Hop til indhold

Den lille terrorist!


Gæst Beso
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare, fordi jeg føler det lidt som om jeg blev skældt ud her :cry: men det er nok bare mig der tager fejl :-D

 

Og da min erfaring begrænser sig til 2 stk. hunde, hvor resultaterne var vidt forskellige, så må jeg nok erkende at jeg ikke ligger inde med de vise sten. Jeg ønskede bare at pointerer at hvad der kommer let til nogen hunde, kommer måske mindre let til andre hunde...

 

Ooorke nej, sådan skulle det slet slet ikke tages!

 

Og vi er i øvrigt også helt enige i det sidste! :-) Asta har som sagt også været et bøvlehoved med det alene-hjemme noget!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Henriksen

· Gåturen om morgen, skal være på 1 - 1½ time og meget gerne løs (hvor I har mulighed for at slippe hende) eller i flexi line.

 

Studsede lige over den her :-D

 

Det ville jeg aldrig kunne få til at passe ind i min hverdag - synes det lyder lidt vildt, men har ingen anelse om hvor nødvendigt det er. Det ville betyde jeg skulle op omkring klokken 0330 om "morgenen" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Studsede lige over den her :-D

 

Det ville jeg aldrig kunne få til at passe ind i min hverdag - synes det lyder lidt vildt, men har ingen anelse om hvor nødvendigt det er. Det ville betyde jeg skulle op omkring klokken 0330 om "morgenen" :lol:

 

Vi var så også ved at falde ned af stolen da vi snakkede om det.. Vi kiggede bare på hinanden, og tænkte "What" ? Jeg vil så også tilføje at vi ikke går 1½ time med hende. Hendes morgen tur er vel på omkring en 45-60 min. om dagen. Men i følge dem, ville det mest optimale for Caia være 1-1½. Vi har så prøvet at finde en gylden middel vej, hvilket har virket super godt hjemme hos os. Vi har en dejlig og veltilpas hund som trives.

Hun slapper af der hjemme, og kan sagtens tage en hel dag hvor hun intet laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Henriksen

...

Ting kan selvfølgelig gøres på mange måder, jeg mener bare at man skal passe på med at give råd der står i stærk kontrast til det videnskaben ved idag.

....

 

Jeg skal ikke drage tvivl om andres viden og holdninger til hundeopdragelse. Jeg synes det er forkert at bruge videnskabens navn i forbindelse med holdninger – som jeg mener du gør. Om du sværger til videnskabelige forestillinger om lederskab, dominans og flokkens betydning for individet eller ej, må vel være en holdningssag. Det er vel videnskaber begge dele, men et spørgsmål om holdning at vælge. Der findes jo ikke nogle konkrete beviser på, at sådan er facit og en anden måde er forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ting kan selvfølgelig gøres på mange måder, jeg mener bare at man skal passe på med at give råd der står i stærk kontrast til det videnskaben ved idag.

Det andet vælger jeg pænt at springe henover - ord som hovmodig o. lign. plejer jeg ikke give for meget opmærksomhed ;-) Men lige dette pirrer alligevel min nysgerrighed en tand for meget!

 

Hvad er "videnskaben"? Hvad er det du mener "videnskaben" ved i dag? Og helt konkret hvor ser du Vildanden eller mig selv give råd der står i stærk kontrast til det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu er det efterhånden ved at være lang tid siden at det var et problem.

Men det vi ligesom kom frem til, var at hun i det hele taget ikke slappede af når hun var der hjemme - Vi har ellers været obs. på det fra start af, taget i betragtning af at racen kan være en kæmpe stressbombe...

Så faktisk skulle vi hjælpe hende med at stresse af, også når vi var der hjemme...

Men nu når du spørger sådan, kommer jeg helt i tvivl om hvad der præcis lå til grund for hendes stress:oops:

Altså det at hun havde for meget plads, gjorde hende meget stresset, og så fik hun ikke afløb for al den energi hun havde, hvilket resulteret i at hun ikke lå og sov når hun var alene. Hun rendte rundt.

 

Her er der et lille uddrag af vores behandlingsplan:

 

Caia er af brugsliner på begge forældres side, hvilket betyder, at hundens arbejdsbehov er ekstremt stort. Hun er ”genetisk programmeret” til at arbejde fuldtid både fysisk og mentalt. At købe brugsliner i stedet for standard ”model” stiller meget større krav til at anvende hunde til det, den reelt er avlet til.

