Lonny Skrevet Februar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2010 Jeg har besluttet at Luna skal til at have hjemmelavet mad. Men så kan jeg jo godt se, at medmindre jeg køber stort ind, så kan det godt gå hen og blive ret dyrt :hmm: Så hvor køber I jeres kød henne? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Jeg har besluttet at Luna skal til at have hjemmelavet mad. Men så kan jeg jo godt se, at medmindre jeg køber stort ind, så kan det godt gå hen og blive ret dyrt :hmm: Så hvor køber I jeres kød henne? Køber hos en slagter, men hvis der er et godt tilbud i supermarked køber jeg der. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Køber hos en slagter, men hvis der er et godt tilbud i supermarked køber jeg der. Ok, så du har ikke nogen fif til stor indkøb Jeg har lige købt gammeldags oksesteg til tøsen i dag, og den kostede knapt 100 kroner for 1,2 kilo, og så kan det jo altså godt komme til at løbe op... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Køber hos en slagter, men hvis der er et godt tilbud i supermarked køber jeg der. Baldur fik jo også hjemmelavet, men det er længe siden, så jeg har glemt hvor meget det er de skal have at spise, kan du huske hvor mange % det er i forhold til kropsvægt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Baldur fik jo også hjemmelavet, men det er længe siden, så jeg har glemt hvor meget det er de skal have at spise, kan du huske hvor mange % det er i forhold til kropsvægt? Jeg giver i forhold til hvis hun er på fuld tørfoder. hvor meget tørfoder får Luna per dag ( i gram) ? Hvis du har mulighed for det, så lav mad til 3-4 uger ad gangen og frys ned, det gør jeg. hvis der f.eks. er tilbud på ris. så køber jeg flere kilo, det kan i reglen holde sig længe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Ok, så du har ikke nogen fif til stor indkøb Jeg har lige købt gammeldags oksesteg til tøsen i dag, og den kostede knapt 100 kroner for 1,2 kilo, og så kan det jo altså godt komme til at løbe op... Jeg bruger kalkun, kylling, fisk og svinekød. Groa må helst ikke få oksekød. Svinekød får hun så kun i små mængder, men ellers blander jeg lidt af hvert. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Hvordan laver i hjemmelavet? Vi har lige købt 9 kilo fra dette sted: Priser og bestillingsliste. Kvalitetsfjerkræ direkte fra producent til forbruger De kommer til sjælland igen 31. marts mener jeg det var, synes det er ret billigt for fritgående og øko... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Jeg giver i forhold til hvis hun er på fuld tørfoder. hvor meget tørfoder får Luna per dag ( i gram) ? Hvis du har mulighed for det, så lav mad til 3-4 uger ad gangen og frys ned, det gør jeg. hvis der f.eks. er tilbud på ris. så køber jeg flere kilo, det kan i reglen holde sig længe. Jeg havde ingen planer om at hun skulle have tørfoder ved siden af, så hun skal altså leve af det hjemmelavede Hvordan laver i hjemmelavet? Vi har lige købt 9 kilo fra dette sted: Priser og bestillingsliste. Kvalitetsfjerkræ direkte fra producent til forbruger De kommer til sjælland igen 31. marts mener jeg det var, synes det er ret billigt for fritgående og øko... Tak :5up: Jeg bruger 1/3, kogt ris, 1/3 grøntsager og 1/3 kød, så koger jeg det hele sammen i en times tid, tilsætter vitaminer og olie, og så er der serveret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Jeg bruger 1/3, kogt ris, 1/3 grøntsager og 1/3 kød, så koger jeg det hele sammen i en times tid, tilsætter vitaminer og olie, og så er der serveret Jeg har tænkt på det før, når jeg har set disse opskifter på hjemmelevet og nu bliver jeg altså nød til at blive lidt oplyst 1) Noget af det mange af os, i hvert fald os herinde, kigger