Hop til indhold

Hvorfor løbebånd til hund?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Stakkels hvalp :cry:

 

fordelene er vel at man slipper for andre mennesker og hunde, kan sidde ved siden af og guffe chokolader så man ikke risikerer motion :hmm:

 

Petrine har prøvet et løbebånd, vi så det på en udstilling, hun blev voldsomt stresset og bjæffede hysterisk, men blev på båndet (havde ikke bundet hende fast) indtil hun spurtede for hurtigt og røg for-ud; sælgeren sagde at det var godt, så kunne hunden koncentrere sig om motion og ikke blive distraheret og lette ben hele tiden :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels hvalp :cry:

 

fordelene er vel at man slipper for andre mennesker og hunde, kan sidde ved siden af og guffe chokolader så man ikke risikerer motion :hmm:

 

Petrine har prøvet et løbebånd, vi så det på en udstilling, hun blev voldsomt stresset og bjæffede hysterisk, men blev på båndet (havde ikke bundet hende fast) indtil hun spurtede for hurtigt og røg for-ud; sælgeren sagde at det var godt, så kunne hunden koncentrere sig om motion og ikke blive distraheret og lette ben hele tiden :evil:

 

Det er jo fuldstændigt åndsvagt, hvis man ikke har tænkt sig at gå tur med sin hund, hvorfor fanden har man så anskaffet sig en hund :evil:

 

Man skal også tænke på hvor skadelig den monotone bevægelse på et løbebånd er, og især for en hvalp :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se logikken i waterwalk, der også er løbebånd men i vand. Til genopbygning efter operation, vægttab og muskelbygning.

 

Men det der fatter jeg ikke. Men måske det er noget med muskelbygning op til udstillinger? manglende lyst til gåture? Who knows??

 

Jeg har ikke set klippet og kommer heller ikke til det

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihhh altså, jeg fatter bare slet ikke det der! :megaked:

 

Jeg forsøgte at skrive derinde, for kan ikke bare lade stå til - men af en eller anden grund oplever jeg gentagende gange, at mine kommentarer ikke bliver godtaget - og heller ikke denne gang, desværre :cry:

 

Ai, nejnejnejnej... Du kan ikke seriøst mene, at du træner en lille hvalp på et løbebånd? 1. De monotone bevægelser er direkte skadelige for led og knogler i vækst.. 2. Løbebåndet går ALT ALT for stærkt ift. dens niveau, den går jo fuldstændig i panik flere gange!

En hvalp skal IKKE have motion, den skal have oplevelser! Går ud og lad den møde den store verden i stedet, se biler, andre hunde o.lign., så den mentalt bliver rustet på fremtiden! Og lad for alt i verden være med at motionere den!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihhh altså, jeg fatter bare slet ikke det der! :megaked:

 

Jeg forsøgte at skrive derinde, for kan ikke bare lade stå til - men af en eller anden grund oplever jeg gentagende gange, at mine kommentarer ikke bliver godtaget - og heller ikke denne gang, desværre :cry:

 

Det kan være han har spærret for kommentarer, han har jo trods alt fået en del negative af slagsen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Nu kender jeg ikke det store til løbebånd til hunde, men de er meget brugt i hesteverdenen.

Fordelene ved at løbebånd fremfor bare en gåtur eller at lukke på fold, er at hesten er ligeudrettet mens den går, og dermed kan det hjælpe til at rette op på evt skævheder (sammen med andre tiltag self), og derudover kan løbebådet typisk indstilles til at gå x minutter lige ud, x minutter op af bakke og x minutter ligeud igen.

Detter er rigtig fin konditionstræning.

 

Så jeg forestiller mig at det måske i forbindelse med en skade e.l. kunne være en positiv ting. Men er det hvad hunden får af daglig motion, for at ejer undgår selv at bevæge sig/blive våd osv, så er jeg absolut ikke tilhænger af det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Man kan få en carpet-mill, til hundetræning, som er et løbebånd hvor hunden selv styrer tempoet...går ud fra den bruges til at træne kondition osv. op hos hunden...

 

Kender dog ikke ret meget til brugen af det...men hvis det bruges som supplement kan jeg ikke se problemet...

 

Men en lille hvalp på løbebånd, det er forkert...:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være han har spærret for kommentarer, han har jo trods alt fået en del negative af slagsen...

 

Det kan være, jeg ved det ikke, har aldrig set en video, hvortil man ikke kunne kommentere :vedikke: De andre, hvor jeg har oplevet det, har det typisk lykkedes mig at skrive før og så skulle jeg svare én, som havde svaret mig - no luck. Men skulle bare mene, at kommentarboksen så var væk, hvis der var blokeret :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke det store til løbebånd til hunde, men de er meget brugt i hesteverdenen.

