Hop til indhold

Lømmelalder...


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg undrer nogen gange lidt over det her med lømmelalder...

 

Jeg ved jo godt at man ikke bør træne nye ting med en hund i lømmelalderen, og at en hund i lømmelalderen kan finde på at blive "døv", den kan glemme alt hvad den tidligere har lært, og andre mindre sjove ting.

 

Men jeg har bare ikke oplevet at hverken Luna eller Baldur nogensinde havde noget der mindede om at være i lømmelalderen, er jeg bare meget uopmærksom, eller er jeg rigtig heldig med dem begge 2, eller eksisterer denne lømmelalder slet ikke?

 

Hvordan var jeres hunde da de var i lømmelalderen?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Karlas første "lømmelalder" var intet at snakke om, hun glemte "dæk" i en periode på omkring 3 uger - og kunne finde på at glemme sine manerer (spæne hen til legekammerater uden at have fået lov først) og kunne pludselig bestemme sig til, at en cykel lænet op af en mur avr skrækkelig farlig... men der udover var der ikke det vilde....

 

Hun har på alle tidspunkter kunnet gå uden snor og komme når der bliver kaldt og har også hele tiden gerne ville arbejde...

 

Karlas 2. lømmelalder - den psykiske modning - har tilgengæld været lidt mere spas :roll: Hun kan dog stadig gå uden snor og hun vil stadig gerne arbejde... Tilgengæld har hun også været "jeg keeeeeeeeder mig"-dyret fra helvede - glemte alt om at man godt kunne forholde sig i ro når der intet skete...

Hun begyndte pludselig at springe frem i snoren mod fremmede hunde og mennesker - en ting hun ikke har gjort siden hun var ganske lille hvalp - for derefter at huske at "nåååå nej, jeg er jo en reserveret kælling der egentlig ikke gider jer" :stupid: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karlas første "lømmelalder" var intet at snakke om, hun glemte "dæk" i en periode på omkring 3 uger - og kunne finde på at glemme sine manerer (spæne hen til legekammerater uden at have fået lov først) og kunne pludselig bestemme sig til, at en cykel lænet op af en mur avr skrækkelig farlig... men der udover var der ikke det vilde....

 

Hun har på alle tidspunkter kunnet gå uden snor og komme når der bliver kaldt og har også hele tiden gerne ville arbejde...

 

Karlas 2. lømmelalder - den psykiske modning - har tilgengæld været lidt mere spas :roll: Hun kan dog stadig gå uden snor og hun vil stadig gerne arbejde... Tilgengæld har hun også været "jeg keeeeeeeeder mig"-dyret fra helvede - glemte alt om at man godt kunne forholde sig i ro når der intet skete...

Hun begyndte pludselig at springe frem i snoren mod fremmede hunde og mennesker - en ting hun ikke har gjort siden hun var ganske lille hvalp - for derefter at huske at "nåååå nej, jeg er jo en reserveret kælling der egentlig ikke gider jer" :stupid: :lol:

 

Hvor gammel var hun da hun havde disse 2 lømmelaldre?

 

Luna har rent faktisk haft en kort periode hvor hun syntes at de særeste ting pludselig var farlige, men jeg syntes ikke at hendes arbejdsglæde eller manerer forsvandt (måske fordi hun aldrig har haft manerer :blink:). Men det kan da godt være at det så måske var den første lømmelalder :confused:

 

Eller måske tolker jeg bare nogen af tingene forkert, fordi selvfølgelig begynder hun også at gøre ting hun ikke tidligere har gjort, men jeg har ikke tolket det som lømmelalder, men bare som et nyt påfund (man skal jo lære mens man er ung), og så har vi bare arbejdet med denne nye ting. Men så er det jo, at man ifølge anbefalingerne ikke bør arbejde med nye ting når hunden er i sin lømmelalder, men det er jo så rent faktisk det jeg gør :confused:

 

Men måske er det anderledes når man kun træner med positive metoder, så gør det måske ikke noget at man alligevel forsøger at indlærer nye ting, man skal bare være forberedt på at det godt kan tage længere tid end normalt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må være ærlig at sige, at jeg hele tiden har arbejdet med en blanding af gamle og nye øvelser - så på det punkt har jeg ikke "holdt mig til reglerne"...

