Hop til indhold

Bund liderlig eller "dominans" ? (stress)


guanomo
 Share

Recommended Posts

Her til morgen mødte vi cujo's yndlings buddy Joker, en smuk han beagel :lun:

De er så søde sammen, bryder og hygger lidt hvad en snor nu tillader dem.

 

De er aldrig blevet sat sammen uden snor, da jeg ikke stoler på cujo og andre hanhunde uden snor hvis legen kan blive for "voldsom" og stressende at han ville kamme over.

 

Nå men spørgsmålet er, liderlig eller dominans?

 

Joker er kasteret og har altid været det siden første gang cujo mødte ham, de mødes med 3-5 mrd. mellemrum.

 

Nå men 2 gange i løbet af de 3 min de snakkede stillede cujo sig klar bagfra, krummede ryg og lave hofter, joker stillede sig "klar", så fik vi dem altså fra hinanden. Cujo skulle lige bruge 1-2 sek. på at "rette" sin krop ud.

 

jokers ejer kaldte det domians men jeg er lidt i tvivl :vedikke:

 

min viden lige der ligger på et meget lille område, cujo har præcis samme adfærd når han hilser på tæver...

 

Han er faktisk "styg" til det :evil:

Redigeret af guanomo
Link til indlæg
Del på andre sites

Så tror jeg, at det er en stress reaktion der har udviklet sig til en dårlig vane. Det vil sige at han som ung har gjort det i stressede situationer, og i dag er det måske stadig stress, men det kan også bare være en dårlig vane.

 

Jeg ville bare sige "nej" hver evig eneste gang, og fysisk gå ind i mellem ham og den hund han forsøger at humpe, altså stille dig imellem så han ikke kan komme til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tror jeg, at det er en stress reaktion der har udviklet sig til en dårlig vane. Det vil sige at han som ung har gjort det i stressede situationer, og i dag er det måske stadig stress, men det kan også bare være en dårlig vane.

 

Jeg ville bare sige "nej" hver evig eneste gang, og fysisk gå ind i mellem ham og den hund han forsøger at humpe, altså stille dig imellem så han ikke kan komme til.

han får hellere ikke lov, det pudsige er at han overhovedet ikke virker stresset, glad ja, men ikke stresset.

Det er bare underligt at hele bagkroppen "stivner" sådan ...

 

men hvad han gjorde som ung ved jeg desværre ikke.

 

Men ved han kan gøre det når der er mandlige gæster, sandsynligvis pga. stress/opkørthed, dog kun ved de mandlige.

 

Men ja ved stress ved jeg han gør det, syntes bare ikke han lignede en hund der stressede :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

han får hellere ikke lov, det pudsige er at han overhovedet ikke virker stresset, glad ja, men ikke stresset.

Det er bare underligt at hele bagkroppen "stivner" sådan ...

 

men hvad han gjorde som ung ved jeg desværre ikke.

 

Men ved han kan gøre det når der er mandlige gæster, sandsynligvis pga. stress/opkørthed, dog kun ved de mandlige.

 

Men ja ved stress ved jeg han gør det, syntes bare ikke han lignede en hund der stressede :vedikke:

 

Men som jeg skrev, så kan det have udviklet sig til en dårlig vane, det vil sige, at han ikke længere er stresset, han gør det bare fordi "at sådan har han altid gjort".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder meget som Petrine, fx da hun fik katten, den overdosis lykke gav stress.

 

Ved dominans vil han bruge hovedet / halsen og lægge ovenpå ryg / hals af den der skal trykkes ned, ved godt stress/brunst-parringer får skyld for at være dominans, men jeg har endnu aldrig set dominans udført som parring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tror jeg, at det er en stress reaktion der har udviklet sig til en dårlig vane. Det vil sige at han som ung har gjort det i stressede situationer, og i dag er det måske stadig stress, men det kan også bare være en dårlig vane.

 

Jeg ville bare sige "nej" hver evig eneste gang, og fysisk gå ind i mellem ham og den hund han forsøger at humpe, altså stille dig imellem så han ikke kan komme til.

 

Det lyder meget som Petrine, fx da hun fik katten, den overdosis lykke gav stress.

