Hop til indhold

Et uappetitligt emne, om Vic og kattebakken


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Argghhh det er med frustration og midt i rodalondampe og tæpperens, jeg opretter det her emne :vedikke:

 

Vores lille scavenger har gjort det igen i nat, været i kattebakken og hente "gode sager" :badr: når der ligger en lille grusplet på gulvet, inde på tæppet og han har grus i krøsen, så er det tydeligt at se, hvad der er foregået...:scared:

 

Spørgsmålet er så, hvordan jeg får det til at stoppe?

 

Hvis nu det var på gåturene, så var det noget andet, der forstår han fint nej. Den har vi været igennem.

 

Men vi kan jo ikke sidde oppe om natten og sige nej, når han styrter ud til kattebakken. Vi skal jo have vores søvn :-).

 

Grunden til han sover i stuen, det er at han har vænnet sig til fra hvalp af, til at sove sammen med Frej, vores ene hankat. Så en løsning på problemet kunne være, at skille dem af, og det har vi så godt nok prøvet, og tage ham ind i soveværelset, men han bliver urolig og piver, og vil ind til Frej, og er rastløs, og tripper rundt og skraber på døren, selvom vi har købt en fatboy ind til soveværelset og lammeskind dertil, der ligger lige ved sengekanten, så jeg kan få en hånd ned til ham og berolige ham (vi har kun en 140 x 200 seng, så jeg er bange for at komme til at kvase ham hvis han sover i sengen, ved ikke om det er en irrationel angst :lol: ?

 

Nu tænker jeg også på hans maveinfektioner her i julen, at det ikke kan være godt at han går i kattebakkken, plus det er meget ulækkert mht. at den ekstra rengøring. Så det skal helt klart stoppes.

 

Min kæreste siger vi kan bare lade ham sove i hvalpeburet om natten, det synes jeg er synd (det har vi fra dengang vores katte var udekatte og den ene blev bidt kraftigt og Vic ville slikke i såret om natten).

 

Nogen der ser nogle løsninger, enten på hvordan vi får ham til at sove i soveværelset, eller som selv har haft problemet?

 

Victor mor der gerne ser katte-lortene taget ud fra Vic's diæt snarrest muligt :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna gør det samme, så længe vi er i nærheden og kan sig nej, så holder hun sig fra kattebakken, men så snart hun er alene...

 

Vi har simpelthen valgt at sætte kattebakken uden for hendes rækkevidde, da jeg ikke tror at vi nogensinde får hende til at forstå at kattelort ikke er en lækkerbisken :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna gør det samme, så længe vi er i nærheden og kan sig nej, så holder hun sig fra kattebakken, men så snart hun er alene...

 

Vi har simpelthen valgt at sætte kattebakken uden for hendes rækkevidde, da jeg ikke tror at vi nogensinde får hende til at forstå at kattelort ikke er en lækkerbisken :badr:

 

Puha de er nogle grisebasser de hunde :badr:

 

Ja, men jeg kan ikke rigtig se hvor vi ellers skal placere kattebakken :hmm:så kommer den til at stå i vejen. Jeg ved godt at nogle sætter kattebakken meget højt f.eks, og det fungerer, men min hunkat er meget gammel og det tror jeg ikke hun ville kunne finde ud af, plus hun bliver nervøs over forandringer, så det har jeg ikke lyst til at eksperimentere med.

 

Så synes jeg det var bedre han sov inde hos os, for det er jo om natten kattene bruger kattebakken mest. Men det vil han ikke :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Puha de er nogle grisebasser de hunde :badr:

 

Ja, men jeg kan ikke rigtig se hvor vi ellers skal placere kattebakken :hmm:så kommer den til at stå i vejen. Jeg ved godt at nogle sætter kattebakken meget højt f.eks, og det fungerer, men min hunkat er meget gammel og det tror jeg ikke hun ville kunne finde ud af, plus hun bliver nervøs over forandringer, så det har jeg ikke lyst til at eksperimentere med.

 

Så synes jeg det var bedre han sov inde hos os, for det er jo om natten kattene bruger kattebakken mest. Men det vil han ikke :vedikke:

 

Er det ikke bare noget han ikke skal have lov til at bestemme ?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Kan du sætte en krog på døren ud til bakken så katten kan kommne derud men ikke Victor?