Fordi Caia er af den race hun er, er det meget vigtigt at hun får mere fysisk aktivering.

· Gåturen om morgen, skal være på 1 - 1½ time og meget gerne løs (hvor I har mulighed for at slippe hende) eller i flexi line.

På eftermiddagsgåturen har Caia brug for 40- 45 minutters fysisk aktivering, gerne lige som om morgen, hvis der er mulighed for, at hun løber løs eller I har hende i flexi.

Aftensgåturen skal I fortsætte med som I plejer.

· Det vil være optimalt, hvis I kan gå til hyrdning med Caia 1-2 gang om ugen. Det vil give Caia mulighed for, at blive ”brugt” helt ud. Hvor I kan opfylde hendes aktiveringsbehov meget bedre end med al anden træning.

· Husk at rose Caia når hun er afslappet. Det er vigtigt at I roser hende stille og roligt, for at bekræfte hende i, at det er noget godt hun gør.

· Fortsæt med jeres gode supplerende hjernegymnastik. Det er meget vigtigt, at I husker, at hun laver sine problemløsninger med ro og ikke får lov til at stresse over dem.

· Det er vigtigt at Caia lærer at være rolig og at I lærer at kontrollere hendes stress. Snor træningen gør I for, at forbygge at Caias stressniveau stiger for meget. Derfor anbefaler jeg jer, at I fra nu af og igennem en længere periode, altid har Caia i snor, når der kommer gæster eller hvis I tager Caia med jer på besøg. Dette gælder for alle gæster, som kommer på besøg hos jer. Bed jeres gæst om at hilse roligt på Caia, hvis de skal hilse, og først når Caia selv er rolig.

· Forebyggelse er hvor I sikrer jer, at Caias stressniveau er normalt (eller under blokering). Hav altid godbidder klar til at give Caia. Det er vigtigt, at I begynder at give Caia godbidder lige før gæsterne kommer, og fortsætter med at give hende dem (hvis hun har lyst) indtil gæsterne har sat sig ned. På den måde har I større mulighed for, at holde hendes stressniveau nede.

· Hvis I oplever at Caia ikke vil spise sine godbidder, er det fordi hendes stressniveau er blevet forhøjet så meget, at hun blokerer. Så er der kun en ting at gøre, nemlig at vente på, at stresset sænker lidt, så hun har lyst til at spise igen. Den mest effektive måde at få sænket hendes stressniveau på er ved at øge afstanden til det, hun stresser over, hvis det kan lade sig gøre.

Tilbyd Caia godbidden med jævne mellemrum. Når det lykkes jer, at få hende til at spise, vil stressniveauet automatisk sænkes. Det sker alene ved, at spytproduktionen og fordøjelsen sættes i gang igen, når hun spiser. Så kan hendes krop ikke bruge energien til at blokere i stress.

 

 

Tak skal du have.

 

Ja vi kan jo glemme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Og da min erfaring begrænser sig til 2 stk. hunde, hvor resultaterne var vidt forskellige, så må jeg nok erkende at jeg ikke ligger inde med de vise sten. Jeg ønskede bare at pointerer at hvad der kommer let til nogen hunde, kommer måske mindre let til andre hunde...

 

Og det har du ret i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tak skal du have.

 

Ja vi kan jo glemme :-D

 

Nu har jeg jo været inde og smug kigge lidt på jeres hjemme side med hundetræning, og kan se at du er adfærdsbehandler... :-) Ud fra det jeg har skrevet om Caia - Ved godt at det ikke er nok til at danne dig et indtryk og alt det der... ville jeg bare høre om du også ville sige at det var stress der var hovedårsagen til problemet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu har jeg jo været inde og smug kigge lidt på jeres hjemme side med hundetræning, og kan se at du er adfærdsbehandler... :-) Ud fra det jeg har skrevet om Caia - Ved godt at det ikke er nok til at danne dig et indtryk og alt det der... ville jeg bare høre om du også ville sige at det var stress der var hovedårsagen til problemet?

 

Det vil og kan jeg slet ikke udtale mig om. Du har haft adfærdsbehandler på og problemet synes løst, jeg har ikke set din hund, det har adfærdsbehandleren, så alene derfor er det svært at udtale sig om sagen.

