Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Jeg ved ikke...umiddelbart tænkte jeg rottweiler eller schæfer...men ved egentlig ikke rigtigt så meget om de er nemme og træne og sådan. Det var bare min første tanke :oops:

 

 

joo schæfere er rimelig nemme :blink:

 

rotter kan jeg også godt lide tror bare ikke mit temp og en rotte lige er mig så skal jeg ikke gå op i træning på højere plan men holde mig til vagt og træning for sjov:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mest råvildt :-)

Hvlken jagtform?

 

 

Er det til drivjagt/trykjagt med riffel, elelr drivjagt med hagl, hvor også fuglevildt forekommer?

 

Anstandsjagt? En hund til eftersøgning?

 

 

Settere og andre engelske hunde er ikke velegnede til jagt under danske forhold, uanset jagtform. De er ganske enkelt alt for stort gående, og alt for hurtige, med undtagelse af spaniels som er avlet til at arbejde under bøssen.

 

Kontinentale hunde, og spaniels er bedre i danske jagtsituationer, Hvis man ønsker en hund der holder sig tættere på, afsøger tættere på jorden (og derfor langsommere og grundigere) såvel som hunde der rent faktisk er avlet til at bevæge sig i det terræn vi nu engang har i Danmark.

 

 

Er det hagljagt man er til, skyder man i sagens natur også fugle, og ifølge loven skal man have en apporterende hund til rådighed, hvis man går på hagljagt. Hvor meget energi man vil lægge i at træne hunden op til at blive en god og kompetent apportør, vil have indflydelse på hvilken hund man så bør vælge.

Eksempelvis er ruhår, weimaraner, gammel dansk hønsehund m.fl. ikke så naturlige apportører som retrieverracerne er det. Ikke at man ved at vælge en retriever får apporten forærende. EN god apportering skal trænes uanset.

 

Er det til kuglejagt, har man ikke behov for en hund. Hér er schweissregistret i baglommen fuldt ud fyldestgørende. Men hér kan det være lidt ligemeget hvilken race man vælger, da det i så fald drejer sig om eftersøgning/sporarbejde, og ikke alt muligt andet.

 

Er det til lidt allround brug, vil jeg forslå labrador, golden eller spaniel.

 

Kan man lide en hund der er lidt mere "hoppende", og for den sags skyld en hund der skal lægges lidt mere arbejde i at få til at arbejde ordentligt, så er en flatter måske noget. Den er også lidt mere elegant at se på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ok jeg lige citere mig selv? For jeg leder jo rent faktsik efter en hund, det er ikke bare et tænkt eksempel, så måske der var der mere end en enkelt der gad prøve at give et bud :)

Føler mig overset!!! :blink:

Vil også meget gerne høre hvis det er fordi jeg ikke har skrevet godt nok, eller mine krav passer måske ikke på nogen racer (helt ok hvis det er det, det har ejg selv tænkt et par gange), men så skriv det, så må jeg opgive tanken om hund :hmm:

 

uhensigtsmæssig pels skriver du, men ved ikke lige hvad du mener.

 

Löwchen kunne være et bud, men egner sig nok ikke til at løbe ved siden af en cykel, det er der ikke ret mange små racer der gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvlken jagtform?

 

Settere og andre engelske hunde er ikke velegnede til jagt under danske forhold, uanset jagtform. De er ganske enkelt alt for stort gående, og alt for hurtige, med undtagelse af spaniels som er avlet til at arbejde under bøssen.

 

 

Kan du forklare det lidt nærmere, er områderne i DK for små eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, jeg kender ikke så meget til de små racer der skal kunne bæres op, men her er mine - vidt forskellige - bud (måske er de for tunge):

Västgötaspids, japansk spids, pudel, cocker spaniel, tibetansk spaniel.

 

Og så er der sikkert en del der er større der ville passe godt, men hvis du bor på 5. sal er det nok ikke ideelt.

 

Når du bor i lejlighed tænker jeg faktisk at en af de lidt større racer ville være bedre end de små - og ofte meget gøende - racer.

