Hop til indhold

Dominans

Gæst michael
 Share

Recommended Posts

Gæst michael

Jeg har en 1,5år gammel labrador tæve som er utrolig dominerende. Vi bor på landet min kone, mig og hunden. Hunden har fra lille altid haft tendenser til at vil dominere os men nu er det gået helt galt, det giver sig udtryg i opspring biden efter hænder og haser, gøen af os, hvis jeg kysser min kone fare den på os, den pinker op af os og vil i det hele taget komendere med os. Hvis vi sætter den på plads forvære vi situationen. Samme adfærd praktisere den overfor vores gæster. Vi har virkelig seriøs brug for hjælp hvis den adfærd ikke skal munde ud i en aflivning, så alle gode råd er velkomne:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har en 1,5år gammel labrador tæve som er utrolig dominerende. Vi bor på landet min kone, mig og hunden. Hunden har fra lille altid haft tendenser til at vil dominere os men nu er det gået helt galt, det giver sig udtryg i opspring biden efter hænder og haser, gøen af os, hvis jeg kysser min kone fare den på os, den pinker op af os og vil i det hele taget komendere med os. Hvis vi sætter den på plads forvære vi situationen. Samme adfærd praktisere den overfor vores gæster. Vi har virkelig seriøs brug for hjælp hvis den adfærd ikke skal munde ud i en aflivning, så alle gode råd er velkomne:cry:

Dum situation at stå i.

Du er inde på at hvis du irettesætter hunden i situationen bliver adfærden værre. Det kunne få en lille klokke til at bimle i dit hoved, men hvis man er inde omkring dominanstanken er det naturligvis svært at se ud over det :lol:

Den dominante hund er det kun ift. etablerede relationer og derfor ikke overfor fremmede. Dominans er en relationsting.

Det lyder som om I er kommet helt skævt ind på hinanden og får kørt ud af nogle uhensigtsmæssige sidespor.

Din unge tæve er ikke dominant og hun vil ikke kommandere med jer.

De adfærd du beskriver er de adfærd usikkerhed og situationsbetinget stress ofte får frem i hunde.

Hvordan beskæftiger i hende til daglig. hvad bruger hun sin energi på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden har en kæmpe inhegnet have den kan løbe rundt i og hvor vi træner den med almindelig lydigheds træning, kaster pind men det er også her den uheldige adfærd udspiller sig. Udover haven går vi med den, min kone er hjemmegående så den er ikke meget alene men når den er laver den meget ballade og ødelægger ting. Jeg trode det var dominans når den bider i haser og hænder og parre sig op af os

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden har en kæmpe inhegnet have den kan løbe rundt i og hvor vi træner den med almindelig lydigheds træning, kaster pind men det er også her den uheldige adfærd udspiller sig. Udover haven går vi med den, min kone er hjemmegående så den er ikke meget alene men når den er laver den meget ballade og ødelægger ting. Jeg trode det var dominans når den bider i haser og hænder og parre sig op af os
Når hunden bider jer, mens I kaster pind med den, er det et udtryk for at det hele er blevet for meget for hende. Hun kører sig selv op i et alt for højt gear og kan slet ikke stoppe igen. Hun ender med at kamme over og bide jer.

Kastelege er generelt en dårlig ide, fordi hunden nemt stresser over det.

Problemløsningsopgaver og aktiviteter hvor hunden skal tænke sig om, er meget bedre. Læs mere her: http://www.jettefuglsang.dk/9306/aktivering

Det er en side jeg selv er ret vild med :blink: Derudover kan du søge på aktivering eller månedens udfordring herinde eller på google. Så burde der dukke noget op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvad hedder hun? "Hunden" er så upersonligt når jeg skriver :lol:

Når hun ikke kan være alene og er destruktiv er det er udtryk for din hunds indre uro og utryghed. Hun skal lære sekund for sekund at være tryg og afbalanceret når hun er alene.

Som Theresa skriver er kastelege generelt en aktivitet man skal tilbyde med varsomhed fordi hundene alt for nemt bliver for opkørte og dermed ikke kan udvise selvkontrol. Når hun hapser jer i denne situation er det fordi hun ikke KAN andet for at komme af med sin opkørthed.

Som bør der ikke kan sidde stille efter de er blevet fyldt med sukker...

Forud for at hun skal efterlades alene bør hun ikke aktiveres med kastelege eller anden vils aktivitet da hun derefter ikke har ro i kroppen.

