Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Piscine

Ekatarina: Nej, som det kan ses andetsteds på forum har vi lidt problemer med ejerforeningen- og jeg får ikke en hund på "usikre vilkår". Så jeg venter til vi flytter i hus- det kan være det passer med at du skal have hvalpe:-D

 

(Med mindre manden vinder "kampen" (det gør han sjældent) og får gennemtrumfet endnu en gravhund, men man kan vel også have 3 hunde)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Da jeg ikke havde haft hund siden jeg var barn, og det kun var kortvarrigt, og det var en meget lille hund, og vi ikke har bil, så var det oplagt med en lille hund, det var det også af flere grunde.

 

Jeg var så også dybt forelsket i papillonen:lun:. Det udelukker vi lige her, for nu skal vi lige fokusere på de praktiske omstændigheder, vedr. matchet :blink:

 

Nå, men jeg læste om racer til jeg var ved at blive rundtosset, og blev ved at falde tilbage til papillonen fordi :

 

Jeg ville gerne have en hund der samtidig er lille og energisk, som er legesyg, lærenem, altså "stor hund i en lille krop", og som kræver noget af os. Det med at hunden var lærenem var vigtigt for mig, intet-terrier-temperament. Jeg nyder at tricks siver ind efter 2-3 gange. Det er fantastisk.

 

Jeg bliver anti-hund ved tanken om en hund der ligger og snorker i sofaen det meste af dagen (det er jo det vi har kattene til :blink:) Action, please!

 

Men som samtidig har størrelsen til at vi nemt kan have den med i bus og fly.

 

Så overvejede jeg et sekund chihuahua, men den faldt jeg hurtigt fra, da jeg læste om hvor udholdende papillonen er mht. gåture, i forhold til, den har jo en længere ryg og benlængde, og er decideret utrættelig.

 

Så var det vigtigt for mig, at der var en dejlig blød pels at nusse i, der har papillonen jo en dejlig, men også nem pels synes jeg.

 

Sidst men ikke mindst var det vigtigt at det var en hund der ikke havde jagtindstinkt i forhold til vores 2 katte, og som i forhold til dem ikke ville virke skræmmende og alt for stor. Det er måske nemmere hvis man skal have en større hund, ikke at have en gammel hunkat der går under betegnelsen Tante Møghe :blink:

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Vi kan tilbyde at være sammen med Vic døgnets 24 timer. Da jeg går hjemme, så er han aldrig alene hjemme, og der er pasning når jeg ikke er hjemme, da min mor bor på samme vej og ikke kan uundvære sit "barnebarn".

 

Indhegnet have, der dog kun er til at lege i med hundevenner, og til fodersøg.

 

4-5 daglige lufteture, med variationer :-)

 

Franske visitter, hvor man er med i tasken.

 

Cirkus-træning.

 

Leg, sjov og alt hvad der er obligatorisk.

 

Rejser.

 

Sygeforsikring og dyrlæge when needed.

 

Sund og nærende kost.

 

Katte til at drille.

 

Ører til at slikke i :mrgreen:

 

Jeg ville gerne skrive mere træning på, men det er bare umuligt at finde noget her hvor vi bor, andet end det cirkus-træning vi går til nu, som ikke er ene jagthunde og "mænd i grønt" - don't hate :lol:. Vi vil rigtigt gerne gå til Dog Dancing. Men på den anden side så gider vi ikke køre i bus i 2 timer hver vej, for at komme til det, så er motivationen nok på et meget lille sted, når vi når frem ;-)

 

Jeg synes jo egentlig at cairn terrier passer til dine kriterier, men så vil du ikke have "terriersind"...

 

Løwchen, bichon frisee, cavalier, dværgpudel, tibetansk spaniel. Papillon som du selv nævner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo egentlig at cairn terrier passer til dine kriterier, men så vil du ikke have "terriersind"...

 

Løwchen, bichon frisee, cavalier, dværgpudel, tibetansk spaniel. Papillon som du selv nævner...

 

Den havde jeg faktisk også med på listen i starten, men man har jo altid favoritter, og så hører man jo altid at terriere er sværere at træne og sådan noget, og min hunde-erfaring bestod, da vi fik Victor, i at have haft hund en meget kort periode som barn, og så at have hjulpet i min mors venindes rottweileropdræt. Jeg har indtrykket af at hvor papillonen nøjes med at jage sommerfugle, så skal man gå på musejagt med en cairn for at opfylde alle dens behov?

