Hop til indhold

At gå i kurven


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at træne Luna til at "gå i kurven", og den eneste regel jeg har er, at alle hendes 4 poter og hovedet, skal være inde i kurven, men jeg er ligeglad med om hun ligger eller sidder.

 

Men nu er jeg komme til at tænke på, om det er bedre at hun ligger ned i kurven? Personligt er jeg fuldstændig ligeglad, men er der mon en god grund til at det er bedre at hun ligger ned, eller er det lige meget?

 

Hvis jeg skal rette op på det, så skal det nemlig til at være nu, da hun allerede har vænnet sig til at sidde :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ved at træne Luna til at "gå i kurven", og den eneste regel jeg har er, at alle hendes 4 poter og hovedet, skal være inde i kurven, men jeg er ligeglad med om hun ligger eller sidder.

 

Men nu er jeg komme til at tænke på, om det er bedre at hun ligger ned i kurven? Personligt er jeg fuldstændig ligeglad, men er der mon en god grund til at det er bedre at hun ligger ned, eller er det lige meget?

 

Hvis jeg skal rette op på det, så skal det nemlig til at være nu, da hun allerede har vænnet sig til at sidde :oops:

 

Har desværre ikke nogle bud på, hvad der er bedst. Kommer måske an på, hvad du skal bruge det til.

 

Spørger nok lidt dumt nu, men hvad skal du bruge det til? Og så lufter jeg lige min uvidenhed endnu mere...:oops:

 

Da vi fik Smilla spurgte et familiemedlem nemlig, ''jamen har den da ikke lært at gå i kurven''? (Smilla var lidt småvild). ''Nææææ.. det havde hun ikke...'' De havde altid brugt det til deres hund som en ''gå hen of forhold dig i ro og forstyr os ikke''. Eller hvis hunden var våd kunne den blive der til den var tør. Så fik jeg pludselig endnu mindre lyst til at lære hende det, fordi den nærmest lød som en straf og det synes jeg ikke hendes seng skulle være.

 

Så derfor er jeg lidt nysgerrig efter at høre, hvorfor det er godt at lære sin hund det: Er sikker på du har læst et eller andet klogt, som jeg gerne vil vide. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er kurven hundens helle, og dermed må den selv vælge, hvad den vil.

 

Men ved hun godt, at hun ikke absolut skal sidde? jeg spørger for du skriver at hun allerede har vænnet sig til at sidde

 

Jeg forsøger at give hende godbidden så hun skal ligge ned for at få den, og hvis hun syntes der går for lang tid, så lægger hun sig også ned i forsøget på at få godbidden, og det belønner jeg selvfølgelig. Så jeg tror godt at hun er klar over at hun godt må bevæge sig, heldigvis, for jeg kan sagtens se hvad du tænker på, og det ville da være æv hvis hun troede at hun ikke måtte bevæge sig...

 

Har desværre ikke nogle bud på, hvad der er bedst. Kommer måske an på, hvad du skal bruge det til.

 

Spørger nok lidt dumt nu, men hvad skal du bruge det til? Og så lufter jeg lige min uvidenhed endnu mere...:oops:

 

Da vi fik Smilla spurgte et familiemedlem nemlig, ''jamen har den da ikke lært at gå i kurven''? (Smilla var lidt småvild). ''Nææææ.. det havde hun ikke...'' De havde altid brugt det til deres hund som en ''gå hen of forhold dig i ro og forstyr os ikke''. Eller hvis hunden var våd kunne den blive der til den var tør. Så fik jeg pludselig endnu mindre lyst til at lære hende det, fordi den nærmest lød som en straf og det synes jeg ikke hendes seng skulle være.

 

Så derfor er jeg lidt nysgerrig efter at høre, hvorfor det er godt at lære sin hund det: Er sikker på du har læst et eller andet klogt, som jeg gerne vil vide. :-)

 

Jeg vil gerne lære Luna det fordi at hun hopper op af vores gæster når de kommer ind ad døren, så jeg vil gerne kunne bede hende om at gå i kurven og vente der til gæsterne er kommet ind, og der er faldet ro over situationen.

