Hop til indhold

Lydighedsløve ...


Freudika
 Share

Recommended Posts

Et begreb jeg er blevet lidt fascineret af og tænkte, det må da kunne lade sig gøre ...

 

Det skal siges at min løve ikke er dum som i for alvor dum - hun kan bare ikke så meget :mrgreen: ...

 

Så jeg tænkte i går, at hvis jeg nu kunne prøve at træne hende nogenlunde ind på plads - så ville det da være ret godt ... og jeg brugte tun - så godbidernes kvalitet var helt i top ...

 

Bella er bare enormt skeptisk - så da først vi kom igang - så kunne jeg ikke få hende tættere på mig end en ½ meter ... dvs. første gang fulgte hun bare fingeren med tun på - slam og så stod hun der - og fik et klik og fik tunen ... og derfra gik det kun ned ad bakke ...

 

Så for at det ikke skulle være en helt elendig træningssession - så lærte jeg hende at danse rundt på bagben ... men det er jo ikke særlig lydighedsagtigt ... men vi prøver igen i aften ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du skal indlære plads kan du med fordel starte med at indlære at pladspossition = verdens bedstestetetete sted igennem massebelønninger i plads-possitionen.

I denne indledende fase er det ligemeget om Bella kommer ind til dig eller du kommer til Bella, blot resultatet ser ud som du vil have det. Altså at Bella sidder en snor-lige plads inden godbidsorgiet kan begynde :-)

 

Dette er et moment der er værd at bruge gooood tid på, men også et hvor du skal finde din indre perfektionist frem, og sørge for at kun snorlige pladser udløser massebelønninger og intet andet.

 

Du skal i dette moment ikke tænke på signal eller på hvordan Bella kommer ind til den ønskede possition - du må altså også gerne gå til hende.

Når Bella selv begynder at søge din venstre side og udviser forståelse for / brænde ønske om konceptet "at gå på plads" kan du udvide. Først ved bitte små bevægelser, så større og større.

 

Hvis du har svært ved at motivere hende for at være i nærheden af dig også når du selv træder ind ved siden af, så start med at sidde på hug med hende ved venstre. Hun er jo lille bitte, og små hunde har det med at ville være lidt væk fra fører, dels for bedre at kunne se og dels fordi fører da ikke lige så let kan komme til at overskride grænser ved at bukke sig indover o. lign.

 

Håber det gav mening, og kan hjælpe Jer lidt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du skal indlære plads kan du med fordel starte med at indlære at pladspossition = verdens bedstestetetete sted igennem massebelønninger i plads-possitionen.

I denne indledende fase er det ligemeget om Bella kommer ind til dig eller du kommer til Bella, blot resultatet ser ud som du vil have det. Altså at Bella sidder en snor-lige plads inden godbidsorgiet kan begynde :-)

 

Dette er et moment der er værd at bruge gooood tid på, men også et hvor du skal finde din indre perfektionist frem, og sørge for at kun snorlige pladser udløser massebelønninger og intet andet.

 

Du skal i dette moment ikke tænke på signal eller på hvordan Bella kommer ind til den ønskede possition - du må altså også gerne gå til hende.

Når Bella selv begynder at søge din venstre side og udviser forståelse for / brænde ønske om konceptet "at gå på plads" kan du udvide. Først ved bitte små bevægelser, så større og større.

 

Hvis du har svært ved at motivere hende for at være i nærheden af dig også når du selv træder ind ved siden af, så start med at sidde på hug med hende ved venstre. Hun er jo lille bitte, og små hunde har det med at ville være lidt væk fra fører, dels for bedre at kunne se og dels fordi fører da ikke lige så let kan komme til at overskride grænser ved at bukke sig indover o. lign.

 

Håber det gav mening, og kan hjælpe Jer lidt :-D

 

Det giver rigtig god mening ... dog med problemer i forhold til Bellas naturlige skepsis ... hvis jeg stiller mig hen til hende - så flytter hun sig - så derfor er det vigtigt at hun selv vælger det ...

 

sådan som i går, hvor jeg overhovedet ikke kunne få hende tættere på mig end ca. en ½ meter ... der gav det jo ingen mening at give sig til at forsøge plads'en mere ...

 

Jeg tror i virkeligheden vi skal træne noget "det er helt ok at være helt tæt på mig" først ... ikke at hun har problemer med det i nusse-situationer eller i sengen ... men når vi går og står - så holder hun afstand ... og så vidt jeg ved/husker har jeg altså hverken trådt på hende eller sparket til hende ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver rigtig god mening ... dog med problemer i forhold til Bellas naturlige skepsis ... hvis jeg stiller mig hen til hende - så flytter hun sig - så derfor er det vigtigt at hun selv vælger det ...

 

sådan som i går, hvor jeg overhovedet ikke kunne få hende tættere på mig end ca. en ½ meter ... der gav det jo ingen mening at give sig til at forsøge plads'en mere ...

 

Jeg tror i virkeligheden vi skal træne noget "det er helt ok at være helt tæt på mig" først ... ikke at hun har problemer med det i nusse-situationer eller i sengen ... men når vi går og står - så holder hun afstand ... og så vidt jeg ved/husker har jeg altså hverken trådt på hende eller sparket til hende ...

Jamn... det var jo derfor jeg skrev dette: :mrsgreen:

 

Hvis du har svært ved at motivere hende for at være i nærheden af dig også når du selv træder ind ved siden af, så start med at sidde på hug med hende ved venstre. Hun er jo lille bitte, og små hunde har det med at ville være lidt væk fra fører, dels for bedre at kunne se og dels fordi fører da ikke lige så let kan komme til at overskride grænser ved at bukke sig indover o. lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi starter simpelthen med en hund-på-plads mens jeg sidder på hug - det tror jeg er den rigtige vej frem for bimsen ...