 

Men det på selskabshundelisten, som du nævner, så stod der også på min liste bichon frisee, cavalier og tibetansk spaniel :hjerte: og så welch corgi cardigan/pembroke :lun: Men corgi'en valgte jeg så fra, fordi jeg tænke den nok ville hyrde med kattene :engel:

 

Når vi engang flytter til noget større, hvis vi får et sted med meget mere have, så drømmer vi om en leonberger, min kæreste og jeg. Men den kræver, meget mere hundetrænings-erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Den havde jeg faktisk også med på listen i starten, men man har jo altid favoritter, og så hører man jo altid at terriere er sværere at træne og sådan noget
,

 

Det er de bestemt ikke :hjerte:

 

MEN de er meget vedholdende, så hvis de virkelig er motiveret for noget, så ER de det altså og det betyder at hvis de er motiveret for noget andet end det man vil have dem til, så virker de "stædige".

Med de træningsmetoder vi har i dag, kan man få den bedste træningspartner i f.eks. en cairn, for netop, hvis noget fanger deres interesse, så kan de fortsætte i en uendelighed.

 

Jeg har indtrykket af at hvor papillonen nøjes med at jage sommerfugle, så skal man gå på musejagt med en cairn for at opfylde alle dens behov?

 

Nope!

 

Cairnen er en jagthund, men den behøver ikke musejagt, min Trille jagede aldrig en mus i hele sit 16½ årige liv.

Hendes "jagt" bestod i fodersøg og når vi var på ture at efterse huller og sprækker i stensætningerne ved vandet, hvis hun endda gad det.

Det vil, som med alle racer, være en klar fordel at give en cairn noget sundt at beskæftige sig med og det kunne f.eks. være sporsøg eller at søge efter genstande/special fært. Det sidste kan gøres hjemme

 

Men det på selskabshundelisten, som du nævner, så stod der også på min liste bichon frisee, cavalier og tibetansk spaniel :hjerte: og så welch corgi cardigan/pembroke :lun: Men corgi'en valgte jeg så fra, fordi jeg tænke den nok ville hyrde med kattene :engel:

 

Corgien behøver absolut ikke jagte dine katte. hvalpen flytter ind til katte der allerede bor der og er på størrelse med, eller mindre end den selv. Som hyrdehund lærer den hurtigt at kattene hører til dens familie og ikke er jagtobjekter.

Jeg valgte corkien fra pga at den i forhold til at den har større arbejdsbehov end de nævnte hunderacer og fordi jeg synes den er tung at tranportere i en taske.

 

Når vi engang flytter til noget større, hvis vi får et sted med meget mere have, så drømmer vi om en leonberger, min kæreste og jeg. Men den kræver, meget mere hundetrænings-erfaring.

 

Njaee, den er i allefald et stort tungt skrummel at håndtere hvis tingene ikke fungerer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ekatarina: Nej, som det kan ses andetsteds på forum har vi lidt problemer med ejerforeningen- og jeg får ikke en hund på "usikre vilkår". Så jeg venter til vi flytter i hus- det kan være det passer med at du skal have hvalpe:-D

 

(Med mindre manden vinder "kampen" (det gør han sjældent) og får gennemtrumfet endnu en gravhund, men man kan vel også have 3 hunde)

Har lige set tråden nu... Kan godt se at det er smartest at vente så! Dum ejerforening i øvrigt :???:

 

Hvis det passer med at jeg skal have hvalpe er du velkommen til at kigge forbi og lure :mrgreen: anslået parringsdato er omkring marts 2011!

Link til indlæg
Del på andre sites

,

 

Det er de bestemt ikke :hjerte:

 

MEN de er meget vedholdende, så hvis de virkelig er motiveret for noget, så ER de det altså og det betyder at hvis de er motiveret for noget andet end det man vil have dem til, så virker de "stædige".

Med de træningsmetoder vi har i dag, kan man få den bedste træningspartner i f.eks. en cairn, for netop, hvis noget fanger deres interesse, så kan de fortsætte i en uendelighed.

 

Det kan Victor også gøre, hvis man vil træne tricks til næste cirkustræning med ham, hvis vi har lektier for, men han vil spille bold (han er boldtosset). Så bliver han ved med at finde bolde de mest utrolige steder i haven, og kyle dem efter en :lol:, der skulle man så lige tro der var cairn i ham. Lissom når vi er ude og gå tur, og han er skam trænet i "følg mig" og "gå pænt i snor", men har han fået færten af noget spændende så skal jeg godt nok arbejde for at få ham med hjem, hvis vi skal nå noget, hvis vi ikke har tid til at følge det spændende spor :mrgreen:

 

 

Nope!

 

Cairnen er en jagthund, men den behøver ikke musejagt, min Trille jagede aldrig en mus i hele sit 16½ årige liv.

Hendes "jagt" bestod i fodersøg og når vi var på ture at efterse huller og sprækker i stensætningerne ved vandet, hvis hun endda gad det.