 

Og det er absolut ikke en straf, men jeg kan godt se hvad du mener. Men selve måden vi træner det på udelukker at det er en straf. Hun får tonsvis af godbidder for at gå i kurven, og hendes legetøj bruger vi også som belønning, og mit mål er at hun skal syntes at kurven er et overvældende fedt sted at være, så når hun bliver sendt derhen så kan hun knapt vente :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ved at træne Luna til at "gå i kurven", og den eneste regel jeg har er, at alle hendes 4 poter og hovedet, skal være inde i kurven, men jeg er ligeglad med om hun ligger eller sidder.

 

Men nu er jeg komme til at tænke på, om det er bedre at hun ligger ned i kurven? Personligt er jeg fuldstændig ligeglad, men er der mon en god grund til at det er bedre at hun ligger ned, eller er det lige meget?

 

Hvis jeg skal rette op på det, så skal det nemlig til at være nu, da hun allerede har vænnet sig til at sidde :oops:

 

Jeg synes det er op til en selv, personligt så har jeg det sådan, at når jeg beder ham om at gå op i kurven, så er det fordi han ska lægge sig ned. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger slet ikke det med at gå i kurven, Zackos kurv er hans og den kan han ligge i når han vil, det eneste tidspunkt han får besked på at gå derop er når vi skal gå, men der gør han det nu mest af sig selv, er et ritual at der skal han have sine kiks før vi går :-D men ok vi bruger faktisk næsten igen komandoer herinde :hmm:og det med kurven har jeg også kun oplevet ved folk hvor hunden kravler derop efter noget råberi er nok derfor jeg slet ikke bruger det :shock:

 

Zacko er også en tosse når der kommer nogen men synes det er hurtigt ovre så har vist ikke behovet, men synes det er vigtigt at at hun ikke kommer til at føle kurven som straf :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger slet ikke det med at gå i kurven, Zackos kurv er hans og den kan han ligge i når han vil, det eneste tidspunkt han får besked på at gå derop er når vi skal gå, men der gør han det nu mest af sig selv, er et ritual at der skal han have sine kiks før vi går :-D men ok vi bruger faktisk næsten igen komandoer herinde :hmm:og det med kurven har jeg også kun oplevet ved folk hvor hunden kravler derop efter noget råberi er nok derfor jeg slet ikke bruger det :shock:

 

Zacko er også en tosse når der kommer nogen men synes det er hurtigt ovre så har vist ikke behovet, men synes det er vigtigt at at hun ikke kommer til at føle kurven som straf :engel:

 

Sådan behøver det nu ikke at være ;-) Mine hunde ved godt hvad "kuven" (eller "kåren", som der egentlig bliver sagt :genert: ) betyder. Og det er bestemt ikke noget med råberi og/eller straf. Ofte betyder det faktisk at de skal ligge der og vente på noget godt, som fx. når vi får Pizza -et af det eneste tidspunkter de rigtig tigger på, så der bliver de sendt i kurven, mens vi spiser, og når vi er færdige, så få de 'fri' og får et stykke pizza, hvilket har bevirket at de selv med glæde suser i kurven så snart pizzaæsken kommer ind ad døren :mrgreen:

 

Og ellers så er det ganske praktisk at kunne sende dem i kurven når de kommer pladder våde og beskidte ind ude fra, i stedet for at de drøner direkte op i sofaen :blink: Så får de ofte også lidt godt at tygge i mens de ligger der.

