Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Lille hund

Kort pels

Mellem aktivitets niveau, men ikke løber på væggene

minimum pelspleje

Lærenem

Smukt ansigt

 

Tror jeg måske havner med endnu en dsg :engel: det er bare min absolutte drøøøømme hund :lun: men måske der findes en anden race med samme kvaliteter som min bisse :blink:

 

Manchester Terrier

Basenji

Beagle

Dværgpincher

 

og så selvfølgelig dansk/svensk gårdhund ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er den helt rigtige størrelse :mrgreen: Vi har godt nok kigget meget på finsk lapphund, og bliver det ikke den hund, vi har i tankerne, så bliver det også en finsk lapphund, tror jeg.

 

Eurasieren er også en god racer. Det er sjovt, at det faktisk er de hunde, vi har været igennem. Så er vi da ikke helt galt på den, og I er gode til det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tænkte jeg også - dog passer det ikke helt med størrelse eller reservation overfor fremmede:blink:

Eurasier måske - med mindre altså vi helt sikkert skal ned i størrelse

 

Shiba eller islandsk fårehund

Shiba var faktisk den vi startede med at kigge på og i flere måneder var overbeviste om var den rigtige. Men jagtinstinktet skulle være ret slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er den helt rigtige størrelse :mrgreen: Vi har godt nok kigget meget på finsk lapphund, og bliver det ikke den hund, vi har i tankerne, så bliver det også en finsk lapphund, tror jeg.

 

Eurasieren er også en god racer. Det er sjovt, at det faktisk er de hunde, vi har været igennem. Så er vi da ikke helt galt på den, og I er gode til det :mrgreen:

 

Hvad er det for en hund, I har i tankerne? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker umiddelbart at det vigtigste må være at den ikke har tendens til at gø meget. Det ville være ufattelig ærgeligt at skulle af med hunden pga. klager.

Så hvis man nu sætter det som 1. prioritering plus at den skal kunne "trives" i en lejlighed...Så ville jeg faktisk mene at en whippet passer godt til de krav. Der er heller ikke pels-pleje og de er generelt ret sunde.

Men men men...jeg vil ikke anbefale at de går løs, medmindre det er på en strand eller lidt afsidigt område, da de har stort jagtinstinkt.

Udover det med at gå løs synes jeg faktisk en whippet er et godt bud - der er dog mange der ikke bryder sig om "mynde-looket" (det gjorde jeg heller ikke til at starte med - men jeg er blevet klogere!!).

 

Måske du skulle lave en prioriterings-liste ? Hvad er vigtigst for dig på listen, og hvad er mindst vigtigt (men bare "rart").

 

Og umiddelbart ville jeg ikke anbefale en spids(skulle da lige være en basenji,men den vil jeg heller ikke anbefale af andre grunde) eller hyrde i en lejlighed pga. deres gøen. Ja - men kan træne meget væk, men ikke fjerne det helt. Og det er altså synd at satse på at det kan trænes væk...for hvad nu hvis hunden bare elsker at gø i tide og utide?

 

Skal ikke have en mynde-hund, men det er bestemt ikke fordi jeg ikke bryder mig om udseenet! Synes de er noget af det smukkeste! Det er det med jagtinstinket, og er de ikke også lidt hyper? For det er ret vigtigt for mig at kunne lade den løbe fri. Selvfølgelig ikke inde midt i byen på gade, men da jeg bor i Århus, bliver det i skovene eller stranden i nærheden, og der finder man bare ikke et sted med flere kilometer til nærmeste vej..

Det med gø-ningen er også det der afholder mig fra at købe en finsk, det er jo det med man får kun een chance, så at sige at hver 5. inden for den race kan trænes til ikke at gø, det kan jeg ikke bruge til så meget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal ikke have en mynde-hund, men det er bestemt ikke fordi jeg ikke bryder mig om udseenet! Synes de er noget af det smukkeste! Det er det med jagtinstinket, og er de ikke også lidt hyper? For det er ret vigtigt for mig at kunne lade den løbe fri. Selvfølgelig ikke inde midt i byen på gade, men da jeg bor i Århus, bliver det i skovene eller stranden i nærheden, og der finder man bare ikke et sted med flere kilometer til nærmeste vej..

Det med gø-ningen er også det der afholder mig fra at købe en finsk, det er jo det med man får kun een chance, så at sige at hver 5. inden for den race kan trænes til ikke at gø, det kan jeg ikke bruge til så meget..