 

Eller et børnegitter i døråbningen.

 

Skider katten om natten for ellers kan du rense bakken lige inden sengetid?

 

Og/eller en alarmanordning så du kan gribe ham i at gå ud til bakken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke bare noget han ikke skal have lov til at bestemme ?:-D

 

Jamen jeg har da også tænkt lidt, om ikke bare jeg skal "tvinge" ham til at sove inde ved os, så slemme er vi da heller ikke :lol:, jeg mener, der kommer måske nogle urolige nætter hvor han måske nok tripper rundt indtil han vænner sig til at "der skal skabet stå pomfrit" :blink:, men mon ikke han så tager det til sig som sit sovested?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Jamen jeg har da også tænkt lidt, om ikke bare jeg skal "tvinge" ham til at sove inde ved os, så slemme er vi da heller ikke :lol:, jeg mener, der kommer måske nogle urolige nætter hvor han måske nok tripper rundt indtil han vænner sig til at "der skal skabet stå pomfrit" :blink:, men mon ikke han så tager det til sig som sit sovested?

 

Jeg ville klart vælge den model, frem for rodalon modellen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg har da også tænkt lidt, om ikke bare jeg skal "tvinge" ham til at sove inde ved os, så slemme er vi da heller ikke :lol:, jeg mener, der kommer måske nogle urolige nætter hvor han måske nok tripper rundt indtil han vænner sig til at "der skal skabet stå pomfrit" :blink:, men mon ikke han så tager det til sig som sit sovested?

 

Jeg tror også bare at det er et spørgsmål om et par dage, så har han vænnet sig til sit nye sovested :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du sætte en krog på døren ud til bakken så katten kan kommne derud men ikke Victor?

 

Eller et børnegitter i døråbningen.

 

Skider katten om natten for ellers kan du rense bakken lige inden sengetid?

 

Og/eller en alarmanordning så du kan gribe ham i at gå ud til bakken.

 

Det har vi også tænkt på, plus jeg har tænkt på at lave en kattelem i døren, men det siger kæresten man ikke kan fordi døren er noget møg den er vist hul? og vi i forvejen har haft vrøvl med at få vores hunkat til at gå igennem en låge i kattebakken, så derfor har vi åben kattebakke, tilrådet af katteadfærdsterapeuten, så er det jo også tvivlsom at hun vil gå igennem en kattelem.

 

Men kattene er fede og større end Vic, så når de kan komme derud, så kan Vic desværre også.

 

Det er nemlig det der er problemet, at kattene skider om natten/tidlig morgen, jeg har prøvet at holde mig vågen for at rense bakken, fordi jeg renser den altid så snart de har været i den, og det er altså kl. 4-5 stykker vi snakker om. Vi har prøvet med forskellige fodertider, for at se om det skulle ændre noget, men de spiser stadig som de plejer, dvs. lader foderet stå, til de er færdige med at sove...:lol:

 

Børnegitter er nok den eneste løsning, spørgsmålet er så, om jeg kan få Tulle til at hoppe over det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor står kattebakken?

 

Kunne man sætte et børnegitter i døren til dette lokale - så kan katten hoppe over og hunden kan ikke?

 

Den står i entréen, ved godt det er lidt mystisk, de fleste har kattebakke på badeværelset, men vi har haven indhegnet, og når kattene er ude, så vil de ind for at tisse (de vil hellere bruge bakken end grave i den væmmelige jord) :roll:, så det er det mest praktiske.

 

Men entréen har dør ind til stuen, så det kan i praksis godt lade sig gøre, hvis det ikke lykkedes at få ham til at sove inde hos os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fatter ikke at han ikke vil sove i seng :hmm: kan låget ikke pilles af bakken og så sætte bakken i en papkasse? hvor højt kan den gamle kat hoppe?