 

Så hos os er kurven bestemt ikke noget negativt og det bliver ikke brugt som straf, der kan også gå dage i mellem at de overhovedt bliver sendt i kurven, men de ligger der rigtig meget af sig selv, mange gange om dagen :-D

 

Til Lonny; Hos mig er kurven = læg dig, det syntes jeg er mest naturligt, men det er jo helt op til en selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan behøver det nu ikke at være ;-) Mine hunde ved godt hvad "kuven" (eller "kåren", som der egentlig bliver sagt :genert: ) betyder. Og det er bestemt ikke noget med råberi og/eller straf. Ofte betyder det faktisk at de skal ligge der og vente på noget godt, som fx. når vi får Pizza -et af det eneste tidspunkter de rigtig tigger på, så der bliver de sendt i kurven, mens vi spiser, og når vi er færdige, så få de 'fri' og får et stykke pizza, hvilket har bevirket at de selv med glæde suser i kurven så snart pizzaæsken kommer ind ad døren :mrgreen:

 

Og ellers så er det ganske praktisk at kunne sende dem i kurven når de kommer pladder våde og beskidte ind ude fra, i stedet for at de drøner direkte op i sofaen :blink: Så får de ofte også lidt godt at tygge i mens de ligger der.

 

Så hos os er kurven bestemt ikke noget negativt og det bliver ikke brugt som straf, der kan også gå dage i mellem at de overhovedt bliver sendt i kurven, men de ligger der rigtig meget af sig selv, mange gange om dagen :-D

 

Til Lonny; Hos mig er kurven = læg dig, det syntes jeg er mest naturligt, men det er jo helt op til en selv.

 

Den måde dine hunde betragtre kurven på er jo præcis den måde jeg ønsker Luna skal se den på, ingen straf her :-D

 

Og hun er allerede så småt begyndt, i går gik hun nogen gange over i kurven og stirrede intenst på mig, og så fik hun selvfølgelig en godbid :-D

 

Udover det, så er kurven det sted hun opbevarer sit legetøj og sine ben, og Bo er begyndt at kalde den hendes lille lejlighed, fordi at hun har flyttet alle sine ting ind i den :lun:

 

Og det er ret praktisk at kunne sende hende i kurven, f.eks. ved gæster, og som du siger, når hun er beskidt og man skal forhindre hende i at tørre det af i sofaen. Luna har også en tlldens til at hoppe op ad en når man kommer gående med fyldte indkøbsposer, med det resultat at poserne revner, så også her kunne kurven være en god ting.

 

Men kurven er, som du siger, absolut ingen straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan behøver det nu ikke at være ;-) Mine hunde ved godt hvad "kuven" (eller "kåren", som der egentlig bliver sagt :genert: ) betyder. Og det er bestemt ikke noget med råberi og/eller straf. Ofte betyder det faktisk at de skal ligge der og vente på noget godt, som fx. når vi får Pizza -et af det eneste tidspunkter de rigtig tigger på, så der bliver de sendt i kurven, mens vi spiser, og når vi er færdige, så få de 'fri' og får et stykke pizza, hvilket har bevirket at de selv med glæde suser i kurven så snart pizzaæsken kommer ind ad døren :mrgreen:

 

Og ellers så er det ganske praktisk at kunne sende dem i kurven når de kommer pladder våde og beskidte ind ude fra, i stedet for at de drøner direkte op i sofaen :blink: Så får de ofte også lidt godt at tygge i mens de ligger der.

 

Så hos os er kurven bestemt ikke noget negativt og det bliver ikke brugt som straf, der kan også gå dage i mellem at de overhovedt bliver sendt i kurven, men de ligger der rigtig meget af sig selv, mange gange om dagen :-D

 

Til Lonny; Hos mig er kurven = læg dig, det syntes jeg er mest naturligt, men det er jo helt op til en selv.

Nej nej er jeg fint klar over at ingen herinde vil bruge og at Lonny ikke vil men nu er Zacko jo 6 år uden vi har brugt det, så nu er der ingen grund til at lære ham det, men det jeg skrev var bare en forklaring på hvorfor vi aldrig har brugt det, jeg ar jo ikke altid været her:genert:, og de metoder jeg så har set til det kurvværk har ikke været noget jeg ville :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej er jeg fint klar over at ingen herinde vil bruge og at Lonny ikke vil men nu er Zacko jo 6 år uden vi har brugt det, så nu er der ingen grund til at lære ham det, men det jeg skrev var bare en forklaring på hvorfor vi aldrig har brugt det, jeg ar jo ikke altid været her:genert:, og de metoder jeg så har set til det kurvværk har ikke været noget jeg ville :shock:

 

Det kan jeg godt forstå, og det er nok egentlig også grunden til at jeg ikke tidligere har trænet det f.eks. med Baldur. Men så gik det op for mig, at bare fordi det er måden nogle andre gør det på, så behøver det jo ikke at være måden jeg gør det på.