Fordelene ved at løbebånd fremfor bare en gåtur eller at lukke på fold, er at hesten er ligeudrettet mens den går, og dermed kan det hjælpe til at rette op på evt skævheder (sammen med andre tiltag self), og derudover kan løbebådet typisk indstilles til at gå x minutter lige ud, x minutter op af bakke og x minutter ligeud igen.

Detter er rigtig fin konditionstræning.

 

Så jeg forestiller mig at det måske i forbindelse med en skade e.l. kunne være en positiv ting. Men er det hvad hunden får af daglig motion, for at ejer undgår selv at bevæge sig/blive våd osv, så er jeg absolut ikke tilhænger af det

 

Jeg kan godt se det i forbindelse med en skade og andre tiltag, men hvilken skade kan en hvalp have, og hvorfor er det en del af et klikkertræningskursus :confused:

 

Og jeg ved godt du ikke kan svare på ovenstående spørgsmål, jeg ville bare ønske der var nogen der kunne, for jeg fatter det simpelthen ikke...

Redigeret af Lonny
Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo håbe at det bare er en engangsforestilling, for lige at prøve hvalpen af i lidt forskellige ting.

 

Men hvor dælen da.. Enhver idiot kan da se, at det går lige lovlig stærkt til sidst

 

Det tror jeg desværre ikke, hvis du kigger på brugerens profil, så vil du se at flere af hans hunde gennemgår denne træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
jeg syntes det er usmageligt, løbebånd er i min verden ikke ok til dyr, de kan ikke vælge,

 

Ville aldrig udsætte mine dyr for det, så heller gå en tur og det gælder også hesten

men hver sin smag

 

Min hest vælger heller ikke at blive redet, kørt eller andet. Den svømmer osse -noget JEG har bestemt og "tvinger" den til (han nyder det nu i fulder drag -han hopper i som en anden labrador, og man skal dælme passe på hvis ikke man vil trækkes med i vandet:blink:)

 

Jeg har arbejdet med springheste, og vores heste (inkl min egen) var på løbebånd ca 4 gange ugetligt. Det har jeg bestemt ikke dårlig samvittighed over. Det er sel fnoget der skal tilvænnes ordentligt, så hesten ved hvad der foregår og ikke er utryg ved det (og det samme gælder jo for hunde).

Men det er faktisk rigtig god træning, der styrker hesten ens i begge sider.

Og havde jeg 100.000 til overs, blev sådan et indkøbt til min dreng omgående:-)

 

Lonny -jeg ved ikke hvad en hvalp laver på sådan et bånd. Efter min mening skal hvalpe slet ikke motioneres i den forstand. De skal have oplevelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hest vælger heller ikke at blive redet, kørt eller andet. Den svømmer osse -noget JEG har bestemt og "tvinger" den til (han nyder det nu i fulder drag -han hopper i som en anden labrador, og man skal dælme passe på hvis ikke man vil trækkes med i vandet:blink:)

 

Jeg har arbejdet med springheste, og vores heste (inkl min egen) var på løbebånd ca 4 gange ugetligt. Det har jeg bestemt ikke dårlig samvittighed over. Det er sel fnoget der skal tilvænnes ordentligt, så hesten ved hvad der foregår og ikke er utryg ved det (og det samme gælder jo for hunde).

Men det er faktisk rigtig god træning, der styrker hesten ens i begge sider.

Og havde jeg 100.000 til overs, blev sådan et indkøbt til min dreng omgående:-)

 

Lonny -jeg ved ikke hvad en hvalp laver på sådan et bånd. Efter min mening skal hvalpe slet ikke motioneres i den forstand. De skal have oplevelser.

Nu er der jo oogså forskel på en hund og på en hys springhest:blink:

 

Men jeg forstår heller ikke ideen med løbebånd til dyr, smut da ud på en tur med kræet, hund eller hest, og må hesten ikke bære rytter, er det ikke så svært at have den som håndhest ved siden af en anden, og wupti to motioneret på samme tid, det er sgu næsten et kinderæg:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Det ser ikke særligt hensigtsmæssigt ud, at lade sådanne en lille hvalp løbe så længe i den hastighed, som på filmen. Så min tanke er også "stakkels hvalp".

 

Men jeg er ikke helt sikker på, at et løbebånd nødvendigvis er dårlige til hunde. Har set flere voksne hunde løbe på løbebånd og kender også en, som bruger det til sine udstillingshunde, får at give hunden en god gang.

