Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst MariePylaia
Jeg citerer også lige mig selv som Sammar :mrgreen: Kommer I med et bud? Bare fordi det kunne være interessant at få nogle bud på en race, man ikke selv har overvejet.

 

 

En blandingshund kunne slet ikke være tosset! :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst milder batmusen
Han har en BPABC

 

jo men igen jeg siger ikke det ikke kan lade sig gøre meeen hvis man vil træne brugs vil jeg stadig ikke mene at aussien er det rigtige valg da det ikke ligger til den ligeså lidt det gør at en schæfer kan gøre sig i agility som en border elller aussie

 

det jeg mener er at det ikke er flertallet som taler for at aussier er en egnet IPO hund så der er jo også noget størrelse indblandet

 

og man kan jo ikke tage et enkeltstående tilfælde og så tilrettelægge hele racen efter det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jamen, han er dyyygtiiii' :lun:

 

Nu er det ikke fordi jeg som sådan søger noget berner-agtigt :engel: Vil bare sætte pris på en vis størrelse og så kan jeg godt lide, når de er sådan lidt kraftigt bygget :mrgreen: Og prøver da også ihærdigt at skrue en god motivation på hos Møffe og synes da det går fint - meeeeen, hold kæft han kan være svært at komme i kontakt med nogen gange, uden for haven! Selv i haven finder han nogle gange en umåde interessant duft :stupid:

 

Men jeg vil i hvert fald prøve at undersøge aussien lidt! :5up: Og border collien og schæferen. Iiiih altså, forfærdeligt at man bor hjemme og ikke har noget arbejde - for ellers så var jeg hastigt igang med at finde hund nummer to nu!

 

jeg ville ihvertfald overveje og kigge schæfer i sverige og norge mange fordele kontra danmark

Link til indlæg
Del på andre sites

jo men igen jeg siger ikke det ikke kan lade sig gøre meeen hvis man vil træne brugs vil jeg stadig ikke mene at aussien er det rigtige valg da det ikke ligger til den ligeså lidt det gør at en schæfer kan gøre sig i agility som en border elller aussie

 

det jeg mener er at det ikke er flertallet som taler for at aussier er en egnet IPO hund så der er jo også noget størrelse indblandet

 

og man kan jo ikke tage et enkeltstående tilfælde og så tilrettelægge hele racen efter det

 

Det var nu altså kun en oplysning, ikke et oplæg til diskussion :blink:

 

Jeg har sådan set selv nævnt flere gange i denne tråd at aussien ikke er det oplagte valg til en IPO hund.

- Selvom jeg så ikke lige kan se problemet med størrelsen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det var nu altså kun en oplysning, ikke et oplæg til diskussion :blink:

 

Jeg har sådan set selv nævnt flere gange i denne tråd at aussien ikke er det oplagte valg til en IPO hund.

- Selvom jeg så ikke lige kan se problemet med størrelsen :vedikke:

 

jeg ville heller ikke diskutere :slem:

 

synes bare det virkede som om man presser en til og kigge på en race som ikke lige var noget som vedkomne var interesseret i muligvis jeg misforstår:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Må jeg spørge hvorfor Sverige og Noge frem for dk?

 

 

der er mange grunde :blink:

 

da det er en meget populær race kræver det man virkelig sætter sig ind i linjer og hvad man vil med hunde for og sætte risikoen ned for især de genetiske fejl der er kommet med tiden pga megen indavl:hmm:

 

hvilket gør at mange fravælger racen desværre samt så er der en del eksteriør mæssige problemer med racen som man skal undgå :blink:

 

jeg har brugt 11 år på dette og studere linjer stamtavler for og lære og prøve og forbedre da min egen tæve gerne skulle parres til sommer og jeg forventer sunde og raske hunde med formidabelt sind og masser af arbejdsglæde:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville heller ikke diskutere :slem:

 

synes bare det virkede som om man presser en til og kigge på en race som ikke lige var noget som vedkomne var interesseret i muligvis jeg misforstår:vedikke:

 

Det syntes jeg ikke. Og jeg tror nu også at Rikke er både voksen og fornuftig nok til selv at træffe det rigtige valg, når og hvis det på et tidspunkt bliver aktuelt for hende at kigge på en anden race end berneren.