 

Jeg har rent faktisk mange øvelser jeg ikke rigtig har trænet med mine hunde, fordi at jeg har sådan en dårlig oplevelse af hvordan jeg ser andre træne disse øvelser. Men som sagt er jeg begyndt at lægge mine forbehold til side, fordi at jeg har indset at fordi at andre træner det med vold og magt, så behøves jeg jo ikke gøre det.

 

At gå "på plads" var f.eks. en af de øvelser jeg havde det virkelig svært med, fordi at min tidligere oplevelse af det var at hunden skulle flås rundt i snoren og have skæld ud når den gjorde det forkert, og ignoreres når den gjorde det rigtig...

 

Men efter vi er gået i gang med det, og jeg har set at både Baldur og Luna elsker/elskede det, og helt frivilligt tilbød det når chancen var der, så er det gået op for mig, at jeg jo helt selv bestemmer om det skal være en positiv oplevelse eller ej :-D

 

Men jeg forstår dig godt, nogen gange er det svært at komme af med de dårlige oplevelser man har med en bestemt øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville egentlig have skrevet at Karla ikke kunne gå hen og lægge sig i sin kurv på signal - men det er ikke helt rigtigt...

 

Hun kan nemlig godt hos mine svigerforældre :lol: De har altid brugt "Kår'en" til deres Sif, når hun skulle have et eller andet - fx ben eller lign. Og Karla er jo ikke dum, så når der bliver sagt "Kår'en" så spæner hun ind og hopper op i Sifs kurv :lol:

 

Til stor forvirring for gamle Sif, som ikke synes hun kan bede Karla skride, men heller ikke kan gennemskue hvor hun så skal være ...

 

Problemet er blevet halvvejs løst med en ekstra kurv til Karla - men den skal hun så bedes om at gå hen i, når hun har sat sig i Sifs - for "Kår'en" betyder helt sikkert Sifs kurv :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også "kurven", som er en fatboy eller fededrengen eller kødvognen i daglig tale :roll:, vi er så åndsvage heroppe:genert:. Men det begyndte med da Victor var hvalp så læste jeg i en hundebog at hvalpe kunne være meget rastløse af overtræthed og ikke selv kunne mærke hvornår de var trætte, den der når de ikke aner hvad de vil, og man så kunne putte dem i deres kurv, og med succes kunne bruge den kommando "læg dig" og så en godbid. Men jeg har aldrig "sendt Victor i kurven" som en straf. Men det er en dejlig brugbar ting som nu når det ringer på døren, eller imens man spiser, når man har gæster, og når det bliver belønnet så syns Victor også om det. Han bruger jo så også flittigt sin seng ellers, så han må i hvert fald ikke opfatte den, som et grimt sted:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også "kurven", som er en fatboy eller fededrengen eller kødvognen i daglig tale :roll:, vi er så åndsvage heroppe:genert:. Men det begyndte med da Victor var hvalp så læste jeg i en hundebog at hvalpe kunne være meget rastløse af overtræthed og ikke selv kunne mærke hvornår de var trætte, den der når de ikke aner hvad de vil, og man så kunne putte dem i deres kurv, og med succes kunne bruge den kommando "læg dig" og så en godbid. Men jeg har aldrig "sendt Victor i kurven" som en straf. Men det er en dejlig brugbar ting som nu når det ringer på døren, eller imens man spiser, når man har gæster, og når det bliver belønnet så syns Victor også om det. Han bruger jo så også flittigt sin seng ellers, så han må i hvert fald ikke opfatte den, som et grimt sted:blink:

 

Netop, og det er også derfor jeg gør så meget ud af at Luna skal syntes at kurven er det mest fantastiske sted i hele verden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...