Bankov Skrevet Marts 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Marts 6, 2010 Jeg har hørt, at det er bedst at tage HD-røntgen-billeder på et bestemt tidspunkt mellem to løbetider (men kan desværre ikke huske hvornår det så er) Grunden skulle være, at en tæve kan blive mere "løs" i ledene, når hun er visse steder i sin cyclus. Er der nogen som ved, om der er noget om snakken? Og i så fald, hvornår mellem løbetiderne er det så bedst med HD-foto? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Marts 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2010 Det har jeg liggodt aldrig hørt om. Jeg har hørt at det er bedst at sterilisere en tæve mellem to løbetider, men aldrig noget med hd-billeder:vedikke::hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
brittagarly Besvaret Marts 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2010 jeg får aldrig taget HD billeder af en tæve, fra 1 måned før løbetiden, i løbetiden og til 3 måneder efter løbetiden, og ja hormonerne kan gøre ledbåndende slappere. og så husk lige at det også gælder for patella undersøgelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Juelsgaard Besvaret Marts 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2010 Det mener jeg på alle måder er en "and". Hvis der er nogen som har den mindste form for videnskabelig dokumentation på det, så vil jeg gerne se det. Det optimale tidspunkt for HD-fotografering kommer jo an på hvad du mener med optimal. Hvis du vil have den største sandsynlighed for en A-hofte, så gør du det så tidligt som muligt (altså ved 12 mdr), hvis du vil have det mest reelle billede, så venter du til ca. 18 mdr eller senere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Marts 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2010 Der er mange meninger vedr dette. Jeg har cockerer og min opdrætter mente at jeg skulle vente til tæverne var mindst 18 mdr. Det gjorde jeg så og fik så A-hofter, men aner jo ikke hvad jeg ellers var blevet bedømt til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
brittagarly Besvaret Marts 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2010 jeg ved ikke hvor meget videnskabligt bevis dette er. Men så længe at anbefalingerne er som de er, og de "videnskablige beviser" stadig anbefaler at der ikke fotograferes i forbindelse med fødsel, så holder jeg mig til den "gode gamle" anbefaling. men på den anden side så er jeg også meget interesseret i videnskabligt bevis på det modsatte, men det skal være bedre underbygget end det fra penn hipp, for selvom jeg har den holdning jeg har så er jeg modtaglig for argumenter og beviser. http://offa.org/hipproc.html http://research.vet.upenn.edu/pennhip/OwnerBreederInformation/EstrusPregnancy/tabid/3351/Default.aspx Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bankov Besvaret Marts 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 6, 2010 Mange tak for svarene. Det er meget interessant. For mange vil det være ret afgørende om en hund får bedømmelsen C-hofter frem for B-hofter, eller Pat.Lux. grad 1 frem for grad 0, så hvis hormoner måske kan påvirke resultatet, kan det være smart at vælge det bedste tidspunkt ihft. løbetid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Marts 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 7, 2010 Jeg har også hørt det om løse hofter - fra dyrlægere. Ved ikke om det er videnskabeligt bevist (hvad jeg jo normalt foretrækker :blink:), men jeg har valgt ikke at tage chancen. Herregud så slemt er det jo ikke at udskyde det et par mdr., eller planlægge det ud fra løbetider. For mig giver det dog god mening at tæven evt. bliver lidt "løsere" i det ved løbetider, hvor kroppen begynder at forberede sig på hvalpe - det gør den jo alle gangene, uanset om der udsigt til det eller ej. Tæver kan også sagtens få vand i kroppen omkring løbetider (hvoraf de kan veje lidt mere). Mht. alderen så ville jeg vente til de godt 18 mdr., ved nogle opdrættere af min race venter til de er 24. Unge kan nemlig være lidt løsere i det. Flere inde for min race for rettet hundene af kiroprakter inden HD fotograferingen. Har endda hørt (fra hestens mund) om en som tager sin kiroprakter med, så hun er helt sikker på at de ligger korrekt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Marts 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Marts 7, 2010 Den teori har jeg godt nok heller aldrig stødt på. Til gengæld er jeg helt uenig med Juelsgaard. En ung hund, specielt de større racer, har større tilbøjelighed til at få et dårligt resultat hvis de fotograferes som unge end hvis man venter til de er 18/24 mdr. Der findes flere svenske undersøgelser om dette, de har tidligere været publiseret i Hundsport (SKKs medlemsblad) for nogle år siden (har ikke læst det i nogle år, og ved derfor ikke om der har været noget siden). Jeg har ikke selv bladet, så kan desværre ikke scanne det ind. -jeg lånte dem dengang på KVLs bibliotek. Jeg ved med sikkerhed der har været en artikel omkring 2003, for der fik jeg hd-fot min newfoundlænder med resultatet B/C, 18 mdr. gammel. Den svenske opdrætter gjorde mig opmærksom på ovenstående og at man i Sverige med baggrund i artiklen ofte omfotograferede ved 2 års alderen hvis første resultat var dårligt. Jeg omfotograferede hunden igen som 3 år gammel. Resultat var A/B. -dvs. en tung hund med almindelig gængs teori skulle få et dårligere resultat af at blive fotograferet som "gammel". Det er ikke kun newffolk jeg har hørt dette fra. Også danske og finske labopdrættere taler om at man ofte får bedre status hvis man venter. jeg har selv lige fået HD-fotograferet 2 af mine cockere, og ligesom UllaH har jeg også ventet til de var 18 mdr, med begrundelse at de har vokset hurtigt, og derfor ikke havde "sat sig" ordentligt ved 12 mdr. som er minimumskrav for racen. -Begge fik i øvrigt A. Men hvis det forholdt sig således at jo yngre hunden var, desto større chance var der for et godt resultat, så ville jeg alligevel vente til hunden var lidt ældre. Det er vel det reelle resultat vi er interesserede i?????? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts