Hop til indhold

Lonny's tudetråd


Lonny
 Share

Recommended Posts

Det er lige omvendt - den fra Hurtta er nem at slippe ud af, de trækker sig bare baglæns - det har min Charlie gjort et par gange - hvorimod den fra Hunter sidder med en strop ned under maven og dermed er der ingen mulighed for at slippe ud af den.

 

Victor trækker også efter han har været syg, og ikke havde så meget krudt vinters. Så har jeg ellers godt nok også fået en lille rap pony spændt for og er startet forfra med start og stop, til han lader linen blive slap (eller til jeg giver op og bare løber med i tempo...:lol:)

 

Men han har også den Hurtta-sele du viser, og den kan han da ellers lige slippe ud af som en ål, fandt jeg ud af den anden dag :shock:, hvis ikke han stod med hovedet inde i en busk og snusede, så var han strøget. Så nu er det tilbage til Ezy Dog (der ikke sidder godt og glider ned på siden) indtil jeg finder en anden sele der er hurtig at sætte på, og der ikke trykker på luftvejene når han trækker, som nu nylon-seler der bare sidder som sådan nogle "snore" uden polstring.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tror du ikke det er nemmere at øve, hvis den hund hun rigtig gerne vil være sammen med, ikke er så langt foran?

Eller øvede i slet ikke..?

 

Som Karina skrev:

 

Jeg svare lige (håber det er ok, Lonny :genert: )

 

Da vi gik ned mod gården (inden jeg begyndte at filme) var begge hundene i snor, jeg sørgede for såvidt muligt at Misja gik på højde med eller lidt bagved Luna - og jeg vover godt at afsløre, at dejlige livlige Luna også trak helt fint der ;-)

 

Og så var det heller ikke en træningssituation, vi forsøgte bare at nå ned i mosen så Luna kunne få den lange line på og slappe lidt af :lol:

 

Når jeg har skulle lære hunde at gå pænt, har jeg aldrig brugt godbidder. Jeg har benyttet mig af deres motivation for at gå frem og brugt stemmen som ros.

 

Når hunden trak/snoren blev stram, og gerne lidt inden det sker, så timingen bliver perfekt, standsede jeg og ventede til hunden af sig selv tog kontakt til mig. Både fordi det gav hunden mulighed for at stresse lidt ned, men også fordi jeg havde på fornemmelsen, at de var mere "til stede" i øvelsen end hvis jeg kaldte på dem og fortalte dem hvad jeg forventede.

Altså, de traf selv beslutningen om at tage kontakt til mig og det tror jeg giver en helt anden effekt på sigt.

 

Håber det giver mening :-)

 

Jeg kalder heller ikke på Luna, hun skal selv regne ud havd hun skal gøre for at få godbidden og komme videre. Så bortset fra at Luna også får en godbid, så tror jeg vi træner på samme måde :-D

 

Men ved min "tidligere (så sent som i går)" træningsmetode, der brugte jeg så ikke godbidder, men ellers stoppede jeg op og ventede på kontakt, men som nævnt, så virker det altså ikke for os

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kalder heller ikke på Luna, hun skal selv regne ud havd hun skal gøre for at få godbidden og komme videre. Så bortset fra at Luna også får en godbid, så tror jeg vi træner på samme måde :-D

 

Men ved min "tidligere (så sent som i går)" træningsmetode, der brugte jeg så ikke godbidder, men ellers stoppede jeg op og ventede på kontakt, men som nævnt, så virker det altså ikke for os

Okay så har jeg ikke lige nogle gode ideer :-) Men du havde også fundet en metode du ville prøve ikk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay så har jeg ikke lige nogle gode ideer :-) Men du havde også fundet en metode du ville prøve ikk?

 

Jo det havde jeg, så det er ikke gode råd jeg skal bruge lige nu, men derimod en masse opbakning og trøst når mine arme er ved at falde af :blink:

 

Med derfor er gode råd da alligevel altid velkomne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

men ellers stoppede jeg op og ventede på kontakt, men som nævnt, så virker det altså ikke for os

Den virker heller ikke for mig, fordi jeg ikke har den tålmodighed der skal til. Men Pinpoynters: gå i pensionisttempo og Guanomos: venden omkring, bruger jeg flittigt. Men uanset hvad man vælger, er det vigtigt at man kan se at hunden gearer ned, og at der kommer ro "inde bag øjnene", inden man bevæger sig fremad. God arbejdslyst og held og lykke med projektet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den virker heller ikke for mig, fordi jeg ikke har den tålmodighed der skal til. Men Pinpoynters: gå i pensionisttempo og Guanomos: venden omkring, bruger jeg flittigt. Men uanset hvad man vælger, er det vigtigt at man kan se at hunden gearer ned, og at der kommer ro "inde bag øjnene", inden man bevæger sig fremad. God arbejdslyst og held og lykke med projektet.

