Hop til indhold

For os der træner spor :)


Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

I det øjeblik du begynder at udlægge ting og sager, som skal ligge i længere tid (f.eks. blod) så bevæger du dig ind i at det ikke er normale aktiviteter som man "bare" kan gå ud og gøre som det passer én.

 

http://www.hunde-forum.dk/produkter-leverandorer/11534-skov-traene-schweiss-i.html

 

Man FÅR bøder og ballade med skovens folk for det, hvis de opdager én.

 

Her en diskussion fra 2003. Omend lidt gammel, så er det faktisk gældende endnu

Forum

 

 

 

 

Hér lidt omkring hvad og hvor Skov og naturstyrelsen tillader det. (har jeg selv først lige fundet, og derfor ikke gennemlæst i alle leder og kanter)

Hundetræning ved Skov- og Naturstyrelsen, Kronjylland - Skov- og Naturstyrelsen

 

 

Hmm det er åbenbart forskelligt, for dem jeg talte med, var fuldstændig ligeglade, så længe jeg trænede spor alene. Han sagde også, at hvis vi engang imellem var 2, så gjorde det heller ikke noget, men flere så skulle vi søge tilladelse. Så jeg har gået selv masser gange og trænet spor med god samvittighed.

 

Så evt. ring til skovfogeden og forhør dig, så er man da sikker på rigtig svar :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 227
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

 

 

jeg har forespurgt Søhøjlandet, angående alle statskovene i dette område jeg bruger, og så længe jeg trænede spor selv, så skulle jeg ikke have en tilladelse, men måtte komme og træne som det passede mig. Men hvis vi var flere mennesker og hunde, så skulle vi sende en forespørgsel og afvente tilladelse :-D

 

Okay det lyder da super fedt!! "Mine" skove går nemlig også herunder :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

jeg har forespurgt Søhøjlandet, angående alle statskovene i dette område jeg bruger, og så længe jeg trænede spor selv, så skulle jeg ikke have en tilladelse, men måtte komme og træne som det passede mig. Men hvis vi var flere mennesker og hunde, så skulle vi sende en forespørgsel og afvente tilladelse :-D

 

Hos os var beskeden også at i statsskove må man gå alt det spor man vil, når bare hunden er i snor og man ikke kommer som forening, dvs det må ikke være organiseret træning.

Det hænger heller ikke rigtig sammen at man skal spørge hver gang, for du må i statsskove gå over alt om du går spor eller bare går tur kan jo være et fedt!

Så jeg ville bare gå og er der nogen som siger noget er jeg bare ude at gå tur med min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os var beskeden også at i statsskove må man gå alt det spor man vil, når bare hunden er i snor og man ikke kommer som forening, dvs det må ikke være organiseret træning.

Det hænger heller ikke rigtig sammen at man skal spørge hver gang, for du må i statsskove gå over alt om du går spor eller bare går tur kan jo være et fedt!

Så jeg ville bare gå og er der nogen som siger noget er jeg bare ude at gå tur med min hund.

 

Da jeg spurgte Skov og naturstyrelsen i midt område (Fyn), fik jeg den besked, at man skulle have tilladelse til al træning.

Jeg har så fået tilladelse til at træne spor i et år i statsskoven, hvor jeg bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se jeg har overværet det et par gange nu, og genstandene osv kan jeg da bestemt se en mening med. Faktisk er jeg imponeret over hvor præcist hundene kan gå sådanne spor.

 

Men i praktisk brug vil jeg mene at det egentlig er lidt forkert at forlange at hunden rent faktisk skal gå direkte ovenpå sporet.

Er der bare en lille smule vinddrift så vil den bedste og mest sikre færd ikke være direkte ovenpå sporet.

Én gang jeg så det i DCH, var der en med en labrador der vidste hvad det drejede sig om i praksis. Dvs en hund med reel erfaring, og ikke "bare" fra træning.

EN lille smule sidevind betød at denne hund gik ½ meter til venstre for sporet, for det var hér færten var bedst.

 

Bare en lille observation fra sidelinjen. I bund og grund ligegyldigt, hvis man bare morer sig med det.

 

DcH og BHP/IPO spor går ud på det samme, nemlig at holde hundens næse nede og lige i sporet hele sporet i gennem - og jo det er et unaturligt spor, ingen ulv med respekt for sig selv og med forventning om at få noget i maven vil gå spor på den måde :blink:

 

MEN den kan lade sig gøre selv for friske spor på 15-20 min. med masser af dynefærd i strid sidevind på en ny harvet mark, og det ser hammer hammer flot ud, og kræver stor koncentration fra hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

DcH og BHP/IPO spor går ud på det samme, nemlig at holde hundens næse nede og lige i sporet hele sporet i gennem - og jo det er et unaturligt spor, ingen ulv med respekt for sig selv og med forventning om at få noget i maven vil gå spor på den måde :blink:

 

MEN den kan lade sig gøre selv for friske spor på 15-20 min. med masser af dynefærd i strid sidevind på en ny harvet mark, og det ser hammer hammer flot ud, og kræver stor koncentration fra hunden.

