Hop til indhold

Snakke / ikke snakke under træning


Amocca
 Share

Recommended Posts

Har selv skrevet om det samme i om alt og intet :hmm: Og gået fra P3 ros til kun klik uden verbal ros - men selvfølgelig en lang rose sceance når vi slutter.

 

Mit problem er også tit at jeg roser for at holde Motor i det rigtige, men trækker det for langt - så jeg ender med at få rost for at han laver noget andet.

 

Igen, Ninjamor har forsøgt at forklare mig det, og i øjeblikket kunne jeg sagtens se det. Motor søgte godbidder i en busk og jeg lavede nærmest tampen brænder for ham, så han gik efter stemmen i stedet for at bruge næsen.

 

Tror det er lidt som klikket, når hunden gør det rigtige klikker man jo kun 1 gang. Så koncentreret skal verbal ros vel egentligt også være, for at det ikke bliver forstyrrende og ikke mindst forvirrende.

 

Men, synes det er svært at fade ud. F.eks. er gå pænt jo en længere øvelse, hvor jeg også kan "holde" Motor lidt bedre, ved at bruge ros.

Og så kommer balance gangen, for han skal jo helst lære at gå der uden en evig radiokanal.. Men personligt tror jeg at jeg skal tænke meget mere i klik, jeg skal lære at sige "fiint" og så pause - flytter han sig væk, må jeg jo få ham på plads igen, rose for det og forfra. Eller hva?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv skrevet om det samme i om alt og intet :hmm: Og gået fra P3 ros til kun klik uden verbal ros - men selvfølgelig en lang rose sceance når vi slutter.

 

Mit problem er også tit at jeg roser for at holde Motor i det rigtige, men trækker det for langt - så jeg ender med at få rost for at han laver noget andet.

 

Igen, Ninjamor har forsøgt at forklare mig det, og i øjeblikket kunne jeg sagtens se det. Motor søgte godbidder i en busk og jeg lavede nærmest tampen brænder for ham, så han gik efter stemmen i stedet for at bruge næsen.

 

Tror det er lidt som klikket, når hunden gør det rigtige klikker man jo kun 1 gang. Så koncentreret skal verbal ros vel egentligt også være, for at det ikke bliver forstyrrende og ikke mindst forvirrende.

 

Men, synes det er svært at fade ud. F.eks. er gå pænt jo en længere øvelse, hvor jeg også kan "holde" Motor lidt bedre, ved at bruge ros.

Og så kommer balance gangen, for han skal jo helst lære at gå der uden en evig radiokanal.. Men personligt tror jeg at jeg skal tænke meget mere i klik, jeg skal lære at sige "fiint" og så pause - flytter han sig væk, må jeg jo få ham på plads igen, rose for det og forfra. Eller hva?

 

yes! det der er præcis mit problem :mrgreen: jeg kom aldrig væk fra "hvalpe-gå pænt" - så jeg "holder hende" ved at køre P3... men eftermiddagens træning viste mig, at hun egentlig sagtens kan gå smukt uden konstant plapren, så længe frekvensen på klik, ros og godbidder er høj nok... den kan jeg så gå i gang med at trække ud (plus jeg skal lære ikke at gå og glo på hende konstant :genert: men hun er jo så smuuuuuuuk :engel:)

 

Jeg har dog heldigvis ingen problemer med at klappe kaje i søge-øvelser eller når hun går spor....

Link til indlæg
Del på andre sites

det tror jeg altså simpelthen ikke jeg kan lade være med :oops: klikket er ikke "nok" i mit hoved... det er blot hendes markør for at hun gjorde det rette... hendes belønning er den verbale ros og godbidden...

 

Men jeg klikkertræner heller ikke altid - for det meste træner jeg bare med klikker :mrgreen:

Os der klikkertræner (og ikke træner så meget med klikker) taler jo om primære, sekundære og tærtiere forstærkere, og der er bestemt ikke noget i vejen for at bruge ros som eventuel tærtier forstærker.

 

Jeg synes et virker unaturligt og mekanisk blot at gå og klikke uden også at tale til sin hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Os der klikkertræner (og ikke træner så meget med klikker) taler jo om primære, sekundære og tærtiere forstærkere, og der er bestemt ikke noget i vejen for at bruge ros som eventuel tærtier forstærker.

 

Jeg synes et virker unaturligt og mekanisk blot at gå og klikke uden også at tale til sin hund!

 

tak - men så bestemmer jeg mig hermed at du er min guru og jeg derfor ikke vil skamme mig over at rose hende... hun bliver så glad når man snakker til hende :lun: den lille hale vifter jo som en besat propel når hun får at vide at hun er dygtig.... så det ville jeg være ked af helt at fjerne...

 

men skal nok arbejde HÅRDT på at få stoppet resten af plapreriet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt "vanvids" fri ved fod (jeg har en bold i lommen - og det er hun udemærket klar over) :lol: , det var lidt spontant at jeg lige tænkte jeg skulle prøve at se om jeg kunne gå og ikke tale på samme tid, så vi har ingen klikker og hun har leget med bold først, hvilket gør hun er lettere oppe at ringe....

 

nå ja og det var ikke lige meningen at signalet "bakke" skulle betyde bak i en halv cirkel (hvis i skulle være i tvivl :lol: )

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Looool det ligner Cooper i vores fri ved fod når der er en bold i min hånd :lol:

 

- hvor er hun bare sød og hvor er det skønt med glade hunde, der gerne vil

 

Måske I snart er klar til en aftale igen i Horsens, vi kunne virkelig godt bruge en træningsmakker, da vi har lidt kontaktproblemer omkring andre hunde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Looool det ligner Cooper i vores fri ved fod når der er en bold i min hånd :lol:

 

- hvor er hun bare sød og hvor er det skønt med glade hunde, der gerne vil

 

Måske I snart er klar til en aftale igen i Horsens, vi kunne virkelig godt bruge en træningsmakker, da vi har lidt kontaktproblemer omkring andre hunde :genert:

 

det vil vi meget gerne :-D og vi kan også komme med mere end 1 hund, hvis du vil have flere forstyrrelser på ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam
lige bortset fra at hun så springer halvanden meter op i luften for hver 3 meter :rolleyes:

 

Det gør Murphy også i starten. Bare lad som ingenting og gå videre. Det hjælper ihvertfald på Murphy:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam
jeg prøver virkelig :lol: men kræet stempler jo i brystet :lol:

 

Så må vi have sådan en fatsuit på dig:mrgreen::klap:, så mærker du ikke hun hopper ind i dig og så går du bare videre:mrgreen::mrgreen:

Bare du ikke vælter, for så kommer du nok aldrig op igen:vinken::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... jeg har altså både snakket og brugt meget ros under træning med Silke. Når hun er på plads, kan jeg bruge min stemme til at holde hendes opmærksomhed og til at få hende op på dupperne hvis hun hænger lidt.

Jeg vil gerne have, at vores træning skal være noget rart socialt samvær, hende og mig imellem. Det bliver det bedst, hvis vi sludrer sammen om, hvad vil laver. Derfor foreslår jeg hende også næste øvelse, jeg havde tænkt mig at vi skulle lave, og snakker med hende om den inden vi går i gang.

 

Det er så hverdagstræningen. Hvis vi skal træne op til en prøve, så snakker jeg stadig meget med hende, --lige til hver øvelsesstart og så skærer jeg ned på snakken indtil øvelsesslut. En øvelse varer måske et par minutter, og når hun er helt klar over, hvad vi skal lave, så kan vi godt droppe kommunikationen så længe.

 

Men altså..... I hverdagen, hvor vi træner for samværets skyld, der vil jeg da ALTID gøre, hvad jeg synes er rarest for mig... Og for Silke. Så er jeg ret lodret ligeglad med, hvad der står i diverse bøger. Jeg er sikker på, at hverken Silke eller jeg tager skade af en munter snak undervejs.

 

....men selvfølgelig: ingen skældud eller sure bemærkninger under træning.... Hverken før, under eller efter en øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...