på når vi skal vælge et godt tørfoder, er at der ikke må være kornprodukter i, ris er et kornprodukt, så hvad er pointen i at putte ris i hjemmelavet mad 2) Noget andet de fleste af os går højt op i når vi vælger tørfoder er, at kød skal være første ingrediens, og godt nok er jeg ikke super skrap til regning, men min hovedregning siger altså at med 2/3 del ris og grønt og 1/3 kød, så ryger kødet ned på sidste pladsen i ingrediens listen på det hjemmelavede (jeg indrømmer igen at det KAN være at det er min hovedregning, der fucker det fuldstændig op for mig ). Men såfremt jeg ellers har regnet rigtigt, plus det med risne, så er det at jeg ikke rigtig kan se pointen i hjemmelavet mad -sådan fra et rent ernærigsmæssigt synspunkt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Og sorry for spam Håber det kan tilgives Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Jeg har tænkt på det før, når jeg har set disse opskifter på hjemmelevet og nu bliver jeg altså nød til at blive lidt oplyst 1) Noget af det mange af os, i hvert fald os herinde, kigger på når vi skal vælge et godt tørfoder, er at der ikke må være kornprodukter i, ris er et kornprodukt, så hvad er pointen i at putte ris i hjemmelavet mad 2) Noget andet de fleste af os går højt op i når vi vælger tørfoder er, at kød skal være første ingrediens, og godt nok er jeg ikke super skrap til regning, men min hovedregning siger altså at med 2/3 del ris og grønt og 1/3 kød, så ryger kødet ned på sidste pladsen i ingrediens listen på det hjemmelavede (jeg indrømmer igen at det KAN være at det er min hovedregning, der fucker det fuldstændig op for mig ). Men såfremt jeg ellers har regnet rigtigt, plus det med risne, så er det at jeg ikke rigtig kan se pointen i hjemmelavet mad -sådan fra et rent ernærigsmæssigt synspunkt Hvad angår mængderne, så er afhænger det jo lidt af hvor meget vand ingredienserne hver især indeholder, og jeg bilder mig selv ind at kogte ris og grøntsager indeholder mere vand end kødet, men jeg kan selvfølgelig tage fejl Men dybest set, så fordrer jeg med hjemmelavet, fordi jeg er træt af at købe det ene tørfoder efter det andet, og altid ende ud med at 3 dage senere, så gider Luna ikke længere spise det... Så min grund er ikke så meget ernæringsmæssigt, som at jeg vil serverer noget den unge dame gider spise :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Og sorry for spam Håber det kan tilgives Ja da Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 ps. jeg bruger brune vilde økologiske ris i håb om at det gør det lidt bedre at bruge ris Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buju Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Og sorry for spam Håber det kan tilgives Jeg synes da ikke det er spam - for jeg undrer mig også. Jeg har netop altid gået efter foder uden korn og med så højt et indhold af kød som muligt. Men nu har jeg så været til et par konsultationer hos Gudrun pga. Samsons allergi og fik anbefalet at fodre hjemmelavet halvdelen af tiden - 50% ris, 25% grønt og 25% kød. Jeg håber det hjælper ham til at komme over sine problemer, men jeg må stadig indrømme, at jeg ikke helt forstår netop det med risene. Men jeg vælger at følge behandlingen og håber som sagt at det kan hjælpe på hans allergi. Men jeg vil da også meget gerne have nogle bud på netop dine spørgsmål:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Hvad angår mængderne, så er afhænger det jo lidt af hvor meget vand ingredienserne hver især indeholder, og jeg bilder mig selv ind at kogte ris og grøntsager indeholder mere vand end kødet, men jeg kan selvfølgelig tage fejl Men dybest set, så fordrer jeg med hjemmelavet, fordi jeg er træt af at købe det ene tørfoder efter det andet, og