 

Og jeg lage ud med følgende kommentar:

 

 

Og til lydighed på konkurrence plan er det jo også et super match :mrgreen:

 

Vedr. BHP/IPO/PH, vil jeg heller ikke udelukke det med en aussie, hvis du finder den helt rigtige -hvilket så nok vil kræve temmelig meget arbejde dog, og så vil det nok også være en fordel hvis du selv har en hvis mængde erfaring med træning inden for det område hvis det skal gøres med en aussie :genert: Men helt umuligt burde det altså ikke være, efter min mening :engel:

 

Og den mening holder jeg fast i. Men det er bestemt ikke ment som et forsøg på at pressede nogle til noget.

Jeg vil meget nødig presse/overtale eller i det hele taget så meget som komme med den mindste antydning af en anbefaling af en aussie nogle, hvis de ikke kan magte den, det vil kun have en negativ effekt på racens ry og det er jeg bestemt, på ingen måde interesseret i, hverken som ejer eller opdrætter af racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det syntes jeg ikke. Og jeg tror nu også at Rikke er både voksen og fornuftig nok til selv at træffe det rigtige valg, når og hvis det på et tidspunkt bliver aktuelt for hende at kigge på en anden race end berneren.

 

Og jeg lage ud med følgende kommentar:

 

 

 

 

Og den mening holder jeg fast i. Men det er bestemt ikke ment som et forsøg på at pressede nogle til noget.

Jeg vil meget nødig presse/overtale eller i det hele taget så meget som komme med den mindste antydning af en anbefaling af en aussie nogle, hvis de ikke kan magte den, det vil kun have en negativ effekt på racens ry og det er jeg bestemt, på ingen måde interesseret i, hverken som ejer eller opdrætter af racen.

 

jeg har sikkert bare misforstået:oops:

 

blander nok min venindes valg ind i indlægget pga hun ikke mener hun er oplyst korrekt om racen og faktisk mest hørte de gode sider og ingen negative:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har sikkert bare misforstået:oops:

 

blander nok min venindes valg ind i indlægget pga hun ikke mener hun er oplyst korrekt om racen og faktisk mest hørte de gode sider og ingen negative:???:

 

Lad os bare sige det sådan at din venindes aussie -og hendes manglende viden om racen og muligvis dårlig valg af opdrætter, nok har farvet din opfattelse af aussien generelt, i en noget mere negativ retning end jeg syntes den fortjerner. Men sådan er det jo når man primært har haft dårlige erfaringer med en given race.

 

Fx. Var jeg i mange år ikke særligt glad for Dobermann fordi det er den eneste race der nogensinde har bidt mig og det overførte jeg ganske automatisk til alle andre Dobermann's - at min far's nabos Dobermann var en understimuleret, dårligt opdraget hund, der løb rundt i haven og skabte sig som en åndsvag hvergang vi gik rundt i vores egen have, hjalp heller ikke ligefrem på min opfattelse af racen... Men tilgengæld blev jeg langt om længe noget mildere stemt over for Doberen efter at have været til prøve i Dobermann klubben et par gange og oplevet mange søde, rolige og dygtige eksemplare af racen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
]Lad os bare sige det sådan at din venindes aussie -og hendes manglende viden om racen og muligvis dårlig valg af opdrætter' date=' nok har farvet din opfattelse af aussien generelt, i en noget mere negativ retning end jeg syntes den fortjerner. [/b']Men sådan er det jo når man primært har haft dårlige erfaringer med en given race.

 

Fx. Var jeg i mange år ikke særligt glad for Dobermann fordi det er den eneste race der nogensinde har bidt mig og det overførte jeg ganske automatisk til alle andre Dobermann's - at min far's nabos Dobermann var en understimuleret, dårligt opdraget hund, der løb rundt i haven og skabte sig som en åndsvag hvergang vi gik rundt i vores egen have, hjalp heller ikke ligefrem på min opfattelse af racen... Men tilgengæld blev jeg langt om længe noget mildere stemt over for Doberen efter at have været til prøve i Dobermann klubben et par gange og oplevet mange søde, rolige og dygtige eksemplare af racen :blink:

 

jo det har du helt sikkert ret i:blink:

 

men tror alligevel ikke hendes hund måske er så fjern fra aussier de er vel også meget forskellige i sind og alt efter linjer:confused: som mange andre

Link til indlæg
Del på andre sites

jo det har du helt sikkert ret i:blink:

 

men tror alligevel ikke hendes hund måske er så fjern fra aussier de er vel også meget forskellige i sind og alt efter linjer:confused: som mange andre

 

Selvfølgelig er der individ forskelle og selvfølgelig er der forskel på linjerne, nogle er da helt klart bedre end andre, det gælder jo både temperament, arbejdsegenskaber osv.