 

Men hvad med entlebucheren? for tung?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og gerne en ulvefarvet, ligesom Deluxious' lille Fenris. :lun:

:lun: Det var faktisk lille Fenris, der fik mig til at læse om lapphundene.

 

Vi er nået frem til...en svensk lapphund! Så stadig en lapphund :mrgreen: Den er altså ikke helt så charmerende i udseendet som den finske, men stadig en dejlig hund. Og jeg tror på den passer godt til os (og jeg har fundet en perfekt kennel, der får hvalpe til vinter). Jeg har godt nok dårlig samvittighed over for den polske/græske gadehund, vi egentlig længe har overvejet. Men at vi ikke får sådan en nu, er ikke ensbetydende med at vi ikke får den om et par år. Lige nu tør jeg bare ikke kaste mig ud i projekt gadehund.

Disney1_jpg_86316b.jpg

 

Svensk%20lapphund.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

:lun: Det var faktisk lille Fenris, der fik mig til at læse om lapphundene.

 

Vi er nået frem til...en svensk lapphund! Så stadig en lapphund :mrgreen: Den er altså ikke helt så charmerende i udseendet som den finske, men stadig en dejlig hund. Og jeg tror på den passer godt til os (og jeg har fundet en perfekt kennel, der får hvalpe til vinter). Jeg har godt nok dårlig samvittighed over for den polske/græske gadehund, vi egentlig længe har overvejet. Men at vi ikke får sådan en nu, er ikke ensbetydende med at vi ikke får den om et par år. Lige nu tør jeg bare ikke kaste mig ud i projekt gadehund.

Disney1_jpg_86316b.jpg

 

 

Finsk/svensk - potato/potato. Den er godt nok dejlig uanset 'nationalitet':blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lun: Det var faktisk lille Fenris, der fik mig til at læse om lapphundene.

 

Vi er nået frem til...en svensk lapphund! Så stadig en lapphund :mrgreen: Den er altså ikke helt så charmerende i udseendet som den finske, men stadig en dejlig hund. Og jeg tror på den passer godt til os (og jeg har fundet en perfekt kennel, der får hvalpe til vinter). Jeg har godt nok dårlig samvittighed over for den polske/græske gadehund, vi egentlig længe har overvejet. Men at vi ikke får sådan en nu, er ikke ensbetydende med at vi ikke får den om et par år. Lige nu tør jeg bare ikke kaste mig ud i projekt gadehund.

Disney1_jpg_86316b.jpg

 

Svensk%20lapphund.JPG

 

De er fiiiine :lun: Men jeg er lidt nysgerrig! Hvorfor svensk frem for finsk? Det er altid de finske, jeg møder - tror aldrig jeg har mødt en svensk live....

Link til indlæg
Del på andre sites

Finsk hyrdehund er jo perfekt... eller kelpie

 

Alternativt Corgi, hvis du godt kan lide looket på Västgötaspidsen - Corgier kan dog gø en del!

 

Entlebucker Sennen?

 

Den kelpie er godt nok smuk! Minder meget om en finsk af udseene... Corgi skulle gø meget ja, det er ikke så godt. Om den finske har jeg dog kun hørt det med gøen et sted, og man finder ikke mange hunde som ALDRIG gør, og alle hunde kan vel protentieilt blive gø'ere, så... Det er jo altid lidt et sats, det kan man nok ikke komme uden om..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også den er skøn :klap:Jeg havde lige en weekend, hvor jeg var opsat på, at det var vores kommende hunde. Findes flere opdrættere i Sverige. Og den var god til andre dyr - den ene kennel havde i hvert fald hundene gående sammen med marsvin.

 

Må man høre hvorfor du så endte med at fravælge den igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kelpie er godt nok smuk! Minder meget om en finsk af udseene... Corgi skulle gø meget ja, det er ikke så godt. Om den finske har jeg dog kun hørt det med gøen et sted, og man finder ikke mange hunde som ALDRIG gør, og alle hunde kan vel protentieilt blive gø'ere, så... Det er jo altid lidt et sats, det kan man nok ikke komme uden om..

 

Kelpie minder meget om den finske hyrdehund, ja... men er nok en mere "rendyrket" hyrdehund... Altså alle hunde gør jo på et eller andet plan - oplever ikke, at hyrdehundene gør særligt meget derhjemme (pånær, når der ER noget at gø af), men mere under aktivitet (eller når der sker for lidt ude :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske, men jeg bryder mig heller ikke om udseenet:oops: Synes den ser helt vildt lang ud? Ej, den minder mig for meget om en gravhund :)

 

He - ja.... det er ligesom om den er ligeså stor som sin storebror Appenzelleren, bare med kortere ben :mrgreen: De vejer også nærmest det samme, selvom der er ca. 10 - 15 cm. højdeforskel.

