Hop til indhold

Hvorfor får vi "gaver" af Mille


Gæst Bille
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Mille er nu 5 mdr. gammel og er selvfølgelig en skøn hund :-D Hun skal aktiveres utrolig meget hver dag for ikke at være strid. Strid = hopper op og "snapper" efter os eller står ovenpå os i sofaen, hvis vi lige tager en slapper foran tv :engel:

 

Mit spørgsmål lyder på: Hun er begyndt at komme til os med alle mulige "gaver" og jeg ved ikke, hvordan jeg skal tolke det. Det kan være sko, små tasker, bamser (hun har sin egen som stort set bor i hendes mund), sit eget trækketov ja alt hvad der nu kan ligge på gulvet. Hvad er det hun prøver at fortælle mig?

 

Hun går stolt rundt om bordet flere gange med genstanden i munden stille og roligt så det virker ikke som hvalpeunoder.

 

Kan nogen give mig et erfarent svar, hvis der er et formål med det :blink: for det kan selvfølgelig også være hun bare keder sig :fornaermet:

 

Næste spørgsmål? SKAL man lege trække/hive leg med sin hund? Jeg synes, hun bliver totalt opkørt af det og lidt vild, så kan ikke finde ud af om det er en god ting at gøre?

 

Hilsen Jette

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund plejer at komme med ting til mig (mest hans eget legetøj) hvis han vil have at jeg skal lege med ham :-D

 

m.h.t. trækkelege, hvis du kan mærke at Mille bliver vild og opkørt af det, så er der ingen grund til at lege det. Find hellere på en anden rolig leg, istedet. Prøv dig lidt frem :-D

 

Held og lykke med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mille er en apporterende jagthund og det er bare dette hun viser med sin gavmildhed.

 

Hun har et stort behov for at bære i munden, også f.eks. at tage fat om en hånd/arm, og at aflevere til dig.

 

Dette skal du udnytte, så hun får brugt denne del af jagtadfærden - at bringe byttet hjem til "flokken"/hvalpene.

Ros hende når hun nærmer sig dig med genstanden i munden og byt den for en lille godbid.

 

Når du ikke ønsker mere apportering siger du "slut" eller lignende og lader hende bare bære genstanden i munden.

 

Retrievere tager typisk også noget i munden når de bliver rigtigt glade f.eks. når der kommer gæster, hvilket faktisk som regel forhindrer den i at hoppe op ad gæsterne.

 

Trækleg er typisk ikke en superaktivitet for retrievere da de skal have en "blød mund" og hvis hun kører op af det er der ingen grund til at lege med hende på denne måde

 

Hvordan aktiverer du hende ellers?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie har næsten altid noget i munden, når der kommer gæster, eller man selv kommer hjem, hun elsker at bærer rundt på alt muligt og umuligt :mrgreen:

 

Jeg legede meget træklege med hende og gør det stadig, hun får også lov til at "vinde" den leg stort set hver eneste gang, ved godt der er meget delte meninger om det, men alt med måde og stop legen, inden hun kører for højt op.

 

Da jeg købte Fie var det første opdrætter sagde" hvis du ikke ønsker en hund der går rundt og bærer på alt muligt, så gå udenom retriverne*G*)

 

Et lille eks. på Fie´s leg med mig Lyd på legen... - HundeGalleri.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Pepse (Breton) giver også gaver i stor stil........... Hvis vi taber noget på gulvet er hun på pletten og samler op. Hun elsker at bære. Hun kan samle et råt æg op og gå med det uden at knuse det...........

 

Retriveren er jo en "bærer", så det er ikke så underligt.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de hurtige svar :-)

 

Når hun kommer gående mod os med genstanden i munden og ser stolt ud, er det nogle gange lidt svært at rose, da vi sjældent kan finde sko nr. 2 he he, men er det en ting hun gerne må komme med roser vi og beder om at få den, hvilket vi altid får lov til, da hun ved, hun får den tilbage. Selv hendes tyggeben må vi tage og sige hvor er den fin og så giver vi hende det igen. Håber det er det rigtige :???:

 

Når vi går tur vil hun helst have noget i munden, men efter nogle meter, smider hun det igen og finder en ny gren :-D

Når jeg kommer hjem med indkøbsposer bider hun i dem og ligesom hjælper mig ind i huset :???:

 

Vi er begyndt på direkte apportering(?) med bolde/grene men hun vil kun 4-5 gange så mister hun interessen (gerne fordi hun ser en fugl, som så skal jagtes). Når hun kommer med bolden smider hun den gerne ca halv meter fra mig og vil så gerne have sin godbid. Hvor længe skal jeg blive ved at give godbidder ved den leg/træning?

