Hop til indhold

Der er vel også nogle tilfælde, hvor vi hundefolk kan forvente, at der bliver taget h


Jane
 Share

Recommended Posts

Under COP15 (klimatopmødet) ydede HJV 183000 mandetimer til politiet, jeg var selv afsted i 1 uge som sikkerhedsransager.

 

Foreløbigt er der ydet over 10000 timer i sneberedskabet.

 

Jeg har bl.a. gået som hundevagt om natten efter Seest-katastrofen.

 

 

Så vi er ikke kun sat på denne jord, for at genere andre mennesker.

 

 

Og hvis du følte dig generet af soldaterne, hvorfor tog du så ikke kontakt til dem med det samme og gav udtryk for din mening, og fortælle dem at det ikke var smart det de gjorde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at både hjemmeværnsfolk og ejere af hundene har et ansvar.

 

Jeg ville i hvert fald ikke stole på, at nogle mennesker med skydevåben ville tage hensyn til Silke og mig. Hun ville forblive i snor indtil jeg havde regnet ud, hvad det hele gik ud på. EVT. ved at snakke med de uniformsklædte unge mennesker. Når de færdes ude blandt de indfødte, så må de jo være forberedt på kontakt og kommunikation.

 

I sidste ende er det jo MIG, det går ud over hvis min hund bliver ramt af en forvildet kugle eller render ud foran en bil. Uanset hvem der har det egentlige ansvar.

 

At det så er forargeligt, at hjemmeværnsfolkene ikke viser mere hensyn, det kan vi godt blive enige om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jane, nu har jeg snakket med en HJV mand ( en i nærmeste familie).

 

Han har snakket med en af de ansvarlige i HJV, de er enige om at det der er sket ikke er hensigtsmæssigt. De synes du skal kontakte det lokale hjemmeværn og få en snak med dem. HJV vil meget gerne i dialog med befolkningen, så gør det.

 

HJV er ikke længere forpligtiget til at offentliggøre øvelser.

 

Det kan være træls når HJV og Beredskabet holder øvelser, men man skal huske på det er dem der skal passe på os og hjælpe os ved katastrofer m.m.

Jan er i Beredskabet, de får ofte klager når de har øvelser. Folk glemmer hvem det er der fjerner træer fra vejene efter storm, hjælper det lokale brandvæsen ved større brande, henter folk der er strandet på motorvejen i snestorm, o.m.a.

 

HJV hjælper også ofte ved større arrangementer, bl.a. med at styre trafikken.

 

Det er ikke fordi, at jeg har noget imod, at de holder øvelse og jeg er sikker på, at de gør mange gode ting, som du også har nævnt.

Jeg mener bare, at de burde have ventet med, at skyde af indtil folk og fæ var lidt længere væk.

 

Jeg har hørt, at der skal være advarselsskilte oppe, hvis der skydes uden for øvelsesterrænet. Men det er måske noget jeg har misforstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at både hjemmeværnsfolk og ejere af hundene har et ansvar.

 

Jeg ville i hvert fald ikke stole på, at nogle mennesker med skydevåben ville tage hensyn til Silke og mig. Hun ville forblive i snor indtil jeg havde regnet ud, hvad det hele gik ud på. EVT. ved at snakke med de uniformsklædte unge mennesker. Når de færdes ude blandt de indfødte, så må de jo være forberedt på kontakt og kommunikation.

 

I sidste ende er det jo MIG, det går ud over hvis min hund bliver ramt af en forvildet kugle eller render ud foran en bil. Uanset hvem der har det egentlige ansvar.

 

At det så er forargeligt, at hjemmeværnsfolkene ikke viser mere hensyn, det kan vi godt blive enige om.

 

Hundene var også i snor. :-D Der er ca. 100 m fra p-pladsen og op til hundeskoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at både hjemmeværnsfolk og ejere af hundene har et ansvar.