 

Det der kattegrus tror jeg er ret uheldigt at få i tarmsystemet ;-)

 

Nej, det forstår jeg heller ikke. Men måske kan jeg betale ham for det? med godbidder? :vedikke: Han er jo meget beregnende...:blink:

 

Der er ikke låg på bakken, det er en åben bakke, det fik vi anbefalet af katteadfærdsterapeut, fordi vores gamle kat ikke kunne finde ud af det da vi flyttede, så rådede hun til at det var bedst at skifte til sådan en uden overdækning, så det gjorde vi fluks. Før skulle vi rende og åbne, for ellers stod hun og snusede på dørmåtten:shock: .

 

Vores gamle kat kan sagtens hoppe op i vindues-karmen, men det er fordi madskålen står der :cool:...

 

Jeg har også tænkt på, mht. det klumpende grus, vi bruger extreme classic, godt nok uparfumeret, at det er noget værre møg at få i tarmsystemet. Man hører trods alt om killinger der får stoppet tarmene til, fordi de har spist gruset. Det er endnu en grund til at det skal stoppes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg har hørt at man skal give sin hund ananas en gang.. Og at det gør de holder sig fra høm høm.. Håber det også hjælper på kattebakken... Vores Diva gør det også men pt er hun aldrig alene ved kattens bakke.. Så har ikke fået prøvet det endnu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har sådan et indhug i gangen under bøjlestangen (beregnet til sko), hvor vi har sat en plade op foran (vil tro pladen er 40 cm høj). Vi har sat en kattelem i pladen, men det var egentlig ikke nødvendigt for kattene hopper bare over... Det har løst problemet 100% ved os. :-)

 

Ellers kan man også bygge et møbel eller købe et billigt møbel i ikea, hvor man laver et hul f.eks i låget (når det nu er så lille en hund som nok godt kan smutte igennem en kattelem), som katten kan smutte ned igennem. Har set mange opfindsomme ideer på nettet et sted...

Link til indlæg
Del på andre sites

luk døren ud til kattebakken så han ikke kan komme derud, katten kan sagtens holde sig hele natten :blink: tænk bare på os der har udekatte..Chaplin er ude og tisse mm ca 3 gange om dagen :mrgreen:

Mine katte er skam udekatte i indhegnet have, de vil bare ikke tisse udenfor.

 

Mht. at lukke døren, så medfører det en hoppen op på dørhåndtaget altså et gevaldigt spetakel, så mm. døren skal ødelægges, så er det ikke en fremgangsmåde jeg vil bruge :shock: (når min hankat han skal, så skal han altså :shock:)

 

Vi forsøger at lade Vic sove inde hos os i nat, håber han vil gå med til det. For det har vi bestemt at det skal han :cool: , sidst vi prøvede var der trippen rundt i en time så der opgav vi ...Men vi har nu allieret os med nogle naturpiller fra Vetcur der hedder NeVet, som skulle virke en lille smule beroligende, der er kamillle og baldrian i. Så ser vi om ikke det gør det magiske trick her i opstartsfasen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har sådan et indhug i gangen under bøjlestangen (beregnet til sko), hvor vi har sat en plade op foran (vil tro pladen er 40 cm høj). Vi har sat en kattelem i pladen, men det var egentlig ikke nødvendigt for kattene hopper bare over... Det har løst problemet 100% ved os. :-)

 

Ellers kan man også bygge et møbel eller købe et billigt møbel i ikea, hvor man laver et hul f.eks i låget (når det nu er så lille en hund som nok godt kan smutte igennem en kattelem), som katten kan smutte ned igennem. Har set mange opfindsomme ideer på nettet et sted...

 

Det er rigtigt smart sådan noget, men det er desværre ikke en mulighed, når man som os har en gammel sær kat, der kun kan bruge en åben tilgængelig bakke. (hun kan ikke engang finde ud af en lukket bakke med hus på, så vi skal ikke komplicere det mere) :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt smart sådan noget, men det er desværre ikke en mulighed, når man som os har en gammel sær kat, der kun kan bruge en åben tilgængelig bakke. (hun kan ikke engang finde ud af en lukket bakke med hus på, så vi skal ikke komplicere det mere) :lun:

 

Altså vi har ikke låg på, bare en 40 cm hvidmalet mpf plade der står foran, som kattene skal springe over. Lige på den anden side har jeg en dåse med ekstra grus, som de lander på... (For at det ikke bliver for 'belastende').