 

Karla var omkring de 7-8 måneder da hun "glemte dæk og sine manerer af og til" ;-) lige omkring hendes første løbetid faktisk...

 

2. periode startede omkring de 16-17 måneder - og ser ud til at være "gået over" igen - mere eller mindre da - nu hvor hun er 19 måneder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må være ærlig at sige, at jeg hele tiden har arbejdet med en blanding af gamle og nye øvelser - så på det punkt har jeg ikke "holdt mig til reglerne"...

 

Karla var omkring de 7-8 måneder da hun "glemte dæk og sine manerer af og til" ;-) lige omkring hendes første løbetid faktisk...

 

2. periode startede omkring de 16-17 måneder - og ser ud til at være "gået over" igen - mere eller mindre da - nu hvor hun er 19 måneder...

 

Det kan jo så være grunden til at jeg ikke opdagede Luna's første lømmelalder, hun blev jo syg i sin første løbetid, og var herefter syg i 3-4 uger, så måske har hun sovet sin lømmelalder væk :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

OMG :damn:

 

Bassil er i lømmelalderen (8 mdr) og dette er hvad vi oplever lige nu..

 

Ture uden snor er no-go... han stikker afsted med en milliard km i timen og kan absolut intet høre :damn: (hvor han 'normalt' holdt sig indenfor en 10-20 meter)

 

Ture med snor er næsten umulige.. andre hunde/mennesker i nærheden og han er endnu mere døv. :cool: han trækker og skaber sig helt tosset (piver og piver)

 

Hunhunde tisse-is-terninger - her går han fuldstændig i stop-mode - man fryser pænt meget når man bare står stille :stupid:

 

Ingen nye tricks/lærdom - kun repetition af det han allerede kan og det kræver så godbidder i lange baner før det 'sker'

 

Han forsøger at 'skrabe' os ind under sig (humpe) :hmm:

 

Han har on-off fuldstændig glemt hvad han hedder og hvad f.ex. 'nej' betyder :evil:

 

Han har ædt/gnasket i ting han aldrig nogensinde har rørt før - blomster, planter, sko osv :???:

 

Det var sådan lige hvad jeg kan huske.. er helt sikker på at der er mere.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

OMG :damn:

 

Bassil er i lømmelalderen (8 mdr) og dette er hvad vi oplever lige nu..

 

Ture uden snor er no-go... han stikker afsted med en milliard km i timen og kan absolut intet høre :damn: (hvor han 'normalt' holdt sig indenfor en 10-20 meter)

 

Ture med snor er næsten umulige.. andre hunde/mennesker i nærheden og han er endnu mere døv. :cool: han trækker og skaber sig helt tosset (piver og piver)

 

Hunhunde tisse-is-terninger - her går han fuldstændig i stop-mode - man fryser pænt meget når man bare står stille :stupid:

 

Ingen nye tricks/lærdom - kun repetition af det han allerede kan og det kræver så godbidder i lange baner før det 'sker'

 

Han forsøger at 'skrabe' os ind under sig (humpe) :hmm:

 

Han har on-off fuldstændig glemt hvad han hedder og hvad f.ex. 'nej' betyder :evil:

 

Han har ædt/gnasket i ting han aldrig nogensinde har rørt før - blomster, planter, sko osv :???:

 

Det var sådan lige hvad jeg kan huske.. er helt sikker på at der er mere.. :vedikke:

 

Så er jeg da godt nok glad for at Luna måske er sovet igennem sin lømmelalder :shock:

 

og med hensyn til om jeg bare kunne have overset lømmelalderen, så lyder det ikke helt til at Bassil's var til at overse :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I Dumles første lømmelperiode oplevede vi for første gang at han ikke kom da vi kaldte :shock: Derudover kørte næsen på ham i et væk dæk var = snus, sit = snus, kom = snus, stå = snus, rundér = løb frem og vend om og snus :lol: osv.