 

Vi har et løbebånd, som vi selv får forvildet os op på i ny og næ og flere af hundene har været meget interresseret i at stå på sidelinien og observere mens vi traver derudaf, hvilket også et par gange har udmøntet sig i, at de er hoppet op på båndet og forsøgt at gå med, helt på frivillig basis. Jeg måtte selv stå af da der var to små hunde bag mig og to mere forsøgte at hoppe på. Og her er det så, at jeg fint kan se fordelene ved at vores hunde tog sig en 30 min. løbetur på vores løbebånd. Med fire på båndet af gangen, har vores hunde fået sin daglige motion på en time og jeg har resten af eftermiddagen til at give dem oplevelsesture op af en gågade, hvor der ikke kan komme så mange med af gangen :engel:

 

Desværre er der ingen videre interesse fra hundenes side i meget mere end 5 minutter efter jeg selv er stået af :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Nu er der jo oogså forskel på en hund og på en hys springhest:blink:

 

Men jeg forstår heller ikke ideen med løbebånd til dyr, smut da ud på en tur med kræet, hund eller hest, og må hesten ikke bære rytter, er det ikke så svært at have den som håndhest ved siden af en anden, og wupti to motioneret på samme tid, det er sgu næsten et kinderæg:klap:

 

Ingen tvivl om at der er forskel på heste og hunde. Min pointe er bare at der jo KAN være tilfælde hvor et løbebånd kan være hensigtsmæssigt.

 

Ang håndhest er du velkommen til at komme og tage mit kræ med på tur på den måde. Den er intet mindre end livsfarlig at have på tur (omend det da ER blevet bedre med årene).

Den har haft en sene skåret igennem på et bagben, og i den forbindelse var løbebånd, svømning og gåture i snor tilsammen den perfekte cocktail.

Og min tanke er at der da osse kan være tilfælde hvor hunde kunne have glæde af dette osse.

 

Nu ved jeg ikke hvordan de gængse hundeløbebånd er udformet, men fordelen ved heste-løbebåndet er et hesten bevæger sig ligeudrettet. Noget man ikke kan være sikker på når den går som håndhest eller under rytter, hvis den har været skadet og måske har fået lidt skævheder i kroppen.

 

Igen -ingen som helst erfaring har jeg med hunde og løbebånd. Men måske der ER tilfælde hvor det kunne være hensigtsmæssigt.

 

Men som jeg osse skrev tidligere, mener jeg ikke en tur på løbebånd på nogen måde kan erstatte en god gåtur, træning osv.

Og en hvalp har slet ikke noget at gøre på sådan et bånd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg er ikke helt sikker på, at et løbebånd nødvendigvis er dårlige til hunde. Har set flere voksne hunde løbe på løbebånd og kender også en, som bruger det til sine udstillingshunde, får at give hunden en god gang.

 

Så formålet er at få hunden til at gå pænt, og lige?

 

Holder denne gang så når hunden kommer ned fra løbebåndet? Jeg kunne jo forestille mig at hunden forbinder denne præcise gang med løbebåndet, og derfor ville løbe som den plejer når den ikke længere er på løbebåndet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

:shock:

Nej nu stopper de sq snart! Hvad bliver det næste, en chip med samtlige kommandoer, øvelser, trænings"programmer" og opdateringsprogrammer til fjernelse af uønsket adfærd som indopereres i hundens hjerne, bare lige så man slipper for at spilde alt for meget kostbar fritid på hunden:stupid::damn::cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
:shock:

Nej nu stopper de sq snart! Hvad bliver det næste, en chip med samtlige kommandoer, øvelser, trænings"programmer" og opdateringsprogrammer til fjernelse af uønsket adfærd som indopereres i hundens hjerne, bare lige så man slipper for at spilde alt for meget kostbar fritid på hunden:stupid::damn::cry:

 

Our mutual friend Cesar Millan anbefaler løbebånd i sin bog. Han anvender det også selv i sin "rehabilitering" af hunde på sit center. Der har været en sag kørende mod ham fordi han lod en hund løbe på båndet uden overvågning og den kom vist slemt til skade.

 

I sin bog påpeger han dog, at hunden bør være under observation mens den lærer at løbe på båndet. Men den kan snildt få motion ved at løbe ca ½ time på det. Så kan man jo tapetsere væggene med tapet med skovmotiver, måske også en lille sø og nogle pipper? Så hunden kan løbe i gode omgivelser og blive trættet til den skal være alene hjemme.

 

Indfører vi så også automatfodring og vanding, den selvhoppende bold, evt. også en baconboblemaskine og hvad har vi her, så er hunden nærmest sådan selvkørende og kan aktivere sig selv.

 

Herefter tilslutter vi løbebåndet en timer, så vovse også kan hoppe på båndet og løbe lidt i løbet af dagen.

 

Det er da genialt, not?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...