 

Det er ellers nogle meget sporty små størrelser, der kan bruges til lidt af hvert :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

He - ja.... det er ligesom om den er ligeså stor som sin storebror Appenzelleren, bare med kortere ben :mrgreen: De vejer også nærmest det samme, selvom der er ca. 10 - 15 cm. højdeforskel.

 

Det er ellers nogle meget sporty små størrelser, der kan bruges til lidt af hvert :5up:

 

 

Ja, jeg tror jeg vil læse lidt mere om den svensk kvæg hund... Om den gøer meget osv.. Ellers har jeg allerede fundet flere steder hvor der står god til første gangs hunde ejere (som jeg ellers lidt synes er en underlig betegnelse :P), og den lyder meget kærlig og opmærksom..

Link til indlæg
Del på andre sites

De er fiiiine :lun: Men jeg er lidt nysgerrig! Hvorfor svensk frem for finsk? Det er altid de finske, jeg møder - tror aldrig jeg har mødt en svensk live....

Der er faktisk et par stykker i Danmark dog. Og som sagt en finsk lapphund er heller ikke udelukket, hvis plan A skulle ryge i vasken :mrgreen:

 

Forskellen på svensk og finsk lapphund er:

 

Den svenske er lidt skarpere i det, og er oprindelig en vagthund og sidenhen blevet en hyrde- og jagthund. Den er mere gøende end de to andre, men kun som en vagthund nu engang er. Den er altså ikke gøende konstant. Og så er den som vagthund også lidt mere reserveret over for fremmede.

 

Den svenske er hvad man kalder temperamentsfuld, og svenskerne siger at den viser sit humør meget. Men det er en meget tilgivende hund, som hurtigt falder ned.

 

Og så er den svenske selvstændig af natur, hvilket jeg godt kan lide i en hund. Jeg er godt klar over, at det er en stor udfordring, men jeg er opvokset med katte og kan godt lide den type personlighed.

 

Og så er den superdygtig inden for spor, agility, LP...og jeg kunne godt tænke mig at uddanne (mig og) min hund til servicehund af en art, og i det hele taget gå til en masse med hunden, så den skulle jo gerne kunne lide det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, jeg ville have svaret dig, da jeg var inde i tråden i går, og så glemte jeg det. :oops:

 

Ud fra dine krav er mopsen jo den perfekte hund til dig. :5up: Men det passer jo ikke med familiens krav, for den er sgu nok ikke så velegnet til jagt. :lol:

Nej han ville nok falde død om, hvis han skulle med på jagt en tur :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man høre hvorfor du så endte med at fravælge den igen?

Min kæreste syntes den lignede en gravhund, hvilket åbenbart ikke var godt :oops: Og den er i bund og grund også en tand for lav til mig. Og så skrev jeg lidt sammen med to opdrættere og tja, det betyder faktisk meget for mig, at jeg føler det er en ordentlig opdrætter, når hunden skal vælges. Og de var noget korte for hovedet, så det påvirkede mig også negativt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tror jeg vil læse lidt mere om den svensk kvæg hund... Om den gøer meget osv.. Ellers har jeg allerede fundet flere steder hvor der står god til første gangs hunde ejere (som jeg ellers lidt synes er en underlig betegnelse :P), og den lyder meget kærlig og opmærksom..

Er du til Västöspidsen? :lun: Den er også sød. Min gamle nabo passede engang sådan en. Den gøede lidt, når vi gik i haven, men den var så sød og charmerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du til Västöspidsen? :lun: Den er også sød. Min gamle nabo passede engang sådan en. Den gøede lidt, når vi gik i haven, men den var så sød og charmerende.

 

Njah... Og så lidt alligevel.. Det med de lave ben osv er jo ikke så meget mig, men ud over det lyder det som en dejlig hund... Men det er ikke meget jeg har nået at læse om den..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps. Der er godt nok ikke hegn eller noget, men alle de hunde vi tidligere har haft har løbet frit og holdt sig i nærheden. Den nærmeste vej er en ganske lille vej, hvor der ikke er voldsomt meget trafik.

 

Tænk lige over at Irske Settere måske ikke lige holder sig på matriklen :genert: det er jo en jagt hund, og tænk hvis den får færten af et eller andet og stikker af :(

 

for hundens og jeres skyld - hegn haven ind!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...