 

Anden lømmelalder mærkede vi nærmest ikke udover at han ikke gad træningen så meget, men så droppede vi den og lavede tricks og næsesjov istedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg da godt nok glad for at Luna måske er sovet igennem sin lømmelalder :shock:

 

og med hensyn til om jeg bare kunne have overset lømmelalderen, så lyder det ikke helt til at Bassil's var til at overse :lol:

 

Det er jo ikke en eksakt videnskab - ligesom det heller ikke er ved mennesker - nogle børn bliver jo "drama queeens" af rang når de bliver teenagere og råber og skaber sig og smækker med døre... hvor andre bare bliver stille og mutte indtil de en dag bliver voksne (sådan ca) :mrgreen:

 

Jeg var af den sidste slags - måske har jeg "smittet" min hund? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I Dumles første lømmelperiode oplevede vi for første gang at han ikke kom da vi kaldte :shock: Derudover kørte næsen på ham i et væk dæk var = snus, sit = snus, kom = snus, stå = snus, rundér = løb frem og vend om og snus :lol: osv.

 

Anden lømmelalder mærkede vi nærmest ikke udover at han ikke gad træningen så meget, men så droppede vi den og lavede tricks og næsesjov istedet.

 

Nu har mine hunde jo aldrig rigtig skulle kommer når jeg kaldte, da de jo altid har været i snor, så dette er måske en af grundene til at jeg ikke rigtig har lagt mærke til lømmelalderen, da det lyder til at være en af de ting alle har lagt mest mærke til når deres hund kom i lømmelalderen?

 

Men ellers lyder dumles lømmelalder da ikke slem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke en eksakt videnskab - ligesom det heller ikke er ved mennesker - nogle børn bliver jo "drama queeens" af rang når de bliver teenagere og råber og skaber sig og smækker med døre... hvor andre bare bliver stille og mutte indtil de en dag bliver voksne (sådan ca) :mrgreen:

 

Jeg var af den sidste slags - måske har jeg "smittet" min hund? :lol:

 

Det kan godt være, og det var også det jeg tænkte med Baldur, men da Luna så heller ikke rigtig har haft nogen lømmelalder, så begyndte jeg at undre mig, for det er da lidt af et tilfælde at begge hunde ingen lømmelalder har haft?

 

Men måske er det racen, eller også er jeg bare født under en heldig stjerne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåååårh ja... Det kommer skrækkeligt tilbage nu BasilBerner siger glemmer nej... Det var også den første lømmelalder... Dumle viste lige pludselig ikke længere hvad nej betød, katten skulle jagtes igen, han hoppede konstant op ad køkkenbordet igen (og nu kunne han nå det der lå der) og han fik alene hjemme problemer og åd 2-3cm af samtlige hjørner i gipsvæggen i lejligheden, rodede kattegrus fra badeværelset (hvor han havde åbnet posen), ind i stuen og ud over hele stuegulvet :skraek:, han åd utallige ruller toiletpapir (eller smadrede det til atomer og spredte det over stuegulvet), han åd min fletkiste (eller smadrede den), han ville ikke sove igen og i det hele taget var hjernen blevet væk og ørerne stoppet til.