 

Jeg ville i hvert fald ikke stole på, at nogle mennesker med skydevåben ville tage hensyn til Silke og mig. Hun ville forblive i snor indtil jeg havde regnet ud, hvad det hele gik ud på. EVT. ved at snakke med de uniformsklædte unge mennesker. Når de færdes ude blandt de indfødte, så må de jo være forberedt på kontakt og kommunikation.

 

I sidste ende er det jo MIG, det går ud over hvis min hund bliver ramt af en forvildet kugle eller render ud foran en bil. Uanset hvem der har det egentlige ansvar.

 

At det så er forargeligt, at hjemmeværnsfolkene ikke viser mere hensyn, det kan vi godt blive enige om.

 

Nu skulle din hund helst ikke blive ramt af en vildtfarende kugle med mindre den har forvildet sig ind på et afspærret militært skydeområde. Og hvis den har det, er det ene og alene dit eget ansvar.

Men vi plejer da at standse skydningen hvis vi ser en forvirret hund der fiser rundt:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke fordi, at jeg har noget imod, at de holder øvelse og jeg er sikker på, at de gør mange gode ting, som du også har nævnt.

Jeg mener bare, at de burde have ventet med, at skyde af indtil folk og fæ var lidt længere væk.

 

Jeg har hørt, at der skal være advarselsskilte oppe, hvis der skydes uden for øvelsesterrænet. Men det er måske noget jeg har misforstået.

 

Hvis det er skydning med løs ammunition skal der ikke skiltes, og skarp skydning forekommer meget sjældent i civil terræn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skulle din hund helst ikke blive ramt af en vildtfarende kugle med mindre den har forvildet sig ind på et afspærret militært skydeområde. Og hvis den har det, er det ene og alene dit eget ansvar.

Men vi plejer da at standse skydningen hvis vi ser en forvirret hund der fiser rundt:lol:

 

Jaja... Det er sikkert rigtig nok. :mrgreen:

 

Men når jeg står i situationen, så KAN jeg ikke vide, hvad bevæbnede mennesker gør eller ikke gør.

Det gælder jo også hvis jeg ser en mand med en jagtriffel. Jeg begynder ikke at spekulere i, om han nu har "lov" til at gå og skyde i min skov. Jeg tager mine forholdsregler ud fra at jeg ikke kender manden og jeg heller ikke kender reglerne.

Hvis der er bevæbnede mennesker i min skov, så er det ikke lige der, Silke og jeg skal gå tur den dag.

 

Jeg synes det er langt bedre at begge parter tager deres ansvar alvorligt, end at de skyder skylden på hinanden hvis der sker noget grimt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er skydning med løs ammunition skal der ikke skiltes, og skarp skydning forekommer meget sjældent i civil terræn.

 

Det minder mig om dengang, da jeg jeg var ca. 17 - 18 år gammel. En veninde og jeg havde lånt hendes forældres sommerhus ved vesterhavet. Vi får øje på nogle soldater oppe i klitterne og farer derop. Pludselig brøller en mand. FALD NED DER SKYDES MED SKARP. Der stod vi bogstavelig talt midt i kugleregnen. I vores iver efter at komme frem, for at se på de flotte soldater, havde vi overset samtlige skilte.

 

Det var så bare en flok halvgamle hjemmeværnsfolk. Øv hvor blev vi skuffede og lidt flove sjoskede vi hjem igen. :lol:

 

Det var OT. Men jeg kom lige til, at tænke på det. Vi har grinet af det mange gange siden. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaja... Det er sikkert rigtig nok. :mrgreen:

 

Men når jeg står i situationen, så KAN jeg ikke vide, hvad bevæbnede mennesker gør eller ikke gør.

Det gælder jo også hvis jeg ser en mand med en jagtriffel. Jeg begynder ikke at spekulere i, om han nu har "lov" til at gå og skyde i min skov. Jeg tager mine forholdsregler ud fra at jeg ikke kender manden og jeg heller ikke kender reglerne.

