Hop til indhold

Sove igennem


Gæst Tinke
 Share

Recommended Posts

Åhhh trætheden er efterhånden ved at tage livet af mig.

Jeg er så utrolig glad for min lille tæve på 3½ mdr., men men men hvornår kan jeg forvente at hun begynder at sove igennem?

 

De fleste aftner/nætter ser således ud:

 

Kl. 19-20 Tinke ligger sig på sit tæppe eller i sin kurv for at sove (har kort for inden været ude og besørge)

 

kl. 2 Tinke piber og vil ud - hun kommer ud og besørger, og hurtigt ind igen

 

kl. 4 Tinke vil ud igen - hun er ude og besørge. Hun leger lidt, og forsøger at få vækket resten af familien.

 

kl. 5 Tinke forsøger stadig ihærdigt at vække familien.

 

kl. 6 Tinke er nu ved at være træt igen - hun lægger sig og sover til kl.7 - og her står vi så alle op....

 

Jeg har forsøgt at holde hende vågen om aftenen, for på denne måde at skubbe hendes søvn, men det har ikke hjulpet.

Jeg har forsøgt at slytte lidt rundt med hendes måltider, dette har heller ikke hjulpet.

 

Hvad kan jeg ellers gøre?

 

Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør I når tinke skal ud om natten, jeg tænker på om I får givet hende opmærksomhed og måske leger lidt med hende i håb om at få hende til at falde i søvn, da dette jo vil resulterer i at hun vil vedblive med at vække jer for at få underholdning.

 

så hvordan håndtere I det når I skal ud midt om natten?

 

Så vidt jeg husker fra Luna, så var det helt normalt med hende at vi skulle ud én til to gange på en nat, men lige fra starten af lærte hun at der ikke skulle leges eller andet midt om natten, så hun lagde sig altid til at sove igen med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor sover Tinke henne? :-)

 

Det var også min første tanke...

 

Da Karla var lille gik hun som regel omkuld i sofaen ved en 8-9 tiden, når jeg gik i seng mellem 23 og midnat tog jeg hende ud og lod hende besørge. Så gik vi i seng begge to - hun sover i sengen - og hvis hun vækkede mig om natten - det gjorde hun heldigvis kun de første 4-5 nætter - så gik vi ud, tissede og gik direkte på hovedet i seng igen....

 

Ingen opmærksomhed, snak, kæl eller noget som helst andet. Om natten sover man ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør I når tinke skal ud om natten, jeg tænker på om I får givet hende opmærksomhed og måske leger lidt med hende i håb om at få hende til at falde i søvn, da dette jo vil resulterer i at hun vil vedblive med at vække jer for at få underholdning.

 

så hvordan håndtere I det når I skal ud midt om natten?

 

Så vidt jeg husker fra Luna, så var det helt normalt med hende at vi skulle ud én til to gange på en nat, men lige fra starten af lærte hun at der ikke skulle leges eller andet midt om natten, så hun lagde sig altid til at sove igen med det samme.

 

 

Jeg tror faktisk hun er helt med på at der er NAT. Jeg tænder ikke lys, og snakker ikke med hende. Hun lægger sig faktisk også hurtigt i kurven igen, men er så hurtigt oppe igen, og forsøger at vække os igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor sover Tinke henne? :-)

 

 

Tinke sover i soveværelset, ikke i sengen, men i sin kurv lige ved siden af mig. :-D

 

De første nætter sov jeg på en madras på gulvet sammen med hende, og der sov hun igennem, hun var ikke ude én eneste gang i løbet af natten.

 

Når jeg selv går i seng ca. kl. 22, forsøger jeg at få Tinke ud at tisse, men det vil hun absolut ikke.... Der er hun SÅ træt, at hun bare vælter omkuld i sin kurv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tinke sover i soveværelset, ikke i sengen, men i sin kurv lige ved siden af mig. :-D

 

De første nætter sov jeg på en madras på gulvet sammen med hende, og der sov hun igennem, hun var ikke ude én eneste gang i løbet af natten.

 

Når jeg selv går i seng ca. kl. 22, forsøger jeg at få Tinke ud at tisse, men det vil hun absolut ikke.... Der er hun SÅ træt, at hun bare vælter omkuld i sin kurv.

Først og fremmest vil jeg råde dig til at lære hende at tisse på signal. Dette gør du, ved at begynde at sige et bestemt signalord/lyd hver gang Tinke tisser i løbet af dagen og rooose når hun er færdig.

Mit er fx. tistististististis med lys stemme... I bagklogskabens skarpe lys, havde jeg i dag valgt noget andet... Det var bare oplagt at the time :lol:

På denne måde kan du tage bedre styring med hvornår hun tisser, også praktisk når hun bliver voksen :-D

 

En anden ting er, at hvalpe generelt har tendens til at sove roligere og bedre igennem når de sover sammen med dig - hvilket er hvorfor jeg spørger, og hvad du selv har oplevet.