 

Hæhæ, ja det skinner måske lidt igennem at jeg er mest til store hunde:lun:

Det er bare ikke så praktisk. For det første SKAL den kunne bæres op ad trapperne, i det mindste til en vis alder.. De unghunde jeg har passet har jeg altid haft held med at lære at træde op i en sportstaske når vi skal ind og ud, og så kan man jo bære en del mere end i armene, og det er jo kun en kort afstand, men stadig.. Det har også lidt at gøre med, at den helst gerne må kunne være i sofaen SAMTIDIG med mig:oops:

Og så har det også noget med sindet at gøre. Synes generalt jeg falder mere for store hunde end små, som jeg synes kan være en smugle hysteriske..

 

Når det så er sagt, må jeg sige... Västgötaspids!!

picture.aspx?id=6911698

Omg, nu har jeg jo kun set på et par billeder, men der er jo en stor hund, som bare er krøbet lidt i højden:lol::lol: Altså hvor er den fin (at se på)! Den må jeg læse lidt mere om.

Men er altid lidt betænkelig ved de spidser, synes alle steder at læse de er så skide selvstændige at mange egentlig aldrig lære at gå uden snor? Og det betyder virkelig meget for mig. Det er faktisk også en af de største grunde til jeg ikke finder mig en bette amstaff, da alle de ekslemplare jeg har mødt har været usammenlignelige ynglingsdyr. Men det sker ikke, så bare rolig, inden jeg bliver slagtet som førstegangs ejer for blot at tænke tanken:drille:

 

Men tak for alle dine forslag, de fleste er racer jeg ikke selv har tænkt over, og selvom det måske ikke lige er en af dem det ender med, så er det jo med til at jeg kommer videre i processen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det dybest set ikke et spørgsmål om, hvordan man træner bidearbejdet og hvilke drifter, det er, man arbejder med?

 

Kimmi er en meget blød hund, men jeg tror sagtens hun kunne lære at lave bidearbejde (det er faktisk den store drøm, hvis bare jeg havde tid :oops:). Man kan jo vænne dem til det truende kropssprog ligesom man vænner dem til andre "ubehagelige" ting.... jeg ved ikke ret meget om selve c-arbejdet, men har jo trænet en del figurantarbejde og her kan man jo også vænne hunden til ting, der virker forkerte for dem. Kimmi syntes f.eks. det var grænseoverskridende at gø af en liggende figurant, men fandt jo hurtigt ud af, at det var en fest at gøre... ligeledes med børn og figuranter, der var "bange" for hunden - dvs. vifter den væk, råber o.l.

 

Syntes bare de fleste aussier, jeg møder virker mere "stabile" og nervefaste end f.eks. belgiere, som jo flittigt bruges til bidearbejde. Men ved ikke?

 

Jeg er faktisk meget enig, især i det med at mange aussies virker mere stabil og nervefaste end mange Belgiere, dog må jeg for mit eget vedkommende have med i baghovedet at jeg har mest erfaring med Tervueren og Groenendael, og det er jo ikke lige de varianter af den belgiske hyrdehund vi ser mest i IPO... Brugsmallen har jeg ikke et helt så tæt kendskab til, så det er alligevel noget lidt andet.

 

Jeg mener også at aussien vil kunne bruges, men jeg må stadigvæk holde fast på at man skal være virkelig grundig hvis man skal finde en aussie der kan "gå igennem" den træning/oplæring uden at man må starte forfra et par gange, for at finde den rigtige måde at træne det på -og sandsynligheden for at du finder sådan en aussie fra en dansk opdrætter, anser jeg ikke som særligt stor.

Og man bør efter min mening have en vis erfaring, både med aussien og med træning af bidearbejde, hvis der skal være en god chance for succes.

 

Som sagt kan jeg i hvert fald ikke se Chivas lave bidearbejde -overvejer at tage en BPB med ham på et tidspunkt, bare så det lugter en lille smule derhen ad :blink: Men det er jo kun lydighed og nem lydighed endda..