Hvis der er bevæbnede mennesker i min skov, så er det ikke lige der, Silke og jeg skal gå tur den dag.

 

Jeg synes det er langt bedre at begge parter tager deres ansvar alvorligt, end at de skyder skylden på hinanden hvis der sker noget grimt.

 

Enig. Hvis der er jægere i den skov jeg er i, kan man ikke ser mig for bare skosåler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

det er også fuldt lovligt at jeg går løs med min hund i hundeskov uden at kalde ham til mig når der kommer andre mennesker....

 

Øhh nej det er da ikke lovligt. Din hund må heller ikke i en hundeskov være til gene for andre og du har stadig pligt til at holde den til dig.

Det er da en total misforståelse.

Hvem har dog bildt dig det pladder ind.

 

 

Enig. Hvis der er jægere i den skov jeg er i, kan man ikke ser mig for bare skosåler.

 

Hvis det er en hundeskov er vildbestande så håbløs lille at en jæger næppe får noget ud af overhovedet at bevæge sig derind.

Er det en almindelig skov og du møder jægeren så er vildet næppe i nærheden og alene din og min tilstedeværelse skræmmer så meget at det også kan være lidt ligemeget med at ville nedlægge vildt den dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh nej det er da ikke lovligt. Din hund må heller ikke i en hundeskov være til gene for andre og du har stadig pligt til at holde den til dig.

Det er da en total misforståelse.

Hvem har dog bildt dig det pladder ind.

 

Hvis det er en hundeskov er vildbestande så håbløs lille at en jæger næppe får noget ud af overhovedet at bevæge sig derind.

Er det en almindelig skov og du møder jægeren så er vildet næppe i nærheden og alene din og min tilstedeværelse skræmmer så meget at det også kan være lidt ligemeget med at ville nedlægge vildt den dag.

 

Passer ikke! Vi vader nærmest i hjorte. De springer om ørerne på os. Hundene har for længst opgivet at fange dem, hvis de da ikke lige er anskudte eller påkørte af en bil, altså hjortene.

 

--Jeg tror snarere, at jægerne holder afstand for ikke at få ram på en vildfaren hund.. Og når jægerne holder afstand, så formerer hjortene sig ret så voldsomt.

Der er altså gode grunde til, at jeg kan pille 15-20 flåter af Silke hver eneste dag i sæsonen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig. Hvis der er jægere i den skov jeg er i, kan man ikke ser mig for bare skosåler.

 

Nu du siger jægere.... dem har jeg det med at forvilde mig ind i. :lol: Utallige er de gange jeg er kommet fredeligt vandrende med Ozzie ved min side ude på landet på markveje og pludselig bliver der skudt udover markerne få meter fra os - jeg bliver simpelthen så forskrækket hver gang. Heldigvis er Ozzie totalt ligeglad med bragene, men jeg har selv fået et mindre hjerteanfald et par gange, hvor de virkelig skød tæt på. Skynder mig altid væk hurtigt, men jeg synes det er irriterende at sådan nogle jægere aldrig skilter med at de er i området. (jeg har i hvert fald kun oplevet en gang at der var skiltet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Passer ikke! Vi vader nærmest i hjorte. De springer om ørerne på os. Hundene har for længst opgivet at fange dem, hvis de da ikke lige er anskudte eller påkørte af en bil, altså hjortene.

 

--Jeg tror snarere, at jægerne holder afstand for ikke at få ram på en vildfaren hund.. Og når jægerne holder afstand, så formerer hjortene sig ret så voldsomt.

Der er altså gode grunde til, at jeg kan pille 15-20 flåter af Silke hver eneste dag i sæsonen..

 

Jeg kender kun SNS´begrundelse til at lave visse skove til hundeskove.

Har ikke lige været i din. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke fordi, at jeg har noget imod, at de holder øvelse og jeg er sikker på, at de gør mange gode ting, som du også har nævnt.