 

Andre aktiviteter: Mad i bold (kan ikke finde dem i græsset :roll: ), lange gåture på eng/skov/strand dagligt samt 1-2 kortere gåture og så træner vi.

 

Jeg vil her også gerne give lidt info om træning/høre om godt eller skidt:

 

På plads: 100%.

Sit: 100%.

Giv pote: 100 %.

Dæk: uha den er svær, hun kaster sig ned med poterne på min hånd for at få godbidden (jeg er næsten helt forrevet, nogle forslag??)

Bliv: jeg kan gå ca. 8 m væk, komme tilbage, rose og så godbid)

Trille: hun bliver fuldstændig vild og forvirret, giv mig den godbid, hvor er den?

det er ved hvalpetræning vist hvordan med godbid rundt om hende. Det lykkes da også indimellem.

Kom ved indkald: I hjemmet 100%. Når vi er ude og lege med andre hunde kommer hun slet ikke, når jeg kalder men har så lige læst, at så skal jeg indtil videre ikke kalde på hende?

Aflever: 100%.

Det er min: Jeg kan lægge en godbid foran hende og hun tager den først, når jeg siger værsgo (kan gå ca. 8 m væk).

 

Mht. trække/slippe "vinder" hun som regel også og så stopper jeg legen efter kort tid, da jeg som sagt selv er usikker på legen (bryder mig ikke om hun "knurrer" når hun trækker).

 

Alt i alt er hun i mine øjne meget dygtig :klap: hun er trods alt kun 5 mdr.

 

Træner/aktiverer jeg hende godt nok synes I? eller er der specielle træningslege til goldens?

 

Hilsen Jette :-D:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er hun dygtig........... Hende kan du da godt være stolt af........

 

Hun lyder som Pepsi da hun var hvalp/unghund........ Hun elsker stadig at hjælpe til med at bære varer ind når vi har været på indkøb.....

 

Én enkelt gang gik det galt med en pose pastaskruer. Der gik hul på posen og hun var meget forvirret over at der pludselig var pasta over det hele. Men vi fik posen......... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva (3/4 golden - selvom det ikke ser sådan ud) æææælsker også at bære. Det udnytter jeg jo så på det groveste :mrgreen:

 

Når vi går til købmand, bærer hun altid en ting hjem for mig. Vi startede på fryseposer. De har en nem størrelse for hende at bære. I øjeblikket er vi på bacontern - og jo de kommer hele hjem.

 

Når jeg har været ude og handle i bilen, hjælper hun mig med at bære varer ind.

 

Hvis hun kommer med en gave, som hun som udgangspunkt helst ikke måtte have taget, siger jeg pænt tak og træner lidt aflevering med hende. Hun lærer at aflevere og jeg lærer at fjerne tingene fra gulvet :klap:

 

dorte-albums-liva-picture10136-kontakt.jpg

Liva med sit søndagsrundstykke

 

dorte-albums-liva-picture10320-hjaelper-med-baere-varer-ind.jpg

hjælper med at bære toiletpapir ind

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til livet med en golden :hjerte:

Cajsa bærer stolt på alt hvad hunde finder, det må man lære at elske når man vælger en sådan race. Engang da vi holdt fødselsdag for svigerfamilien, kom hun bærende på mine trusser - I kan tro HUN var stolt af sit fine fund, mig knap så meget :lol: Men den slags hører med.

 

Det vigtigste er sådan set at man vænner hunden til at bytte og roser den, selvom man måske ikke lige gider "gaverne". For det ligger så dybfølt i dem, at man for alt i verden aldrig må straffe eller skælde ud, ligegyldigt hvad hunden kommer med.

