Hop til indhold

Luna's dyrlæge besøg


Lonny
 Share

Recommended Posts

Havde ikke lige set efterfølgeren her!

 

Åh, hvor er jeg ked af at høre om udfaldet fra dyrlægebesøget. Det var jo slet ikke sådan beskeden skulle lyde.. :ae:

 

Til gengæld er det jo helt vildt godt at du var så opmærksom på Luna, og fik hende til dyrlægen. Jeg tilslutter mig naturligvis resten af koret og krydser fingre til på tirsdag!

 

Hun har det ellers godt?

 

Hun har det godt, hun er dog lidt utilfreds med at hendes sko endnu ikke er kommet, da det jo betyder at hun ikke kan komme ud på de lange ture :-D

 

Og tro mig, jeg er meget opmærksom, nok lidt for meget en gang i mellem... Men som dyrlægen sagde, det er nok meget normalt efter mine oplevelser med Baldur, og det vil nok tage et par år før jeg ikke farer sammen ved den mindste mislyd fra tøsen...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 151
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så er Luna afleveret oppe hos dyrlægen, og jeg sidder og venter på at de ringer og siger jeg kan hente hende...

 

Og nu skal vi så også til at træne dyrlæge besøg, for det var da absolut ikke nogen succes :cry:

 

Luna kom glad ind i venteværelset, og hun gik også glad ind til dyrlægen, men da dyrlægen så pillede plastiken af den sprøjte hun skulle bruge til at bedøve Luna med, så stak Luna sgu af. Hun har simpelthen lært at forbinde lyden af plastikken med at nu skal hun stikkes i nakken, og det gør ondt :ae:

 

Der er jo ikke rigtig noget at sige til det, i hendes unge alder har hun godt nok nået at blive stukket mange gange, hun blev stukket i sidste uge, og hun blev stukket juleaften, så nu har hun altså lært at genkende lyden :cry:

 

Nå men, nu ringede de søreme allerede, så jeg bliver nødt til at smutte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er Luna afleveret oppe hos dyrlægen, og jeg sidder og venter på at de ringer og siger jeg kan hente hende...

 

Og nu skal vi så også til at træne dyrlæge besøg, for det var da absolut ikke nogen succes :cry:

 

Luna kom glad ind i venteværelset, og hun gik også glad ind til dyrlægen, men da dyrlægen så pillede plastiken af den sprøjte hun skulle bruge til at bedøve Luna med, så stak Luna sgu af. Hun har simpelthen lært at forbinde lyden af plastikken med at nu skal hun stikkes i nakken, og det gør ondt :ae:

 

Der er jo ikke rigtig noget at sige til det, i hendes unge alder har hun godt nok nået at blive stukket mange gange, hun blev stukket i sidste uge, og hun blev stukket juleaften, så nu har hun altså lært at genkende lyden :cry:

 

Nå men, nu ringede de søreme allerede, så jeg bliver nødt til at smutte.

 

Uh, hvor er det spændende, glæder mig til en opdatering! :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gik desværre ikke så godt :cry:

 

Luna's lunger er fortættede efter hjerte/lungeormen, det vil sige at der er kommet en varig skade på hendes lunger, men medmindre der ikke sker mere, så vil hun kunne leve et tilfredsstillende liv, hvor hun bare ikke vil kunne være nær så fysisk udholdende som andre hunde.

 

Dyrlægen undersøgte også hendes svælg, fordi Luna jo går og småhoster, og jeg troede at hun måske havde for lang gane, men det har hun så ikke. Derimod så begyndte hendes mandler at bløde bare dyrlægen kom til at berøre dem forsigtigt, så et eller andet er der galt, så nu har dyrlægen taget en podning for at finde ud af hvad det kan være.

 

Dyrlægen var igang med at opererer andre patienter da jeg hentede Luna, så hun ringer senere i dag og giver mig en mere uddybende besked.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

helt enig ... :shock:

 

:megaked: INGEN burde udsættes for så meget svig og smerte med sine hunde lonny..ingen fortjener det...

 

Jeg aner snart heller ikke rigtig hvad jeg skal sige... Det ender jo med at jeg nærmest ikke kan have hund fordi at den lumske sygdoms smittekilde er ude i vores egen have :megaked:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner snart heller ikke rigtig hvad jeg skal sige... Det ender jo med at jeg nærmest ikke kan have hund fordi at den lumske sygdoms smittekilde er ude i vores egen have :megaked:

"godt" spottet og du har ret... det er da tankevækkende :shock:

 

Det er f***** trist...