 

Ved dominans vil han bruge hovedet / halsen og lægge ovenpå ryg / hals af den der skal trykkes ned, ved godt stress/brunst-parringer får skyld for at være dominans, men jeg har endnu aldrig set dominans udført som parring.

What they say! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det dominans når de lægger halsen/hovedet på ryggen af den anden?

Kan det ikke også være en "SE mig"?

 

Øhmn, og hvordan kender man forskel..?

 

Hvis de lægger hovedet oven på den anden hunds hals/nakke og ligesom tvinger den anden hund nedad, så vil jeg mene at det er dominans.

 

Hvis det er længere nede af kroppen og især nær bagdelen, så tror jeg mere at det er leg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du kan bruge mine erfaringer til noget. Men jeg kan fortælle hvordan det var med Oskar.

 

Ofte var det sådan, at når vi mødte andre hunde, særlig kastrater og tæver, så forsøgte Oskar at humpe dem. Værst var det hvis der var flere hunde samlet, så fandt han et offer, som han kunne humpe. Jeg tror det var stress, for han var ikke selv i stand til at stoppe og var udenfor pædagogisk rækkevidde, ja selv godbidder havde ingen interresse.

Det var først når vi havde fjernet os, at Oskar igen efter en tid, var til at få kontakt med.

 

Mødte vi en løbsk tæve, så var det helt forfærdelig. Jeg tror at han der udover, at være bundliderlig også var stresset og de to ting gav en meget dårlig coktail.

 

Herhjemme var det sådan at Victor og Oskar ikke kunne lege sammen, uden at Oskar kørte så meget op, at hver gang ville humpe Victor.

 

Oskar spiste hellere ikke så meget dengang. Men herhjemme var han ellers en rolig hund.

 

I dag er Oskar kastereret og som du nok ved, har det været en stor succes.

 

Jeg ved ikke om det kan give dig en fingerpeg om, det er det ene eller andet med Cujo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de lægger hovedet oven på den anden hunds hals/nakke og ligesom tvinger den anden hund nedad, så vil jeg mene at det er dominans.

 

Hvis det er længere nede af kroppen og især nær bagdelen, så tror jeg mere at det er leg

 

:hmm: Det gør Motor da nogle gange? Han er selvfølgelig også lige mellem kønsmodninger, kan det være sådan grænse prøvninger?

 

Skal man stoppe det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du kan bruge mine erfaringer til noget. Men jeg kan fortælle hvordan det var med Oskar.

 

Ofte var det sådan, at når vi mødte andre hunde, særlig kastrater og tæver, så forsøgte Oskar at humpe dem. Værst var det hvis der var flere hunde samlet, så fandt han et offer, som han kunne humpe. Jeg tror det var stress, for han var ikke selv i stand til at stoppe og var udenfor pædagogisk rækkevidde, ja selv godbidder havde ingen interresse.

Det var først når vi havde fjernet os, at Oskar igen efter en tid, var til at få kontakt med.

 

Mødte vi en løbsk tæve, så var det helt forfærdelig. Jeg tror at han der udover, at være bundliderlig også var stresset og de to ting gav en meget dårlig coktail.

 

Herhjemme var det sådan at Victor og Oskar ikke kunne lege sammen, uden at Oskar kørte så meget op, at hver gang ville humpe Victor.

 

Oskar spiste hellere ikke så meget dengang. Men herhjemme var han ellers en rolig hund.

 

I dag er Oskar kastereret og som du nok ved, har det været en stor succes.

 

Jeg ved ikke om det kan give dig en fingerpeg om, det er det ene eller andet med Cujo.

:5up:

 

har tænkt meget på jer på det sidste, fordi mange af de beskrivelse du har postet med Oskar jeg kunne nikke meget genkende til.

 

Cujo har et par gange taget fat i min arm, bare man sad i sofaen samme og nusset :evil: så røg han altså langt væk.

 

og gæster får sådan en tur af og til...

 

èn gang prøvede han med hjalte at nærmere sig bagfra.... der blev jeg sku ldit gal og så begyndte vi først at overveje hvad nu...

 

Så vi har overvejet, igen, at prøve en kemisk før et evt. indgreb.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Det gør Motor da nogle gange? Han er selvfølgelig også lige mellem kønsmodninger, kan det være sådan grænse prøvninger?

 

Skal man stoppe det?