 

Edit: Nårh ja... Det var også i den periode hvor der pludselig var stille en aften og vi kiggede under sofaen for at se hvad Dumle gnaskede på... men så fik jeg da endelig et kontaktlinse abonnement og et par nye briller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke en eksakt videnskab - ligesom det heller ikke er ved mennesker - nogle børn bliver jo "drama queeens" af rang når de bliver teenagere og råber og skaber sig og smækker med døre... hvor andre bare bliver stille og mutte indtil de en dag bliver voksne (sådan ca) :mrgreen:

 

Jeg var af den sidste slags - måske har jeg "smittet" min hund? :lol:

 

Nemlig... Ved min D/S jeg havde hjemme ved mine forældre snakkede de godt om noget teenagealder for hunde på træningspladsen... Jeg fattede aldrig rigtig hvad det gik ud på, men tænker jeg tilbage mindes jeg heller ikke at hun var synderlig mere besværlig i den periode :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg da godt nok glad for at Luna måske er sovet igennem sin lømmelalder :shock:

 

og med hensyn til om jeg bare kunne have overset lømmelalderen, så lyder det ikke helt til at Bassil's var til at overse :lol:

 

Det vil jeg ikke påstå :roll:

 

Min kæreste's måde at sige det på: Han har da fuldstændig glemt det der træning vi har betalt for? - spild af penge!

 

Men det er jo også en fin måde ligesom at give mig skylden på, eftersom jeg er den der træner?? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåååårh ja... Det kommer skrækkeligt tilbage nu BasilBerner siger glemmer nej... Det var også den første lømmelalder... Dumle viste lige pludselig ikke længere hvad nej betød, katten skulle jagtes igen, han hoppede konstant op ad køkkenbordet igen (og nu kunne han nå det der lå der) og han fik alene hjemme problemer og åd 2-3cm af samtlige hjørner i gipsvæggen i lejligheden, rodede kattegrus fra badeværelset (hvor han havde åbnet posen), ind i stuen og ud over hele stuegulvet :skraek:, han åd utallige ruller toiletpapir (eller smadrede det til atomer og spredte det over stuegulvet), han åd min fletkiste (eller smadrede den), han ville ikke sove igen og i det hele taget var hjernen blevet væk og ørerne stoppet til.

 

Hehe.. glæder mig til jeg også har 'glemt' noget af alt det her ..

 

og undskyld at jeg sådan fik alle dine dårlige minder frem i lyset igen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg ikke påstå :roll:

 

Min kæreste's måde at sige det på: Han har da fuldstændig glemt det der træning vi har betalt for? - spild af penge!

 

Men det er jo også en fin måde ligesom at give mig skylden på, eftersom jeg er den der træner?? ;-)

 

Den glædelig nyhed er, at alt det der sad fast INDEN hans krop blev fyldt med hormoner, det vender tilbage når hormonniveauet falder til normalen igen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den glædelig nyhed er, at alt det der sad fast INDEN hans krop blev fyldt med hormoner, det vender tilbage når hormonniveauet falder til normalen igen ;-)

 

Vi har nu taget beslutningen om at kastrere ham - mest fordi han bliver ved med at have forhudsbetændelse - uanset hvad vi gør.

 

Dyrlægen siger det er sidste udvej, så på onsdag har vi tid på Landbohøjskolen.

 

Så måske slipper vi for noget af det snart.. og måske ikke :engel: Det kan jo osse være at han bare er totalt uopdragen :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jacki sov sig igennem hendes 1. lømmelalder :gab: 3 uger på langs på sofaen inde og et sandt dydsmønster ude :lun: Damn, det var nemt :engel:

 

Den anden lømmelalder - fra medio oktober til medio december - er derimod en heeeelt anden historie :damn: :damn: Hun stressede helt vildt, normalt har tøsen hovedet fuldt af fluer og mere end almindeligt svært ved at holde fokus :engel: men i de 2 måneder :skraek: De mest simple øvelser kunne hun kun udføre med en godbid 1 mm fra næsen :damn: og så hang hun i armen på mig HELE tiden i ren og skær stress, især min venstre overarm var BLÅ :roll: Hun stressede, når jeg bad hende udføre lidt meget let træning, og hun stressede, når jeg holdte med at bede hende om noget :roll:

 

Den sidste måneds tid har hun været "sig selv" igen :lun: bare i en "lydigere" og "nemmere" udgave :vedikke:

 

3. løbetid burde snart være op over, og jeg er meget spændt på, hvordan den forløber og ændre hende :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sherlock havde en lømmelalder dér ved 6-8 måneders alderen, mener jeg det var. Borstet fra at han havde tendens til at hoppe op af mig, til sidst på gåturene, var det nu ikke så slemt igen.Og dog, i denne periode var han dog ret slem hvis der kom andre hunde, var vi først passeret dem, kunne han sidde og gø, og glane, i ti minutter efter de var væk :stupid:

 

Så begyndte det lige pludselig at gå meget bedre, og jeg fin rent faktisk indlært en del ting, synes jeg.