 

Kan godt forstå du er tom for ord, er jeg dæleme også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et tilfredsstillende liv er da slet ikke så ringe endda :5up:

 

Hun skal bare ikke tumle i timer hver dag, men gåture, træning, spor og sårn er vel slet ikke ligge udenfor mulighedernes grænse :klap: og det alene er mere end, hvad de fleste af hr og fru Danmarks hunde får, så ikke ringe :-D

 

:x:'er for noget banalt med hendes mandler :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et tilfredsstillende liv er da slet ikke så ringe endda :5up:

 

Hun skal bare ikke tumle i timer hver dag, men gåture, træning, spor og sårn er vel slet ikke ligge udenfor mulighedernes grænse :klap: og det alene er mere end, hvad de fleste af hr og fru Danmarks hunde får, så ikke ringe :-D

 

:x:'er for noget banalt med hendes mandler :ae:

 

Du har ret, hvis vi kan holde lungerne på det niveau de er nu, og hun ikke bliver smittet yderligere, så kan hun have et ganske fint liv.

 

Det der bekymrer mig er hendes mandler, Baldur fik jo en masse følgesygdomme af den sk*de lungeorm, og jeg frygter hvad den kan have gjort ved hende. Så min store angst er ikke lungerne, men derimod hvad der ellers kan have taget skade :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner snart heller ikke rigtig hvad jeg skal sige... Det ender jo med at jeg nærmest ikke kan have hund fordi at den lumske sygdoms smittekilde er ude i vores egen have :megaked:

 

Er det hele området du bor i?

 

og kan man gøre noget af den vej?

 

Jeg synes også at have læst noget om vaccine mod disse 'jävla orm' ?

 

Eller er der bare intet at gøre - kun håbe at det ikke sker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ret, hvis vi kan holde lungerne på det niveau de er nu, og hun ikke bliver smittet yderligere, så kan hun have et ganske fint liv.

 

Det der bekymrer mig er hendes mandler, Baldur fik jo en masse følgesygdomme af den sk*de lungeorm, og jeg frygter hvad den kan have gjort ved hende. Så min store angst er ikke lungerne, men derimod hvad der ellers kan have taget skade :cry:

 

Mig bekendt er det der er størst chance for kan have taget skade lungerne.

Det er kendt at et sådan angreb kan give motionsinkonsistens.

 

Mit bedste råd er stadig at tage en snak med Uffe Rørbech..... om han kan give nogle gode råd/ideer ved jeg selvfølgelig ikke, men så længe det kun er snak, koster det jo ikke noget ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det hele området du bor i?

 

og kan man gøre noget af den vej?

 

Jeg synes også at have læst noget om vaccine mod disse 'jävla orm' ?

 

Eller er der bare intet at gøre - kun håbe at det ikke sker?

 

Jeg spekulerer også på hvad jeg kan gøre for at fjerne smitten fra nærområdet, men det er jo næsten umuligt. Hvis smitten skal fjernes, så skal alle snegle i området fjernes, samt alle smittede ræve skal fjernes, og det er jo en umulig opgave :cry:

 

Men jeg tror at min sommer skal bruges på at udrydde så mange snegle som det overhovedet er muligt i vores egen have, og det er vist så det bedste jeg kan gøre. Og så kan jeg håbe på at mange af sneglene dør i denne hårde vinter vi har :x:

 

Mig bekendt er det der er størst chance for kan have taget skade lungerne.

Det er kendt at et sådan angreb kan give motionsinkonsistens.

 

Mit bedste råd er stadig at tage en snak med Uffe Rørbech..... om han kan give nogle gode råd/ideer ved jeg selvfølgelig ikke, men så længe det kun er snak, koster det jo ikke noget ;-)

 

Disse orme giver rent faktisk også hundene en infektion, det er grunden til at man sammen med ormebehandlingen også giver en pencilinbehandling. Og det er denne infektion der kan gå hen og ødelægge de indre organer hos hunden, men forhåbentlig har tiden også betydning, således at jo kortere tid du har haft infektionen, jo mindre skade kan den nå at give.

 

Jeg har hørt flere fortælle at deres hunde, ligesom Baldur, endte med at få ødelagt nyrerne efter at have haft hjerte/lungeorm. Så derfor er jeg ikke nær så bekymret for de direkte skader på hjerte og lunger, da de ganske vist giver lidt nedsat livskvalitet, men da de fleste af vores hunde jo ikke bruges i jagt og anden voldsom fysisk udfoldelse, så kan de sagtens leve med disse skader. Men bliver de indre organer derimod skadet, så er hundens livskvalitet pludselig meget forringet, og dens levetid dermed også nedsat kraftigt.

 

Men det kunne da være at jeg skulle forsøge at kontakte Uffe og høre hvad han siger, det kan jo være han har nogle gode råd om hvordan vi fremover kan undgå smitten, og hvordan vi bedst muligt kan støtte hendes immunforsvar, således at hun tager mindst muligt skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Disse orme giver rent faktisk også hundene en infektion, det er grunden til at man sammen med ormebehandlingen også giver en pencilinbehandling. Og det er denne infektion der kan gå hen og ødelægge de indre organer hos hunden, men forhåbentlig har tiden også betydning, således at jo kortere tid du har haft infektionen, jo mindre skade kan den nå at give.