Prøv at tilbyde hende flere daglige foder/godbidssøg i haven, det er en rigtig god aktivitet som er skræddersyet til en labrador :banan:

Kommer der fotos af hende?

Det har som du kan se intet med dominans eller at ville bestemme at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden heder Carla min avatar er billede af hende. Vi laver søge øvelser med hende. Er apotering øvelser også en kasteleg, det er ellers en øvelse der stod højt på listen da jeg var på hvalpekursus med hende. Jeg tror at vi har en rimelig høj beskæftigelses nivue, hvis vi skal beskæftige hende yderligere og adfærden er stresbetinget tror jeg ikke det vil hjælpe og det er som om at at hun er gået i hak i denne adfærd

Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre allerede har skrevet så skal kastelege stoppes, og hunden skal i stedet bruge sin hjerne.

Jeg har selv en hund der nemt stresser, efter omlægning af aktivering har vi fået en hund der har det meget bedre. Nu har vi meget mere glæde af hinanden.

Jeg synes i skal læse "Familiehunden", den er skrevet af Lone Greva. Der er masser forslag til aktivering af hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden heder Carla min avatar er billede af hende. Vi laver søge øvelser med hende. Er apotering øvelser også en kasteleg, det er ellers en øvelse der stod højt på listen da jeg var på hvalpekursus med hende. Jeg tror at vi har en rimelig høj beskæftigelses nivue, hvis vi skal beskæftige hende yderligere og adfærden er stresbetinget tror jeg ikke det vil hjælpe og det er som om at at hun er gået i hak i denne adfærd

I skal ikke bekæftige hende ydeligere, I skal beskæftige hende på en anden måde. Kender alt til situationen, men tro mig, hvis I gør en indsats vil I se resultater. Men det tager naturligvis sin tid, det er ikke gjort på 14 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Appotering er jo en super måde at aktivere en labrador på. Men apportgenstanden skal bare ikke kastes. Læg den et sted og lad hunden bruge sin næse for at finde den.

Inddrag evt. også Carla i dagligdagens gøremål. Labradoren er jo som regel rigtig glad for at bruge deres mund og bære på ting, så det ville være oplagt at lade hende bære nogle ting for jer i hverdagen. F.eks. avisen eller franskbrødet i posen hjem fra bageren eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Apportering og kastelege er IKKE det samme. ABsolut ikke.

EN apportering er sådan set en ret kompleks sammensat øvelse, hvor kastelege er "yaaaayyyy ud og hent bold der flyver!!!! Yipppeeeee!!!!!"

Men begge dele kan sagtens køre en hund så godt op, at den begynder at stresse. Og formår man ikek at bruge den stress til noget fornuftigt (såsom en retrievers reelle arbejdsformål) så kan det meget vel resultere i en adfærd som den du beskriver.

Det har imo heller ikke noget som helst med dominans at gøre, men derimod med at hunden slet og ret mangler noget fornuftigt at give sig til, såvel som at i som hundeejere ikke helt har indset at det faktisk er en jagthunderace i har jer.

Som allerede foreslået: Arbejdsopgaver som søg, markeringer mm. kan være gode at gå igang med. Men jeg ville ikke råde jer til at starte på egen hånd. Gå ud og deltag i træningsklubberne. Retrieverklubben ville vel være et godt bud.

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for alle de gode råd godt der findes et forum som dette ellers var vi kørt helt af sidesporet.... TAK:lun:

Hvor er det dog dejligt at du er så modtagelig for råd :5up:

Det er ikke alle der ønsker de svar der gives når de tror det handler om dominans :blink:

Held og lykke med det hele :5up:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst Rosa og Eva
Vi har virkelig seriøs brug for hjælp hvis den adfærd ikke skal munde ud i en aflivning, så alle gode råd er velkomne:cry:

Og hvor er det godt du skriver herind, for her er mange søde og dygtige hundeførere som gerne vil hjælpe jer med råd og vejledning.

I må altså endelig ikke aflive jeres vuffer... For jeres problematik er meget tydeligt et håndteringsproblem, lad ikke Carla blive en del af de dumme statistikker.

I tråden er der faktisk givet gode svar, så jeg vil ikke gentage de gode råd, men blot sige, at jeg er sikker på I kan løse dette på en god måde som I bliver glade for på langt sigt.

Mange Hilsner Eva og Rosa

Link til indlæg
Del på andre sites