 

Jeg er pludselig blevet opmærksom på, hvor hurtig min lille "dumme" hund er ... hun er SÅ meget sværere at træne med end Tulle ... men mindst lisså trænbar - er jeg overbevist om ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser frem til at høre om Jeres fremskridt :mrgreen: og Astagatoren siger at Bella bare kan komme an, hun lover ikke at lægge sig på hende i fællesdækken :engel:

 

 

Allerstørste ufordring i forhold til Bella er en "bliv" ... i en hvilken som helst situation ...

 

Jeg træner det stadig med Bella - som jeg træner det med hvalpene ... "sit" ... ja den er god nok ... jeg kræver mere og mere tid inden hun får belønningen - og det er også fint - så længe jeg står stille ... vi er nået til, at jeg kan bevæge armene og måske bukke benene uden hun flytter sig ... og hun bliver altså to år d. 24. i denne måned ... og KAN ikke tåle, hvis der skete noget, hun gik glip af ... hun må og skal være med i ALT iflg. hende selv ... sådan da ... eneste sted, hvor det er ok at der foregår ting uden hende, er hvis hun er smidt i bur med tæppe over ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Allerstørste ufordring i forhold til Bella er en "bliv" ... i en hvilken som helst situation ...

 

Jeg træner det stadig med Bella - som jeg træner det med hvalpene ... "sit" ... ja den er god nok ... jeg kræver mere og mere tid inden hun får belønningen - og det er også fint - så længe jeg står stille ... vi er nået til, at jeg kan bevæge armene og måske bukke benene uden hun flytter sig ... og hun bliver altså to år d. 24. i denne måned ... og KAN ikke tåle, hvis der skete noget, hun gik glip af ... hun må og skal være med i ALT iflg. hende selv ... sådan da ... eneste sted, hvor det er ok at der foregår ting uden hende, er hvis hun er smidt i bur med tæppe over ...

 

:lol:Hvor er det sjovt - Oskar er fuldstændig på samme måde....nogle gange tænker jeg, at det er ham, som du beskriver.

- meeen han er også kun 1 år :lol: (selvom jeg er helt overbevist om, at han er temmelig meget på samme måde om et år)

Jeg kan dog tilføje en situation mere, hvor der godt kan foregå noget uden Oskar - i kort tid og meget stille....det er når han har en kong med leverpostej....:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhhh ... vi nærmer os en plads mens jeg står op ...

 

Godt nok en sær træningssession her til aften ... først ville Tulle ikke blive i buret - noget hun ellers altid bare gør ... så jeg havde to hunde rendende - indtil jeg fik vist Tulle, at buret faktisk var det bedste sted for hende at være ...

 

Så kom sønnen med 117 spørgsmål ... og oven i det hele gik der også en mus i fælden ude i køkkenet mens vi trænede ...

 

MEN vi lavede faktisk nogle "pladser" uden at hun for væk fra mig så snart godbiden var givet - så der var tid til at give bonus for at være, hvor hun var :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nyt problem ...

 

Når jeg rejser mig op - så læner Bella sig udad for ellers kan hun ikke se mig ...

 

Lige nu ser vores plads (uden kommando) sådanher ud:

 

At hun "læner" sig ud, gør ikke noget - det er benene, der kigges på!

 

Det er også ok for små hunde at have lidt større afstand til føreren, da de netop ikke kan se denne, hvis de sidder for tæt!

 

Hvor er I gode :5up: Glæder mig til at se jer til prøver :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

At hun "læner" sig ud, gør ikke noget - det er benene, der kigges på!

 

Det er også ok for små hunde at have lidt større afstand til føreren, da de netop ikke kan se denne, hvis de sidder for tæt!

 

Hvor er I gode :5up: Glæder mig til at se jer til prøver :klap:

 

hvor stor er "større"? Karla vil helst sidde sådan ca 15 cm ude - er det ok? Jeg synes jo selv det er ret langt fra mit ben...

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor stor er "større"? Karla vil helst sidde sådan ca 15 cm ude - er det ok? Jeg synes jo selv det er ret langt fra mit ben...

 

Jeg ville nok arbejde på at få hende tættere på - for at have lidt "fejlmargen" til en prøve....

 

Ved ikke, hvornår det er for langt væk - det er nok en vurdering fra dommer til dommer, men jeg ved, at det helst skal være ens hver gang. Dvs. hvis hunden nogen gange sidder helt tæt, så vil der blive trukket for, at den andre gange sidder 15 cm. fra.

 

Hvis det er til rally, skal hun groft sagt bare sidde, så det ligner en plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok arbejde på at få hende tættere på - for at have lidt "fejlmargen" til en prøve....

 

Ved ikke, hvornår det er for langt væk - det er nok en vurdering fra dommer til dommer, men jeg ved, at det helst skal være ens hver gang. Dvs. hvis hunden nogen gange sidder helt tæt, så vil der blive trukket for, at den andre gange sidder 15 cm. fra.

 

Hvis det er til rally, skal hun groft sagt bare sidde, så det ligner en plads.

 

fnis - jamen så er rally kriterierne længst opnået :mrgreen:

 

Det er sådan set også mest for min egen skyld, havde ingen planer om en LP prøve... Men det ser jo blæret ud.

Det "sjove" er, at hun kan sagtens gå plads helt klinet - det er når vi stopper op, hun helst synes hun skal lidt væk... Har mig selv mistænkt for at have trampet på hende :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...