Hop til indhold

Nogen med hunde med sarte maver der har prøvet Orijen?


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Jvf. min tråd om Vic's byld inde i sygdomme, så skal vi have fundet noget foder der gør hans afføring mere hård.

 

Så jeg har sammenlignet de poser af de vi har fodret ham med indtil nu, og der er både soja, majs, og kylling i, så det vil jeg som et forsøg prøve at undgå, og nu prøve et foder med enten fisk eller vildt. Nu kan det godt ske at der er nogen der synes jeg eksperimenterer med ham, men det virker jo ikke det han får, så der må noget nyt til.

 

Jeg tænker f.eks Orijen 6 fisk eller den røde Orijen :hmm:?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede at søge på det der RC Hypo allergenic foder, men kan ikke finde ingredienslisten :???: Æv :mrgreen:

 

Hmm, det er selvfølgelig lidt svært at foreslå foder, når i ikke er sikre på, hvad det er han ikke kan tåle. Men kan læse at du har en mistanke til korn og hvede? Er der det i allergi-foderet? Har du mulighed for at få en prøvepakke af det?

 

Ligemeget om du vælger allergi foder, orijen eller barf, skal du nok være obs på at skifte meget langsomt, hvis hans mave er meget sart.

Både orijen og barf kan gøre at hunden klør sig i en periode, mens den renser alt korn osv ud af kroppen.

 

Hvis du er interesseret i barf, kan jeg sende dig opskrift på den grøntblanding vi laver til Motor. Den får han om morgenen, middag og aften får han spiselige ben (men din hund får vel kun 2 måltider om dagen, ikke?)

 

Du skrev at i giver ham kødben, er det sådan nogle fra slagteren? Er det nogle hvor han spiser det hele?

Buddha fik nemlig hård mave første gang han fik et, så vi blev rådet til at give tørkost sammen med indtil maven havde vænnet sig til det, og det virkede super.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her står noget om hypo allergenic, og ellers kan der hentes en brochure, lige under billedet af fodersækken

 

Hundefoder kattefoder - Dyrlæge

 

Må blankt erkende, at jeg kigger slet ikke på hvad det indeholder, for mig er det vigtigeste, at hunden´s mave fungere optimalt på foderet ;-)

 

Tak :-D

 

Der er ikke korn og hvede i, det er måske meget godt.

 

Ris, hydrolyseret sojaproteinisolat, animalsk fedt, mineraler, hydrolyseret fjerkrælever, roetrævler, sojaolie, frugtooligosakkarider (FOS), fiskeolie, taurin, boragoolie, L-tyrosin, morgenfrueekstrakt (luteinkilde).

Men Rene, men hvis nu din hund fik dårlig mave af hvede, så ville du vel kigge bare lidt på ingredienserne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D

 

Der er ikke korn og hvede i, det er måske meget godt.

 

Ris, hydrolyseret sojaproteinisolat, animalsk fedt, mineraler, hydrolyseret fjerkrælever, roetrævler, sojaolie, frugtooligosakkarider (FOS), fiskeolie, taurin, boragoolie, L-tyrosin, morgenfrueekstrakt (luteinkilde).

 

Men Rene, men hvis nu din hund fik dårlig mave af hvede, så ville du vel kigge bare lidt på ingredienserne :blink:

 

Tidligere var der ofte problemer på det forskellige foder hun var på, og da dyrlægen så fik mig "overtalt" til dette foder og maven så fungerede, så kiggede jeg ikke på listen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede at søge på det der RC Hypo allergenic foder, men kan ikke finde ingredienslisten :???: Æv :mrgreen:

 

Hmm, det er selvfølgelig lidt svært at foreslå foder, når i ikke er sikre på, hvad det er han ikke kan tåle. Men kan læse at du har en mistanke til korn og hvede? Er der det i allergi-foderet? Har du mulighed for at få en prøvepakke af det?

 

Ligemeget om du vælger allergi foder, orijen eller barf, skal du nok være obs på at skifte meget langsomt, hvis hans mave er meget sart.

Både orijen og barf kan gøre at hunden klør sig i en periode, mens den renser alt korn osv ud af kroppen.

 

Hvis du er interesseret i barf, kan jeg sende dig opskrift på den grøntblanding vi laver til Motor. Den får han om morgenen, middag og aften får han spiselige ben (men din hund får vel kun 2 måltider om dagen, ikke?)

 

Du skrev at i giver ham kødben, er det sådan nogle fra slagteren? Er det nogle hvor han spiser det hele?

Buddha fik nemlig hård mave første gang han fik et, så vi blev rådet til at give tørkost sammen med indtil maven havde vænnet sig til det, og det virkede super.