 

Jeg har hørt flere fortælle at deres hunde, ligesom Baldur, endte med at få ødelagt nyrerne efter at have haft hjerte/lungeorm. Så derfor er jeg ikke nær så bekymret for de direkte skader på hjerte og lunger, da de ganske vist giver lidt nedsat livskvalitet, men da de fleste af vores hunde jo ikke bruges i jagt og anden voldsom fysisk udfoldelse, så kan de sagtens leve med disse skader. Men bliver de indre organer derimod skadet, så er hundens livskvalitet pludselig meget forringet, og dens levetid dermed også nedsat kraftigt.

 

Men det kunne da være at jeg skulle forsøge at kontakte Uffe og høre hvad han siger, det kan jo være han har nogle gode råd om hvordan vi fremover kan undgå smitten, og hvordan vi bedst muligt kan støtte hendes immunforsvar, således at hun tager mindst muligt skade.

 

Jeg er med på der kan opstå andre sygdomme og infektion i forbindelse med hjerte-/lungeorm. (Det tror da fand** når sådan en orm borer sig igennem hjerte- / lungevæggen :roll: )

Bailey får blødertendenser (som dog ses meget sjældent iflg. Uffe)

Jeg var bare af det indtryk at motionsinkonsistens grundet skadede lunger var det der var størst risiko for :vedikke:

 

Du kan jo evt. sige til Uffe at du er blevet anbefalet at høre ham, da det var ham der opdagede ormen i DK, og han skulle have stor viden om det, så kan han nok slet ikke lade være med at uddele af sin viden ;-)

 

Jeg håber virkelig Luna kommer sig over det !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er med på der kan opstå andre sygdomme og infektion i forbindelse med hjerte-/lungeorm. (Det tror da fand** når sådan en orm borer sig igennem hjerte- / lungevæggen :roll: )

Bailey får blødertendenser (som dog ses meget sjældent iflg. Uffe)

Jeg var bare af det indtryk at motionsinkonsistens grundet skadede lunger var det der var størst risiko for :vedikke:

 

Du kan jo evt. sige til Uffe at du er blevet anbefalet at høre ham, da det var ham der opdagede ormen i DK, og han skulle have stor viden om det, så kan han nok slet ikke lade være med at uddele af sin viden ;-)

 

Jeg håber virkelig Luna kommer sig over det !

 

Det er vel også det der er størst risiko for, det er i hvertfald det der fokuseres på. Men mange af de smittede hunde dør jo, og dem der ikke gør, der er det ikke sikkert at folk får undersøgt hvad hunden ellers fejler, så derfor er det jo svært at sige hvad der ellers kan ske :cry:

 

Men som du selv skriver, med så voldsomt et angreb som det ormene laver på vitale dele af kroppen, så er det jo næsten åbentlyst at andre dele end lige netop de angrebne er i risiko zonen.

 

Hvad betyder det at Bailey har fået bløder tildenser, er det ligesom hos mennesker der lider af bløder sygdom eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad betyder det at Bailey har fået bløder tildenser, er det ligesom hos mennesker der lider af bløder sygdom eller?

 

Jep :-(

Da hun havde hjerte-/lungeorm hostede hun blod op fra lungerne 4 gange på 15 min (var det der fik os ba bu ba bu afsted til dr.Dyr) og havde blodsprængte øjne.

Det er ikke normalt og var de tegn der fik Uffe til at sige hun havde blødertendenser - formentlig grundet hjerteorm.

Hun blev selvfølgelig straks indlagt, og deres undersøgelser bekræftede hans mistanke.

 

Vi skal nu være opmærksom hvis/når hun får rifter eller lignende - i hvert fald indtil vi har set at blodet koagulerer fint.

Hun skulle dog ikke være berørt når hun ikke er smittet - ja vi har selvfølgelig ingen garantier fået :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har fået forebyggende medicin (Advocate) siden hun var syg for 7 år siden.

Vi afleverer alligevel lorteprøver to gange om året, fordi det vist ikke er helt sikkert at medicinen virker 100%.

 

Indtil nu har hun leveret rene lorte, lige bortset fra én gang, hvor der var to døde orm i.

Jeg afleverede lorte i går. Men jeg går stærkt ud fra, at der ikke er noget i dem.

 

---Og fordi Silke er næsten 8 år, så vil jeg nu hvert år få chekket hendes lever, nyrer med en blodprøve ved det store årlige helsecheck.

 

--HVIS lever og nyrer viser svagheder efterhånden som vores hunde bliver ældre, så kan de jo alligevel have et godt liv. Hvis bare vi opdager det i tide, så de kan komme på den rigtige diæt.

 

Jeg har før hørt om den der afsindigt ubehagelige bivirkning med blødertendenser....... Det har vist taget livet af en del hunde... Og det er nok det, jeg frygter mest, -hvis Silke skulle blive smittet igen..

 

Snak med dyrlægen om at give Advocate. Det har virket for Silke i 7 år nu. Selv om vi bor i et højrisikoområde. Og selv om hun GUFFER bær og nedfaldsfrugt, der ligger overalt i skoven. --Selv nu kan hun finde på at gnaske æble-is...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...