 

Cody kan jeg heller ikke se i ærmet på en figurant mens han får stokkeslag, selvom Cody ellers køre i et meget højt stressniveau.

 

Men som sagt, så har jeg tilgengæld haft en tæve, som jeg umiddelbart ville mene kunne have haft en chance for at kunne bruges, hvis hun var trænet til det fra starten.

 

Men altså, er drømmen og målet IPO og lign. på højt plan, så er aussien heller ikke den første jeg vil anbefale.

 

Tilgengæld syntes jeg så at den egner sig til stortset ALT andet man kan finde på at lave/træne med sin hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

uhensigtsmæssig pels skriver du, men ved ikke lige hvad du mener.

 

Löwchen kunne være et bud, men egner sig nok ikke til at løbe ved siden af en cykel, det er der ikke ret mange små racer der gør.

 

Ja, Löwchen er bla. det jeg mener med uhensigtsmæssig pels :oops:

Er meget mest til korthårede med opretstående øre, og spidse ansigter.. Men Det er et meget godt bud, har også overvejet den, og hvem ved:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Dittes eget ønske er det et godt valg, men ikke til familiens ønske ;-)

Ja :-) En Fransk bulldog er nok ligeså god til jagt som min lille Oskar :genert:

 

Da jeg fik lov at købe en hund, var jeg helt sikker på det skulle være en mops, det er min all time favorite! Far derimod synes helt sikkert jeg skulle vælge en form for jagthund, men jeg sagde, at hvis han vil have en jagthund, må han altså selv købe og træne en! Tror også det ville blive et problem, når jeg en dag skal flytte hjemmefra, hvis hunden var vant til jagt, det kan jeg jo ikke ligefrem tilbyde :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg er faktisk meget enig, især i det med at mange aussies virker mere stabil og nervefaste end mange Belgiere, dog må jeg for mit eget vedkommende have med i baghovedet at jeg har mest erfaring med Tervueren og Groenendael, og det er jo ikke lige de varianter af den belgiske hyrdehund vi ser mest i IPO... Brugsmallen har jeg ikke et helt så tæt kendskab til, så det er alligevel noget lidt andet.

 

Jeg mener også at aussien vil kunne bruges, men jeg må stadigvæk holde fast på at man skal være virkelig grundig hvis man skal finde en aussie der kan "gå igennem" den træning/oplæring uden at man må starte forfra et par gange, for at finde den rigtige måde at træne det på -og sandsynligheden for at du finder sådan en aussie fra en dansk opdrætter, anser jeg ikke som særligt stor.

Og man bør efter min mening have en vis erfaring, både med aussien og med træning af bidearbejde, hvis der skal være en god chance for succes.

 

Som sagt kan jeg i hvert fald ikke se Chivas lave bidearbejde -overvejer at tage en BPB med ham på et tidspunkt, bare så det lugter en lille smule derhen ad :blink: Men det er jo kun lydighed og nem lydighed endda..

 

Cody kan jeg heller ikke se i ærmet på en figurant mens han får stokkeslag, selvom Cody ellers køre i et meget højt stressniveau.

 

Men som sagt, så har jeg tilgengæld haft en tæve, som jeg umiddelbart ville mene kunne have haft en chance for at kunne bruges, hvis hun var trænet til det fra starten.

 

Men altså, er drømmen og målet IPO og lign. på højt plan, så er aussien heller ikke den første jeg vil anbefale.

 

Tilgengæld syntes jeg så at den egner sig til stortset ALT andet man kan finde på at lave/træne med sin hund :mrgreen:

 

kender du nogen aussier som kan gøre sig indenfor brugs da min veninde gerne vil med hendes men jeg mener bestemt ikke det er racen hvor brugstræning da det er hyrdning hunden brænder for ikke det andet

 

 

vi har søgt på nettet med har ikke fundet nogen som kunne gøre sig i brugs eller IPO

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg er faktisk meget enig, især i det med at mange aussies virker mere stabil og nervefaste end mange Belgiere, dog må jeg for mit eget vedkommende have med i baghovedet at jeg har mest erfaring med Tervueren og Groenendael, og det er jo ikke lige de varianter af den belgiske hyrdehund vi ser mest i IPO... Brugsmallen har jeg ikke et helt så tæt kendskab til, så det er alligevel noget lidt andet.

