Hop til indhold

Er hun meget for tyk ...?


Gæst Mette1107
 Share

Recommended Posts

Jeg vil anbefale dig omgående at skærre kraftigt ned på hendes fodring. Overvægt i en ung alder disponerer jo i væsentlig grad for ledproblemer og hvis du knap nok kan mærke hendes ribben er hun væsentlig for tyk.

 

500g foder lyder også af rigtig, rigtig meget og jeg ville ikke tøve med at skære hende til 400g om dagen (og evt. senere gå længere ned). Hvis hun har behov for 500g om dagen er foderet for dårligt.

 

Nu er hun jo en lab og rimelig madglad lyder det til. Jeg ville hælde 400g op i en skål om morgenen og så lade hende søge efter 1/4 af det om morgenen. Så give hende godbidder fra skålen i løbet af dagen. Lade hende søge på 1/4 senere på dagen og så give resten af skålen til aften.

 

Altså helt undlade andre godbidder end hendes mad. Hvis hun er en typisk madglad lab er hun totalt ligeglad med hvilke godbidder hun får, bare hun får noget, og så er det altså meget, meget sundere at bruge maden som godbidder.

 

God fornøjelse med slankekuren.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg synes at det lyder af meget foder... ihvertfald i forhold til hendes højde som du angiver.

 

Freya er 52cm (målt til skulderbladet) og vejer 19kg.

 

Hun får 65g morgen og 65g aften... Derudover så får hun også lidt guffer.. men alt i alt med guf og mad så får hun ca. 150-170g på en dag.

 

Hvad i alverden foder du med, siden en hund i den størrelse kan klare sig med så lidt :shock::confused:

 

Min tidliger aussietæve var ca. 50cm og vejede 18-20kg. og hun fik 250-300g. gram om dagen!

 

Chivas er omkring 52-53cm og vejer 21½kg. og får også 300g. om dagen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hvad i alverden foder du med, siden en hund i den størrelse kan klare sig med så lidt :shock::confused:

 

Min tidliger aussietæve var ca. 50cm og vejede 18-20kg. og hun fik 250-300g. gram om dagen!

 

Chivas er omkring 52-53cm og vejer 21½kg. og får også 300g. om dagen!

 

 

Jeg fodrer med Acana... Men nu skal det så også tilføjes at hendes forbrænding ikke er den bedste.

 

Nogle af mine venner har samojedhanner som har en vægt på 25kg. de får begge 200g hver på en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer med Acana... Men nu skal det så også tilføjes at hendes forbrænding ikke er den bedste.

 

Nogle af mine venner har samojedhanner som har en vægt på 25kg. de får begge 200g hver på en dag.

 

Det fatter jeg ikke en bjælde af :shock: Chivas får også Acana, men han får altså stadigvæk 300g. om dagen, selvom han kun vejer 21½ eller måske 22 kg. Og han er bestemt ikke for tyk.

 

Laver de hunde ikke en bønne hele dagen, eller hvordan pokker hænger det sammen :confused::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det fatter jeg ikke en bjælde af :shock: Chivas får også Acana, men han får altså stadigvæk 300g. om dagen, selvom han kun vejer 21½ eller måske 22 kg. Og han er bestemt ikke for tyk.

 

Laver de hunde ikke en bønne hele dagen, eller hvordan pokker hænger det sammen :confused::genert:

 

Jo jeg tror såmænd at de laver mere end de fleste... De bliver gået med 4-5 gange om dagen. To af gangene ca. 1time. de andre ture er et kvarter til ½time. (det er det som jeg er blevet oplyst) Derudover så bliver de cyklet med 2 gange om ugen ca. 8km... De er så på Pro Plan.

 

Mht. til Freya, så har hun som sagt ikke den bedste forbrænding. Men personligt synes jeg jo at 300g er meget for en 22kg. hund... Gitte (kennel Cabaka) har en tæve som vejer 21kg. (hun er normal vægtig men bare høj) og hun får 200g.