 

For tre uger siden begyndte han så på den anden lømmelalder. Han bruger meget af sin indetid på at gå og klynke, desuden er han begyndt a hyle som en ulv, og så går han fuldstændig i selvsving over andre hunde :mrgreen: Han er også begyndt at løbe langt væk fra mig, hvis jeg ikke har ham i snor, og han kommer først når det passer ham.. Sherlock er omkring de.. 19 måneder, or so?

 

Lonny, du lyder til at være sluppet igennem umådeligt heldigt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sherlock havde en lømmelalder dér ved 6-8 måneders alderen, mener jeg det var. Borstet fra at han havde tendens til at hoppe op af mig, til sidst på gåturene, var det nu ikke så slemt igen.Og dog, i denne periode var han dog ret slem hvis der kom andre hunde, var vi først passeret dem, kunne han sidde og gø, og glane, i ti minutter efter de var væk :stupid:

 

Så begyndte det lige pludselig at gå meget bedre, og jeg fin rent faktisk indlært en del ting, synes jeg.

 

For tre uger siden begyndte han så på den anden lømmelalder. Han bruger meget af sin indetid på at gå og klynke, desuden er han begyndt a hyle som en ulv, og så går han fuldstændig i selvsving over andre hunde :mrgreen: Han er også begyndt at løbe langt væk fra mig, hvis jeg ikke har ham i snor, og han kommer først når det passer ham.. Sherlock er omkring de.. 19 måneder, or so?

 

Lonny, du lyder til at være sluppet igennem umådeligt heldigt :-D

 

Ja, det kan jeg da høre på I andres historier :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den glædelig nyhed er, at alt det der sad fast INDEN hans krop blev fyldt med hormoner, det vender tilbage når hormonniveauet falder til normalen igen ;-)

 

Og nu har min datter lige ringet :skraek::skraek::skraek::skraek:

 

kræet har nu dødet mine støvler - de fylder nu næsten et helt stuegulv :damn:

Det var nu ellers kun en str. 37½ :fyfy::fyfy::fyfy::fyfy:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan var slem i sin første periode, men jeg syntes nu her, at han egentlig er "nem".

 

Selvfølgelig er der ting der irritere mig, men nå jeg sådan kigger på det overordnede, så tror jeg faktisk han er nem.

 

Havde Aslan været en lille hund, tror jeg faktisk jeg ville definere ham som voksen og normal :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu har min datter lige ringet :skraek::skraek::skraek::skraek:

 

kræet har nu dødet mine støvler - de fylder nu næsten et helt stuegulv :damn:

Det var nu ellers kun en str. 37½ :fyfy::fyfy::fyfy::fyfy:

 

Undskyld med :lol:

 

Så kan du lære at sætte dem på plads kan du :blink:

 

Luna ville også til enhver tid døde mine støvler, hvis det altså ikke lige er fordi at jeg gemmer dem for hende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnneBauerJohansen

Åh ja.... lømmelalder. Vi står i det lige nu! :damn:

 

Se vedlagte foto som viser hvad jeg kom hjem til i dag...... :stupid:

 

Kh. Anne og Baloo

 

Ps. var næsten grædefærdig da vi snakkede med en opdrætter af Broholmere og han sagde at hannerne kan være i lømmelalderen i 3-4 år. :hmm:

Redigeret af AnneBauerJohansen
Manglende foto....
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...