 

Vi har slet ikke lyst til at fodre med hypo allergenic (har et par prøveposer, hvor ingredienslisten er på), eller noget fra dyrlægen mere, men vil rigtig gerne over på et andet tørfodermærke, fordi vi modtog nogle prøver fra Olivers, og det syntes Victor duftede meget mere spændende. Victor er helt vildt træt af RC, det dufter kedeligt, synes han, tror vi. (i hvert fald reagerer han med meget mere interesse, når han bliver budt en enkelt Olivers selected fish, men den dag jeg lod han spise 15 foderpiller derfra, slog det lige maven i stykker,dumme mig:stupid:), så skal han skifte, skal det i hvert fald ske laaangsomt.

 

Vi får først svar på mandag vedr. hvad han fejler, med blodprøverne og aff.prøve, så der skal vi så tage den derfra, og har det bare været en maveinfektion, så har vi bestemt at han skal over på noget andet foder.

 

Det er rigtigt at før han fik alt det her mave-vrøvl, der fik han marv-ben fra slagteren, dem elsker han:lun:, og han spiste det hele, også knoglen.

 

Men pt. får han kun RC Intestinal skånekost, så det er en meget trist diæt for en lille guffetrold...Men i RC intestinal er der både majs, soja og kylling i. Så jeg vil nok gå uden om netop de ingredienser.Hans mave er også stadig alt for blød, til trods for antibiotika, og canikur :( .

 

Jeg lader ham pt. have adgang til foder hele tiden (altså frisk portion der bliver sat frem hver morgen og smidt ud om aftenen), fordi han er så småtspisende, plus jeg fodrer ham i spil og sådan noget for at få ham til at spise mere.

 

Jeg vil meget gerne have din grøntblanding opskrift :-D, så jeg kan se hvordan man gør. Barf er et stort mysterie for mig:oops: Man skal også give vitaminer, ved siden af, ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afgør man jo heldigvis selv hvad man vil fodre med :-D

 

Jeg har bare ikke "råd" til at gå på kompromi, fordi jeg ikke lige bryder mig om indholdet i foderet.

 

Der spiller min hund´s mave og den´s ve og vel, langt mere end min holdning til foder *S*

 

Held og lykke med det hele, håber i finder ud af hvad det er der driller

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afgør man jo heldigvis selv hvad man vil fodre med :-D

 

Jeg har bare ikke "råd" til at gå på kompromi, fordi jeg ikke lige bryder mig om indholdet i foderet.

 

Der spiller min hund´s mave og den´s ve og vel, langt mere end min holdning til foder *S*

 

Held og lykke med det hele, håber i finder ud af hvad det er der driller

 

Ja, nu fungerer Vic's mave jo hverken på hans RC mini beauty som han er opfodret på, (hvor der er majs, soja og kyllingemel i) eller på RC intestinal som han får nu (hvor der er majs soja og kyllingemel i) på dyrlægens anbefaling.

 

Så det er den sammenhæng jeg kan læse. Vic kan jo ikke læse, vel? men hans mave kan... :blink:

 

Jeg har bare fået det råd, at sammenligne ingredienslister.

 

Det er ikke sådan, at jeg synes han bare skal spise noget smart og moderne, for så kunne han jo lige så godt få sushi og sådan, når vi fik det :blink:

 

Tusind tak :5up:, det håber jeg også :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Opskrift på grøntblanding

 

Svarende til ca 2,5 kilo færdig blanding:

 

800 gr magert hakket kød (okse, kalve, lam, fjerkræ, vildt, whatever)

200 gr. kalvelever

5 æg (uden hvider, men med skal)

650 gr frossen grøntsagsblanding (bare en uden løg)

1 buket broccolli (som Motor selv havde fundet)

æble, pære, banan (bare det frugt man nu har)

2 fed hvidløg

1 håndfuld rosenkål

3 tomater

1 lille bæger youghurt naturel

5 spsk øko raps eller solsikkeolie

 

Og her kommer noget af det vi går ud fra, mén vær opmærksom på at det er udfra at Motor er hvalp, kig ind på naturligthundefoder.dk, der kan du læse meget om barf.

Opskrifterne er fra Ian Billinghursts bog "how to grow your pups on bones", han bruger lidt mange sider på at tale om hvorfor barf er den eneste rigtige løsning, det gad vi ikke læse :genert: Han har vist også skrevet en der hedder "give your dog a bone", har ikke læst den.

 

Vi fodrer 40% grøntblanding og 60% kød og ben.

Grøntblandingen laver vi en stor portion af, som vi så fordeler i mindre poser og fryser ned. Denne portion strækker ca. til 14 dage, næste blanding bliver så med nogle andre grøntsager og frugt, men resten skal i hver gang. Kødet skifter også, og vi blander 2 slags i en blanding (altså 400g af hver).

 

På morgenmaden får han Hokamix Gelenk, som er et super godt tilskud, tror at Vitalanimin skulle være godt til voksne hunde. Vi skal også have fat i noget levertran, det ved jeg ikke om voksne hunde også bør få.

 

Middag og aften får han så forskellige spiselige ben med kød på.

Et par gange om ugen får han en knogle til at ligge og slibe hans sylespidse tænder på.

