, men pris vil jeg da gerne tale lidt om: Træk moms og skat fra. Ved 6 kursister står man så med en timepris på ca. 600kr for weekendarbejde.

 

Tiden til tilrettelægning og evaluering er inkluderet.

 

Er træningspladsen lejet skal dette også inkluderes i prisen.

 

Eventuelt uddelt materiale koster også.

 

På sådanne kurser er vi på min træningsplads to instruktører og lige så stille og roligt bliver indkomsten for instruktøren mindre og mindre.

 

Jeg har ikke kunnet læse på omtalte træningsssteds hjemmeside hvor mange deltagere der kan være og hvor mange instruktører der er på

 

Jeg kan godt se det virker dyrt, men det er jo (forhåbenligt) eksperthjælp man får, hvor eksperten har betalt sin egen uddannelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop
Ikke fordi jeg vil eller skal forsvare det omtalte træningssted, men pris vil jeg da gerne tale lidt om: Træk moms og skat fra. Ved 6 kursister står man så med en timepris på ca. 600kr for weekendarbejde.

 

For 3 timer = 200,- i timen. Det er da en udmærket timeløn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...