 

Jeg mener også at aussien vil kunne bruges, men jeg må stadigvæk holde fast på at man skal være virkelig grundig hvis man skal finde en aussie der kan "gå igennem" den træning/oplæring uden at man må starte forfra et par gange, for at finde den rigtige måde at træne det på -og sandsynligheden for at du finder sådan en aussie fra en dansk opdrætter, anser jeg ikke som særligt stor.

Og man bør efter min mening have en vis erfaring, både med aussien og med træning af bidearbejde, hvis der skal være en god chance for succes.

 

Som sagt kan jeg i hvert fald ikke se Chivas lave bidearbejde -overvejer at tage en BPB med ham på et tidspunkt, bare så det lugter en lille smule derhen ad :blink: Men det er jo kun lydighed og nem lydighed endda..

 

Cody kan jeg heller ikke se i ærmet på en figurant mens han får stokkeslag, selvom Cody ellers køre i et meget højt stressniveau.

 

Men som sagt, så har jeg tilgengæld haft en tæve, som jeg umiddelbart ville mene kunne have haft en chance for at kunne bruges, hvis hun var trænet til det fra starten.

 

Men altså, er drømmen og målet IPO og lign. på højt plan, så er aussien heller ikke den første jeg vil anbefale.

 

Tilgengæld syntes jeg så at den egner sig til stortset ALT andet man kan finde på at lave/træne med sin hund :mrgreen:

 

det handler jo ikke kun og nervefast men også om drifter og jeg har selv hørt fra dig og andre at aussien ikke er hunde som gider igen og igen og løbe efter ting feks som borderen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Adfærdsmæssigt er bidearbejdet vel forkert for alle hyrdehundene... nogle har så bare nemmere ved at finde det frem end andre :mrgreen:

 

Selvfølgelig skal man ikke "tvinge" hunden til noget, der virker forkert for den. Tænker bare i, om man ikke kan vænne dem til, at det "truende" er okay - ligesom at vi smiler, børn krammer, nogen er voldsomme i deres kropssprog osv.

 

Øv med det skudrædde - det er mange bc'ere desværre også. Heldigvis ikke herhjemme... Kimmi er dog ikke glad for jagtriflen :confused: Skuddene fra den gør ikke noget, men hvis hun ser Simon med den i hånden går hun gerne ind i et andet rum :roll:

 

Hunden skal så også kunne tage at blive slået på/efter under biddet. Så det er ikke kun kropssproget det drejer sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæhæ, ja det skinner måske lidt igennem at jeg er mest til store hunde:lun:

Det er bare ikke så praktisk. For det første SKAL den kunne bæres op ad trapperne, i det mindste til en vis alder.. De unghunde jeg har passet har jeg altid haft held med at lære at træde op i en sportstaske når vi skal ind og ud, og så kan man jo bære en del mere end i armene, og det er jo kun en kort afstand, men stadig.. Det har også lidt at gøre med, at den helst gerne må kunne være i sofaen SAMTIDIG med mig:oops:

Og så har det også noget med sindet at gøre. Synes generalt jeg falder mere for store hunde end små, som jeg synes kan være en smugle hysteriske..

 

Når det så er sagt, må jeg sige... Västgötaspids!!

picture.aspx?id=6911698

Omg, nu har jeg jo kun set på et par billeder, men der er jo en stor hund, som bare er krøbet lidt i højden:lol::lol: Altså hvor er den fin (at se på)! Den må jeg læse lidt mere om.