Det vil, som med alle racer, være en klar fordel at give en cairn noget sundt at beskæftige sig med og det kunne f.eks. være sporsøg eller at søge efter genstande/special fært. Det sidste kan gøres hjemme

 

Det er jo meget lissom med Victor så, han har også et enormt snuse-behov, derfor fodersøger vi også hele sommeren ude på græsset, og om vinteren gør vi det indenfor på trægulvet, ja det er der nok nogle der synes er noget grisseri :oops: med tørfoder, og når vi er på ture, så kalder vi ham sporhunden, for vi kan slet ikke se hans øjne, vi kan kun høre "sniff sniff sniff", nogle gange er vi bange for at han får slidt snuden af :lol:

 

Corgien behøver absolut ikke jagte dine katte. hvalpen flytter ind til katte der allerede bor der og er på størrelse med, eller mindre end den selv. Som hyrdehund lærer den hurtigt at kattene hører til dens familie og ikke er jagtobjekter.

Jeg valgte corkien fra pga at den i forhold til at den har større arbejdsbehov end de nævnte hunderacer og fordi jeg synes den er tung at tranportere i en taske.

 

Den vil jeg godt opponere imod, for det havde jeg også regnet med, gik som hånd i handske med Vic :blink:

Vi har faktisk endda haft lidt vrøvl med at Vic jagtede kattene, og vogtede over vandet og maden, og hyrdede kattene rundt. Han er virkelig en stor hund i en lille krop. Jeg løste det ved at sige nej inden han gøede af kattene, så snart han rejste sig for at reagere. Det var mange nej'er, og så dyyygtig og godbid, når han var flink og lod dem drikke i fred, ellers dehydrerede de jo, de stakkels dyr :???: Nu leger de heldigvis fint sammen, og sover sammen, men det kunne jo resultere i, at kattene sagde fra med kløerne, og vi så havde kaptain Vic, med klap for øjet gående herhjemme, hvis vi ikke havde fået ham vænnet af med det :shock:

 

Men ja, corgien er noget større, og kræver nok også en del mere arbejde.

 

 

Njaee, den er i allefald et stort tungt skrummel at håndtere hvis tingene ikke fungerer :-D

 

Hehe ja, men den er i hvert fald dejlig. En af Victor's hundeveninder er en leonberger, og hver gang vi er sammen med hende, så har vi bare lyst til at tage den med hjem :hjerte: hund/pejse-krammebamse. Victor er sjovt nok også helt med på idéen, små hunde siger ham intet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hehe ja, men den er i hvert fald dejlig. En af Victor's hundeveninder er en leonberger, og hver gang vi er sammen med hende, så har vi bare lyst til at tage den med hjem :hjerte: hund/pejse-krammebamse. Victor er sjovt nok også helt med på idéen, små hunde siger ham intet.

 

He he..

 

 

Dette: Den vil jeg godt opponere imod, for det havde jeg også regnet med, gik som hånd i handske med Vic :blink:

Vi har faktisk endda haft lidt vrøvl med at Vic jagtede kattene, og vogtede over vandet og maden, og hyrdede kattene rundt. Han er virkelig en stor hund i en lille krop. Jeg løste det ved at sige nej inden han gøede af kattene, så snart han rejste sig for at reagere. Det var mange nej'er, og så dyyygtig og godbid, når han var flink og lod dem drikke i fred, ellers dehydrerede de jo, de stakkels dyr :???: Nu leger de heldigvis fint sammen, og sover sammen, men det kunne jo resultere i, at kattene sagde fra med kløerne, og vi så havde kaptain Vic, med klap for øjet gående herhjemme, hvis vi ikke havde fået ham vænnet af med det :shock:

 

Jeg tænker at ligegyldigt hvilken race hund man får, så skal der arbejdes på projekt "du skal ikke jage katten". Og at ligegyldigt hvilken race hvalp man får så kan det lykkes uden det store besvær.

 

Det handler jo "bare" om opdragelse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Signe Og Vapsen

Jeg vil også være med :)

 

Min næste hund skal være:

 

max. 10 kg.Så lille/taskehundestørrelse

langhåret og der må gerne være en del pelspleje

ikke et så stort aktivitetsbehov

skal ikke ha tendens til gøen

lærenem og villig til at lære

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også være med :)

 

Min næste hund skal være:

 

max. 10 kg.Så lille/taskehundestørrelse

langhåret og der må gerne være en del pelspleje

ikke et så stort aktivitetsbehov

skal ikke ha tendens til gøen

lærenem og villig til at lære

Pekingeser :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Prøver da lige at være med!

 

-Lærenem.

-Mellemstor/ikke for stor!

-Skal kunne gå sammen med en Golden.

