Hop til indhold

Dutte med snuden?


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Jeg kan huske at have læst om det før, men jeg har glemt det igen :oops: da det er ved at være lææænge siden.. men hvad betyder det når hunden dutter?

 

Begge mine hunde, sitto specielt, kommer flere gange om dagen og dutter med snuden på mit ben. Det kan være hvis de kommer hen for at snakke, eller hvis de bare går forbi, så får man lige et dut på benet. Det er da meget sødt! :hjerte: Men hvad betyder det? Så vidt jeg husker.. så er det noget positivt? - det vil jeg da håbe, for sitto gør det tit. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg kan huske at have læst om det før, men jeg har glemt det igen :oops: da det er ved at være lææænge siden.. men hvad betyder det når hunden dutter?

 

Begge mine hunde, sitto specielt, kommer flere gange om dagen og dutter med snuden på mit ben. Det kan være hvis de kommer hen for at snakke, eller hvis de bare går forbi, så får man lige et dut på benet. Det er da meget sødt! :hjerte: Men hvad betyder det? Så vidt jeg husker.. så er det noget positivt? - det vil jeg da håbe, for sitto gør det tit. ;)

 

Det er noget med sammenhold, en bekræftigelse på at vi holder sammen, er forbundne :)

Susi dutter ofte mine ben når vi er ude at gå, de kommer ofte og dutter mig, jeg reagere altid med en positiv kommentar, et nus eller andet rart :)

Jeg ser det som noget meget positivt :-D

 

Ulve gør det når de vandrer ved jeg, så dutter de hinanden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Det er noget med sammenhold, en bekræftigelse på at vi holder sammen, er forbundne :)

Susi dutter ofte mine ben når vi er ude at gå, de kommer ofte og dutter mig, jeg reagere altid med en positiv kommentar, et nus eller andet rart :)

Jeg ser det som noget meget positivt :-D

 

Ulve gør det når de vandrer ved jeg, så dutter de hinanden :)

Korrekt, og det sker ca. hvert tiende minut. Det er faktisk meget, synes jeg. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg oplever også Loke gør det, MEN - nogle gange går han helt amok med at gøre det på min mors gamle hund - han dutter hende hårdt i hovedet mange gange i træk - det ser bare skægt ud, og den stakkels gamle hund er vælten nær! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Snudepuf er en nyorientering af tiggeadfærden hvor hvalpene "dutter" til de ældres mundvige for at få dem til at servere et varmt måltid.

Det betragtes som et hengivenhedstegn når vore hunde gør det.

 

Det bruges også som en slags opfordring til at give opmærksomhed og da kan hunde finder på at dutte stadig hårdere.

Hundene lærer også at en bestemt adfærd giver en bestemt respons og så bruger de adfærden for at få denne respons. Det er sikkert sådan med Loke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det er noget med sammenhold, en bekræftigelse på at vi holder sammen, er forbundne :)

Susi dutter ofte mine ben når vi er ude at gå, de kommer ofte og dutter mig, jeg reagere altid med en positiv kommentar, et nus eller andet rart :)

Jeg ser det som noget meget positivt :-D

 

Ulve gør det når de vandrer ved jeg, så dutter de hinanden :)

 

 

Mon jeg skal begynde at gå og dutte vinter på vores vandre ture :-D

 

Jeg elsker at hun dutter, man kan mærke at det er hengivenhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mon jeg skal begynde at gå og dutte vinter på vores vandre ture :-D

 

Jeg elsker at hun dutter, man kan mærke at det er hengivenhed.

 

jae... Trille kom ofte hen og lige duttede kortvarigt til mit ene ben, når jeg sad ved computeren, og så gik hun igen hen og lagde sig.

 

Pelle dutter ikke så meget, andet end når vi øver dutte (target på hånd), han kommer mere og læner sig.

Sjovt som de har individuelle favoritter indenfor sprog.

 

Pelles er måske dialekt, han kommer jo fra Falster :-P:lol::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg oplever også Loke gør det, MEN - nogle gange går han helt amok med at gøre det på min mors gamle hund - han dutter hende hårdt i hovedet mange gange i træk - det ser bare skægt ud, og den stakkels gamle hund er vælten nær! :shock:

 

Kan det tænkes det er en legeopfordring det loke gør?

 

På et tidspunkt læste jeg i en bog at kraftig dutten på en anden hund var noget nær den kraftigste legeopfordring en hund kunne komme med, nærmeste en provokation. Og så er det sådan en hurtig hovedet frem og tilbage dutten:lol:

 

Det er en af de få legesignaler sheila har, måske fordi hun tyer til de hårde midler, da hun ikke kender de mindre signaler..