 

Men hovedsagen er jo også at din hund er harmonisk og velfungerende nu :-D

 

Jeg blev bare nysgerrig over hvad stressårsagen var...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke drage tvivl om andres viden og holdninger til hundeopdragelse. Jeg synes det er forkert at bruge videnskabens navn i forbindelse med holdninger – som jeg mener du gør. Om du sværger til videnskabelige forestillinger om lederskab, dominans og flokkens betydning for individet eller ej, må vel være en holdningssag. Det er vel videnskaber begge dele, men et spørgsmål om holdning at vælge. Der findes jo ikke nogle konkrete beviser på, at sådan er facit og en anden måde er forkert.

Det er jo lige det. Det er begrænset hvor forskellige holdninger man kan have hvis man følger lidt med i hvad der sker. Holdninger bygger jo på hvad videnskaben finder ud af, og den har udviklet sig meget siden hakkeordenen blev studeret og beskrevet.

 

Før i tiden troede man at man kunne marchere hunde til lydighed, som man gjorde med soldater. Det tror nogle stadigvæk, men det har jo ikke grobund i noget som nogen har forsket i eller ved noget om. Ergo kan holdninger bygges på sludder og gammel overtro.

 

Psykologiens verden er lidt det samme. Man finder ud af at det kan medføre noget uheldigt at slå på børn,... og lidt efter lidt begynder folk at acceptere det synspunkt. Man kan så have en holdning der siger at psykologer ikke ved mere end een selv, når man har opfostret 7 børn der fungerer godt. Men hvad man ikke ved er hvordan de børn havde udviklet sig hvis de var blevet opdraget som psykologen kunne råde til. At tro at deres holdninger ikke har mere vægt bag sig, end ens egne, det lyder sgu lidt mærkeligt i mine ører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det vil og kan jeg slet ikke udtale mig om. Du har haft adfærdsbehandler på og problemet synes løst, jeg har ikke set din hund, det har adfærdsbehandleren, så alene derfor er det svært at udtale sig om sagen.

 

Men hovedsagen er jo også at din hund er harmonisk og velfungerende nu :-D

 

Jeg blev bare nysgerrig over hvad stressårsagen var...

 

Det kan jeg godt forstå - Helt fair:-)

Men ja, det vigtigste er at hun er velfungerende nu, uden tvivl om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

· Gåturen om morgen, skal være på 1 - 1½ time.

 

Jeg studsede nu også noget over den her, en ting er det praktiske i at skulle ud på så lang en tur klokken alt for tidligt om morgenen = skulle stå op midt om natten :blink:

 

Noget helt andet er at anbefale SÅ lange ture til en hvalp/unghund der ikke er i nærheden af at være færdig udvokset :shock:

 

Jeg vil never ever begive mig ud på 1½ times gåtur med en hvalp og da slet ikke på daglig basis, så måtte der findes andre løsninger :???:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg studsede nu også noget over den her, en ting er det praktiske i at skulle ud på så lang en tur klokken alt for tidligt om morgenen = skulle stå op midt om natten :blink:

 

Noget helt andet er at anbefale SÅ lange ture til en hvalp/unghund der ikke er i nærheden af at være færdig udvokset :shock:

 

Jeg vil never ever begive mig ud på 1½ times gåtur med en hvalp og da slet ikke på daglig basis, så måtte der findes andre løsninger :???:

 

Vil nu også pointere at vi ikke har gået så langt med hende på noget tidspunkt. Men det var 1-1½ vi blev anbefalet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jo også det der undre mig; at en prof. anbefaler så lange ture til en hvalp -og så ovenikøbet til en hvalp der er så længe om at blive færdig udvokset som aussien :???:

 

Mja... det virker faktisk sådan lidt :hmm: havde jeg ikke lige tænkt over da jeg læste det første gang - men du har jo helt ret!

 

Jeg er nok hys, men jeg vil jo ikke engang byde Asta så lange gåture dagligt! Det sker da bestemt at vi kommer derop, men jeg tænker over det og sørger for at begrænse for hun er langt fra udvokset endnu, og hun er da alligevel 17 måneder!

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Mja... det virker sådan lidt :hmm:

 

Jeg er nok hys, men jeg vil jo ikke engang byde Asta så lange gåture dagligt! Det sker da bestemt at vi kommer derop, men jeg tænker over det og sørger for at begrænse for hun er langt fra udvokset endnu, og hun er da alligevel 17 måneder!

 

Jeg er også rimeligt hys med den slags og begynder først at slappe 100% af når hunden er 1½-2 år :genert:

 

Og mine hvalpekøbere får også denne her :fyfy: hvis de begynder at snakke om agility allerede når hunden er 1 år :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Mja... det virker sådan lidt :hmm:

 

Jeg er nok hys, men jeg vil jo ikke engang byde Asta så lange gåture dagligt! Det sker da bestemt at vi kommer derop, men jeg tænker over det og sørger for at begrænse for hun er langt fra udvokset endnu, og hun er da alligevel 17 måneder!

