Hop til indhold

Hvalpesit - hvor længe?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Besøgte en kollega idag, som har en 8 mdr gammel labrador tæve. Hun sidder stadig ikke rigtigt... altså hun sidder i hvalpe-sit når hun sætter sig ned...

 

Blev spurgt hvor længe de blev ved med det? Jeg blev hende svar skyldig, kan ikke huske hvornår Karla holdt op med at sidde i hvalpesit :confused: Altså hun kan da stadig godt gøre det / finde på det - når hun sådan rigtigt slapper af...

 

Men bliver hun bedt om at sitte, eller sætter hun sig ned for et eller andet, så sidder hun rigtigt...

 

Et eller andet sted i mit baghoved er der en eller anden klokke der siger noget om, at jeg har læst / hørt, at det KUNNE VÆRE tegn på smerter, at de ikke sidder rigtigt?

Er det noget jeg har "drømt"? eller er der sandhed i det? Og hvornår bør man begynde at blive "bekymret" hvis hunden ikke sitter rigtigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, hvalpesit? Er det der, hvor de sidder på deres lår/hofte i stedet for ben?

 

Ligesom Møffe gør her?:

 

bernerazuro-albums-moffe-15-uger-til-picture9576-ai-altsa-mor-det-kamera-der-altsa-er-det-da-ikke-nok-jeg-er-vad-16-uger-har-lige-vaeret-i-bad.jpg

 

Det er meget normalt for de store racer, at de gør det normalt. Jeg mangler endnu at møde en berner, det ikke sætter sig sådan :mrgreen:

 

Men ligesom dig, mindes jeg noget...

 

Og jeg mener faktisk, at det var Ninjamors Pelle, der sad sådan som lille og at det ikke var normalt for mindre racer (altså, vi snakker om mindre end de rigtig store) og dermed kunne indikere smerter - altså, det, som var galt med Pelles ben - kan ikke huske hvad det var.

 

Men jeg aner ikke, hvor normalt det er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det

 

Imidlertid syntes jeg ikke om hans måde at sidde på,

han satte sig næsten 100% på det ene lår og med bagbenene strakt fremad. Dette ved jeg er et dårligt tegn på hunde medmnindre det er de store og tunge racer, så afsted til kiropraktor nr. 1, som imidlertid ikke fandt noget graverende. Pelle blev justeret i nakke og bækken og jeg blev beroliget.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, hvalpesit? Er det der, hvor de sidder på deres lår/hofte i stedet for ben?

 

Ligesom Møffe gør her?:

 

bernerazuro-albums-moffe-15-uger-til-picture9576-ai-altsa-mor-det-kamera-der-altsa-er-det-da-ikke-nok-jeg-er-vad-16-uger-har-lige-vaeret-i-bad.jpg

 

Det er meget normalt for de store racer, at de gør det normalt. Jeg mangler endnu at møde en berner, det ikke sætter sig sådan :mrgreen:

 

Men ligesom dig, mindes jeg noget...

 

Og jeg mener faktisk, at det var Ninjamors Pelle, der sad sådan som lille og at det ikke var normalt for mindre racer (altså, vi snakker om mindre end de rigtig store) og dermed kunne indikere smerter - altså, det, som var galt med Pelles ben - kan ikke huske hvad det var.

 

Men jeg aner ikke, hvor normalt det er?

 

Og det er så grimt, så grimt...den måde de hænger på...jammer. Nej, de burde sidde som de sidder, når de træner og er opmærksomme. Det der hængeri...suuuuk :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det noget jeg har "drømt"? eller er der sandhed i det? Og hvornår bør man begynde at blive "bekymret" hvis hunden ikke sitter rigtigt?

Det KAN være tegn på smerter - men også bare en vane! Stella gjorde det ret længe, +-12 måneder så vidt jeg husker, og også i ny og næ som voksen, ikke når jeg bad hende at sitte men hvis hun bare satte sig af sig selv!

 

Astagatoren har altid sittet i korrekt sit og dækket i løvedæk for den sags skyld, så jeg har ingen erfaring med det i forhold til større hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

ofte kan det være tegn på ømme led og knogler hvis de ofte sidder i hvalpesit da det aflaster benene og hofterne alt afhængig hvilken side det er .

 

mange gigant racer sætter sig sådan mon ikke det har noget med aflastning og gøre oftest

 

min jubi hvis hun begynder og sætte sig meget sådan er det tegn på en tur til kiropraktor:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lexus sidder også sådan for det meste. Jeg tvivler meget på at han har ondt eftersom ha ofte ligger med bagbenene strukket bagud, eller når han skal ned fra sofa eller seng trækker han sig ned i forbenene så bagbenene "slæbes" efter kroppen, ofte løfter han sig op på forbenene lige inden han er ned fra sofa/seng og så retter han bagbenene ud så han står på alle 4. Det ser vildt komisk ud når man ser det de første gange:lol::lol::lol:

 

Noget andet er med de løbeture op og ned af skråninger og bakker så kan han umuligt have ondt nogen steder:blink::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er så grimt, så grimt...den måde de hænger på...jammer. Nej, de burde sidde som de sidder, når de træner og er opmærksomme. Det der hængeri...suuuuk :roll::mrgreen:

 

Jeg synes det er bedårende :lun:

 

Øhh... Bassil sidder altid sådan... Er det så nu jeg skal være glad for at han er en stor race? :confused:

 

Jeps - forhåbentligt da :mrgreen: Møffe sidder også altid sådan, det er MEGET sjældent, at han sidder "korrekt".

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh... Bassil sidder altid sådan... Er det så nu jeg skal være glad for at han er en stor race? :confused:

 

Hvad mener du ? Vores Berner på to år sidder og hænger som Møffe og jeg synes, det ser grimt / sjusket ud. Hvis du har en Berner, der sidder ordenligt på sin bag, ved jeg ikke, om du skal være glad for det. Min personlige preference er bare, at det ser kønnere ud. Det er rent optisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du ? Vores Berner på to år sidder og hænger som Møffe og jeg synes, det ser grimt / sjusket ud. Hvis du har en Berner, der sidder ordenligt på sin bag, ved jeg ikke, om du skal være glad for det. Min personlige preference er bare, at det ser kønnere ud. Det er rent optisk.

 

Bassil er Berner... han hænger osse altid (8 mdr)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kimba sad konsekvent sådan, og var nærmest umulig at få til at sidde "korrekt". Hun havde svær svær HD i det ene bagben, og hendes siddestilling kom deraf. Hun lagde sig også konsekvent på "siden", og aldrig "på maven" (håber det er til at forstå...).

 

Så det kan være tegn på smerter/HD, eller bare en dårlig vane... Men det kommer an på, om hunden konsekvent sætter/ligger sig sådan, eller kun gør det når den er afslappet/sover/o.lign.

 

Og da labradors kan være plaget af HD, så ville jeg nok vælge at få det tjekket, just in case... better safe than sorry ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...