Hop til indhold

Din hunds oprindelige opgave


Gæst Buddha
 Share

Dyrker du sport eller andet med din hund, ud fra racens oprindelige arbejdsfunktion?  

52 stemmer

  1. 1. Dyrker du sport eller andet med din hund, ud fra racens oprindelige arbejdsfunktion?

    • Ja ret meget
      9
    • Til dels
      26
    • Nej, nærmest ikke
      16
    • Jeg ved ikke hvor min hund kommer fra og hvad den er blevet brugt som
      1


Recommended Posts

Vil rigtig gerne høre hvad jeres forskellige racer egentlig er blevet brugt til oprindeligt, kender selvfølgelig en del men er sikker på at der er rigtig mange jeg ikke ved hvad har lavet før i tiden.

 

Så skriv hvilke(n) race® i har, hvad de har været brugt til gennem tiden og om det er noget i lægger vægt på hjemme hos jer - altså, dyrker i en bestemt sport fordi det er det hunden er 'skabt' til?

 

 

Jeg havde, og får, en samojed. Den har været brugt til slædetræk og som dyne, og går alt som det skal, skal han bruges både til vogntræk og som dyne på en kold aften hvor ovnen er gået ud :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skrevet til dels :mrgreen: men det er nok så meget sagt... Hun er jo en blanding af lab/cocker og dansk/svensk gårdhund. Lab og cocker generne forsvandt dog tydeligvis med badevandet... ihvertfald er der ikke meget jagthund i hende...

 

Hun kan dog godt lide at hente ting - snert af retrieveren, så det får hun lov til i stor stil.

 

Den dansk/svenske gårdhund blev brugt som alarm og rottehund på gårdene og senere som cirkushund. Hun får lov at fortælle os når der kommer gæster og cirkustricks laver vi masser af :mrgreen:

 

Men mest af alt bliver hun brugt til agility. Det er der nok ikke nogen hunde der oprindelig var "lavet til" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Størrelse

Hvilken størrelse pudlen havde fra starten, strides der også om: Nogle mener, at den hvide, lille pudel var den første, andre at storpudlen er den ældste af de fire varianter. Sikkert er det, at de større pudler for flere hundrede år siden blev fremavlet som jagthunde – vandapporterende andehunde. De var fremragende i vandet, og det er denne funktion, der har medført de klipninger, vi også ser i dag:

Meget pels på forkroppen til at beskytte brystkassen, pomponer om leddene for at beskytte mod gigt, to pomponer bag den store manke til at beskytte nyrene, dusk på halen, så hunden var let at få øje på. Resten af pelsen var klippet ned for at mindske vandmodstanden. Den klippede pudel steg i popularitet og har ført til de velfriserede pudler, vi ser i dag: Mange forskellige ”frisurer”, men alle med baggrund i den gamle klip.

 

Intelligent og lærenem

Pudlen er en yderst intelligent og lærenem hund, som man stort set kan anvende til alt. Det er ikke tilfældigt, at det netop er pudlen, man altid ser som cirkushund. Ud over af være en fremragende selskabshund er den blevet brugt som redningshund, førerhund o.l., og den er ideel til forskellige former for hundesport, f.eks. lydighedsdressur og agility.

 

Ved også at den er brugt til at fange småfugle. Jeg ved der er mange Pudler som gerne vil bære og jage små fugle, har selv en af slagsen :mrgreen:

 

Der er nogen her i landet der bruger Pudel til jagt, og der er også nogle der er redningshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg har også svaret tildels...

 

Jeg har ikke spændt Freya på en hundespand endnu, meeeeeen jeg har nogle planer om at jeg vil prøve at få brugsprøven på hende i denne sæson.. men nu må vi se... Det kræver MEGET træning på en cykel nu når vi ikke liiige har en spand inde for rækkevide..

 

Men jeg må nu indrømme at efter at/hvis Freya består brugsprøven, så vil jeg nok ikke blive ved med at køre til sjælland for at træne i et spand...

 

Meeeeen cykle vil jeg nu blive ved med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Rottweiler:

Har været brugt som hyrdehund for hovedsageligt kvægflokke. Blev brugt i krig også både til at drive og passe på maden (kvæg, får osv.), passe på værdierne og undertiden også i kamp i krigene. Senere da den landede i Rottweil i Tyskland blev den fortsat bugt som kvægdriver og senere ofte at finde ved slagteren.

Oprindeligt altså en vogterhund.

 

Jeg bruger ikke min hund til det oprindelige, naboens køer får lov at gå i fred, mine penge er i banken, og jeg drager ikke i fysisk krig :-D

 

Så jeg dyrker IPO med den, hygger i sofaen og sengen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den portugisiske Podengo er en af de få racer der trods udvikling er forblevet tæt på sin originalitet og klasificeres af FCI som en hund i Gruppe 5 (Spidshunde og racer af oprindelig type) sektion 7 (Jagthunde af oprindelig type).

 

Podengo Portugues hører til under de primitive typer, med samme origen som andre racer spred over hele verden. Så som Dingo (Ausralien), Basenji (Central Afrika), Cirneco del Etna (Grækenland), Pharaoh (ægypten), Podenco ibecenco, Podenco andaluz, Podenco canario (Spanien) osv.

 

Podengoen er født til at jage. Hvis man virkelig vil se hvad racen er skabt til skal man opleve den på kaninjagt. Count Artur de Ervideira , fra Montoito, skrev i 1950'erne i sin bog "My podengos": De kvaliteter, en god jagthund præsentere, fortjener vores beundring og giver jageren øjeblikke at sand lykkefølelse og fornøjelse. Arbejdet for et Podengo kobbel (pack) der jager en kanin, deres specielle gøen, på en mark med meget tæt busk-vækst, viser os noget beundringsværdigt og modigt.

 

Fra Myndeklubbens beskrivelse af podengoen: Myndeklubben - en specialklub under DKK

 

Podengoen er altså avlet til kaninjagt (og bruges stadig meget i Portugal). Det er en multi-sensory-hound (og ikke en terrier som mange tror :mrgreen:).

 

Typically, the dogs hunt in a pack with their human companion following them on large tracts of land with lots of game. Their hunting style is of an independent nature, with the dog(s) forging ahead with the hunter within their site range (which can be many acres). When game is found, they will kill it and bring it back to the hunter or wait for the hunter to catch up and shoot it.

 

I kan se Podengo Portugues Pequenos på jagt herunder. (Filmen er på portugisisk, men hvis der spoles frem til 3.20 kan man se podengoerne på jagt).

 

[media]

[/media]

 

 

 

_____________________

 

Pero har været til Lure Coursing, som er det tætteste man kan komme på kanin/hare-jagt uden at være på rigtig jagt :-D Og vi har planer om at prøve det igen så snart vi har mulighed for det!!

 

Her kan I se ham i aktion :klap:

 

[media]

[/media]

 

[media]

[/media] Redigeret af PPP-Pero
Link til indlæg
Del på andre sites

Vil du ikke fortælle lidt mere om Breton, om hvilken slags jagt de er brugt til?

 

 

Breton er en fuglehund.........

Min mand har hende med på efterårsjagterne både på strand og i skov og på mark.

 

Men hun kan også godt lide at komme med på rådyrjagt. Så ligger hun helt stille og venter på at der skal falde noget......... og så får hun lov til at finde dyret. Det har ingen praktisk betydning for jægeren, men hunden hygger sig med det.

Hun er i øvrigt også schweisshund - ikke reg.

 

Hvis hun kunne så gik hun også i rævegraven...........

Link til indlæg
Del på andre sites

Har svaret til dels.

 

Liva er (på trods af at være en blanding) 100% retriever, og det bruger vi meget.

 

Vi træner apport som en del af DCH-programmet. Hun elsker at bære, så hun får lov til at hjælpe med at bære indkøb hjem fra købmanden.

 

Når vejret er lidt varmere (ja jeg er en pylremor), tager vi til sø eller hav, og hun får lov til at svømme. Det eneste, der sætter grænsen for hvor langt hun svømmer, er hvor langt jeg kan kaste dummy'en :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Coton de Tulear:

 

På Madagaskar blev den lille hund kendt som en frygtløs vildsvine jæger og de blev værdsat for deres mod og trofasthed. Coton de Tuleár er en snu lille hund. På Madagaskar hvor krokodiller udgjorde en stor fare for hundene, snød hundene krokodillerne ved at gø et godt stykke væk fra, hvor de havde tænkt sig at krydse et vandløb. Krokodillerne, som lå i vejen for hundens færd, gik efter hundens gøen i håb om et bytte, men når de nåede frem var den lille hund allerede over alle bjerge :klap:

og nej, det dyrker vi ikke :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg svarede til dels..

Nu har jeg jo 4 vidt forskellige hunde..

 

En Ambull/Amstaff, som jo er vagt og gårdhund, samt kamphund.. Kamp bruger jeg ham ikke til, men han fungerer fint som vagt og gårdhund..

