Hop til indhold

DRU ?


Gæst sarahnorupnielsen
 Share

Recommended Posts

Gæst sarahnorupnielsen

Hej (:

Jeg får den dejligeste bernerpige hjem på fredag. Hun er ikke fra en kennel men bare en opdrætter som er medlem af DRU. Hun skulle være HD fri og alt skulle ellers være i top. Jeg har hørt delte meninger om DRU.

Skal jeg bekymre mig?

 

:engel:

Sarah.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstod på dig i den anden tråd, at du kendte opdrætteren privat?

 

Men nu du spørger, tillader jeg mig at komme med det lange svar ;-)

 

Opdræt er en kæmpe verden.

 

Der findes suveræne opdrættere i små, useriøse klubber, ligesom der skodavlere i store og seriøse klubber, som DKK.

 

Især med en race som berner sennen ville jeg være på vagt. Du har jo allerede oplevet at miste én til kræft og det er desværre et problem, racen døjer med :cry:

 

Dansk Racehunde Union er den største klub, udover DKK. Men jeg synes ikke, at deres avlsregler er specielt gode og jeg har hørt mere end én historie, som gør at jeg aldrig selv ville købe hund derfra. Fx. er Møffes ene bror kommet hjem til nogle, der købte en berner sennenhvalp af en DRU-opdrætter. Stamtavlen på den skulle være helt fint (skulle snildt kunne overføres til DKK) og hvalpen skulle være fra Holland, fra en veninde vedkommende havde. Det viste sig bare i sidste ende at både sundhedspapirer og stamtavle var fusket med - ejeren fik tilsendt to forskellige stamtavler over perioden, hvor hun kæmpede for at få den. Begge var falske, den første var fra Belgien og ikke Holland og ubekræftbar..Den anden blev brygget af DRU selv og hvor reel den var, kan vel nok diskuteres! Og sundhedspapirerne tilhørte en collie.

 

Hendes sag var langt fra den eneste med opdrætter og det endte da også med, at denne blev smidt ud af DRU i sidste ende. Det tog bare alt for lang tid! Hun er vist i DHL nu..

 

Hele historien kan læses her og tilgiv mig, hvis jeg har fået et par facts forkerte: Zolo Vom Oberholzer Forst

 

Derudover... Hvad gør så, at DKK er så meget bedre? Tjah, der kan vel sagtens være fusk i DKK også, for der findes også brådne kar... Men tilgengæld er deres avlsregler langt mere racespecifikke og ikke nær så generelle. Der er langt større projekter i DKK for at klarlægge, hvordan man kan arbejde sig ud af sygdomsproblemer, især fordi de har et solidt, internationalt arbejde i FCI og derudover med Amerika og England, som ikke er under FCI. Så derfor vil jeg til enhver tid ville en hund med DKK stamtavle - men uden at tro, at stamtavlen alene er et bevis for kvalitet, for det er den ikke! Som Umulia skriver:

 

Du har forhåbentlig valgt at købe din hvalp et sted hvor du kan lide opdrætteren og stoler på vedkommende. For uanset hvilke tre bogstaver der står på stambogen, er det i sidste ende den enkelte opdrætter, der står inde for kvaliteten af sit opdræt.

 

Og her kan jeg kun være enig!

 

Man bliver nød til at lære opdrætter at kende og undersøge vedkommendes opdræt. Ellers kan det næsten (men ikke helt) være lige meget om man køber med stamtavle eller ej - stamtavler muliggør bare, især i DKK, at man kan sikre sig bedst muligt - desværre er der jo bare aldrig nogen garantier, men man kan mindske risikoen :-D

 

Håber det gav mening :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gav rigtig meget svar. Tusind tak.

Hun er en ven af familien, men ved ikke så meget om hendes opdræt, kun at hendes hunde aldrig har fejlet noget, og er super lækre. Hun er rigtig rar og jeg føler at jeg kan stole på hende.

Men det er alligevel rigtig dejlig at høre hvad andre har af meninger.

Jeg er egentlig ikke sat på meget ind i hvilke klubber der er bedst, har haft en hvalp fra DKK, så kendte ikke så meget til DRU .. og har egentlig først tænkt nærmere over det her på det sidste. Men jeg har tillid til hende og tror på at jeg får en sund lille pige.

 

:lun:

 

Og det :x: jeg da også for, at du får! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun fraråde DRU, Petrine er derfra, blev overflyttet til DKK uden problemer MEN...ham der stod på stamtavlen som far, var ikke faren, hun har en arvelig øjensygdom, som man i DKK skal tjekke forældrene for og kun må avle hvis forældrene er fri. Så jo, med en DKK-stamtavle havde jeg haft en garanti for at hun ikke fik den øjensygdom.

 

Hvis de siger hundene er tjekket, så burde der være papirer på det, i DKK bliver resultatet af HD lagt ud til offentlig beskuelse, det kan jeg rigtigt godt lide.

 

Det bekymrer mig at du har fået at vide din hvalp er HD-fri, det er umuligt at sige, man kan sige noget om forældrene og hvalpen kan tjekkes når den er blevet større, men man kan absolut intet sige nu.

 

Men håber du har fået en helt perfekt, sund og rask lille hvalp - glæder mig helt til at se billeder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er fra HD frie forældre.. Der er papirer med på det og stambog..:lun:
Ikke for at ødelægge din glæde, håber selvfølgelig også at din hvalp er sund og rask, men HD frie forældre er ikke ensbetydende med at hvalpen ikke får det. Hvis alle forældrenes søskende f.eks. har HD i større eller mindre grad, kan det være, at forældrene bare har været heldige at gå fri, men det betyder som sagt ikke, at din hvalp ikke kan risikere at få det.