 

Og endelig så kan man også altid være uheldig at finde et råddent æble i kurven, det sker jo også i alle andre racer :blink:

 

Og jeg vil gerne medgiv at aussien ikke er en race for alle. Om din venindes aussie så ligger langt fra eller tættere på den "gennemsnitlige" aussie, det kan jeg ikke sige uden at have mødt den. Jeg kan kun sige at de fleste af de ting du gennem tiderne har skrevet om hendes aussie, er ikke noget jeg kan genkende ret meget af i mine egne aussies, men om det så er hendes eller mine der er "forkerte" det kan man jo så diskutere :blink:

 

EDIT: Men du er da velkommen til selv at komme på besøg og møde mine aussies en dag, så kan du jo selv vudere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Selvfølgelig er der individ forskelle og selvfølgelig er der forskel på linjerne, nogle er da helt klart bedre end andre, det gælder jo både temperament, arbejdsegenskaber osv.

 

Og endelig så kan man også altid være uheldig at finde et råddent æble i kurven, det sker jo også i alle andre racer :blink:

 

Og jeg vil gerne medgiv at aussien ikke er en race for alle. Om din venindes aussie så ligger langt fra eller tættere på den "gennemsnitlige" aussie, det kan jeg ikke sige uden at have mødt den. Jeg kan kun sige at de fleste af de ting du gennem tiderne har skrevet om hendes aussie, er ikke noget jeg kan genkende ret meget af i mine egne aussies, men om det så er hendes eller mine der er "forkerte" det kan man jo så diskutere :blink:

 

okey :blink:

 

hun har en veninde hun træner hyrdning med også med en aussie og hun har brændt for denne race i mange år hun synes ikke at hendes hund er så stort et problem men at han bare er en aussie:hmm:

 

hendes hyrdetræner siger så også at hun skal være meget mere konsekvent og ikke babye ham hvis du forstår

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Selvfølgelig er der individ forskelle og selvfølgelig er der forskel på linjerne, nogle er da helt klart bedre end andre, det gælder jo både temperament, arbejdsegenskaber osv.

 

Og endelig så kan man også altid være uheldig at finde et råddent æble i kurven, det sker jo også i alle andre racer :blink:

 

Og jeg vil gerne medgiv at aussien ikke er en race for alle. Om din venindes aussie så ligger langt fra eller tættere på den "gennemsnitlige" aussie, det kan jeg ikke sige uden at have mødt den. Jeg kan kun sige at de fleste af de ting du gennem tiderne har skrevet om hendes aussie, er ikke noget jeg kan genkende ret meget af i mine egne aussies, men om det så er hendes eller mine der er "forkerte" det kan man jo så diskutere :blink:

 

EDIT: Men du er da velkommen til selv at komme på besøg og møde mine aussies en dag, så kan du jo selv vudere :blink:

 

det må jeg da næsten tage det efterretning

 

tak for forslaget

 

hvor er det du bor i landet:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Velbekom :-D

 

Jeg bor på midtfyn.

 

jeg må da en dag komme en weekend og kigge kunne evt tage veninden med så du kunne kigge og se denne hund

 

mange tak det må jeg se om jeg ikke kan få tid til en dag og køre helt til fyn pænt langt væk;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Du siger bare til hvis du skulle planlægge en tur på disse kanter så :blink:

 

det skal jeg nok tak for det:blink:

 

hvor lang tid tager det og køre fra kbh til dig ved du det:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Sådan et sted mellem 1½ og 2½ timer, alt efter hvor i eller omkring kbh man køre fra.

 

det må jeg finde ud af hvornår der er mulighed for det :slem:

 

mange tak for ideen og venligheden:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hmm, men altså - er aussien ikke sådan, selvstændig? Kunne godt tænke mig sådan en rigtig arbejdsnarkoman :hjerte:

Du kan godt få rimelig selvstændige hunde, både inden for show og hyrdning; show fordi "arbejds- og samarbejdsgenet" er avlet ud af dem og hyrdning fordi, en super god hyrdehund, skal kunne handle på egen hånd - de oprindelige Aussie-hyrde-avler gad s.. ikke bruge tid på at træne deres hund, den skulle selv kunne finde ud af at håndtere dyrene.

 

Aussien er på mange både overhovedet ikke en homogen race, men sådan er det nok i mange brugsracer: man har showhunde og workinghunde.

 

Mine Aussie er overhovet ikke selvstændige, faktisk har jeg problemer med at min hanhund ikke er selvstændig nok - han er totalt afhængig af mig og min dirigering.

Lyssa er dog temmelig selvstændig, men kan sagtens arbejde sammen med sin ejer.

 

Det lyder måske utroligt, men mine Aussier er som små skygger, som lever for at være der for mig - de har intet liv selv og deres verden falder ned hvis jeg afbryder kontakt med dem (her er ignoering virkelig en straf!).

 

Har du lyst til at køre til Nordsjælland, så er du velkommen til at møde mine Aussier en dag.

 

- - -

 

er helt med:confused::confused:

hvor tror du den stammer fra da

Du har tabt mig - jeg forstår slet ikke hvad du mener :confused:

 

Den oprindelige Aussie - dvs. inden showfolket fik fingerne i dem - var en selvstændig arbejde hund, som udviser meget vagtinstinkt. Et gammel mundheld sagde "at hvis der står en Aussie på gårdspladsen, så gå ikke ind for ejeren kommer". Den var ikke interesseret i kontakt med andre end dens ejer, men kunne godt håndteres af andre.

Dens liv var centeret omkring dens ejer, så selvom den nok kunne håndtere dyrene selvstændigt, så var yderst lydhør og nem at diagere.

 

dem jeg har set er meget selvstændige ihvertfald rimelig

 

har selv mødt en del aussier efterhånden og jeg har set både udstillings linjer og hyrdelinjer med gode arbegenskaber men aldrig en arbejdsnarkoman

 

Så har du ikke set mine - nu må du altså snart ud og møde nogle "rigtige" Aussier :blink:

 

Falder du forbi Nordsjælland så kunne vi jo mødes en dag, så kan du se mine basser arbejde - lydighed og på får.

 

Min lille nye pige er en arbejdsnarkoman, men ikke i den forstand at hun er afhængighed af det eller det død og pine er påkrævet for hende, men hun kan blive ved og ved og ved .... og ved - og hun elsker det, og er du vimmer en arbejdsenergi der er i tossen.

 

Han har en BPABC

... og så er han faktisk kåret i Dansk politi hundeforening, men det kan bare ikke blive anderkendt fordi Aussien ikke er godkendt som race.

Carina gør et super arbejde med den hund :5up:

 

men tror alligevel ikke hendes hund måske er så fjern fra aussier de er vel også meget forskellige i sind og alt efter linjer:confused: som mange andre

Det er der, som beskrevet her over. Ønsker man også, bør man være meget ærlig over for opdrætterene hvad man ønsker - også håber at de vil være ærlige over for en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan godt få rimelig selvstændige hunde, både inden for show og hyrdning; show fordi "arbejds- og samarbejdsgenet" er avlet ud af dem og hyrdning fordi, en super god hyrdehund, skal kunne handle på egen hånd - de oprindelige Aussie-hyrde-avler gad s.. ikke bruge tid på at træne deres hund, den skulle selv kunne finde ud af at håndtere dyrene.

 

Aussien er på mange både overhovedet ikke en homogen race, men sådan er det nok i mange brugsracer: man har showhunde og workinghunde.

 

Mine Aussie er overhovet ikke selvstændige, faktisk har jeg problemer med at min hanhund ikke er selvstændig nok - han er totalt afhængig af mig og min dirigering.

Lyssa er dog temmelig selvstændig, men kan sagtens arbejde sammen med sin ejer.

 

Det lyder måske utroligt, men mine Aussier er som små skygger, som lever for at være der for mig - de har intet liv selv og deres verden falder ned hvis jeg afbryder kontakt med dem (her er ignoering virkelig en straf!).

 

Har du lyst til at køre til Nordsjælland, så er du velkommen til at møde mine Aussier en dag.

 

Nu skal du passe på - lige pludselig en dag står jeg måske ved din dør :slem: :mrgreen:

 

Nu er det jo overhovedet ikke aktuelt lige nu, går bare rundt og tænker over det. Men næste hund bliver først når jeg er flyttet hjemmefra (og har råd), for mine forældre synes desværre at de har rigeligt i Møffe - kan vitterligt ikke forstå dem :confused:

 

Men aussien lyder nu dejlig :lun: Fra overhovedet ikke at overveje den, er jeg faktisk begyndt at tænke, at den måske kunne være noget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men aussien lyder nu dejlig :lun: Fra overhovedet ikke at overveje den, er jeg faktisk begyndt at tænke, at den måske kunne være noget :mrgreen:

Pas på pas på.

 

Min søster har en af så'n nogen. Den er uhyggeligt grim, har lysende blå øjne, ja faktisk har jeg overvejet om ikke den kunne bruges som mobil, autonom natlampe på et tidspunkt, den er helt vildt klister, hyper, og uopdragen, og puster man den i hovedet, så bider den næsen af én.....

 

 

meeen... den er nu egentlig meget sød.... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...