 

Tak, jeg får nok brug for det, samt en masse tålmodighed :blink:

 

Luna reagerer så ikke med at geare ned hvis man står helt stille, så bliver hun enormt frustreret og begynder at "danse" samtidig med hun skriger...

Og det er her jeg tror at godbidder vil hjælpe, da det vil give hende noget andet at fokuserer på, og så virker det at tygge beroligende

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna reagerer så ikke med at geare ned hvis man står helt stille, så bliver hun enormt frustreret og begynder at "danse" samtidig med hun skriger...

Og det er her jeg tror at godbidder vil hjælpe, da det vil give hende noget andet at fokuserer på, og så virker det at tygge beroligende

 

Så er det måske i virkeligheden dèr du skal starte din træning.

 

 

 

Åhh nej,... undskyld!!!!. Ikke flere råd. Pøj pøj. (og nu håber jeg ikke stemningen er så spændt at du ikke kan læse humoren i det). :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det måske i virkeligheden dèr du skal starte din træning.

 

Tro mig, det ville jeg gerne, men hvordan tager du en hund der har været i isolation i de sidste 2-3 måneder, og lærer hende ro?

 

Jeg prøver pg prøver, men jeg tror at efter så lang tid med ingen ydre påvirkninger, så kommer det til at tage rimelig lang tid. Men alle råd om hvordan man træner ro sådan generelt set, de modtages meget gerne :5up:

 

Men det er helt sikkert at vi har glemt at træne det, at bare stå stille, og det er bestemt en af de ting vi også skal have taget fat på, fordi det kan hun slet ikke forholde sig til det og bliver ekstremt utålmodig. Men meget af det vil jo heldigvis komme nu hvor vi langt om længe må komme udenfor, vores problem er jo at vi kun har måtte træne indenfor hele vinteren, da hendes lunger ikke kunne tåle frostvejr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tro mig, det ville jeg gerne, men hvordan tager du en hund der har været i isolation i de sidste 2-3 måneder, og lærer hende ro?

 

Jeg prøver pg prøver, men jeg tror at efter så lang tid med ingen ydre påvirkninger, så kommer det til at tage rimelig lang tid. Men alle råd om hvordan man træner ro sådan generelt set, de modtages meget gerne :5up:

Det var heller ikke for at virke bedrevidende. Jeg ved udmærket godt hvor hårdt det kan være at have en hund der ikke kan slappe af.

 

Kan du ikke finde en hund Luna kan hjerne omkring med, først?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var heller ikke for at virke bedrevidende. Jeg ved udmærket godt hvor hårdt det kan være at have en hund der ikke kan slappe af.

 

Kan du ikke finde en hund Luna kan hjerne omkring med, først?.

 

Jeg tror ikke at det er fordi at hun mangler at hjerne ud først, jeg tror det er fordi at jeg har glemt at træne hende op til det at møde en anden hund. Hun har jo endnu ikke lært at gå helt pænt ned af vores grusvej hvor vi ikke møder nogen, så det er jo utopi at forlange at hun så skal gå pænt med så voldsomme forstyrrelser.

 

Men jeg talte med vores træner i går og hun foreslog at jeg et par gange om ugen skulle finde indhegnede områder hvor der havde været andre hunde, så Luna kunne få mere afløb for at snuse til steder hvor der havde været andre hunde. Så i går tog vi ud på træningspladsen før de andre kom, og så fik hun lov til at spæne rundt på pladsen og snuse. Det så hun ud til at nyde, så det vil vi helt sikkert gøre oftere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber for dig at det kommer til at lykkes:-DKender kun alt for godt selv, det med at ha en hund hængende længere ude end snoren går, men det har vi heldigvis fået trænet væk nu. Og det tog ret lang tid ca, 2 måneder, og masser af tålmodighed, hvilket ikke er min ellers kærestens stærke side. Men vi måtte bare finde tålmodigheden frem, hvis vi ville have at det skulle lykkes.

