Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Brugsschæfer lyder godt :5up: ... BC, måske for lille?

 

Ellers lyder det som en Aussie kunne være en god idé - hvis du ser lidt væk fra de pelsede showlinjerne og IPO på konkurrenceplan ikke er så vigtig

 

BC er netop liiiidt for lille, men altså, den arbejdsiver de ejer :ivrig: Især efter at have set Kimmi er jeg blevet tændt på borderen :lun: Bare irriterende, at de er så små!

 

Ang. BHP/IPO/PH så er det enten det, jeg træner med næste hund eller også er det lydighed på konkurrenceplan - men ved ikke hvilken jeg helst vil :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

BC er netop liiiidt for lille, men altså, den arbejdsiver de ejer :ivrig: Især efter at have set Kimmi er jeg blevet tændt på borderen :lun: Bare irriterende, at de er så små!

 

Ang. BHP/IPO/PH så er det enten det, jeg træner med næste hund eller også er det lydighed på konkurrenceplan - men ved ikke hvilken jeg helst vil :vedikke:

 

Jeg har seriøst spekuleret over hvilken hund du skal have, men det er svært når man har mødt dig med en hund som man synes passer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja og så kender jeg da en lille sort turbo-charme-bolle af slagsen, hun er alt det du beskriver som ønsker og hun er ud af jagtlinjer fra en opdrætter der - såvidt jeg husker - selv går jagt med hende hunde. Jeg var selv ude hos en opdrætter og jæger da Buster døde, hans hunde er som en Labrador bør være IMØ. Jeg havde en veninde med derdue der havde præcis det samme indtryk af racen som du, hun var og er kun til Boxere, men hun faldt nærmest bagover da hun mødte hans hunde - de var SÅ meget anderledes end alt hun tidligere havde mødt - og havde fået af fordomme om den race :blink:

 

Du må inviterer mig med en dag, så jeg kan få revurderet min holdning til disse hunde, for jeg skal ærlig indrømme, at i dag kunne jeg aldrig finde på at kigge efter en labrador hvis jeg skulle have ny hund...

 

Lonny, jeg har jo hele tiden sagt at du skal have Merlin!! Elsker at kramme og sove i sengen og ligge tæt. Ikke st¢rre end du fysisk kan holde ham, elsker at ¢ve tricks og andet sjov :klap: åhhh og han ville gerne have en s¢d lilles¢ster som Luna :hjerte:

 

Jamen Merlin opholder sig jo frygteligt langt væk fra mig, så det er ikke lige sådan at teste om hundene kan sammen før man tager beslutningen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må inviterer mig med en dag, så jeg kan få revurderet min holdning til disse hunde, for jeg skal ærlig indrømme, at i dag kunne jeg aldrig finde på at kigge efter en labrador hvis jeg skulle have ny hund...

 

 

Jeg mødte den sødeste to årige legesyge labrador tæve i Bernsdorffparken i dag. Hende og Samson spurtede rundt og hyggede sig. Jeg må sige hun var et pragteksemplar, meget lydig men også totalt legesyg (og glad for at hilse på mig:blink:)

Og hun var overhovedet ikke stor og tung.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mødte den sødeste to årige legesyge labrador tæve i Bernsdorffparken i dag. Hende og Samson spurtede rundt og hyggede sig. Jeg må sige hun var et pragteksemplar, meget lydig men også totalt legesyg (og glad for at hilse på mig:blink:)

Og hun var overhovedet ikke stor og tung.

 

Ja, jeg ved jo godt at de findes, og jeg har da også set et par stykker af dem, men desværre aldrig rigtig hilst på dem.

 

Nu har jeg mest mødt lab'er da jeg var barn, og det var altid sådan nogen hvor de vejede 10 kg for meget, var luddovne, og ens hænder var møgbeskidte når man havde kælet med dem...

 

Det er rent faktisk først efter at jeg er begyndt at komme herinde på HF at det er gået op for mig, at sådan ser en rigtig lab altså ikke ud :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd!! :klap:

 

Do me, do me :mrgreen:

 

Ingen have

2 værelses lejlighed

Den vil få en god tur om dagen uden snor, hvor vi møder andre hunde den kan lege med. Og ellers små tisseture.

Masser af kærlighed og putte

Jeg ved ikke helt med fremtiden, men går hjemme nu, så den skal ikke være alene hjemme så meget.

Fast plads i sengen mellem hovedpuderne

Gratis ture på minicrosser :mrgreen:

 

Allergivenlig - VIGTIGT, da jeg er allergisk overfor hunde

Ikke for stor en hund - den skal kunne sidde ved mine fødder på minicrosseren

Intelligent og lærenem

Ikke for selvstændig, men stadig en smule - den skal komme når jeg kalder og hoppe op på crosseren, men også elske at løbe løs og udforske lidt (omkring mig)

Må ikke blive let nervøs/bange - den skal omgås min crosser og manuelle - og venners kørestole. Og kunne køre i tog og bil.

Være glad for andre hunde - jeg elsker at se hundene lege og synes det er hyggeligt at snakke med de andre hundeejere imens

Være middel adræt - vil gerne gå til agility og løbe om kap med vovsen

Være putteglad

Ikke være en gøhund - lidt emsige gamle naboer

Skal tolere en undulat som storebror :mrgreen:

 

Du skal da have en toy-pudel, de har ikke så meget jagtgen i sig. Men den Dværg kan også gå an, tror ikke der er porblemer med at lære hvalpen en fugl er no-go

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
BC er netop liiiidt for lille, men altså, den arbejdsiver de ejer :ivrig: Især efter at have set Kimmi er jeg blevet tændt på borderen :lun: Bare irriterende, at de er så små!

 

Ang. BHP/IPO/PH så er det enten det, jeg træner med næste hund eller også er det lydighed på konkurrenceplan - men ved ikke hvilken jeg helst vil :vedikke:

 

Det er du nødt til at finde ud af på forhånd, da langt fra alle hunde vil trives med og være god til bidearbejet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudel, det med allergien begrænser det jo noget, men var der ikke noget med at labradoodle også er allergivenlig?

 

Labradoodle er hverken eller.

 

Det er ikke uden grund at ophavsfolkene bag et ellers ganske seriøst og velment "projekt" forlængst har kastet håndklædet i ringen. Vel at mærke efter et par årtiers ihærdigt og målrettet arbejde.

 

Med tanke på hvad labradoodle er, og hvordan de avles, så er dit spørgsmål som at spørge om en lab/golden blanding får pelsfaner eller ej.

Det er en blanding med et fancy popsmart navn, som der ligger en hel del pr-arbejde bag. Ikke andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen Merlin opholder sig jo frygteligt langt væk fra mig, så det er ikke lige sådan at teste om hundene kan sammen før man tager beslutningen :blink:

Merlin vil fint kunne enes (han elsker Ruby som er indbegrebet af stor, trumlende og uh¢flig og han elsker Indy som er rolig men afvisende... han er ikke sart :lol:), skal vi tage ham med over til dig til sommer? :mrgreen:

 

060110015.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Merlin vil fint kunne enes (han elsker Ruby som er indbegrebet af stor, trumlende og uh¢flig og han elsker Indy som er rolig men afvisende... han er ikke sart :lol:), skal vi tage ham med over til dig til sommer? :mrgreen:

 

060110015.jpg

 

 

Nåee.. Synkronsovning :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Labradoodle er hverken eller.

 

Det er ikke uden grund at ophavsfolkene bag et ellers ganske seriøst og velment "projekt" forlængst har kastet håndklædet i ringen. Vel at mærke efter et par årtiers ihærdigt og målrettet arbejde.

 

Med tanke på hvad labradoodle er, og hvordan de avles, så er dit spørgsmål som at spørge om en lab/golden blanding får pelsfaner eller ej.

Det er en blanding med et fancy popsmart navn, som der ligger en hel del pr-arbejde bag. Ikke andet.

 

OK, er de ikke kommet længere. Det troede jeg... Altså at man var begyndt at fremavle en ny race

Link til indlæg
Del på andre sites

OK, er de ikke kommet længere. Det troede jeg... Altså at man var begyndt at fremavle en ny race

 

Det var man, og har været det igennem mere end 2 årtier...Ja faktisk tæt på 30 år, hvis jeg husker helt rigtigt. Det er et stykke tid siden jeg undersøgte det.

 

Og for ganske får år siden måtte man erkende at det ellers ganske fornuftige, velmente, og særdeles velplanlagte og dokumenterede projekt, ganske enkelt ikke kunne opfylde målene for projektet.

 

x-racen blev aldrig nogensinde stabil i avlen, hverken af sind, udseende eller egenskaber, og man vil ikke finde mange andre racer eller x-racer (race under udarbejdelse, aner ikke hvad det hedder rigtigt) der har større problemer med bl.a. allergier, eksemer og ustabile temperementer og sind.

 

 

 

Ikke desto mindre lød det jo rigtigt godt, det der "labradoodle", og der var salg i skidtet, for ingen andre havde jo sådan en fætter. (ophavsfolkene bag projektet solgte jo kun til folk de kendte, og folk der selv havde interesse i at få projektet til at lykkedes)

Så der er jo ikke gået længe før andre begyndte at avle dén blanding fuldstændig uden hensyntagen til projektets egentlige formål og målsætning. Det blev mode. Og det fede ved alt det her var at alt pr-arbejdet jo allerede var lavet. Det kunne man jo bare lige tyvstjæle som reklame for ens blanding, man skulle så bare lige undlade at fortælle at projektet faktisk var en fiasko.