-En der ikke kræver for meget pelspleje.(Ikke en "trimmerrace")

-Aktiveringsneavuet må ikke være for højt og ikke for lavt

-Den skal være venlig og en god familiehund.

Link til indlæg
Del på andre sites

,

-Aktiveringsneavuet må ikke være for højt og ikke for lavt

 

Det er jo meget abstrakt, for det er jo forskelligt fra person til person, hvad man synes er for højt og for lavt. :blink: Prøv måske i stedet at skrive lidt om, hvad du vil lave med hunden: Hvor mange og hvor lange ture, træning (hvilken type), problemløsning, spor, osv. :-) Så er det nok lettere at få en idé om, hvor aktiv, den skal være - og aktiv på hvilken måde, for det er der jo også forskel på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo meget abstrakt, for det er jo forskelligt fra person til person, hvad man synes er for højt og for lavt. :blink: Prøv måske i stedet at skrive lidt om, hvad du vil lave med hunden: Hvor mange og hvor lange ture, træning (hvilken type), problemløsning, spor, osv. :-) Så er det nok lettere at få en idé om, hvor aktiv, den skal være - og aktiv på hvilken måde, for det er der jo også forskel på.

 

Ja, selvfølgelig!

 

Den får ca. tre ture om dagen..2 af dem på 3 kvater - en time. En af dem på ca. en halv time.:blink:

 

Masser af leg i haven! Elsker det!:lun:

Jeg har ikke tlnkt mig at løbe agillity eller andet, måske en gang imellem for sjov!?;-)

 

Nar den skal have mad om sommeren kan jeg godt finde på at strøge halvdelen ud på græsset, så den selv skal finde det!:-)

 

Ellers en halv time - en time mantal aktivitet..(Godbidsøgning osv.)

 

Både vores naboer og os selv har katte..Så dem skal den helst ikke jagte!;-)

Redigeret af Zmilla
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg set ordet Aussie flere gange i den her tråd..Og nu MÅ jeg bare være nødt til at spørge så dumt..Men hvad betyder Aussie?:stupid:

 

Går udfra at det enten er en race jeg ikke kender..Eller et "kælenavn" for en race?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan læse mig til, ja.

Det er dog en hund med et meget større behov for at lave noget (Motion og aktivering) end en Golden Retriever :-D Bare lige hvis det var fordi du overvejede at få sådan én.

 

 

Tak fordi du siger det!;-) Ville bare lige høre om størrelsen fordi at den på billeder ser meget størrer ud!;D

Link til indlæg
Del på andre sites

-Lærenem.

-Mellemstor/ikke for stor!

-Skal kunne gå sammen med en Golden.

-En der ikke kræver for meget pelspleje.(Ikke en "trimmerrace")

-Aktiveringsneavuet må gerne ligge lidt lig med en Goldens. Det gør dog ikke noget hvis det er liiidt højere.:genert:

-Den skal være venlig og en god familiehund.

-Vi har kat, så den skal den helts lade være.

 

Har lige "opdateret" mine krav.;-)

 

Nogen forslag til en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også lige prøve! :-D

 

Mine krav:

 

Lille/mellemstor (ligesom en dansk/svensk)

Ca samme aktivitetsniveau som en dansk/svensk

Den må gerne have lidt pels, men ikke noget der skal bruges meget tid på.

 

Kan tilbyde den ca en times gåtur eller mere, agility i haven et par gange om ugen eller hver dag. ca en times mental aktivering om dagen.

 

Er spændt på hvad i finder ud af! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

-Lærenem.

-Mellemstor/ikke for stor!

-Skal kunne gå sammen med en Golden.

-En der ikke kræver for meget pelspleje.(Ikke en "trimmerrace")

-Aktiveringsneavuet må gerne ligge lidt lig med en Goldens. Det gør dog ikke noget hvis det er liiidt højere.:genert:

-Den skal være venlig og en god familiehund.

-Vi har kat, så den skal den helts lade være.

 

Har lige "opdateret" mine krav.;-)

 

Nogen forslag til en hund?

 

Jeg synes, at en cocker er et godt bud. Ellers er der selvfølgelig labradoren. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også lige prøve! :-D

 

Mine krav:

 

Lille/mellemstor (ligesom en dansk/svensk)

Ca samme aktivitetsniveau som en dansk/svensk

Den må gerne have lidt pels, men ikke noget der skal bruges meget tid på.

 

Kan tilbyde den ca en times gåtur eller mere, agility i haven et par gange om ugen eller hver dag. ca en times mental aktivering om dagen.

 

Er spændt på hvad i finder ud af! :vuf:

 

En löwchen i hvalpeklip? :engel: Den er godt nok lidt mindre end en dsg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...