Jeg mener bare, at de burde have ventet med, at skyde af indtil folk og fæ var lidt længere væk.

 

Jeg har hørt, at der skal være advarselsskilte oppe, hvis der skydes uden for øvelsesterrænet. Men det er måske noget jeg har misforstået.

 

Det ved jeg så ikke noget om, men synes stadig du skal tage en snak med jeres lokale HJV. Det ville jeg selv have gjort hvis det var mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skulle din hund helst ikke blive ramt af en vildtfarende kugle med mindre den har forvildet sig ind på et afspærret militært skydeområde. Og hvis den har det, er det ene og alene dit eget ansvar.

Men vi plejer da at standse skydningen hvis vi ser en forvirret hund der fiser rundt:lol:

 

Også for mærkelige turister der render undt og samler ammunitionsrester op ude midt i målområdet....

 

Ufatteligt at folk kan "overse" alle de røde kugler og lukkede bomme der er alle vegne :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh nej det er da ikke lovligt. Din hund må heller ikke i en hundeskov være til gene for andre og du har stadig pligt til at holde den til dig.

Det er da en total misforståelse.

Hvem har dog bildt dig det pladder ind.

Vis mig lige hvor det står. Så længe min hund ikke kontakter andre er der ikke krav til at hunden går på plads eller noget lignende (men nej, den skal selvfølgelig ikke løbe flere 100 m fra ejeren). At møde en løs hund i f.eks. en hundeskov sidestilles med at man kan risikere at møde rådyr, ræve og hvad har vi. Støder en jogger eller en cyklist og en hund sammen er det ikke hundeejerens ansvar alene..... har checket det med en advokat.

 

Hvis det er en hundeskov er vildbestande så håbløs lille at en jæger næppe får noget ud af overhovedet at bevæge sig derind.

Er det en almindelig skov og du møder jægeren så er vildet næppe i nærheden og alene din og min tilstedeværelse skræmmer så meget at det også kan være lidt ligemeget med at ville nedlægge vildt den dag.

Det er nok geografisk bestemt. Jeg kommer hver eneste dag på "skudhold" af vores rådyr i den hundeskov jeg bor ved siden af. Og jeg klager ikke..... det er faktisk ret så hyggeligt. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Også for mærkelige turister der render undt og samler ammunitionsrester op ude midt i målområdet....

 

Ufatteligt at folk kan "overse" alle de røde kugler og lukkede bomme der er alle vegne :rolleyes:

Jeg har prøvet en gang hvor jeg sad afspærringsvagt i yderste klitrække, at der var folk der passerede afspærringslinien, selv om jeg stod og råbte ad dem.:damn: Jeg havde så tilfældigvis min schæfer med til at holde mig med selskab. En fremadsendelse ned ad klitterne mod dem, fik dem så på andre tanker, så de ret hurtigt var ude af fareområdet igen.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet en gang hvor jeg sad afspærringsvagt i yderste klitrække, at der var folk der passerede afspærringslinien, selv om jeg stod og råbte ad dem.:damn: Jeg havde så tilfældigvis min schæfer med til at holde mig med selskab. En fremadsendelse ned ad klitterne mod dem, fik dem så på andre tanker, så de ret hurtigt var ude af fareområdet igen.:lol:

:lol::lol:

 

Ja vi havde så ikke schäfere (ikke hvad jeg ved af ihvertfald.) Vi havde vores egen mc-ordonans istedet, men han kunne dælme også ligne et frådende uhyre engang imellem.

 

Som regel kunne det bare ikke svare sig at begynde at sende nogen derud, da de ville være passeret inden vi nåede derud alligevel.

 

Så et "hold inde" over radioen, var som regel signal til køreren om at han godt kunne række kaffekanden op i tårnet :lol:

 

Men hold op hvor kan man blive irriteret når det sker for 15-nde gang på-en dag. Så er lunten altså ved at være kort..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...