Dog ville han nok hjælpe til med at bære tingene ud, hvis vi fik indbrud :damn:

 

En Labrador/Tysk korthår, som først bliver jagt trænet efter nytår.. Han er 6 år gammel nu, men elsker simpelthen at arbejde.. Så nu kan han prøve kræfter med jagttræningen..

 

En Fila Brasileiro/Bullmastiff, som også er vagt og gårdhund af oprindelse plus Fila'en også er brugt til jagt på vildsvin og jaguar..

Han bruges som vagt og gårdhund, men bestemt ikke jagthund på storvildt..

 

En Boxer som er vagt og gårdhund, brugshund og en ganske formiddabel arbejdshund.. Han starter i Politihundeforeningen til foråret, efter at have været trænet til jagthund.. Han er så også kun 4 måneder nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Coton de Tulear:

 

På Madagaskar blev den lille hund kendt som en frygtløs vildsvine jæger og de blev værdsat for deres mod og trofasthed. Coton de Tuleár er en snu lille hund. På Madagaskar hvor krokodiller udgjorde en stor fare for hundene, snød hundene krokodillerne ved at gø et godt stykke væk fra, hvor de havde tænkt sig at krydse et vandløb. Krokodillerne, som lå i vejen for hundens færd, gik efter hundens gøen i håb om et bytte, men når de nåede frem var den lille hund allerede over alle bjerge :klap:

og nej, det dyrker vi ikke :lol:

 

 

 

Hvor kedeligt........... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret "Til dels", for jeg går ikke til nogen form for sport medv mine hunde, men de får lov at bruge deres naturlige drifter når vi går ture og træner herhjemme.

 

:hmm: Hvilke hunderacer har du, og hvad er deres naturlige drifter - og hvordan bruger i dem?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg svarede "Tildels".

 

Jeg har en halv Labrador, en kvart Samojede og en anden kvart Husky gående herhjemme og jaah, dele af hende bliver brugt! :lol:

 

Hun er i rimeligt stort omfang retriver- trænet og over årene har jeg mest lagt vægt på apportering både på land og i vand - og genstands/apporterings søg, for det er hvad hun elsker mere end noget andet og når dummyen tages frem, går der Duracell i hende :vuf:

 

Hun har aldrig fået lov at trække (andet en mig op af bakkerne), men Samojedens formidable evne til at være dyne bruges næsten hver nat - dvs. blev brugt - for her på hendes ældre dage, fortrækker hun at bruge min dyne frem for at blive brugt til en selv :mrgreen:

 

For et par måneder siden startede hun til R O med en anden føre end jeg, en føre hun går super godt med. Jeg selv er nærmest holdt op med at træne hende flere gange om ugen som tidligere, hun jager mus og mosegrise i timer ad gangen og flere gange om ugen, jeg er blevet doven (men mest har jeg dårlige knæ) og benytter mig af at hun får afløb for hendes drifter på den måde nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Norfolk Terrier har været brugt til at fange rotter, dvs. selvstændigt næsearbejde.

 

Derfor dyrker vi spor, men f.eks. ikke agility. Da det er en selvstændig race, er det dog også godt med noget lydighedstræning, hvilket vi også har gjort det en del i, selvom effekten er tvivlsom :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Har svaret slet ikke...

 

Jeg har jo Victoria=amstaff=kamphund

 

Pablo=amstaff/cane corso mix= kamp/vagthund....hehe...

 

men amstaffen er en meget alsidig race, så mon ikke de alligevel nyder deres weightpull-træning?

 

in competition the Amstaff excels in various sports including(but not limited to) tracking, herding, obedience, weightpulling, agility-trials, schutzhund work and, of course, confirmation

 

 

On farms, Amstaffs are priced for cattle driving, herding, guarding and pulling. In society the breed is used by the police and other organizations to assist in apprehension, narcotics detection, search and rescue, riot control and many other things

 

Det er ganske vist ikke noget man ser meget af i Danmark, men det handler jo nok ligeså meget om at der er mange træningspladser der ikke vil have kamphunde...(lad det nu ikke udvikle sig til endnu en OT-diskussion, på forhånd tak)

Link til indlæg
Del på andre sites

Berner Sennenhund

Oprindeligt avlet som vagt- og gårdhund, kvægvogter og til at trække vogne.

 

Jeg kunne godt tænke mig, at afprøve om bernerens instinkter stadig eksisterede i Møffe mht. kvægvogtning, men har ingen anelse om, hvordan det foregår, så det bliver nok ikke til noget. Til gengæld skal vi helt klart træne vogntræk :5up: Så jeg for eksempel kan komme ned med Møffe til centeret og hente min mor og køre varerne hjem :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...