Hvis du ikke vil have hende op i sengen, vil jeg råde dig til at tilbringe nogle flere nætter nede ved hende.

Dels for at få din søvn, men også for at bryde hvad der tilsyneladende er ved at blive "en rigtigt god vane" for hende.

 

Når du har hende ude og tisse, ville jeg råde dig til at tage snor på hende. Ingen leg, ingen snak, ingen kæl, bar snor på, tis og ind. Snoren givwer dig langt bedre kontrol med situationen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er måske ikke pædagogisk korrekt :oops:

 

Men hvis Luna begyndte at tumle rundt og lege efter vi havde været nede og besørge midt om natten, så satte jeg hende ind i hendes bur og så kunne hun sove der. Jeg gik selvfølgelig stadig ned med hende hvis hun skulle tisse igen, men så længe jeg kunne høre at det bare var fordi hun ville lege, så fik hun lov at forblive i buret.

 

Der skulle ikke særlig mange gange til før Luna konkluderede, at så sjovt var det heller ikke at lege midt om natten...

 

ps. Luna sov i vores seng normalt, og buret stod lige ved siden af sengen

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Luna sov igennem fra den første nat. Vi gik i seng ca 22.30 og stod op ca 6.30. Hun lå i sin kurv ved siden af min seng. Jeg lå (ret akavet) med min ene hånd nede ved hende i kurven, så jeg ville vågne, hvis hun rørte på sig.. Intet.. hun sov bare.

 

Du siger at hun sov igennem, da du lå nede ved hende og sov, så måske er det slet ikke fordi hun vil ud, men fordi hun lige føler sig alene i den store verden. Prøv om du kan have din hånd nede ved hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er måske ikke pædagogisk korrekt :oops:

 

Men hvis Luna begyndte at tumle rundt og lege efter vi havde været nede og besørge midt om natten, så satte jeg hende ind i hendes bur og så kunne hun sove der. Jeg gik selvfølgelig stadig ned med hende hvis hun skulle tisse igen, men så længe jeg kunne høre at det bare var fordi hun ville lege, så fik hun lov at forblive i buret.

 

Der skulle ikke særlig mange gange til før Luna konkluderede, at så sjovt var det heller ikke at lege midt om natten...

 

ps. Luna sov i vores seng normalt, og buret stod lige ved siden af sengen

Jeg ville have gjort det samme :-)

 

Der har altid været ret strikse regler hos mig, og når man er i sengen så sover man. Hvis ikke "man" kan overholde det, så ryger men ned i buret og sove. Det gælder også som voksen, selvom det godt nok ikke har været nødvendigt at udøve konsekvensen i Asta's voksentid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville have gjort det samme :-)

 

Der har altid været ret strikse regler hos mig, og når man er i sengen så sover man. Hvis ikke "man" kan overholde det, så ryger men ned i buret og sove. Det gælder også som voksen, selvom det godt nok ikke har været nødvendigt at udøve konsekvensen i Asta's voksentid.

 

Jeg er glad for at vide jeg ikke er den eneste "onde" hundemor herinde :blink:

 

Jeg må også indrømme at lige netop med min nattesøvn, der er jeg ikke særlig pædagogisk eller tålmodig, når lyset er slukket så skal her være stille!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for at vide jeg ikke er den eneste "onde" hundemor herinde :blink:

 

Jeg må også indrømme at lige netop med min nattesøvn, der er jeg ikke særlig pædagogisk eller tålmodig, når lyset er slukket så skal her være stille!

 

Sådan er det altså også her. Vågner Nova om natten og skal ud så går vi ud, men syntes hun så der skal leges når vi kommer ind igen så kommer hun i buret og sover resten af natten.

 

Jeg ville ønske vi havde gjort det samme med Dumle. Han troede længe at natten var skabt til leg og det var virkelig uudholdeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella skulle også ud om natten, indtil jeg overgav mig, til hun måtte sove i sengen som 3 md gammel, og siden har hun ALDRIG været ude om natten, og JA jeg kan kun tilslutte mig lær hunden at tisse på signal, jeg siger når kl. ca er 21 tissetid, har snor på i haven, står helt stille og siger ud og tisse, tis så, tis så, og 2-3 min så har vi nat tisset, og sover til kl. ca 08, vi er ALTID ude mellem 8 og 8.30 men jeg syntes også det er fint, og sådan har det været siden BELLA vandt sejeren om at komme i sengen:5up:er der børn til overnatning kommer hun i sit hus,(som vi også har med i byen) (for så vil hun/de gerne lege i sengen) som hun også er blevet glad for at sove i nu , i mangel på sengen

[ATTACH]20762[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi ikke et bur, så det er ikke mulighed...

Men jeg tror jeg vil prøve at tage en nat på madrassen på gulvet, om så må vi se om det kan vende den dårlige vane.