 

Det svarer vel lidt til at have katte- bakken til at stå på et bord. Får hun også mad på gulvet eller springer hun gerne op på bordet da?

 

Men vil damen ikke, så vil hun jo ikke. :mrgreen: Sådan er det jo med katte.:lun:

 

(Mine har altid holdt af at have lidt privat-liv omkring toiletbesøg, så de synes det er fint bakken nu er gemt lidt væk).

 

Hvad gør I om dagen, når I ikke er hjemme? (bare nysgerrig) :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er du forresten heldig med indhegnet have, det er også bare min store drøm. Det første der skal ske, når vi engang får vores eget. Har fundet det rigtige hegn og det hele. :-) Det er godt nok ikke nemt at bure sådan nogle kattedyr inde... :???: Jeg formoder vi både skal have strøm og indbuk på. Detr bliver det rene fangelejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe jeg har den samme kattebakke (bare med låg) og bruger det samme kattegrus som dig :mrgreen:

 

Motor går også i bakken, men faktisk er det i perioder, ved bare ikke hvorfor og hvornår...

Vi har pt. en sengeramme stående rundt om, som vi bare opbevarer for en, så vi kan høre når Motor nærmer sig. Forsøger ihærdigt at øve 'nej' med bakken, dvs han får en godbid når han går væk fra den.

Aner ikke om det nogensinde vil virke. Har selv opfundet den øvelse, efter at have læst om at man kunne lære hunden ikke at spise noget lækkert som f.eks. lå på bordet.

Princippet i bare at forbyde, ville lære hunden at den ikke måtte sålænge der var mennesker i nærheden.

 

Og faktisk så tænker jeg, helt ærligt, at når hunden gør det, er det for at få sig en snack. Katte fordøjer vist ikke på samme måde som hunde, så deres afføring har, så vidt jeg husker, rimelig meget protein i, hvilket vel er super for en hund som i tidernes morgen også levede godt af maveindhold.

 

Nåmen, kan godt se at hvor kattene kan komme, kan hunden komme, og det nytter jo ikke noget at din gamle kat skal hoppe vildt højt hvis den ikke kan :hmm: Og det er jo ret svært hvis det er om natten især.

 

Så kan ikke komme med andet end enten at han sover ved jer (tror altså ikke du maser ham :-D) eller forsøge at øve 'nej' med bakken.

 

Ananas har jeg aldrig hørt om? Har hørt det om kallun, men har faktisk ikke lagt mærke til om Motor lader bakken være, når han har fået det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg har hørt at man skal give sin hund ananas en gang.. Og at det gør de holder sig fra høm høm.. Håber det også hjælper på kattebakken... Vores Diva gør det også men pt er hun aldrig alene ved kattens bakke.. Så har ikke fået prøvet det endnu..

Ananas virker kun hvis hunden spiser sin egen afføring. Eller andre hunde i husstandens, men så er det alle hundene der skal have ananas... ved ikke om man kan give det til katte (om det er giftigt), og tror slet ikke de vil spise det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe jeg har den samme kattebakke (bare med låg) og bruger det samme kattegrus som dig :mrgreen:

 

Motor går også i bakken, men faktisk er det i perioder, ved bare ikke hvorfor og hvornår...

Vi har pt. en sengeramme stående rundt om, som vi bare opbevarer for en, så vi kan høre når Motor nærmer sig. Forsøger ihærdigt at øve 'nej' med bakken, dvs han får en godbid når han går væk fra den.

Aner ikke om det nogensinde vil virke. Har selv opfundet den øvelse, efter at have læst om at man kunne lære hunden ikke at spise noget lækkert som f.eks. lå på bordet.

Princippet i bare at forbyde, ville lære hunden at den ikke måtte sålænge der var mennesker i nærheden.

 

Og faktisk så tænker jeg, helt ærligt, at når hunden gør det, er det for at få sig en snack. Katte fordøjer vist ikke på samme måde som hunde, så deres afføring har, så vidt jeg husker, rimelig meget protein i, hvilket vel er super for en hund som i tidernes morgen også levede godt af maveindhold.

 

Nåmen, kan godt se at hvor kattene kan komme, kan hunden komme, og det nytter jo ikke noget at din gamle kat skal hoppe vildt højt hvis den ikke kan :hmm: Og det er jo ret svært hvis det er om natten især.

