Hop til indhold

Snakke / ikke snakke under træning


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg evner ikke at holde min mund når jeg træner med Karla :oops: jeg taler til hende konstant under lineføring fx, fortæller hende hvor dygtig hun er, hvor flot hun går, hvor lækker en lille hund hun er osv.... :blink:

 

Jeg har prøvet at holde kæft (selvom det vittigligt kræver en overmenneskelig indsats :lol: fra min side) og oplever, at hun bliver dybt forvirret og "smutter" mentalt fra lineføringen....

 

Nu har jeg jo så fået at vide flere gange, at jeg slet ikke bør tale til hende under træning, da det jo bare er "P3" der summer i baggrunden når jeg konstant taler :oops:... Men altså (udover at det åbenbart er umuligt for mig) når hun nu mister interessen uden rosen, så kan det vel ikke passe?

 

Jeg går ud fra, at hun mister interessen fordi jeg har gjort hende "afhængig" af den hjælp min stemme er, til at holde fokus.... ? eller er det bare fordi hun har "brug" for at blive rost konstant / vide at vi er 2 om det her?

 

Eller er det bare et spørgsmål om tilvænning?

 

Trænings/konkurrencemæssigt betyder det ikke så meget, da jeg kun har planer om at gå rally med hende (hvor jeg jo heldigvis godt må tale :lol:) og ikke LP.... men bare sådan for nysgerrighedens skyld - bør jeg klappe kaje? "generer" det hende, at jeg taler?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra, at hun mister interessen fordi jeg har gjort hende "afhængig" af den hjælp min stemme er, til at holde fokus.... ?

Mit bud er at du har helt og aldeles ret her :mrgreen: og som LP-menneske vil jeg råde dig til at trappe ud.

 

Jeg har selv haft svært ved det der holde kæft princip :oops: ikke så meget under lineføring, men mest med rosen. Og udover at det trækker voldsomt ned når man udbryder "DØØØØØØØØGTIGSTE GAAATOR" under et stillingsskift i en prøvesituation, så får man også meget underlige blikker fra dommer og ringsekretær - har jeg hørt :oops:

 

Jeg har trænet mig selv til at holde bøtte, ved at gå med et bolche i munden. Det hjalp mig til at fokusere på mundområdet og derved holde samme lukket.

Næste udfordring: få styr på ustyrlig skulder og arm... overvejer gips :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet mig selv til at holde bøtte, ved at gå med et bolche i munden. Det hjalp mig til at fokusere på mundområdet og derved holde samme lukket.

Næste udfordring: få styr på ustyrlig skulder og arm... overvejer gips :vedikke:

 

Gaffatape gør underværker :slem: Bare spørg mine kursister :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Indy lærte først mnoget der ligner "plads" da jeg lærte at holde mund... Det er hunden som skal opsøge kontakten, ikke føreren, eller noget i den stil :mrgreen:

 

men hun søger kontakten rigtigt fint selv - både i lineføring, pladssidning og i andre sammenhænge.... men for at "holde hende" bliver jeg "nødt" til at tale hende igennem øvelsen. (og det er især i lineføringen jeg har problemer - hun mister simpelthen interessen for hvad vi laver og giver sig til snuse) ...

 

Jeg tror jeg vil gå igang med at spise bolsjer og se om jeg kan trappe ned... bør jeg øge belønningsfrekvensen af godbidder i den periode jeg udfaser den verbale belønning? eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg vil gå igang med at spise bolsjer og se om jeg kan trappe ned... bør jeg øge belønningsfrekvensen af godbidder i den periode jeg udfaser den verbale belønning? eller?

Den kender du vist godt svaret på :mrgreen: Har faktisk hørt dig undervise i netop dette til et hvalpehold for nyligt!

 

Bliver det sværere for Karla?

 

Hvis ja, så bør du øge!

Link til indlæg
Del på andre sites

men hun søger kontakten rigtigt fint selv - både i lineføring, pladssidning og i andre sammenhænge.... men for at "holde hende" bliver jeg "nødt" til at tale hende igennem øvelsen. (og det er især i lineføringen jeg har problemer - hun mister simpelthen interessen for hvad vi laver og giver sig til snuse) ...

jamen så lyder det som om du kræver for meget/lang tid ad gangen? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam

Jeg har også svært ved, at holde kæft. Jeg går ikke og små snakker til ham hele tiden, men jeg siger tit dyygtiig og og andre ting.

Jeg har fundet ud af, at Murphy meget heller vil belønnes med bold en godbidder, så i lørdags fik jeg en til, at lære mig hvordan jeg skaber opmærksomhed med en bold og belønner med en bold. Og hold da op, det virker meget bedre end godbidder og snak. :banan:

Nu skal jeg så bare lære ikke, at snakke til ham hele tiden under øvelserne og det er sgu lidt svært, når man er sådan et sludrechatol :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det er en sjov tråd den her :-D

 

Jeg går nemlig og grubler med det modsatte spørgsmål "taler jeg for lidt" :hmm: :hmm: Min mund er nærmest hermetisk lukket, så meget at jeg ej heller roser verbalt, men lader klikket + godbid/bold tale for mig :???: men jeg er meget i tvivl om det er nok :hmm:

 

Årsagen til den hermetisk tillukkede mund, er begrundet frygt for gaffatape kommer i anvendelse, hvis jeg lader munden løbe :genert: Det er sq' ikke altid nemt at træne med familiemedlemmer :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Altså jeg snakker for meget under lineføring, hvilket min træner prøver at få mig væk fra. Og hvis jeg minder mig selv om at holde kæft, hjælper det virkelig..

 

Jeg har forstået at det slet ikke gavner at snakke så meget under lineføring, ligeledes mine små lyder som jeg godt kan komme med også.

Jeg snakker ikke konstant, men jeg bruger det for at bibeholde hendes fokus på mig. Meeen, det er jo ikke vejen frem, for det gør at hun ikke arbejder selv når jeg sådan lokker hende med min stemme.. :oops:

 

Derudover prøver jeg såvidt det er muligt at undgå at glo på hende hvert andet sekund også, for det nytter heller ikke noget. Men ihh- - hun er jo så smuk, og jeg skal jo se hvornår jeg skal klikke hende osv osv.

 

Men jeg har virkelig sagt til mig selv at jeg MÅ tage mig sammen, så pt. arbejder jeg en del på det.

 

Under al anden træning, snakker jeg egentlig ikke så meget med hende, der lader jeg klikkeren, klap og nus samt leg med bold/træktorv være min ros :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke træning, men jeg har da fundet ud af at Luna er meget mere "fri", hvis jeg holder kæft, når vi går tur:oops:

Hver gang jeg siger noget, så kigger hun og sætter farten ned og kommer hen og vimser omkring mig i håbet af at der falder noget af:roll::roll:

Holder jeg kæft, går hun fremme foran, og er vel ude på en små 10 meter, hvilket er meget langt væk i forhold til hvad hun nogensinde har været før:-D

Men bolsjer lyder da som en fantastisk ide (og kanon undskyldning for at få lov til at spise noget:engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke træning, men jeg har da fundet ud af at Luna er meget mere "fri", hvis jeg holder kæft, når vi går tur:oops:

 

Hver gang jeg siger noget, så kigger hun og sætter farten ned og kommer hen og vimser omkring mig i håbet af at der falder noget af:roll::roll:

 

Holder jeg kæft, går hun fremme foran, og er vel ude på en små 10 meter, hvilket er meget langt væk i forhold til hvad hun nogensinde har været før:-D

 

Men bolsjer lyder da som en fantastisk ide (og kanon undskyldning for at få lov til at spise noget:engel:)

 

 

en god gulerod kan holde mindst lige så længe :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det er en sjov tråd den her :-D

 

Jeg går nemlig og grubler med det modsatte spørgsmål "taler jeg for lidt" :hmm: :hmm: Min mund er nærmest hermetisk lukket, så meget at jeg ej heller roser verbalt, men lader klikket + godbid/bold tale for mig :???: men jeg er meget i tvivl om det er nok :hmm:

 

sådan har jeg det også, og jeg er efterhånden nået frem til at "for lidt" snakken altså også er af det "onde", jeg kan sagtens mærke forskel på Luna når jeg husker også at rose hende verbalt, så jeg forsøger at få husket at lukke munden lidt mere op under træning.

 

Så "for meget og for lidt, er vist lige skidt" i en træningssession...

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så prøvede jeg lige at træne lidt fri ved fod i dag på eftermiddagsturen og det gik op for mig, at tydeligvis er min mund forbundet med mine hænder :roll:

 

Det går rigtigt fint med at klappe kaje indtil jeg klikker med den ene hånd og stikker kræet en godbid med den anden - så flyver "suuuuuperhuuuuund" "dygtig trunte" og "fiiiiiint tyksak" ud af munden på mig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så prøvede jeg lige at træne lidt fri ved fod i dag på eftermiddagsturen og det gik op for mig, at tydeligvis er min mund forbundet med mine hænder :roll:

 

Det går rigtigt fint med at klappe kaje indtil jeg klikker med den ene hånd og stikker kræet en godbid med den anden - så flyver "suuuuuperhuuuuund" "dygtig trunte" og "fiiiiiint tyksak" ud af munden på mig :oops:

Jamen det gør da heller ikke noget!? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Du skriver på et tidspunkt at hun jo søger kontakt meget godt selv osv... Det gør hun jo netop ikke når hun "forlader dig" når du holder kæft:-)

 

Jeg stemmer i med de øvrige -klap kaje! Self skal hunden have ros når den gør det godt, og dertil må stemmel self gerne bruges.

Men en konstant knævren, bliver som du selv er inde på, blot til baggrundsstøj. Og hvis hunden har forstået pladskommandoen, ja så har den altså ikke ebhov for konstant knævren fra din side. For så betyde plads jo netop "gå ved min side og bliv der til du får anden besked". Hvis knævren er nødvendig for at hun holder positionen og kontakten, er "plads" endnu ikke rigtig forstået. Og i så fald vil din knævren ikke ligefrem hjælpe på forståelsen.

 

Det er ligesom med godbidder -det er jo bestemt ikke forbud at give en godbid når hunden skal belønnes. Men hvis du går og stopper guffer i kræet med 2 sek mellemrum i en hel time, ja så mister de altså værdi (og betydning) :-)

Timing er vigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ok, at jeg giver verbalt ros sammen med klikket så, selvom vi fortsætter øvelsen? for det var jo lidt det jeg var blevet "skældt ud for" - at jeg hev hende "ud" af arbejdet med alt mit "plævren"....

Ej, det forstår jeg ikke helt :hmm: Jeg synes da det er unaturligt ikke at rose når man har klikket eller generelt i forbindelse med belønning. Det er jo mere den der konstante "plævren" der hurtigt bliver til P3-baggrunds musik, ikke når man roser for korrekt adfærd sådan generelt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Klikket ER jo rosen. Klikket betyder "du er dygtig og der er en godbid på vej" kan man vel sige.

 

-så at sige dygtig samen med klikket vil jo i så fald blot betyde "dygtig dygtig" istedet for bare "dygtig":blink:

 

Jeg finder det lidt overflødigt både at rose verbalt OG klikke på samme tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Klikket ER jo rosen. Klikket betyder "du er dygtig og der er en godbid på vej" kan man vel sige.

 

-så at sige dygtig samen med klikket vil jo i så fald blot betyde "dygtig dygtig" istedet for bare "dygtig":blink:

 

Jeg finder det lidt overflødigt både at rose verbalt OG klikke på samme tid.

 

det tror jeg altså simpelthen ikke jeg kan lade være med :oops: klikket er ikke "nok" i mit hoved... det er blot hendes markør for at hun gjorde det rette... hendes belønning er den verbale ros og godbidden...

 

Men jeg klikkertræner heller ikke altid - for det meste træner jeg bare med klikker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...