Men er altid lidt betænkelig ved de spidser, synes alle steder at læse de er så skide selvstændige at mange egentlig aldrig lære at gå uden snor? Og det betyder virkelig meget for mig. Det er faktisk også en af de største grunde til jeg ikke finder mig en bette amstaff, da alle de ekslemplare jeg har mødt har været usammenlignelige ynglingsdyr. Men det sker ikke, så bare rolig, inden jeg bliver slagtet som førstegangs ejer for blot at tænke tanken:drille:

 

Men tak for alle dine forslag, de fleste er racer jeg ikke selv har tænkt over, og selvom det måske ikke lige er en af dem det ender med, så er det jo med til at jeg kommer videre i processen :)

 

Jeg har en samojede på 1. sal - det går fint. Vi bar ham det første halve år tror jeg. Han kommer som du selv siger ikke til at gå fri herinde i byen, men vi kører ofte i hundeskov og der er der ingen problemer.

Den finske lapphund som du selv nævnte tidligere tænker jeg også kunne være et godt bud, netop fordi der er lidt hyrdehund i den.

 

Men så er vi jo allerede oppe i en størrelse du ikke ville have

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
På træningsplan så tror jeg mange Aussier kunne bruges, men konkurrence plan, nej det tror jeg ikke.

 

Hele bidearbejdet virker "forkert" for mange Aussier rent adfærdsmæssigt og jeg er sådan hvorfor så "tvinge" den til at arbejde sådan, hvorfor ikke noget som ligger til dem rent mentalt.

 

De fleste Aussier har heller "biddet" til det, de er skudrædde og mange Aussier vil bakke ud hvis de trues

 

en ting som kan være et større problem for hyrdehundene som aussier,bordere,catledog,kelpie er at biddet ikke er der pga de er avlet til og nappe og slippe igen og ikke fastholde et greb som de skal i dette program

 

er helt enig hvorfor påtvinge hunde til noget træning som egentlig ikke er noget for dem

Link til indlæg
Del på andre sites

kender du nogen aussier som kan gøre sig indenfor brugs da min veninde gerne vil med hendes men jeg mener bestemt ikke det er racen hvor brugstræning da det er hyrdning hunden brænder for ikke det andet

 

 

vi har søgt på nettet med har ikke fundet nogen som kunne gøre sig i brugs eller IPO

 

På stående fod; Nej, det gør jeg ikke. Min tæve var fra Belgien, men at hun muligvis ville have kunne bruges til den slags arbejde, er nok mere tilfældighed end så meget andet, da hun bestemt ikke er ud af "brugslinjer", hendes opdrætter dyrker frisbee og ikke meget andet :blink:

 

Som sagt mener jeg ikke at det vil være oplagt at lede efter en aussie til bidearbejde, blandt de danske opdrættere og Aussies for ever, har lidt mere indsigt og viden om mange af de udenlanske opdrættere end jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
På stående fod; Nej, det gør jeg ikke. Min tæve var fra Belgien, men at hun muligvis ville have kunne bruges til den slags arbejde, er nok mere tilfældighed end så meget andet, da hun bestemt ikke er ud af "brugslinjer", hendes opdrætter dyrker frisbee og ikke meget andet :blink:

 

Som sagt mener jeg ikke at det vil være oplagt at lede efter en aussie til bidearbejde, blandt de danske opdrættere og Aussies for ever, har lidt mere indsigt og viden om mange af de udenlanske opdrættere end jeg :-)

 

det var ikke for og lede efter en ny da hun formentlig ikke skal have racen igen:???:

 

men hun tænkte på træne det med hende hvilket jeg mener er dumt:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan du jo bare holde dig til LP lydigheden jo :blink:

 

Den er go' med dig :mrgreen:

 

Ej, jeg vil nu mene at en aussie også kan bidearbejde, ikke alle, men nogle. Min egen Chivas tror jeg ikke umiddelbart ville egne sig super godt til det. Men jeg har tilgengæld haft en tæve, der ganske vist var/er rimeligt følsom på nogle områder, men tilgengæld køre i ret højt gear og er nem at "stesse" op i et niveau, hvor hun sandsynligvis ville kunne tage stokkeslagende og samtidig er hun glad for at bide i ting/folk når hun bliver kørt op :blink:

- Altså bide på den "gode" måde, ikke bide for at bide/skade.