altid ende ud med at 3 dage senere, så gider Luna ikke længere spise det... Så min grund er ikke så meget ernæringsmæssigt, som at jeg vil serverer noget den unge dame gider spise :blink: Ja okay, det er der selvfølgelig noget om Men alligevel... Så håber jeg at der kommer nogle andre på banen der kan forklare det for mig, det med det ernæringsmæssige. For jeg kan selvfølgelig godt se fordelen i at man dels ved 100% hvad man putter i munden på dyret og dels at de fleste hunde nok syntes at det er mums Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PMM Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Baldur fik jo også hjemmelavet, men det er længe siden, så jeg har glemt hvor meget det er de skal have at spise, kan du huske hvor mange % det er i forhold til kropsvægt? Hvis man fodrer råt efter BARF-metoderne siger man at hunden skal have hvad der svarer til 2% af sin kropsvægt at spise (målt i gram) pr. dag. Så har du en hund på omkring 30 kg. skal hunden have 600 gram at spise om dagen. I dette mad skal være indeholdt: Ben, råt kød og indvolde (hjerte, nyrer, lunger osv.) fordelt jævnt over eksempelvis en måned. Jeg laver madplaner til min hund for en måned ad gangen. Nogle bruger også grøntsagsmix, som jeg førhen har lavet ved bare at købe poser med frosne grøntsager når de er på bud og så blende det sammen med forskellige ting såsom: æg, fiskeolie, banan, anden frugt, tun osv. Pointen er at det skal blendes eller på anden måde gøres så most som muligt, men det er der efter bøgerne en helt videnskabelig forklaring på som du sikkert ikke er intresseret i at høre :blink: Ang. spørgsmålet hvor du kan købe, så er der flere muligheder. Der er flere steder hvor de sælger med det formål at sælge til dem som BARF-fordrer. Du kan bla. kigge på www.rigtighundemad.dk og www.danskbarfcenter.dk. De sidste har jeg ikke noget specielt godt forhold til, men du må jo danne dig dit eget indtryk . Her sælger de en masse godt. Tror godt det kan betale sig i stedet for at købe ind hele tiden. Ben køber jeg hos slagteren - sidst fik jeg lige godt 30 kg. til at putte i fryseren! Det kræver god fryseplads . Jeg kan kun anbefale at fodre på denne måde, og min hund spiser altid hendes aftensmad - hun lader det aldrig stå! Håber du kan bruge det til noget og at det gav mening. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Jeg fodrer Tyson med halvt hjemmelavet (han får det i en frossen kong om morgenen) og halvt tørfoder. Han jeg jo en lille hund, så én portion holder i lang tid, når jeg fryser den ned i mindre portioner, og jeg går heller ikke efter storindkøb af kød, men køber det bare i Irma e.l. Jeg bruger Anne-Maries opskrift, som jeg har sat ind herunder (dvs. at "mig" i teksten er Anne-Marie) - det tror jeg ikke, at hun har noget imod. Jeg koger en kylling eller en and fx ( her skal meget fedt skummes af) ved svag varme (simre) i en pæn time (hvis der er indmad koges dette med), jeg bruger min store stegegryde på 7 liter, kyllingen koger i 2.8- 3 liter vand. Kyllingen skal være mør, kødet skal slippe benene. Man kan alt efter hvor meget man bruger kød til godbidder (hvis man bruger mange kan man undlade), tilsætte ekstra kyllingekød. Man skal bare sikre sig at hunden får en 4. del kød mindst, hvalpe/unghunde skal have en 3. del mindst. På en alm. kylling er der ca 550-650 gr kogt kød, og da opskriften giver ca 4- 4,5 kg med en kylling, skal man tænke i mindst 500 gr mere kød til voksne hunde til denne portion. Jeg tilsætter ikke selv ekstra kød til kyllingeopskriften. Mine hunde får mange godbidder hver dag, godbidder af kogt kød og indmad, og på den måde kommer vi op på ca en 3. del kød ialt. Det ekstra kød skal koge med i ca 30 min., det skal være godt