Link til indlæg
Del på andre sites

Øu... Silke dutter ikke... Det lyder ellers hyggeligt.. :blink:

 

Når vi går tur, kontakter hun med blikket... Men hun går jo også sjældent klos op af mig...

 

Når vi sidder og ser fjernsyn i sofaen om aftenen, --og hun synes jeg ser ud til at kede mig, så kommer hun med en bamse eller en bold i munden... Og så lægger hun en pote ovenpå min hånd... Som om hun vil forhindre mig i at tage bamsen.. Men måske vil hun bare holde i hånd... :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det tænkes det er en legeopfordring det loke gør?

 

På et tidspunkt læste jeg i en bog at kraftig dutten på en anden hund var noget nær den kraftigste legeopfordring en hund kunne komme med, nærmeste en provokation. Og så er det sådan en hurtig hovedet frem og tilbage dutten:lol:

 

Det er en af de få legesignaler sheila har, måske fordi hun tyer til de hårde midler, da hun ikke kender de mindre signaler..

 

 

Det gør mine også, selv Dolphs mor dutter til - første gang Bitten gjorde det ved Dolph væltede han om.. Og selv idag dutter de til med snuden, og hvis det ikke virker så får man en pote med.. Tweety går så langt som at grave Dolph i hovedet hvis han ikke vil vågne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det tænkes det er en legeopfordring det loke gør?

 

På et tidspunkt læste jeg i en bog at kraftig dutten på en anden hund var noget nær den kraftigste legeopfordring en hund kunne komme med, nærmeste en provokation. Og så er det sådan en hurtig hovedet frem og tilbage dutten:lol:

 

Det er en af de få legesignaler sheila har, måske fordi hun tyer til de hårde midler, da hun ikke kender de mindre signaler..

 

Altså, nu kommer jeg meget i tvivl.

 

For kan et hastigt ryk med hovedet mod den andens hoved ikke også betyde det modsatte, altså gå væk med dig, jeg vil ikke ha dig, eller jeg er vred på dig?

 

For da Toffi var hvalp var hun meget følsom overfor vores sprog, bl.a. på vagt overfor os, hvis vi stak vores hoveder for hastigt hen til hendes.

 

Jeg husker især hvis vi havde teenage-tøser på besøg, da kunne hun bestemt ikke snuppe det, men snappede ud efter dem, som om hun følte sig provokeret, hvis deres ansigter kom for direkte tæt på hendes.

 

Hun er også en hund der sjældent dutter. Hvis hun gør noget, er det et meget forsigtigt lille strejf.

Men hun er nu generelt også ganske forsigtig rent kropsligt, og der skal ikke meget kropsligt mosleri til hos andre hunde, før hun synes det er for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Altså, nu kommer jeg meget i tvivl.

 

For kan et hastigt ryk med hovedet mod den andens hoved ikke også betyde det modsatte, altså gå væk med dig, jeg vil ikke ha dig, eller jeg er vred på dig?

 

Jo. da vil der oftest være en lyd med eller åben mund som et markeret bid og man vil kunne se på udtrykket i hundens øjne hvad den mener

 

For da Toffi var hvalp var hun meget følsom overfor vores sprog, bl.a. på vagt overfor os, hvis vi stak vores hoveder for hastigt hen til hendes.

 

Jeg husker især hvis vi havde teenage-tøser på besøg, da kunne hun bestemt ikke snuppe det, men snappede ud efter dem, som om hun følte sig provokeret, hvis deres ansigter kom for direkte tæt på hendes.

 

Ja, der er den - at intentionen er at snappe... men at hunden muligvis ikke tør gøre det

 

 

Hun er også en hund der sjældent dutter. Hvis hun gør noget, er det et meget forsigtigt lille strejf.

Men hun er nu generelt også ganske forsigtig rent kropsligt, og der skal ikke meget kropsligt mosleri til hos andre hunde, før hun synes det er for meget.

 

Kan jeg godt forstå!

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Vita dutter ofte - nogle gange for at få længevarende kontakt og så læææner hun sig op af mig, men for det meste er det bare det - et dut og så videre, bare lige for at få kortvarig kontakt. Og så kan jeg stå der og tro at jeg skal ae hende - men nej:confused::blink:

 

Nogle gange kan Vita dutte lidt mere intensivt - hvis jeg ikke er så pokkers opmærksom på Vitas behov:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Kraftige "dut" med snuden kan også være jagtadfærd.