 

Og DK har da også lige for nyligt fået sin første aussie med en BPABC prøve :blink:

 

 

Sidder faktisk og spekulere på, om Møffe ville kunne klare det? :hmm:

 

Han er rimelig kold over for, at jeg slår og dunker ham på nakken/rykken/siden, når vi leger. Ved dog ikke hvor meget mere ondt stokkeslagene gør, for kører op - det gør det kræ sq ikke! Han er komplet ligeglad :mrgreen: Ikke fordi jeg slår vildt hårdt, men jeg er temmelig provokerende med storsmilende tandsmilsmund og direkte øjenkontakt :mrgreen:

 

Men jeg vil så aldrig gøre det med en race som berner sennen - de er sq for tunge til de dér spring :???:

 

Labrador er ikke lige mig, for det første, så er det jo ikke en hyrdehund og for det andet, så er de korthåret og fælder efter min erfaring, en del og jeg fortrækker langhårsfæld fremfor korthårsfæld, hårbollerne fra de langhårede er nemmere at fjerne, fremfor det korte hår, der spreder sig over alt :mrgreen:

 

Hehe, tænkte jeg nok. Jeg bliver nok heller aldrig rigtig interesseret i labradors - de er søde, men de mangler vitterligt noget PELS! At gramse i :mrgreen:

 

Hvad angår BC så mistænker jeg at energiniveauet, sådan rent generelt ligger lidt over hvad jeg syntes passer til mig, jeg kan rent ud sagt være en doven skid nogle gange :oops: Og derfor har jeg ikke ville binde an med sådan en, jeg vil helst ikke risikere at få en hyperhund, der skriger mig lige ind i ansigtet fordi jeg ikke gider at lave noget særligt træning/arbejde med den i et par dage :scared: :mrgreen:

Derfor har jeg valgt den fra, indtil videre. Dét og så det at alle på toppen i lydigheds (og agilityringen) har BC og derfor syntes jeg gerne at jeg vil prøve med noget andet :blink:

 

Det ved jeg ikke :hmm: Så vidt jeg kan forstå på Splinten, mor og mig, så kan hendes godt klare en dag eller to off - hvis jeg altså husker ret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en samojede på 1. sal - det går fint. Vi bar ham det første halve år tror jeg. Han kommer som du selv siger ikke til at gå fri herinde i byen, men vi kører ofte i hundeskov og der er der ingen problemer.

Den finske lapphund som du selv nævnte tidligere tænker jeg også kunne være et godt bud, netop fordi der er lidt hyrdehund i den.

 

Men så er vi jo allerede oppe i en størrelse du ikke ville have

 

Det var ikke en lapphund, men en hyrdehund :blink:

Og den er faktsik ikke særlig stor (billedet er tyvstjålet fra siden www.lapinlempi.dk/ det var det eneste jeg lige kunne finde der vister størrelses forhold..):

Fuglebjerg_2008-2.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du forklare det lidt nærmere, er områderne i DK for små eller?

Settere og generelt engelske hunde (undtaget Springere, cockere og dén slags hunde), er avlet til jagt på hederne og i de store åbne vildtfattige vidder.

 

For at få vildt på bordet de steder, har man behov for en hund der kan afsøge enorme åbne områder i høj fart, elelrs når man jo ingen steder.

 

I praksis betyder det at man laver hunde der søger højt (i vinden, og ikke ved jorden), meget meget hurtigt, meget meget langt ude.

De sender hunden, og så kan man se at den står stille på bakken derude 500 meter væk. SÅ går man dérhen, gør sig klar, og giver hunden lov til at rejse vildtet.

 

Jagt i danmark har dels slet ikke terrænet til det, og dels gør bevoksningen på terrænerne det nødvendigt at have en hund der søger lavere, og i tættere krat osv.

Vildttætheden er også så stor hér, at en hurtigtgående og stortsøgende hund ganske enkelt vil lave alt for meget ravage på en jagt, i forhold til hvad man egentlig ønsker.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skal så også kunne tage at blive slået på/efter under biddet. Så det er ikke kun kropssproget det drejer sig om.