Jeg mener godt det kan være grænseprøvning og ja, jeg ville stoppe det.

 

Min egen hanhund Buster gjorde det samme i den alder og jeg stoppede det hver gang, uanset hvad den anden hundeejer sagde eller mente ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Det gør Motor da nogle gange? Han er selvfølgelig også lige mellem kønsmodninger, kan det være sådan grænse prøvninger?

 

Skal man stoppe det?

 

Jeg ville stoppe det, ingen grund til at det skal udvikle sig til en dårlig vane. Og en dag risikerer han også at møde en hund der absolut ikke vil finde sig i det...

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: Det gør Motor da nogle gange? Han er selvfølgelig også lige mellem kønsmodninger, kan det være sådan grænse prøvninger?

 

Skal man stoppe det?

 

De fleste voksne hunde ville enten være overbærende med en hvalp der opfører sig sådan, eller også ville de fortælle den, at sådan leger vi ikke kammerat!

 

Hvis han er meget insisterende i denne adfærd ville jeg stoppe ham, så det ikke blev en dårlig vane... der er ingen grund til at han skal have lov at mobbe andre...

 

Karla accepterer en pote over ryggen fra en kendt legekammerat - så længe den bare er en del af legen... Men fremmede hunde - eller unge ivrige hanhunde - skal ikke så meget som overveje at presse poter eller hoveder ned over nakke og skulderparti - så får de yderst højlydt at vide hvor skabet skal stå...

Link til indlæg
Del på andre sites

Cujo har et par gange taget fat i min arm, bare man sad i sofaen samme og nusset :evil: så røg han altså langt væk.

 

og gæster får sådan en tur af og til...

 

èn gang prøvede han med hjalte at nærmere sig bagfra.... der blev jeg sku ldit gal og så begyndte vi først at overveje hvad nu...

 

Så vi har overvejet, igen, at prøve en kemisk før et evt. indgreb.

 

Baldur gjorde også sådan, men skyldes det stress, og jeg er overbevist om at en kasteration kun ville have forværret det, så du skal være helt sikker på hvorfor han gør det før du vælger at kastrererer ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

èn gang prøvede han med hjalte at nærmere sig bagfra.... der blev jeg sku ldit gal og så begyndte vi først at overveje hvad nu...

 

Så vi har overvejet, igen, at prøve en kemisk før et evt. indgreb.

 

Jeg tog konsekvensen da Bassil gik efter min datter konstant (er beskrevet i et indlæg)

 

Han er nu kastreret og der er ingen problemer overhovedet.

 

Men han humpede nu heller ikke andre hunde eller noget før kønshormonerne tog over

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

 

har tænkt meget på jer på det sidste, fordi mange af de beskrivelse du har postet med Oskar jeg kunne nikke meget genkende til.

 

Cujo har et par gange taget fat i min arm, bare man sad i sofaen samme og nusset :evil: så røg han altså langt væk.

 

og gæster får sådan en tur af og til...

 

èn gang prøvede han med hjalte at nærmere sig bagfra.... der blev jeg sku ldit gal og så begyndte vi først at overveje hvad nu...

 

Så vi har overvejet, igen, at prøve en kemisk før et evt. indgreb.

 

Jeg ville forsøge med den kemiske hvis jeg var dig.

 

Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor Cujo også forsøger at humpe mennesker. Det problem har vi aldrig haft med Oskar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er meget insisterende i denne adfærd ville jeg stoppe ham, så det ikke blev en dårlig vane... der er ingen grund til at han skal have lov at mobbe andre...

 

Det er ikke noget han gør tit, og faktisk er det kun Samson jeg har set det gå rigtigt ud over, altså hvor han ligesom samtidigt laver de der "nu skal jeg lige noget" ører - de ryger bagud og ser meget spidse - og ballade agtige ud.. stakkels Samson.

 

Og så var det lige da Motor også ville humpe ham, gætter på at han var rimelig overtræt og han på en eller anden måde synes han godt må med Samson, men Samson sagde rigtig fint fra. Jeg sagde selvfølgelig også nej og pillede ham ned..

 

Tak for svar allesammen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kun mødt Cujo en enkelt gang, og har derfor kun dette ene møde at generalisere udfra. Men, selvom grundlaget er spinkelt, så vil jeg alligevel forsøge og håbe at du ikke tager dette personligt :genert:

 

Min første tanke da jeg så denne tråd var opkørthed/stress. Der "sker meget" hjemme ved Jer, her tænker jeg primært på Hjalte som er sådan lidt ud over det hele :genert: og jeg må indrømme at jeg kender meget få hunde der IKKE ville ty til dét og meget anden stress-relateret adfærd hvis de blev udsat for de "påvirkninger" jeg oplevede Cujo blive udsat for, den korte tid jeg opholdte mig hos Jer.

 

Inden I overvejer kastration (kemisk eller permanent) så ville jeg råde Jer til at se indad og vurdere hvad I kan gøre for at give Cujo en lidt mere hensigtmæssig hverdag hvor der er tid, plads og ro til at han kan slappe og og være i fred.

 

Håber ikke du på nogle måder tager dette for nært eller som en kritik - det er bestemt ikke sådan ment :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kun mødt Cujo en enkelt gang, og har derfor kun dette ene møde at generalisere udfra. Men, selvom grundlaget er spinkelt, så vil jeg alligevel forsøge og håbe at du ikke tager dette personligt :genert:

 

Min første tanke da jeg så denne tråd var opkørthed/stress. Der "sker meget" hjemme ved Jer, her tænker jeg primært på Hjalte som er sådan lidt ud over det hele :genert: og jeg må indrømme at jeg kender meget få hunde der IKKE ville ty til dét og meget anden stress-relateret adfærd hvis de blev udsat for de "påvirkninger" jeg oplevede Cujo blive udsat for, den korte tid jeg opholdte mig hos Jer.

 

Inden I overvejer kastration (kemisk eller permanent) så ville jeg råde Jer til at se indad og vurdere hvad I kan gøre for at give Cujo en lidt mere hensigtmæssig hverdag hvor der er tid, plads og ro til at han kan slappe og og være i fred.

 

Håber ikke du på nogle måder tager dette for nært eller som en kritik - det er bestemt ikke sådan ment :-)

tager det ikke nært, men kan da berolige dig med at når der ikke er gæster er der en anden ro her, selvfølgelig leger hjalte, men cujo er en helt anden hund når vi er alene i forhold til gæster. Og det er hjalte basal set også. De kører lidt hinanden op når der er gæster...

Hjalte ved godt at ligger cujo og slapper/sover ect. så lader man ham være. og sker der for meget så finder cujo et sted med ro, op i sin seng eller andet.

 

Men ja, Hjalte er meget "ivrig" og her og der når han så leger og der skal fart på og også noget vi er opmærksom på at han ikke er "vild" lige foran Cujo, uanset om cujo står og kigger på ham

 

Tak for dine inputs.:blink:

 

Men hvis det noget han har lært som "ung" altså før vi fik ham er det jo også svært at spå om.

Link til indlæg
Del på andre sites

tager det ikke nært, men kan da berolige dig med at når der ikke er gæster er der en anden ro her, selvfølgelig leger hjalte, men cujo er en helt anden hund når vi er alene i forhold til gæster. Og det er hjalte basal set også. De kører lidt hinanden op når der er gæster...

Hjalte ved godt at ligger cujo og slapper/sover ect. så lader man ham være. og sker der for meget så finder cujo et sted med ro, op i sin seng eller andet.

 

Tak for dine inputs.

 

Men hvis det noget han har lært som "ung" altså før vi fik ham er det jo også svært at spå om.

 

Jeg ved godt at du insisterer på at Cujo ikke er stresset og nervøs, men jo mere jeg læser dig beskrive ham, jo mere lyder han altså som Baldur...

 

Baldur var også verdens dejligste og mest rolige hund når vi var alene, men fordi at han var så nervøs over så mange ting, så skulle gæster død og pine overbevises om at han ikke var farlig (så de ikke gjorde ham noget), en træningsbane var det umuligt at være på fordi han ikke kunne koncentrere sig, han var simpelthen nødt til at holde øje med alt og alle...

 

Selvfølgelig stoler jeg på dig hvis du insisterer på at Cujo ikke er nervøs, men der er bare så mange ting jeg kan genkende, at jeg altså lige bliver nødt til at spørge én gang til :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...