 

God fornøjelse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Engang da vi holdt fødselsdag for svigerfamilien, kom hun bærende på mine trusser - I kan tro HUN var stolt af sit fine fund, mig knap så meget :lol: Men den slags hører med.

 

 

:mrgreen: Ja, man lærer at rydde op efter sig.........

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst StellaAurum

Pas på du ikke overtræner din golden-hvalp. Du kan risikere, den mister interessen!

Du skal ikke apportere med den hver dag men måske hver anden dag. Nøjes med at kaste genstanden to-tre gange - og slut altid af, når hunden har hentet fint til dig.

Må jeg anbefale Norma Zwolsky "Retriever hvalpetræning"? Det er en KANON bog - ønsk dig den i julegave!:hundifart:

Link til indlæg
Del på andre sites

En gylden regel er, at så længe hvalpen er i bevægelse ødelægger den ikke det den har i munden. Det er først når den lægger sig godt til rette, der er grund til at være nervøs for sine fine sko.

 

Så selvom det er noget hunden ikke "må" eller "bør" tage, så vil jeg til enhver tid sørge for, at hunden lærer at den kommer og viser det til mig og vi så bytter for en godbid. Det resulterer ofte i, at man får hentet alle sko der er i spil og ikke gemt bag skabslåger, men til gengæld går intet i stykker. Det har vi i hvert fald haft stor succes med her i huset med fire hunde. Ingen sko eller andet ødelagt, men uforstyrret middagsmad har vi så ikke de første mange måneder, hvis vi ikke har gemt sko og lignende væk.

 

Syntes I laver en masse sjove og gode aktiviteter, som det også lyder til din hund er god til. Men undrer mig lidt over at der står 100% ved apportering og ovenfor står beskrevet, at hunden har en tendens til at smide genstanden før tid? Mit råd ville umiddelbart være, sådan som jeg læser dit indlæg, at boldspil og lignende lege (kaste pinde og andet) holdes på et minimum og apportering er en særlig øvelse, der kræver ligeså meget konsekvens og krav til færdigt resultat som en sit eller dæk. Jeg gør brug af kanvasdummies, der KUN bruges til det formål.

 

Man har hurtigt en tendens til at kaste alt muligt til sin hund når man går tur med den. Har selv været der og kan se min familie syntes det åbenbart hører sig til, når man går tur med sin hund. Men lad i stedet hunden bruge sin næse og gå og opleve på egen hånd, sådan at man ikke lærer den at være fokuseret på fører konstant.

 

I forhold til dæk syntes jeg I er på et punkt du snildt kan arbejde videre ud fra. Begynd at bruge mindre og mindre kropssprog, sådan at du lader øvelsen overgå til verbalt signal. Syntes tit jeg ser hunden stagnerer i en øvelse, fordi den forventer det fulde kropssprog føreren lagde på i starten af øvelsen, og ikke har koblet det verbale signal på. Så er der et spørgsmål om at lade kropssignalet udgå til fordel for det verbale. Når det så er på plads, kan man skifte over til fløjt og håndtegn (der er stor sandsynlighed for, at du kan ændre "kropssignalet" så meget, at det bare bliver håndsignalet).

 

Og - som en anden sagde - pas på ikke at overtræne hunden, så den mister interessen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Freja er en papillon blanding, og ellers ikk ligefrem nogen jagthund:lun:

Hun kommer ikke så meget med ting indenfor, men f.esk hvis jeg skal hente veninder/familie ved bussen når de kommer og besøger mig, og jeg har Freja med, finder hun en kæp/blad/sten, ja hvad som helst, og smider foran deres fødder.. Ved ikk hvorfor.. For det er jo ikke hendes, så tror ikke hun vil vise det.. Men ved ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for den gode respons.

 

Det er helt korrekt, at hun ikke tygger/ødelægger når hun er i bevægelse, men det er ikke sådan at jeg skal flytte alt hele tiden.