 

Men, jeg tror at det svinger meget for hvordan forskellige hunde optager maden... Vi andre (mennesker) optager jo heller ikke maden ens... Nogle kan æde et helt sønderjysk kaffebord uden at tage det mindte gram på, imens der er nogle (inkl. mig selv) som ikke kan gå forbi en bager og blot nøjes med at kigge ind gennem ruden før at man har taget flere kg. på... Jeg har lidt den samme idé om at det også gælder for hunde.

 

Freya f.eks. hun får som sagt.. med godbider på en dag. ca. 160g. For at hun ikke tager på af dette, så SKAL hun have min. 4 ture på en dag. 1. tur = 1½ time. 2 tur = 1 time på fuld udblæsning uden snor samt 2 ture på kvarter -½ time. Derudover så skal hun også cykles på 2-3 gange om dagen ca. 5km.

 

Det er fast rutine, ellersså tager hun på, og det på trods af hendes meget lille fodermængde.

 

En af mine veninder har en flat. Hun får 60g på en HEL dag... igen hendes forbrænding er også dårlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg tror såmænd at de laver mere end de fleste... De bliver gået med 4-5 gange om dagen. To af gangene ca. 1time. de andre ture er et kvarter til ½time. (det er det som jeg er blevet oplyst) Derudover så bliver de cyklet med 2 gange om ugen ca. 8km... De er så på Pro Plan.

 

Mht. til Freya, så har hun som sagt ikke den bedste forbrænding. Men personligt synes jeg jo at 300g er meget for en 22kg. hund... Gitte (kennel Cabaka) har en tæve som vejer 21kg. (hun er normal vægtig men bare høj) og hun får 200g.

 

Men, jeg tror at det svinger meget for hvordan forskellige hunde optager maden... Vi andre (mennesker) optager jo heller ikke maden ens... Nogle kan æde et helt sønderjysk kaffebord uden at tage det mindte gram på, imens der er nogle (inkl. mig selv) som ikke kan gå forbi en bager og blot nøjes med at kigge ind gennem ruden før at man har taget flere kg. på... Jeg har lidt den samme idé om at det også gælder for hunde.

 

Freya f.eks. hun får som sagt.. med godbider på en dag. ca. 160g. For at hun ikke tager på af dette, så SKAL hun have min. 4 ture på en dag. 1. tur = 1½ time. 2 tur = 1 time på fuld udblæsning uden snor samt 2 ture på kvarter -½ time. Derudover så skal hun også cykles på 2-3 gange om dagen ca. 5km.

 

Det er fast rutine, ellersså tager hun på, og det på trods af hendes meget lille fodermængde.

 

En af mine veninder har en flat. Hun får 60g på en HEL dag... igen hendes forbrænding er også dårlig.

 

Jeg syntes at det er heeelt vildt, der er dælme godt nok ikke nogle af mine hunde der kan klare sig med så lidt!

 

Cody er 54-55 cm. og vejer knap 24 kg. når han er i ordenlig foderstand, men ofte er han lige en anelse for slank, på trods at at han får 325g. (oliver's selected fish og Old and fit) om dagen! Og han har endda til et meget begrænset aktivtets niveau.

 

Chivas vejer som sagt små 22 kg. og får 300g. Acana og har også tildens til at ligge til den lidt for slanke side. Han er temmelig aktiv!

 

Den unge aussietæve jeg havde, fik som sagt også 250-300g. om dagen (oliver's selected fish), hun var meget aktiv og meget muskuløs og i super foderstand.