 

Så kan ikke komme med andet end enten at han sover ved jer (tror altså ikke du maser ham :-D) eller forsøge at øve 'nej' med bakken.

 

Ananas har jeg aldrig hørt om? Har hørt det om kallun, men har faktisk ikke lagt mærke til om Motor lader bakken være, når han har fået det :hmm:

 

Det er da også bare det bedste kattegrus og den bedste kattebakke :mrgreen:

 

Jeg ved ikke om det er mig der er opgivende/pessimistisk, men jeg tror ikke jeg kan komme med nogle godbidder der er i lige så høj kurs, som kattelort:roll:, han går fuldstændig i flik flak, småbjæffer og er "vild" a'la "huraaa:yeah: og vil bare ud i entréen til bakken, når én af kattene har været på toilettet, især hunkatten det er åbenbart "favoritten" :badr:, og kunne han komme til det, så ville han jage katten ud af bakken, for at få kattelorten, men der får han altså det dybe 'nej' fra mig :fyfy: Så der giver jeg ham en godbid for at sitte pænt og roligt imens jeg går ud og ordner bakken (imens sidder i 'sit' og sidder stirrende og savler som en rottweiler...:???:) det er sådan det kører om dagen:genert:...

 

Jeg har hørt om ananas, at det kan man give til hvalpe, der spiser deres egen lort, det skulle får det til at smage grimt.

 

Jeg har også hørt en rigtig væmmelig kemisk måde at løse problemet på, som jeg ved mange bruger, det er at hælde det 3. krydderi (E621, mononatriumglutaminat) på kattenes mad, det skulle få deres afføring til at smage rigtigt grimt. Men ikke tale om, at jeg vil give sådan et kemisk tilsætningsmiddel til mine katte.

 

Så findes der er middel fra dyrlægen kaprotabs man også kan give til hunde der spiser deres egen afføring, men det ved jeg ikke om er en idé at give til katte, om det kan få deres afføring til at blive dårligt smagende for hunden?.

Idet hele taget, så er det jo også træls at komme ind på sådan en medicinering, for så skal man jo fortsætte med det, så er det langt nemmere at flytte hunden.

 

Mht. kallun, så tror jeg nærmere det er noget, jvf. hundens naturlige spisevaner. Jeg ved bare ikke om jeg har hår nok på brystet til at håndtere sådan en :genert:

Vic er jo ovenpå efter hans mave-halløj og skal til at starte op med rå ben igen om ikke så længe, så kan det jo være jeg også får mod på at prøve kallun.

 

 

I nat har han så haft sin første nat i soveværelset, hvor han har sovet på den fatboy vi har købt derind til med babylammeskind på lige ved min sengekant. Min kæreste startede morgenen med at sige rigtigt oplagt og morgenfriskt "godmorgen Victor nej hvor har du sovet dygtigt, hvor jeg så sagde nej det har han ikke, den eneste der har sovet dygtigt, det er dig! :lol:".

Jeg ligner en der har taget øjenskyggen på omvendt :lol: eller haft en skibsvagt :mrgreen: Til at starte med faldt han fint i søvn, men så vågnede han så efter et par timer (går ud fra det er på det tidspunkt kattene plejer at vække ham på, eller også måske har der været lyde inde fra stuen af), og begyndte at trippe rundt på trægulvet, og jeg måtte så op og putte ham...kæresten sov dybt:sove:, og så begyndte han at klynke, på den der uf uf uf-måde, lige inden der kommer et stort hyl ihh. Så tog jeg ham op i sengen, og nussede ham, så fald han så til ro, så lagde jeg ham ned igen, og så lagde han sig til rette, og sådan var der 3-4 gentagelser, hvor jeg de 2 sidste gange bare lagde armen derned til ham, fordi jeg var sååå træt :oops:, men så lagde han sig da også pænt og sov.

 

Jeg håber det bliver nemmere imorgen, men jeg er i hvert fald så træt at jeg måske så er den der ikke hører trippen på gulvet så...:oops: Men så er min kæreste jo dejligt udsovet til at berolige ham :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...