 

Men det håber jeg som sagt ikke hun får.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun fraråde DRU, Petrine er derfra, blev overflyttet til DKK uden problemer MEN...ham der stod på stamtavlen som far, var ikke faren, hun har en arvelig øjensygdom, som man i DKK skal tjekke forældrene for og kun må avle hvis forældrene er fri. Så jo, med en DKK-stamtavle havde jeg haft en garanti for at hun ikke fik den øjensygdom.

 

Hvis de siger hundene er tjekket, så burde der være papirer på det, i DKK bliver resultatet af HD lagt ud til offentlig beskuelse, det kan jeg rigtigt godt lide.

 

Det bekymrer mig at du har fået at vide din hvalp er HD-fri, det er umuligt at sige, man kan sige noget om forældrene og hvalpen kan tjekkes når den er blevet større, men man kan absolut intet sige nu.

 

Men håber du har fået en helt perfekt, sund og rask lille hvalp - glæder mig helt til at se billeder :-D

 

Ok, ja, det havde jeg heller ikke lige tænkt ordentligt over, for det Petrine siger her, er fuldstændig sandt.

 

Hun er fra HD frie forældre.. Der er papirer med på det og stambog..:lun:

 

Ret mig hvis jeg tager fejl! Men det lyder som om du tror, at fordi forældrene er frie, så er hvalpene det også?

 

Må desværre sige, at det ikke er sandt :cry: Forældres egenstatus er ingen garanti, man skal kigge på flere aner for at få et nogenlunde ordentligt grundlag. Det er selvfølgelig første skridt mod en sund og rask hvalp, men ikke stort.

 

Er forældrene tjekket for AD (albueledsdysplasi), forresten?! Det er 10 gange værre end HD og er en næsten lige så kendt sygdom hos bernere!

 

Blev bare lige bekymret, for kan ikke huske, at du har skrevet noget om det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarahnorupnielsen
Om hvad? Sygdomme eller?

 

 

Nu glemte jeg helt at svare dig (:'

 

bare sådan egentlig generealt om DRU , alle snakker så dårligt om den klub.

Jeg har hørt en masse herinde fra, men selv hvis jeg spørger en kender herude, så får jeg samme svar. At jeg skal holde mig langt væk, men at alligevel, hvis jeg stoler på opdtrætter osv .. så har jeg vel ikke noget at bekymre mig om. Så jeg har hele tiden vidst at jeg ville hente hende når hun var klar, og gør det også. Men man tænker så også i baghovedet hvad alle andre har af erfaringer omkring DRU. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarahnorupnielsen
Det er bare super duper - håber det var ok, at jeg kom med min negativitet over DRU, er lidt sur på dem over det med øjnene og synes det er deres skyld, at min prinsesse er småblind om aftenen.

 

 

Hvodan kan jeg flytte hende til DKK, og koster det mig noget?:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarahnorupnielsen
Det kan du, men alle aner bliver slettet og du får avlsforbud på din hund (så vidt jeg husker)

 

Men hvis du alligevel har tænkt dig at hente hvalpen er det så ikke fuldstændig ligegyldigt hvad vi andre tænker om DRU?

 

 

det er jeg på en måde glad for at du skriver..for jo, jeg kunne da egntlig være ligeglad..:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu glemte jeg helt at svare dig (:'

 

bare sådan egentlig generealt om DRU , alle snakker så dårligt om den klub.

Jeg har hørt en masse herinde fra, men selv hvis jeg spørger en kender herude, så får jeg samme svar. At jeg skal holde mig langt væk, men at alligevel, hvis jeg stoler på opdtrætter osv .. så har jeg vel ikke noget at bekymre mig om. Så jeg har hele tiden vidst at jeg ville hente hende når hun var klar, og gør det også. Men man tænker så også i baghovedet hvad alle andre har af erfaringer omkring DRU. :vedikke:

Det er helt i orden :-D

 

Det behøver jo ikke være hverken værre eller bedre at købe en hund fra DRU eller købe den et andet sted. Personligt føler jeg mig mere tryg ved at købe hos DKK, fordi der er så mange muligheder for at tjekke for sygdomme osv. Men så længe du er tryg, glad og tilfreds, er der jo ingen ko på isen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sarahnorupnielsen
Det er helt i orden :-D

 

Det behøver jo ikke være hverken værre eller bedre at købe en hund fra DRU eller købe den et andet sted. Personligt føler jeg mig mere tryg ved at købe hos DKK, fordi der er så mange muligheder for at tjekke for sygdomme osv. Men så længe du er tryg, glad og tilfreds, er der jo ingen ko på isen :mrgreen:

 

 

 

Ja (:

Nu kan jeg da heller ikke vente med at få hende hjem.

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 years later...
  • 4 weeks later...
Gæst Nosferatu
Hej Sarah

 

Tillykke med den lille ny.:klap:

 

Er den fra Bredebro ???

 

Mvh Lars

 

hej lars er der problemer med berner derfra. mvh dennis

 

Hej Dennis, Jeg har en derfra.

Dyrelæge regningerne er oppe i over 10.000 kr nu, og omkring 4500 i sterilisation.

Og der hunden kæmper endnu med en masse sundhedsmæssige udfordringer.

 

Så pas lidt på dem hunde derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nosferatu
Tråden er fra 2009...

 

Hej BassilBerner.

 

Det har du helt ret i.

Men det gør det jo ikke mindre relevant, bemærk at Lars faktisk har registret sig for at finde ud af det.

 

Og da jeg i 2013 ikke fandt noget omkring der hvor jeg har købt min hund fra, så vil jeg jo gerne skrive til andre omkring det.

 

Indbegrebet af forum er jo at man kan søge information flere år tilbage i tiden, og det er jo hvad der sker her.

 

Mvh

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...