mørt. Herefter tager jeg kyllingen op (det hele, pas på der ikke er ben i suppen). Så skummer jeg lidt af fedtet fra, hvis man har en hund der er tynd så gør man det ikke, hvis man har en hund der er kraftig så skum halvdelen af, kyllingefedtet er godt for hunden. Så tilsættes 5-6 dl BRUNE ris og disse koger i en time ved svag varme, simrer, småkoger, de må gerne koge længere med de andre ingredienser. Man kan tilsætte en pæn håndfuld hel Quinoa efter ca en halv time. Gulerødder og andre grøntsager skæres meget småt, man kan med fordel rive dem i en foodprocessor. Der skal ca 1000 - 1300 gr grøntsager i maden. Ingen store stykker. Nu tilsættes de grovft hakkede grøntsager , dette kan gøres når der fx er 30 min tilbage af risenes kogetid, man skal bare koge det det længere det tager for at få massen i kog igen efter tilsætningen. Grøntsagerne skal koge med i ca 25- 35 min. Imens kan man så pille kødet af kyllingen, pas på ikke at få ben med. Når grøntsagerne er kogt færdige tilsættes kyllingekødet, og konsistensen gøres tyk tilsidst med havregryn eller/og femkornsflager fra Urtekram og jeg tilsætter også ca 10 -12 tsk havreklid, det er godt for fordøjelsen, gode fibre, flagerne/grynene skal koge/simre med mindst 3-4 minutter, hvis ikke de koges kan hundene ikke udnytte dem). Massen skal være tyk som en god grød. Slutresultatet skal gerne bestå af en fjerdedel grønt og en fjerdedel eller en 3.del kød (som sagt, hvis man bruger mange kød godbidder, kan køddelen være mindre, på en almindelig kylling er der ca 550-650 gr kogt kød, så da opskriften giver ca 4 kg, så skal der tilsættes ekstra kød på den ene eller den anden måde). Herefter køles maden ned og fyldes i frostposer. der kan være ca 1 kg i en flad 4 liters pose, de fryses flade, da de så er nemmere at tø op. Når man fodrer skal man tilsætte en tsk. vegetabilsk olie til foderet hver dag pr 10 kg hund og også gerne noget lakseolie. Olie er en vigtig del af foderet! Mine 2 hunde vejer ca 9-10 kg, og de får ca 250-300 gr af foderet hver dag (afhængig af årstid, motion m.m.). Ved siden af får de så resten af deres kødration i form af godbidder (både til søg, aktivering og til træning), som regel kogt kyllinge eller kalkunbryst og lever/hjerte, tiltider får de hakket kød, svitset på pande, ikke brunet, derefter køler det på og under fedtsugende papir, det giver et lækkert søg, det kan være kyllingekød eller andet magert kød. Man kan få hundevitaminer på apoteket og på nettet (jeg bruger Kanavit), pillerne kan knuses i en morter, det fåes også som pulver. Jeg laver hundemad af svinekød (kotelet), hest, lam, kalkun, kylling og fisk så kosten er afvekslende. Maden på andre kød/fisktyper laves på samme måde som med kylling. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Nu er jeg jo ikke 'øbo' men jeg mener der ligger et slagteri tæt på Ringsted, der sælger billigt hestekød - måske Jeanette herinde med Luna kan guide dig - en oksesteg på 1,2 kilo til 100 kr er godt nok dyrt Vi fik i aftes en roastbeef af hesteinderlår til 60 kr - mør og lækker.... den var på 2 kg - det er så billigt, at selv hundene kan være med på den menu Hakket hest plejer at koste +/- 20 kr/kg og det er beregnet til menneskeføde og er fedtfattigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Nu er jeg jo ikke 'øbo' men jeg mener der ligger et slagteri tæt på Ringsted, der sælger billigt hestekød - måske Jeanette herinde med Luna kan guide dig - en oksesteg på 1,2 kilo til 100 kr er godt nok dyrt Vi fik i aftes en roastbeef af hesteinderlår til 60 kr - mør og lækker.... den var på 2 kg - det er så billigt, at selv hundene kan være med på den menu Hakket hest plejer at koste +/- 20 kr/kg og det er beregnet til menneskeføde og er fedtfattigt