 

Så jeg fatter simpelthen ikke hvordan nogen kan klare sig med så lidt, ja, jeg er squ lige ved at styrte ned af sofaen af forbløffelse! :lol:

 

Ps. Det var bestemt ikke ment som hverken kritik eller et seriøst spørgsmål, da jeg spurgte om de hunde ikke lavede noget hele dagen, før det gik jeg bestemt ud fra at det gjorde/gør, jeg er bare lidt lettere chokeret over at de kan klare sig med 200g. og mindre, foder om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Jeg syntes at det er heeelt vildt, der er dælme godt nok ikke nogle af mine hunde der kan klare sig med så lidt!

 

Cody er 54-55 cm. og vejer knap 24 kg. når han er i ordenlig foderstand, men ofte er han lige en anelse for slank, på trods at at han får 325g. (oliver's selected fish og Old and fit) om dagen! Og han har endda til et meget begrænset aktivtets niveau.

 

Chivas vejer som sagt små 22 kg. og får 300g. Acana og har også tildens til at ligge til den lidt for slanke side. Han er temmelig aktiv!

 

Den unge aussietæve jeg havde, fik som sagt også 250-300g. om dagen (oliver's selected fish), hun var meget aktiv og meget muskuløs og i super foderstand.

 

Så jeg fatter simpelthen ikke hvordan nogen kan klare sig med så lidt, ja, jeg er squ lige ved at styrte ned af sofaen af forbløffelse! :lol:

 

Ps. Det var bestemt ikke ment som hverken kritik eller et seriøst spørgsmål, da jeg spurgte om de hunde ikke lavede noget hele dagen, før det gik jeg bestemt ud fra at det gjorde/gør, jeg er bare lidt lettere chokeret over at de kan klare sig med 200g. og mindre, foder om dagen.

 

Hihi... jammen jeg synes også selv at Freya får lidt... Men jeg kan se i en periode hvor jeg prøvede at hæve hende med blot 10g morgen og 10g aften at hun tog på lynhurtigt..

 

Med hensyn til forbrændingen, så ved jeg at både hendes mor og far har en dårlig forbrænding, så det ligger lidt til generne.. (så kan man altid diskutere at de to hunde aldrig burde være sat sammen, dog er jeg jo lykkelig for at det skete for ellers havde jeg jo ikke Freya... det var lige en OT:oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Måske var det en idé at gå på voksenfoder allerede nu?

 

Liva får Olivers, hun vejer p.t. 32 kg og får 300 gr. olivers. Jeg gør det, at jeg vejer hendes dagsration op hver morgen og så får hun af den i løbet af dagen. Der kan ryge en politistav ekstra ned i løbet af dagen, men ellers bruger jeg hendes tørfoder som guffer.

 

Det bliver jeg også mere og mere overbevist om er det rigtige :5up:

 

Hvilken slags Olivers får Liva? Er nemlig meget i tvivl om hvilken slags jeg skal vælge af Adult :vedikke:?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
En flatcoated får 60 gram om dagen? :shock::shock:Er den hund undersøgt af en dyrlæge? Det lyder da helt vanvittigt, det kan da ikke være sundt for dens indvolde og system i det hele taget

 

Det var hvad jeg fik at vide... Men det var vidst også noget med at hun fik mange guffer op ad dagen...

 

Men du må ikke hænge på op på tallet da det var noget jeg fik at vide for et godt stykke tid siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Jeg vil anbefale dig omgående at skærre kraftigt ned på hendes fodring. Overvægt i en ung alder disponerer jo i væsentlig grad for ledproblemer og hvis du knap nok kan mærke hendes ribben er hun væsentlig for tyk.

 

500g foder lyder også af rigtig, rigtig meget og jeg ville ikke tøve med at skære hende til 400g om dagen (og evt. senere gå længere ned). Hvis hun har behov for 500g om dagen er foderet for dårligt.

 

Nu er hun jo en lab og rimelig madglad lyder det til. Jeg ville hælde 400g op i en skål om morgenen og så lade hende søge efter 1/4 af det om morgenen. Så give hende godbidder fra skålen i løbet af dagen. Lade hende søge på 1/4 senere på dagen og så give resten af skålen til aften.

 

Altså helt undlade andre godbidder end hendes mad. Hvis hun er en typisk madglad lab er hun totalt ligeglad med hvilke godbidder hun får, bare hun får noget, og så er det altså meget, meget sundere at bruge maden som godbidder.

 

God fornøjelse med slankekuren.

 

Tak for dit lange indlæg og når du skriver det sådan kan jeg jo sagtens se at hun får alt for meget ved siden af :oops: - selv om jeg ikke syntes det virkede af meget.... Men set i "nyt lys" af alle jeres rigtig gode indlæg, så.... :lun:

 

Hvad giver du for at stille tygge lysten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Jeg synes at det lyder af meget foder... ihvertfald i forhold til hendes højde som du angiver.

 

Freya er 52cm (målt til skulderbladet) og vejer 19kg.

 

Hun får 65g morgen og 65g aften... Derudover så får hun også lidt guffer.. men alt i alt med guf og mad så får hun ca. 150-170g på en dag.

 

Ja, det er jo væsentligt mindre end Coco får :shock:! Coco må selvfølgelig ikke få så lidt og må da slet ikke veje 19 kg men det er jo også helt forskellige racer :-)

 

Vil umiddelbart tro at Coco pt burde veje 25-27 kg med den højde hun har nu, men må jo føle mig frem når hun begynder at tabe sig... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver jeg også mere og mere overbevist om er det rigtige :5up:

 

Hvilken slags Olivers får Liva? Er nemlig meget i tvivl om hvilken slags jeg skal vælge af Adult :vedikke:?

 

I øjeblikket er det den alm. Adult, den forrige sæk var Fish. Jeg varierer det lidt. Begge varianter bliver spist med stor begejstring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Ja, det er jo væsentligt mindre end Coco får :shock:! Coco må selvfølgelig ikke få så lidt og må da slet ikke veje 19 kg men det er jo også helt forskellige racer :-)

 

Vil umiddelbart tro at Coco pt burde veje 25-27 kg med den højde hun har nu, men må jo føle mig frem når hun begynder at tabe sig... :lun:

 

At føle sig frem er også KLART det bedste:blink:...

 

Held og lykke med slankekuren:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
At føle sig frem er også KLART det bedste:blink:...

 

Held og lykke med slankekuren:5up:

 

Tak, slankekuren komme nok først til at starte 100 % om en uge for min lille datter har jo købt stort kødeben til hende i Julegave :oops: og der falder nok lidt af de 3 juledag (IKKE menneskemad selvfølgelig :shock:!) men andre kan jo have købt lidt guf til hende...

 

Men så sætter vi hårdt ind :5up:!Vil hende jo kun det bedste :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
I øjeblikket er det den alm. Adult, den forrige sæk var Fish. Jeg varierer det lidt. Begge varianter bliver spist med stor begejstring.

 

Ok :-D - Coco er vildt glad for fisk så kunne godt finde på at lægge ude med den variant blandet op med hvalpefoderet :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun burde nok veje omkring 25 kg.

 

Så ned i foder. Hvis du giver 450 gr nu?, så ned på 400 gr og jo ældre hun bliver, jo længere ned.

Hun skal nok ende på ca.250 -275 gr som voksen.

 

Gode tyggeting, der ikke feder er bla de Hvide, kogte tyggeben og ører.

Griseører feder meget, så hold dig fra dem. Et råt okseben uden marv er også fint.

Og gulerødder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
Hun burde nok veje omkring 25 kg.

 

Så ned i foder. Hvis du giver 450 gr nu?, så ned på 400 gr og jo ældre hun bliver, jo længere ned.

Hun skal nok ende på ca.250 -275 gr som voksen.

 

Gode tyggeting, der ikke feder er bla de Hvide, kogte tyggeben og ører.

Griseører feder meget, så hold dig fra dem. Et råt okseben uden marv er også fint.

Og gulerødder.

 

Tak :vinken: - det med de 25 kg, tror jeg at jeg vil bruge som rettesnor og så må vi se og føle på hende undervejs...

 

Hvad slags ører er det der ikke feder så meget så, okse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Tak :vinken: - det med de 25 kg, tror jeg at jeg vil bruge som rettesnor og så må vi se og føle på hende undervejs...

 

Hvad slags ører er det der ikke feder så meget så, okse?

 

okseører er rigtig godedader kun er omkring 3% fedt i mener jeg:5up:...

 

Ellers så er politistave også altid gode:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
okseører er rigtig godedader kun er omkring 3% fedt i mener jeg:5up:...

 

Ellers så er politistave også altid gode:5up:

 

Super for hun elsker politistave :klap:

 

Og så vil vi gå i gang med okseører også for hun har et kæmpe tyggebehov :vuf:!

 

Andre forslag til "fedtfri" godbidder/tyggeting modtages med kyshånd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :vinken: - det med de 25 kg, tror jeg at jeg vil bruge som rettesnor og så må vi se og føle på hende undervejs...

 

Hvad slags ører er det der ikke feder så meget så, okse?

 

Ja, du kan få kogte, hvide okseører. De er super. Og så kan du få politistænger der er kogte også.

 

Et tomt marvben, fyldt med opblødt tørfoder (som du trækker fra hendes ration) er også super. skal selvfølgelig fryses. Men hold lige øje med at hun ikke gnaver for meget i knoglen, men den er frossen. Jeg har hørt de kan knække tænder. Har dog aldrig selv oplevet det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tak for jeres svar :-)!

 

Må med skam melde (har lige mærket efter) at jeg ikke kan mærke Coco´s ribben, dvs kun hvis jeg trykker til :oops: men der ligger et godt lag spæk udenpå...

 

Ved godt det er en dårlig undskyldning, men tror at det er fordi jeg går hjemme med hende hele dagen og så er det alt for let lige at give hende en guffe når hun sidder der med sine store brune smukke øjne :oops:! Fejlen er selvfølgelig 100 % min (det er kun mig der giver hende andet end foder herhjemme) Vil hende jo bare det bedste, men det ved jeg jo godt at det ikke er hvis hun bliver for tyk.

 

Senest efter jul vil jeg sætte hende på ren foder og ikke andet. Men hvor meget skal jeg så give hende? Ved godt at det på Olivers.dk er max dosis. Men der står 575 gr. Puppy Large Breed til en hund på 30 kg. Så meget skal jeg selvfølgelig ikke give hende men vil heller ikke sulte hende :confused:.... Hvor meget ville I lægge ud med? Hun får maden fordelt over 2-3 gange om dagen og kun sin aftensmad i skålen. Ellers sluger hun det på under 1 minut :shock:!

 

Gav hende et massivt oksehuds kødben for et par dage siden på ca. 20 cm, men det åd hun på 5 timer! Så er det jo svært at give hende noget at "hygge" sig med.... Politistave mm spiser hun på ingen tid. Hvad kan jeg give hende for hendes tyggebehov så :vedikke:?

 

Kh Mette

 

Du kan altid gøre det, at du bruger noget af hendes foder som guf. Bare giv hende lidt mindre hver dag, og brug resten til hygge, søg, eller andet.

 

Så får hun ikke en kold tyrker i det nye år :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Super for hun elsker politistave :klap:

 

Og så vil vi gå i gang med okseører også for hun har et kæmpe tyggebehov :vuf:!

 

Andre forslag til "fedtfri" godbidder/tyggeting modtages med kyshånd :-D

 

Der er også pressede kødben, dem uden knude...

 

Husk at tyggetingene skal trækes fra hendes dagsration.:5up:

 

Hvis du vil give hende lidt ekstra guf, udover hendes mad i træningsøjemed, så er kylling en god fedtfattig løsning:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...