Hop til indhold

Hvornår har man brug for en stamtavle?


Gæst k9lover
 Share

Recommended Posts

Gæst k9lover

Selvfølgelig når man udstiller - men hvad når man skal op til lydighedsprøver, agility, rally o.s.v o.s.v.

Jeg spørger fordi en schæfer ejer for nogle år siden fortalte mig at hvis jeg ville stille op i de forskellige sports konkurrencer skulle man ha en stamtavle hund. Men jeg har lige set en hjemmeside med 2 blandings hunde der deltog i div konkurencer. Så hvornår har man brug for stamtavle?

 

Håber i forstår hvad jeg mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Dansk Kennelklub kan du deltage i de prøver, du nævner hvis du anskaffer en prøvebog til din hund. Den kan købes hos DKK.

 

Jeg mener også, at blandingshunde kan deltage i træning, men der kræves (vistnok) medlemsskab af DKK. Og alle hundeejere kan jo melde sig ind i DKK.

 

Se her:

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

 

 

"Stamtavle" i sig selv er ingen kvalitet. Men med lidt øvelse kan man se, hvilken baggrund éns hund har.

Med en DKK stamtavle kan du gå ind på Hundeweb og se alt om, hvilke udstillinger og prøver din hunds FAMILIE har været oppe til. Og med hvilket resultat.

Og selvfølgelig kan man også se resultaterne af visse helbredsundersøgelser, som HD og AA og diverse øjenundersøgelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stamtavlens vigtigste egenskab ligger før du skal udvælge hunden ;-) Da det er den du bruger, til at gå ind og finde de aner din kommende hund har...

 

Men når hundebarnet først er kommet, så er stamtavlen din indgangsbillet til fx udstillinger. Du kan godt gå til de forskellige prøver uden tavlen, men titlerne bliver anderledes...

 

Fx. Karla og jeg kan ikke blive "rally-champion" vi kan blive "rally-mestre" istedet...

 

Derudover kan vi aldrig komme på landsholdet (såfremt vi skulle ende med at blive så dygtige til et eller andet en dag) grundet den manglende tavle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke med schæferhunde-verdnen? eller med bid-arbejde og den slas...

 

I schæfer verdenen er der ikke mange restriktioner heller :blink:

 

Man kan ikke udstille / deltage i skuer, prøvemæsstigt kan man ikke stille til udtagelse til DM, VM etc. og følgeligt ej heller stille til disse mesterskaber ;-)

 

- der ud over er der ingen restriktioner mht. prøver , man kan stille til præcis de samme prøver på præcis de samme vilkår som DKK hunde, dette uanset hvilken hund / race / rundkørsel man har :slem: - dog er muskelhunde ikke velkomne på Schæferhundeklubbens træningsbaner, og kan derfor ej heller stille til prøve i Schæferhundeklubben ............. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

I Dansk Kennelklub kan du deltage i de prøver, du nævner hvis du anskaffer en prøvebog til din hund. Den kan købes hos DKK.

 

Jeg mener også, at blandingshunde kan deltage i træning, men der kræves (vistnok) medlemsskab af DKK. Og alle hundeejere kan jo melde sig ind i DKK.

 

Se her:

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

 

 

"Stamtavle" i sig selv er ingen kvalitet. Men med lidt øvelse kan man se, hvilken baggrund éns hund har.

Med en DKK stamtavle kan du gå ind på Hundeweb og se alt om, hvilke udstillinger og prøver din hunds FAMILIE har været oppe til. Og med hvilket resultat.

Og selvfølgelig kan man også se resultaterne af visse helbredsundersøgelser, som HD og AA og diverse øjenundersøgelser.

 

DKKs træningspladser er åbne for alle hunde, ligegyldigt tavlen... Men ja, det kræver medlemsskab af DKK ligesåvel som der kræves medlemsskab af DCH (og sikkert også andre klubber) for at træne der :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig når man udstiller - men hvad når man skal op til lydighedsprøver, agility, rally o.s.v o.s.v.

Jeg spørger fordi en schæfer ejer for nogle år siden fortalte mig at hvis jeg ville stille op i de forskellige sports konkurrencer skulle man ha en stamtavle hund. Men jeg har lige set en hjemmeside med 2 blandings hunde der deltog i div konkurencer. Så hvornår har man brug for stamtavle?

 

Håber i forstår hvad jeg mener.

 

Helt forkert ligger han nu ikke.

 

Afhængig af hvilke racer vi snakker og hvad man ønsker med hunden, kræver det ganske enkelt en stamtavle.

 

Jagt- og markprøver bl.a. er stambogsførte prøver, og kræver derfor stamtavle (som amocca også skriver)

 

 

Dét er der så nogen der ikek kan forstå, men sagen er dén at jagt- og markprøver er til for at afprøve, bedømme og vælge de bedste hunde i racerne. Det bruges bl.a. til udvælgelse af avlsdyr mv.

 

Kryptochide hunde får derfor også et stopskilt at se, i visse klasser. C-prøver (ikek stambogsførte) er dog altid en mulighed. Dog stadig kun med tavle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

hvis man vil have brugsprøver i politihundeforeningen kan man ikke få dette uden godkendt race eller stamtavle på hunden.

 

mener det er det samme i IPO konkurrencer og BHP men er ikke sikker

Link til indlæg
Del på andre sites

Njah....

 

Du kan træne og øve i et væk med andre trækhunde, men kan ikke stille op til konkurrencer uden tavle - for at gøre det, skal man have vundet en 2. præmie til en udstilling.

 

Kort sagt. Intet nævnt om hvorfor - men det kan Freya forklare dig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Njah....

 

Du kan træne og øve i et væk med andre trækhunde, men kan ikke stille op til konkurrencer uden tavle - for at gøre det, skal man have vundet en 2. præmie til en udstilling.

 

Kort sagt. Intet nævnt om hvorfor - men det kan Freya forklare dig :mrgreen:

 

Tror forklaringen bunder i det samme som DKW beskriver; at konkurrencerne er ment som et avlsredskab, og derfor er der ikke "grund til" at afprøve hunde, der ikke kan indgå i foreningens avlsarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror forklaringen bunder i det samme som DKW beskriver; at konkurrencerne er ment som et avlsredskab, og derfor er der ikke "grund til" at afprøve hunde, der ikke kan indgå i foreningens avlsarbejde.

 

Det indlæg havde jeg ikke lige læst, men ja - det er derfor.

 

Forstår det nu ikke helt, kan ikke se hvad 'for sjov' konkurrencer i slædetræk har at gøre, med avl....... men det er sikkert bare mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover

Mange gange tak for svar alle.

Nu har jeg aldrig været i tvivl om at jeg skal ha hund med stamtavle af mange forskellige grunde. Men her er der dog flere grunde til at det skal være med tavle. Ikke at jeg tror jeg skal konkurrer med min hund men man ved jo aldrigdet kan jo være at den træning/sport man vælger bider sig godt og grundigt fat.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...