 

Da vil duttene være faste og længerevarende.

Hensigten er at sætte gang i byttet og lige efter vil niven med fortænderne eller et bid sætte gang i byttet.

 

Såe, hvis man har en hund eller en på besøg som gør sådan ved en slille hund, kat eller andet dyr skal man vide at det er jagt - og det vil vi nok ikke ha! :shock:

 

Jeg havde for nogle år siden jævnligt besøg af en RR som duttede HÅRDT og senere nev på min ene kat. Katten var "cool", for cool syntes Boss, så der skulle åbenbart stærkere midler til og det kom der!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Øu... Silke dutter ikke... Det lyder ellers hyggeligt.. :blink:

 

Når vi går tur, kontakter hun med blikket... Men hun går jo også sjældent klos op af mig...

 

Når vi sidder og ser fjernsyn i sofaen om aftenen, --og hun synes jeg ser ud til at kede mig, så kommer hun med en bamse eller en bold i munden... Og så lægger hun en pote ovenpå min hånd... Som om hun vil forhindre mig i at tage bamsen.. Men måske vil hun bare holde i hånd... :hjerte:

 

Det er akkurat det samme med Alice :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kraftige "dut" med snuden kan også være jagtadfærd.

 

Da vil duttene være faste og længerevarende.

Hensigten er at sætte gang i byttet og lige efter vil niven med fortænderne eller et bid sætte gang i byttet.

 

Såe, hvis man har en hund eller en på besøg som gør sådan ved en slille hund, kat eller andet dyr skal man vide at det er jagt - og det vil vi nok ikke ha! :shock:

 

Jeg havde for nogle år siden jævnligt besøg af en RR som duttede HÅRDT og senere nev på min ene kat. Katten var "cool", for cool syntes Boss, så der skulle åbenbart stærkere midler til og det kom der!

 

ja korrekt, den dutten kender vi kun alt for godt her i huset.. netop omkring kaniner eller katte;-)

Og så synes jeg et kendetegn ved den dutten er at sheila i hvertfald snuser ind mens hun har snuden nede i kaninens pels, det gør hun ikke ved hilse eller lege dutten:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lua er stordutter:lol::lol:

 

Hun dutter rigtigt meget. Lever vist fuldt op til ulvenes 6 gange dutten i timen;)

 

Hun dutter inde hvis hun f.eks vil mig noget. F.eks at dutte mig og derefter dutte snoren betyder at nu skal prinsessen besørge:mrgreen:

 

Har hun lige fået en snack kommer hun også og dutter når hun er færdig. Måske for at se om der er mere:lol: I det hele taget er Lua godt til at sige tak for mad;)

 

Hun dutter også gæster utroligt meget. Og det er lidt mærkeligt, får Lua er jo ikke specielt begejstret for at få gæster. F.eks dengang vi havde adfærdsbehandler på besøg, så gøede hun som en gal da de kom ind, men inden længe havde hun duttede dem begge;)

 

Når vi er ude får den virkelig gas med dutteriet. Hun kommer og dutter mine ben mange mange gange. Jeg giver hende opmærksomhed på det hver gang;) Bare med en kommentar som hej lille skat eller noget i den stil:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Dutte Lua :P

 

Pelle dutter også "tak for mad" som Lua gør

 

Det gør mine også, de siger ofte tak for mad, og dutter med kong når de skal have hjælp eller have fyldt op :lol:

 

Det er faktisk sjovt med det hjemmelavede mad, for i den første lange tid de kun var på det, spiste de alt de kunne få, men nu kan jeg lade dem selv regulere det :)

 

Så nu får de det antal konger med hjemmelavet de vil have, Mika bliver hurtigt mæt, Susi har fået en fantastisk forbrænding og omsætning, men nåja det handleder om dutteri, Susi kommer med kongen og dutter om mere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hmmm, jeg troede, at det dutteri var noget hyrdehunde-agtigt noget. Dut den vej. Dut den anden vej. Man skal da også uafladeligt lære nyt :-D

 

Det er det OGSÅ.

 

Der er to slags "dut": hygge, hengivenhed, underdanighedsduttet og jagtduttet, som er det hyrdehundene bruger for at få sat gang i husdyrene.

 

Sidstnævnte dut bliver fulgt op med niven og nappen hvis duttet i sig selv ikke er nok til at give den ønskede effekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...