 

Det kan man jo langt hen af vejen også gøre en hel del selv for at vænne den til. Fx. har jeg en eller anden underlig vane med at "slå" hunden på siderne når vi leger trække lege, så den oplever både truene kropsprog ned over sig og "slag" på ribben og lår -og jeg ved virkelig ikke hvorfor jeg gør det :vedikke: Måske stresser jeg også op af legen? :stupid: Eller også har jeg måske bare tilbragt for meget tid på brugshunde træningspladser og ved brugsprøver da jeg var yngre :lol:

 

Men igen, jeg mener stadig ikke at aussien er den oplagte race til det arbejde, men omvendt mener jeg heller ikke at det er 100% umuligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Löwchen er bla. det jeg mener med uhensigtsmæssig pels :oops:

Er meget mest til korthårede med opretstående øre, og spidse ansigter.. Men Det er et meget godt bud, har også overvejet den, og hvem ved:blink:

 

Kan du ikke prøve at beskrive hvad du mener med uhensigtsmæssig pels, så er det nemmere at komme med bud?

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Nu kender jeg tre der har haft brugt Engelske settere i mange år, de vil ikke have andet.

 

Jeg kender også én der bruger en sankt bernhardshund, og han vil helelr ikke have andet.

 

Det drejer sig ikke om hvad man kan bruge. For man kan dælme bruge meget.

Det drejer sig om hvad der klarer arbejdsopgaverne bedst, hvad man nemmest kan arbejde med, og hvad hundenes egentlige forcer ér.

 

En engelsk setter, en gordon, og hvad vi ellers har af den slags hunde, er ikke just det bedste at starte ud med, taget i betragtning hvad man har at kæmpe med, når man skal lære dem at begå sig på danske jagter, med danske jagtformer, terræner, bevoksninger og forhold.

 

Hundene ér ikke lavet til det, og hvorfor egentlig gøre det mere besværligt for sig selv, end det i forvejen ér, med stor risiko (og sandsynlighed) for at ende med en hund der objektivt betragtet egentlig ikke gør sit arbejde særligt godt.

 

Jeg syntes, for jægernes og jagtens skyld, at man for det mindste bør gøre sig selv den tjeneste ikke at acceptere middelmådighed i jagthundearbejdet. Det er alt for vigtigt et arbejdsområde til at mindre end "godt" bare ikke er godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er go' med dig :mrgreen:

 

Ja, det syntes jeg da :vedikke::mrgreen:

 

Sidder faktisk og spekulere på, om Møffe ville kunne klare det? :hmm:

 

Han er rimelig kold over for, at jeg slår og dunker ham på nakken/rykken/siden, når vi leger. Ved dog ikke hvor meget mere ondt stokkeslagene gør, for kører op - det gør det kræ sq ikke! Han er komplet ligeglad :mrgreen: Ikke fordi jeg slår vildt hårdt, men jeg er temmelig provokerende med storsmilende tandsmilsmund og direkte øjenkontakt :mrgreen:

 

Men jeg vil så aldrig gøre det med en race som berner sennen - de er sq for tunge til de dér spring :???:

 

Der skal nok lige lidt mere power bag dyret, den skulle jo også gerne tænde lidt for at komme op i omdrejninger :lol:

 

Og ja, springet, dén dur nok ikke :???:

 

 

Hehe, tænkte jeg nok. Jeg bliver nok heller aldrig rigtig interesseret i labradors - de er søde, men de mangler vitterligt noget PELS! At gramse i :mrgreen:

 

Nemlig, der mangler helt sikkert noget at gramse i :mrgreen: Og så siger den mig heller ikke så meget af udseene, de har nogle smukke hoveder, især de store og sorte, meeen, nej, jeg tror jeg springer over :engel:

 

Det ved jeg ikke :hmm: Så vidt jeg kan forstå på Splinten, mor og mig, så kan hendes godt klare en dag eller to off - hvis jeg altså husker ret?

 

Ha ha, ja en dag eller to, men for mit vedkommende kan der altså godt gå en uge hvor jeg ikke gider at lave noget, ud over en gå tur og lidt fodersøg... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...