 

At holde hende længere vågen om aftenen, synes jeg er stort set umuligt. Og samtidig nyder jeg også roen om aftenen, hvor jeg virkelig bare er meget meget træt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv kan godt forstå du er træt :shock: Vores går også kold ved en 7-8-9 tiden om aftenen, og nogle aftener skal han så lige ud én gang mere, og han sover altså alligevel til kl. 7 eller 8 næste morgen. Tror gerne han vil sove længere, men han skal af med småkager på det tidspunkt, og skal man, så skal man i den alder :lol:.

 

Hvordan er jeres rutiner ellers?

Tænker på om hun laver for meget om formiddagen og så sover igennem om dagen, sådan så hun egentlig ikke er træt om aftenen. Eller om hun sover meget om eftermiddagen / tidlig aften?

 

Selvfølgelig skal du ikke holde hende vågen hvis hun er helt bombet, men tænker på, om i har mulighed for at rykke et eller andet i løbet af dagen, så hun af sig selv går senere i seng om aftenen?

 

Og ja, en nat på madras eller en hånd nede ved hende lyder egentligt ikke helt tosset, tænker også om det er kontakt hun egentlig gerne vil have om natten?

 

Har du skrevet hvad hun er for en race/r?

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv kan godt forstå du er træt :shock: Vores går også kold ved en 7-8-9 tiden om aftenen, og nogle aftener skal han så lige ud én gang mere, og han sover altså alligevel til kl. 7 eller 8 næste morgen. Tror gerne han vil sove længere, men han skal af med småkager på det tidspunkt, og skal man, så skal man i den alder :lol:.

 

Hvordan er jeres rutiner ellers?

Tænker på om hun laver for meget om formiddagen og så sover igennem om dagen, sådan så hun egentlig ikke er træt om aftenen. Eller om hun sover meget om eftermiddagen / tidlig aften?

 

Selvfølgelig skal du ikke holde hende vågen hvis hun er helt bombet, men tænker på, om i har mulighed for at rykke et eller andet i løbet af dagen, så hun af sig selv går senere i seng om aftenen?

 

Og ja, en nat på madras eller en hånd nede ved hende lyder egentligt ikke helt tosset, tænker også om det er kontakt hun egentlig gerne vil have om natten?

 

Har du skrevet hvad hun er for en race/r?

 

For at starte med det sidste, så kan jeg fortælle at hun er en blanding imellem Border collie og Golden retriver.

 

Vores dage er meget forskellige da jeg har mange fridage.

Men en typisk hvor jeg er afsted ser således ud:

 

Vi står op kl.6, Tinke og jeg går tur, leger eller hvad vi nu har lyst til i ca. 30 min..

 

Kl. 7.30 kører vi alle afsted.

 

kl. 12.30 Jeg er hjemme igen. Vi leger, går tur eller træner.

 

I løbet af eftermiddagen tager Tinke sig en lur på 1-2 timer.

 

Kl. 18 Vi spiser, Tinke spiser. Vi leger/træner.

 

Kl. 19-20 Børnene kommer i seng, Tinke ligger sig i sin kurv og falder hurtigt i søvn.

 

Og så kører natten ellers bare der ud af... GAAAB

 

Jeg regner egentlig med at hun sover det meste af formiddagen når jeg ikke er hjemme. Jeg synes ikke hun sover meget om eftermiddagen, men hun bliver jo træt og tager sig gerne en lur på 1-2 timer.

 

Jeg vil så sige at i nat var anderledes, så måske er det ved at vende?

 

I nat var hun kun vågen to gange kl. 1.30 og 4.30, og begge gange tissede hun hurtigt og tøffede så bare ind i kurven igen. :-D HERLIGT :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ok, hvis man lige lægger 2-3 timer til alle tidspunkterne, lyder det næsten som vores dag.. så næh, hun sover vel ikke for meget.

 

Gjorde du noget andet i nat?

 

Må vi ikke se billeder af din hund :engel: Du kan vedhæfte dem ved at scrolle lidt nedad, mens du besvarer et indlæg.. (upload filer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste der var anderledes i går var at det var mine forældre der kom hjem og var sammen med hende i går eftermiddags, da jeg først kunne være hjemme kl. 17.

I nat gjorde jeg ikke noget anderledes.

Men hun oplevede da lidt mere i løbet af dagen, i og med at mine forældre var der indtil kl. 19 (og hun sov ikke i løbet af eftermiddagen i går, det var der ikke tid til :-D)

 

Selvfølgelig må i se min lille prinsses. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh hun er fin :-D

 

Altså vi har sådan 1 tur om dagen, hvor det er ekstra sjovt (ikke hele ugen, slet ikke dagen efter hvalpetræning f.eks., der er det bare afslapper dag). Men hvor vi tager et nyt sted hen, eller leger med en hund etc. Nogle gange er det bare en tur over vejen hvor der kører biler mange, det er også en oplever, eller han kommer i cyklen og får en lille snusetur et nyt sted.

 

Han bliver hurtigt træt (han er 4 måneder snart), så det er ikke voldsomt længe, men måske skal i prøve sådan nogle ting?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...