 

Der er mange i vores hunde omgangskreds der ligesom jer, studsede over den lange morgen tur, taget i betragtning af hendes alder.

Og selvom jeg også mener at det er alt for meget, har vi kunne bruge mange af de andre gode råd til noget. Hele vores problem er blevet løst ved ihærdig træning, stædighed og en god kombi af de ting vi snakkede om til konsultationen samt det vi allerede inden da godt var klar over. Men 1½ time bliver det aldrig til på vores morgentur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg er også rimeligt hys med den slags og begynder først at slappe 100% af når hunden er 1½-2 år :genert:

 

Og mine hvalpekøbere får også denne her :fyfy: hvis de begynder at snakke om agility allerede når hunden er 1 år :mrgreen:

 

Hehe, jeg ville også få en løftet pegefinger hvis jeg begyndte på Agility med Caia i en for ung alder. Det gælder om at værne om dem, og sørge for at de udvikler sig rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Der er mange i vores hunde omgangskreds der ligesom jer, studsede over den lange morgen tur, taget i betragtning af hendes alder.

Og selvom jeg også mener at det er alt for meget, har vi kunne bruge mange af de andre gode råd til noget. Hele vores problem er blevet løst ved ihærdig træning, stædighed og en god kombi af de ting vi snakkede om til konsultationen samt det vi allerede inden da godt var klar over. Men 1½ time bliver det aldrig til på vores morgentur.

 

1½ times "tur" behøver ellers ikke være for meget, afhængig af hvad man laver med sin hund.

 

Hvis man tilrettelægger sine ture så det er lige så meget rolige oplevelser som løben omkring kan det sagtens lade sig gøre. Hunden skal ikke bare motioneres i kroppen men også have noget mental jogging og det kan gives på turene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
:5up: Det gør det nemlig.

 

Bare rolig, jeg passer godt på min blå tøs. Selvom vi bor i stuen, har vi løftet hende ligeså længe vi overhovedet kunne - Hver eneste evig gang. Vi prøver så vidt muligt hele tiden at tænke på ikke at overbelaste hende, og selvom man vil så meget med ens hund, er det vigtigt at tænke på at sundhed først og fremmest. Pt. står vi på venteliste til agility, og når vi kommer på et hold, vil hun være lige omkring 1½ år, og vi starter uden alt for mange spring osv osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

1½ times "tur" behøver ellers ikke være for meget, afhængig af hvad man laver med sin hund.

 

Hvis man tilrettelægger sine ture så det er lige så meget rolige oplevelser som løben omkring kan det sagtens lade sig gøre. Hunden skal ikke bare motioneres i kroppen men også have noget mental jogging og det kan gives på turene.

 

Det var vist også det der var meningen med planen :blink: Jeg var en af " de 3 elever"

Redigeret af Flaffy,Zozo,Luna
glemte
Link til indlæg
Del på andre sites

1½ times "tur" behøver ellers ikke være for meget, afhængig af hvad man laver med sin hund.

 

Hvis man tilrettelægger sine ture så det er lige så meget rolige oplevelser som løben omkring kan det sagtens lade sig gøre. Hunden skal ikke bare motioneres i kroppen men også have noget mental jogging og det kan gives på turene.

 

Ja, men som det står i den plan Chili con Caia lagde ind -eller i hvert fald som jeg læser den, er det udlagt som 1½ times FYSISK motion, hvor hunden helst skal rende løs og "krudte af" og så kommer hjernearbejdet ved siden af... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
1½ times "tur" behøver ellers ikke være for meget, afhængig af hvad man laver med sin hund.

 

Hvis man tilrettelægger sine ture så det er lige så meget rolige oplevelser som løben omkring kan det sagtens lade sig gøre. Hunden skal ikke bare motioneres i kroppen men også have noget mental jogging og det kan gives på turene.

 

Jeg tror du har helt ret i at det også handler om måden du tilrættelægger gå turen på. Der blev lagt meget vægt på at Caia skulle have lov til at rende rundt, snuse og være så meget fri som overhovedet muligt. Det var ikke vild leg osv. de lagde op til i forhold til 1-1½ times gå tur som der blev anbefalet os. Men som sagt har vi fundet en gylden middelvej som virker for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...