 

Mht. til din undren om apportering og 100% er helt klart mig, der har "misbrugt" ordet. Jeg mente 100% de 3-4-5 gange hun afleverer den kastede ting, men ja ofte taber/smider hun den ½ m før mig, så det er selvfølgelig ikke en 100% apportering. Jeg var bare glad for at have lært hende at komme tilbage med tingen, for i starten ville hun ikke løbe efter den, og da hun så fandt ud af det, lagde hun sig bare og tyggede lidt i tingen, men nu kommer hun så tilbage med det også.

 

Det jeg gerne vil lære hende er, at når vi kaster (bold/pind/gummidyr) skal hun komme tilbage og lægge den foran os. Mille er først og fremmest en familiehund, som hele familien skal kunne hygge/lege med. Og det er altså irriterende at lege bold med hunde der ikke vil aflevere igen. Jeg har slet ikke tænkt på at træningen ikke også var leg for hunden??

 

Jeg tror nok, jeg har aktiveret hende med for mange ting på en gang. Hver gang vi træner, går jeg det hele igennem, det er måske også forkert?? Jeg havde fået på forståelsen, at man skulle blive ved med at træne noget, der var indlært, for at hunden ikke skulle glemme det? F.eks. fik jeg af vide, at hver ny indlæring skulle afsluttes med noget hunden kunne 100%, så den fik selvtillid.

 

Siden indlægget har jeg trænet mere dæk og det går en smule bedre, men jeg tror jeg bliver nødt til at gå helt tilbage med godbid og først sætte kommandoen på igen, når hun kan den uden at blive for vild. I øjeblikket graver hun med poterne over min hånd, hvilket undrer mig, da hun kan "det er min". Kan jeg koble verbalt "det er min" når jeg træner dæk? mere så hun er rolig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at man altid skal rose og virke glad når hunden kommer med noget i munden og det ligemeget hvad det er. Man undgår nogle konflikter og man lærer at fjerne det hunden ikke må tage, væk fra hundehøjde.

 

Når du træner, så træn kun en enkelt ting ad gangen og ikke mere end få gange inden du holder pause. Du skriver selv at hun aflevere de første 3 - 4 gange du kaster tingen. Men at hun ofte stopper en ½ meter før hun når hen til dig. Det tyder på, at du træner den øvelse for længe ad gangen.

 

En god måde at lære din hund at apportere på, det er ved baglænskædning. Hvor hunden lærer øvelsen bagfra og hvor hver lille deløvelse, skal kunne udføres af hunden 8 ud af 10 gange inden man går videre med næste deløvelse, for til sidst at kunne hele øvelsen. Det giver med garanti en sikker aflevering hver gang, da hunden erfarer, at det er hos dig det gode sker. Det svære ved apportøvelsen er det som sker tæt på dig og derfor det hunden skal lære først.

 

Det er altid godt, at afslutte træningen med en succesoplevelse og det er også godt, at vedligeholde det indlærte. Men du skal passe på, at du ikke overtræner din hund. Vælg nogle enkelte øvelser og træn kun kort tid af gangen. Det er ikke kvantiteten, men kvaliteten af din træningsindsats der giver det bedste resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jack han elsker jo også at bære, alle pinde skal tages med hjem, selv pinde som han slet ikke kan løfte fordi det er et halvt træ :shock:

Men mit problem har nemligt lige præcist været at han bider ikke i det så længe han er i bevægelse men så smider han sig og tygger pinden i stykker, derfor har jeg ikke turde at give ham noget han kunne bære for mig. Min kæreste golden/labrador-mix har ikke rigtigt vist tegn på at ville bære som en golden nu vil, så der er ingen hjælp at hente hun er bare legesyg og madglad som en labrador.

Men er der nogle gode råd til hvordan jeg får tillid til det og hvilken kommandoer som er gode til dette ? Jeg har en forholdsvis lille lejlighed og derfor er det nok ikke så muligt at han kan bære det herhjemme til at starte på uden at han går i hans kurv og bider det i stykke, men er der bare noget med at jeg giver ham en rulle fryseposer når vi skal ud og gå?

Han er meget glad for at bære og vil meget gerne bytte også med en godbid. Og han bar noget legetøj vi havde fundet på en mark med hjem, spurgte jeg ham om han bar det for mor også blev han endnu mere stolt. så han vil jo godt :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...