Det kan jeg da:-D Hans hjemmeside virker dog ikke i øjeblikket, men jeg finder da lige hans mailadresse og det han sælger:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Nu er jeg jo ikke 'øbo' men jeg mener der ligger et slagteri tæt på Ringsted, der sælger billigt hestekød - måske Jeanette herinde med Luna kan guide dig - en oksesteg på 1,2 kilo til 100 kr er godt nok dyrt Vi fik i aftes en roastbeef af hesteinderlår til 60 kr - mør og lækker.... den var på 2 kg - det er så billigt, at selv hundene kan være med på den menu Hakket hest plejer at koste +/- 20 kr/kg og det er beregnet til menneskeføde og er fedtfattigt Det lyder godt nok billigt :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 jeg køber kød på tilbud i supermarkedet - fx har jge ofte været heldig at falde over fersk fisk og kylling som kun kunne holde sig et par dage og derfor var sat meget ned... Jeg laver sjældent med oksekød, da Karla ikke rigtigt gider det fisk er åbenbart heller ikke lige damens smag lige i øjeblikket, men svin og kalkun er en fest... I bilka kan du ofte købe storkøb af svinekoteletter eller kalkunfilet'er til rimelig penge... Jeg kører i øvrigt på 50% kød ca og så 50% bulgur og grønt... ellers æder hun det ikke Det er så kun halvdelen af hendes kost - den resterende del består af tørfoder... Jeg vejer ikke af, men Karla får hvad der svarer til ca 2 spiseskefulde om dagen.... hun er så en lilel hund og jeg supplerer op med tørkost, så det kan du nok ikke bruge til så meget... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 jeg køber kød på tilbud i supermarkedet - fx har jge ofte været heldig at falde over fersk fisk og kylling som kun kunne holde sig et par dage og derfor var sat meget ned... Jeg laver sjældent med oksekød, da Karla ikke rigtigt gider det fisk er åbenbart heller ikke lige damens smag lige i øjeblikket, men svin og kalkun er en fest... I bilka kan du ofte købe storkøb af svinekoteletter eller kalkunfilet'er til rimelig penge... Jeg kører i øvrigt på 50% kød ca og så 50% bulgur og grønt... ellers æder hun det ikke Det er så kun halvdelen af hendes kost - den resterende del består af tørfoder... Jeg vejer ikke af, men Karla får hvad der svarer til ca 2 spiseskefulde om dagen.... hun er så en lilel hund og jeg supplerer op med tørkost, så det kan du nok ikke bruge til så meget... Nej, jeg tror godt nok Luna ville blive ked af det hvis jeg forsøgte at spise hende af med 2 spiseskefulde om dagen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Det lyder godt nok billigt :5up: Jeg har sendt dig en pb, Lonny. Det er ca 18 kr pr kg og man skal så købe minimum 10 kg, men det får du jo også hurtigt brugt:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Februar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Jeg har sendt dig en pb, Lonny. Det er ca 18 kr pr kg og man skal så købe minimum 10 kg, men det får du jo også hurtigt brugt:-D Det gør jeg helt sikkert, jeg har købt 1,2 kg i dag, og det rækker vel til 3 dage vil jeg tro... Tak for pb :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Februar 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Februar 11, 2010 Jeg fodrer Tyson med halvt hjemmelavet (han får det i en frossen kong om morgenen) og halvt tørfoder. Han jeg jo en lille hund, så én portion holder i lang tid, når jeg fryser den ned i mindre portioner, og jeg går heller ikke efter storindkøb af kød, men køber det bare i Irma e.l. Jeg bruger Anne-Maries opskrift, som jeg har sat ind herunder (dvs. at "mig" i teksten er Anne-Marie) - det tror jeg ikke, at hun har noget imod. Det eneste jeg har at rette i det er at det er Gudruns opskrift videregivet af Annemarie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts