Hop til indhold

Snevinter og hundepoter


Adele
 Share

Recommended Posts

I år det Sherlocks første rigtige vinter, og han synes at det er fantastisk, men desværre er vi stødt på et problem.

Sherlock har jo ret meget pels, også imellem poterne. Dum som jeg er er det ikke noget jeg har tænkt over, så derfor har han de sidste par gåture fået ret meget is imellem poterne. I starten var det intet problem, men nu er han begyndt at sætte sig for at rense poterne, bare efter en tur på tyve minutter. :(

 

Vi er lige komme ind fra netop sådan en tur, og da jeg får kigget ordentligt på poterne, kan jeg se at de er helt røde, under pelsen, imellem trædepoterne. Den stakkel, det er jo ikke underligt at det generer ham sådan.

 

Mit problem er egentlig at jeg simpelthen ikke tror jeg kan klippe ham så meget imellem poterne, at der slet ikke er noget der hænger fast. Jeg har klippet det værste, men der vil jo næsten altid være noget imellem trædpuderne.

Har i et godt råd til, hvordan jeg kan få løst det her problem? Vi vil jo helst gerne ud og lege i sneen, men det kan vi simpelthen ikke med de poter. Hvis man smørrer poten ind i vaseline, holder det så også isen væk, eller er det kun for at forhindre skade fra saltede veje? og kan det skade at smørre vaseline på, når nu han er så oprevet imellem trædepuderne?

 

Vi håber på hjælp, så vi snart kan komme ud i snevejret igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Hvorfor tror du ikke at du må klippe ham??.. Er det noget som du har fået at vide af opdrætter eller??... Jeg har desværre ikke rigtig forstand på grooming af en collie, men jeg ved at Bitta som har Aussier klipper poterne helt til..

 

Det samme gør jeg også selv på Freya... Hvis jeg ikke gjorde det ville hun have mega meget pels omkring og under poterne... men det er ogå fuldt legalt og ses helst at det også gøres i udstillings øjemed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor tror du ikke at du må klippe ham??.. Er det noget som du har fået at vide af opdrætter eller??... Jeg har desværre ikke rigtig forstand på grooming af en collie, men jeg ved at Bitta som har Aussier klipper poterne helt til..

 

Det samme gør jeg også selv på Freya... Hvis jeg ikke gjorde det ville hun have mega meget pels omkring og under poterne... men det er ogå fuldt legalt og ses helst at det også gøres i udstillings øjemed...

 

Hun mener vist ikke at hun KAN klippe ham så meget at der ikke hænger noget fast - som jeg forstår det i hvert fald.

 

Løsning på problemet har jeg dog ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har samme problem med Dumles poter. Det sker bare efter kun 15min i sneen :( Bjørn kom med idéen om at smøre vaseline på. Det er jo vandafvisende og burde vel også virke en smule på sne og samtidig beskytter det lidt imod alt det salt. Det har virket, det går af på et tidspunkt, men nu er det først på vej hjem fra turene at det sætter sig og ikke lige efter vi er kommet ud.

 

Eidt: Glemte at skrive at jeg ikke tror det skader poterne. Det er da ihvert fald bedre end salt i det :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hun mener vist ikke at hun KAN klippe ham så meget at der ikke hænger noget fast - som jeg forstår det i hvert fald.

 

Løsning på problemet har jeg dog ikke.

 

Ok... ja det er jo noget helt andet..:oops:...

 

Jeg oplever at når jeg har klippet pelsen under poter ned til trædepuderne at der så ikke hænger noget i overhovedet... Du kan også klippe en lille smule imellem dem også.

 

Hvis det ikke lykkeds, og der stadig hænger snemænd under fusserne, så kender jeg desværre ikke flere råd.:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

har heldigvis ik det problem, men man kan få sko...hehe..jeg tror jeg havde købt et par børnestrømper og et par elastikker...:engel:

 

Men det kan jeg jo sagtens foreslå når det ikke er mine der skal have sokker på...hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene alle sammen :5up:

 

Jeg ha forsøgt lidt at klippe i pelsen under poterne i dag, men det er godt nok noget besværligt noget. Jeg har jo haft rigtig mange problemer med negleklipning også, så han er ikke så glad for at vi laver ting med hans poter.

Det er dog nemt nok at gøre det når han ligger og putter, der ænser han det knapt nok.

Den med vaselinen vil vi prøve, og så håbe at det holder sneen lidt væk!

 

Indtil videre tror jeg vi vil opdele turene lidt, så han får et par ture mere, der er lidt kortere, i stedet for én lang. Så går det vist lidt bedre

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke så meget at komme i med i forbindelse med hår.

Men kan fortælle at hvis poterne er blevet røde eller tørre er kopattesalve eller anden fed creme god da det giver fugt, hvorimod vaseline holder på fugten i huden men ikke tilføjer fugt. (håber det gav bare en smule mening :P)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger vaseline hvis det er rigtig koldt. Det beskytter poterne mod kulde, salt og sne. Og det er ret vandafvisende så det bliver siddende hele turen igennem.

 

Kopattesalve er sikkert godt til at desinficere og til at hele irriteret hud. Men det er ikke særlig vandbestandigt, så det holder næppe en hel gåtur i sneen.

 

Så det ideelle må være: Vaseline lige inden man går ud af døren, og skylle poter og kopattesalve når man kommer hjem.

 

Silke ELSKER at få creme på poterne, uanset hvad..:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg har en veninge med en collie og hun har samme problem, jeg foreslog hende at klippe ham ligespm Adele har gjort med Sherlock. Hun spørger mig nu om ikke at pelsen bare vil vokse sig endnu tykkere og tætter ligesom på mennesker, der bliver klippet korthårede og så bliver deres hår endnu kraftigere.?

Nogen der har et godt bud på det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha vi roder også i poter herhjemme, jeg har lige været igang med saks, og må indrømme at jeg bare klipper alt det jeg kan uden at Zacko bliver alt for træt af det, og også så meget jeg kan ned i midten af poten men er jo der han ikke gider for det kildre jo, men kan kun sige at du skal gøre noget så han ikke ender med sådan nogle poter som Zacko har nu :cry: Og så bruger jeg potevoks i rå mænger eller noget andet salve jeg har som gør det samme, men tror også vaseline kan gøre det, og så lunkent fodbad når vi kommer ind puha det er hårdt når de er blevet slemme så gør hvad du kan før :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se andre forslår sokker, jeg har lige købt nogle som hedder PAWZ er det bedst jeg endnu har fået af sådan noget beskytelse til poter, de sidder fast uden at glide af som jeg synes den vi har fra dyrlægen gør er af gummi og hunden er slet ikke generet af dem, Zacko har dem på sine bagpoter på ture nu her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...