 

Kallun er mildt for maven, det er kylling og lam også, i hvert fald for hvalpe, men du skal nok prøve at undgå kylling når nu du har mistanke til den.

 

Mængden af mad er efter vægt. Vi fodrer pt. 6% af Motors vægt (+ snacks som tørrede fisk, gulerødder, tørret kaninøre engang imellem, knap 25 gram om dagen af orijen foderpiller), men så vidt jeg husker skal voksne hunde have omkring 2% af deres vægt - men det må du lige finde ud af om det er rigtigt.

 

 

Her er nogle cirka tal i følge hans vægt:

9 kilo - 540 gram dagligt

Morgen: cirka 220 gram grøntblanding (40%)

Middag: cirka 170 gram spiselige ben med kød på (30%)

Aften: cirka 170 gram spiselige ben med kød på (30%)

 

 

 

Og her er hvad han har fået de sidste par dage:

Morgen: grøntblanding

Middag: kyllingehalse

Aften: griseribben (der har fået nogle bank med en hammer da Motor stadig har mælketænder)

 

Morgen: grøntblanding

Middag: lammeben

Eftermiddag: okseknogle til at tygge i

Aften: griseribben

 

Morgen: grøntblanding

Middag: oksestrube

Aften: kyllingehalse

 

 

Vi er kun lige skiftet helt over til råt, før fik han en blanding af råt og tørfoder, men det var et sindssygt regnestykke.

Vi har været forsigtige med at give ham de nye ting, i starten fik han kun kallun og så stille og roligt lidt kylling, lidt lam osv. Indtil videre (7-9-13) har han ikke haft diarre.

 

Der er vist noget med at voksne hunde skal faste i 1 døgn, og måske skal de have kallun de første 2 dage, det er jeg er ikke sikker på, hvalpe må ikke faste så det har vi ikke prøvet.

 

Ved ikke hvor du bor, men der er forskellige steder man kan henvende sig, barf-centre og f.eks. Naturhunden har smarte pakninger, hende vi besøgte gav også rundhåndet ud af svar :-D

 

Og ja, undskyld det blev så langt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også loppefrø skaller til Luna. Hun kan let få forstoppelse, og skal ind imellem have tømt analkirtler. Jeg laver selv mad til mine, og jeg veksler jo med hvad jeg kommer i. Jeg kan se Lunas mad er forsinket når det kommer ud, i forhold til Flaffy og Zozos. Men når hun får HUSK kommer afførringen ud til tiden. :-D

 

Jeg kan se hun bliver irriteret i numsen, når hun ikke har normal afførring, så det er dejligt HUSK kan hjælpe hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, snakker lidt med mig selv her :lol:

 

Men jeg kan lige opdatere, at jeg igår skiftede 1/6 af Vic's skånekost ud med Orijen, og det har han fået helt fast mave af, her til morgen :5up:Ikke den bløde mærkelige polyfillamave han har haft de andre dage :blink:

 

Idag har jeg givet ham 10 g Orijen mere, og taget tilsvarende skånekost væk. Så det er rigtigt spændende. Går det fortsat godt (nu tager vi 1 dag af gangen og ser hvordan det går), så skulle han være på ren Orijen om 5 dage :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder super! Vi skiftede også over en uge med Motor, og ingen dårlig mave.

 

Læste lige i morges om en anden der har gravhunde med allergi, hun bruger råt og orijen og et mærke mere.

 

Her: Godbidder - www.gladespaniels.dk

 

Ja og her til morges åd han bare derudaf :banan:, så det er rigtig godt.

 

Tak for det:kys: Det er et superlink. Gode opskrifter på guffer :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. Orijen, jeg er helt på bar bund med hvor meget jeg skal give Victor :confused: altså når han kun får Orijen. Kører de ikke med sådan nogle diagrammer, med hvor meget hunden skal have i forhold til hvad den vejer?

 

Nu er han jo ved at skifte over fra Royal Canin Intestinal skånekost, hvor han skulle have ca. 65 g dagligt, der stod på posen at en hund på 5 kg skulle have 120, så det blev til 65 på vægten og Vic vejede 2,5 da vi startede. Men det står der jo ikke på Orijen-prøveposen sådan noget? og heller ikke i den folder om Orijen vi fik i Foderland, så hvad gør jeg lige?

 

Har så godt nok lige bestilt nogle store poser fra Zooplus.de, nogen der ved om det står der på?

 

Nu har han så allerede heldigvis taget 150 g på :-D, nu er vi på halvt af hvert.

 

Nogen der kan få forvirringens tåger til at lette :lol: ? skal jeg bare fortsætte med at give ham "royal canin dosis" eller skal han have mere eller mindre :vedikke:? Man siger jo at Orijen og den type foder indeholder mere "gods" . og han må jo gerne tage lidt på. Er det mon sådan en situation hvor jeg bare skal tage den på gefühl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...