 

For mig at se er det naturligt for schæferhunde at gå på den måde. Jeg træner i DcH og Tanja er efterhånden, som hun er blevet dygtig til spor, begyndt at gå på den måde. Dino går også sådan, og mine gamle schæferhunde gjorde det.

Men labberne på holdet går på en helt anden måde.

De går også helt anderledes i feltet end schæferhundene.

Dino er helt sikkert et sportalent, men Tanja har været længe om at lære at koncentrere sig. Hun skulle holde øje med alt andet, samtidig med hun gik spor. Men nu går det fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Svea er faldet om... Det er åbenbart lidt hårdt sådan at blive hevet ud på et 500m spor, der har ligget i 4 timer.... Eller det er ret varmt - hvilket jeg også kunne se på hende da vi gik sporet. Hun var ikke så sikker i sin sag som hun plejer at være, men det er altså også læææænge siden vi har trænet det. Og så blev vi lige forstyrret af en skovmedarbejder kort efter start. Jeg nåede at tænke at vi skulle til at have skæld ud, men han var meget flink...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

:vinken: Læser i med her endnu?

 

Har lige lidt små spørgsmål, jeg har bestilt noget træningsduft og glæder mig usigeligt meget til at se hvad Motoren siger til sådan noget.

 

Men altså, første gang tænker jeg at det ikke skal være så forfærdelig langt, ingen knæk og vel også i ikke alt for højt græs - eller er det lige meget?

Vil binde ham så han kan se mens jeg forbereder, når det er første gang er det vel ok at sporet ikke har lagt i x antal timer?

 

Men hvad med godbidder? Mener i, at de skal ligge med x antal meter imellem? Eller har det ikke rigtigt noget at gøre midt i duften af fasan?

Umiddelbart ville jeg ikke lægge dem, tænker at duften af sporet er rigeligt (og så belønningen for enden), men kan læse mange steder, at folk gør det :vedikke:

 

Jeg er med på at han ikke skal stæse afsted, at jeg skal skal holde ham lidt til sporet (men ikke for meget), og at der skal være medvind :-) Er der andet som er godt at vide første gang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu har jeg jo kun gjort det med blod, og ikke så meget at jeg kan være rigtig klog på noget..

 

Men det lyder meget fornuftigt!

 

Jeg ville heller ikke smide godbidder på første gang, bare se hvordan han reagerer og så kan du evt. smide dem på senere hvis du vil have mere koncentreret søg eller sådan..

 

Mine første spor til Dolph var korte, og med mere blod end normalt - for at han skulle forstå princippet i første hug, og så kan man ret hurtig begynde at korte ned på mængden.. Første gang behøver det ikke hvile særlig længe, jeg synes godt det må være rimelig let for dem.. sådan.. lige første gang..

 

Forsøg at lade hunden være helt, hold MUND når han går.. det er på egen pote.. god lang snor som du ikke rykker i.. Til en prøve må de gå pænt meget af sporet inden det giver fejl..

Så mens du smider sporet, så hæng fx tøjklemmer på træer hvis du gå i en skov, så du kan følge dit spor.. eller på anden måde forsøg at marker det.. Måske med en pind i begge ender, så du er sikker på hvor det slutter.

Smid en jackpot ved slutningen (skind, løb, godbidder).. og start med ritti' meget fært, så han han ryger lige på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan desværre ikke hjælpe, da jeg udelukkende laver sweiss spor, helt fra hvalpen kommer hjem. Og det er kun de første par gange, at blodet ikke ligger så længe, og der ikke er knæk på, ellers er det lige på og hårdt, og det kan de sagtens finde ud af.

 

Du kan da godt hjælpe :-) Selvom min hund ikke er hvalp, er det vel det samme når nu det er første gang. Blod eller syntetisk duft er vel også lige meget?

Jeg tænker at "sprøjte" en lige linje, hvis han kan lide det og går efter duften, om et par gange skal jeg så lave afstand mellem dråberne, eller skal det helst ligge hele vejen på sporet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan da godt hjælpe :-) Selvom min hund ikke er hvalp, er det vel det samme når nu det er første gang. Blod eller syntetisk duft er vel også lige meget?

Jeg tænker at "sprøjte" en lige linje, hvis han kan lide det og går efter duften, om et par gange skal jeg så lave afstand mellem dråberne, eller skal det helst ligge hele vejen på sporet?

 

Afstand mellem dråberne på sigt ja :) Nogle hunde kan klare viiirkelig meget afstand, men altså.. jeg ville bare prøve mig frem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi været ude og prøve, det var et meget kort spor men vi brugte det 2 gange. 2. gang lagde han sig på det cirka en halv meter før han ville have nået belønningen :hmm:

 

Han er bestemt ikke en spurter, han chiller helt vild og går ikke lige, men mere zigzag. Dog virkede det som om han lugtede sig frem flere gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Kan man godt bare lave et kort godbidsspor i haven fx?

Eller er det en bedre idé at købe sån noget duft?

Det er til min hvalp der helst skal være i ro, men dyrlægen sagde det var godt aktivering hvis jeg ku gå lidt spor :confused:

 

Det kan du sagtens, men er kort spor giver ikke meget træthed. Godbidderne skal være så små at hvalpen ikke kan se dem - eller gå sporet når det er blevet mørkt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...