 

Det der laves idag er mestenddels 1. generations elelr 2. generations blandinger. Gæt selv hvordan de falder ud...

 

 

Selve projektet, og målsætningen med det, er idag dødt. Labradoodle er en blanding, og ikke andet end en blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg må ud og opleve disse hunde på en anden måde end den jeg plejer, jeg ser jo desværre flest af disse hunde hos folk der ikke formår at aktivere og træne dem, hvilket vil sige at min opfattelse af dem er, lidt småfede dovne hunde, og absolut ikke selvstændige :cry:

 

Og den eneste lab jeg har mødt, som ikke svarede til ovenstående beskrivelse, den er simpelthen så nervøs og sky, at den er ved at gå ud af sit gode skind hver gang den møder nogen :cry:

 

Har haft lidt samme opfattelse - Men har så den her fantastiske nabo der har to labradors der er såååå fantastiske.

 

Det er nogle af de bedste og kønneste hunde jeg længe har set, selvom jeg ikke bryder mig specielt meget om korthårsracer - Men de vinder godt nok ved nærmere bekendtskab, når de har de rigtige ejere :lun:

 

Schäfer (køb en langhåret), golden, schapendoes, bearded collie

 

Nooohhh.. Ingen schæfere til mig - Kan slet ikke slippe den oplevelse jeg fik, da en schæfer overfaldt Bamse. Selvom det slet ikke er racetypisk, så sidder det bare fast på nethinden endnu :megaked:

Kan heller ikke lide vinklingen - Vil gerne have en hund der er af sundere avl end schæferne.

 

Bearded og schapendoes er nok liiige i overkanten hvad pelspleje angår :engel: Men for dælen hvor er de bare charmerende!!

 

Golden er stadig med i overvejelserne - Dog på sidelinien, da manden ikke bryder sig ret meget om dem. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvad med den Belgiske hyrdehund?

Den er super vinklet og kommer i 4 varianter, der mentalt ikke er helt ens. Man kan vel sige der er mega-turboen rent trænings/brugsmæssigt og så ellers derned ad - alt efter hvilke linjer du måtte vælge selvfølgelig :-)

 

Er du til det lidt mere rughåret-pjuske look, er der også Picarden (en Fransk hyrdehund).

Ingen af dem tiltaler mig ... overhovedet. Faktisk kommer der aldrig en belgier end over min dørtærskel :fornaermet: Sorry :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Kan heller ikke lide vinklingen - Vil gerne have en hund der er af sundere avl end schæferne.

 

Derfor skal de naturligvis være en med gode vinkler. De findes.

 

To af de to gange jeg er blevet bidt, var det schäfere der fik mit kød i munden. I begge tilfælde var det omstændighederne og ejerne der havde skylden.

 

Bearded og schapendoes er nok liiige i overkanten hvad pelspleje angår :engel: Men for dælen hvor er de bare charmerende!!

 

OKAYYY... det kan altså være for meget pels på hunden

 

Golden er stadig med i overvejelserne - Dog på sidelinien, da manden ikke bryder sig ret meget om dem.
:stupid:

 

Hmm.. så jeg ramte sådan cirka rigtigt med tre af fire racer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, vi er ovre i setterne lige nu...

Uh! uha! uh! :lun: :klap:

 

Som stor pige passede og luftede jeg Dixie, en eng. sætter i 6-7 år - og jeg bliver bløøød hver gang jeg ser en Gordon :hjerte: :lun: :hjerte:

 

Men, men, men, jeg er meget usikker på især Gordons temperament (er den ikke meeget blød?), jeg har aldrig kendt en, nyder dem bare på billeder og udstillingerne....... og så er jeg usikker på om deres behov for jagt ikke er for stort til, at jeg kan have en gående løs herude hvor der er masser af især ynglende/stand fuglevildt??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Derfor skal de naturligvis være en med gode vinkler. De findes.

 

To af de to gange jeg er blevet bidt, var det schäfere der fik mit kød i munden. I begge tilfælde var det omstændighederne og ejerne der havde skylden.

 

Min chefs schæfer er i hvertfald ret godt vinklet - Så ja, de findes :5up:

Meeen selvom schæferen på papiret er alt hvad jeg ønsker, så er mine fordomme meget svære at slippe af med igen.

 

Og de fordomme er opstået pga. folk der aldrig skulle have haft en schæfer :roll:

Er faktisk lidt træt af jeg får den der "du er dum" følelse hver gang jeg møder en schæfer, for ellers så var det ikke et helt dumt valg, til det jeg gerne vil indenfor hundesport.

 

 

OKAYYY... det kan altså være for meget pels på hunden

 

:stupid:

 

Nahrj - hvis jeg havde tiden til så meget pelspleje, så findes en hund med for meget pels ikke :mrgreen:

 

Hmm.. så jeg ramte sådan cirka rigtigt med tre af fire racer?

 

Jeps :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...