Så jeg vil bare sige væbn dig med tålmodighed og så held og lykke med det :-D :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
.... Sådan her ser hun ud når vi går på et ukendt område, sammen med en hund som hun er rigtig glad for...

 

Luna trækker.wmv from Lonny on Motionbox

 

Og planen er selvfølgelig at vi kommer ud og gå med Misja igen, men denne gang uden at mine arme er 10 meter længere end da vi startede gåturen, og uden at Luna er blevet hæs af at skrige :blink:

 

Ønsk mig held og lykke :mrgreen:

 

Held og lykke til dig :blink:

 

Måske ligger problemet slet ikke i, at hundene trækker men i, at vi endnu ikke er blevet nok forårskåde til at løbe og hoppe ved siden af hunden mens den farer fremad :lol:

 

Husk at skifte hænder engang i mellem, så armene bliver lige lange :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Jeg har set vores hvalpetræner gå med en håndfuld af godbidder og samtidigt holde sin hunds snude inde i selv samme hånd, mens de gik hele vejen ned af Nykøbing F´s gågade. Hunden kunne sagtens fjerne snuden, hvid den ville, men den gjorde det ikke og endte faktisk med at gå ret pænt hele vejen, selv om den bare var en stor kåd unghund og der var masser af gode ting at se på. Jeg har også set andre, der har gjort det samme, samtidigt med, at de brugte det trick, at de jævnligt skiftede retning.

 

Jeg er bange for, at det nok er det bedste forslag, jeg har til dig :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Jeg sender dig lige et par skulderklap. Jeg beundre din ihærdighed og er sikker på at det på et tidspunkt nok skal give pote.

Mon ikke at weekenden giver dig en masse ideer til at gå hjem og øve på :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er I søde, tak for opbakningen :-D

 

Vi startede i går, og det gik rent faktisk meget godt, men nu gik vi også kun på vores lokale og ikke så spændende veje.

 

Første mål var at lære Luna at hun i stedet for at stoppe op når linen blev stram, så skulle hun stoppe op og komme tilbage til mig.

 

Det mål nåede vi så i går :banan:

 

Hver gang linen blev stram så stoppede jeg, og efter et par sekunder (luna er ikke så hurtig :blink:), så kom Luna tilbage til mig, og jeg kastede godbidden bag mig, således at når hun har spist godbidden, så skal hun op forbi mig for at kunne gå videre. Dette gør at hun er klar til næste step, da hun på denne måde bliver bragt i den rette position i forhold til, at næste step er at hun skal gå et par skridt ved siden af mig før hun får godbidden.

 

Jeg spekulerer så stadig på hvordan jeg får hende til at gå et par skridt ved siden af mig, snoren er jo slap og hun skal selv vælge ikke bare at gå forbi mig, men derimod blive og bare gå et enkelt skridt sammen med mig til at starte med. Men jeg tror at jeg prøver at se om det ikke hjælper hvis godbidden er leverposteg. Lige nu bruger jeg hjerter, og hun vil gerne spise dem, men de er ikke gode nok til at de helt kan overtrumfe alle de spændende ting i omgivelserne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Metoden er delt op i 3 punkter:

 

  1. Stop op hver gang hun trækker, når hun slækker på snoren, så skal der klikkes og gives godbid. Hun skal komme hen til mig og hente godbidden, hun får ikke godbidden mens hun stadig står så langt ude i linen hun kan, men uden at trække. Godbidden skal leveres lige lidt bagved mig (evt. kastes på jorden bag mig), således at hun efter at have spist godbidden, står i position til at følges med mig
  2. Så hurtigt det er muligt, så gås der videre til punkt 2. Her skal hun, når hun føler trækket i selen, selv komme tilbage til mig, og først her klikkes der og gives godbid
  3. Her skal hun, når hun føler trækket i linen, selv komme tilbage til mig, og hun skal gå ved siden af mig et skridt eller to før godbidden gives. Herefter øges antallet af skridt stille og roligt.

HI - Det er det jeg gør med Bassil og det går helt forrygende - bare ikke når vi møder en anden hund. :damn:

 

Hvis vi er alene, går han faktisk med så slap line at jeg med jævne mellemrum må vikle snoren ud af hans ben :stupid:

 

Nu er jeg så begyndt at få ham til at sætte sig, INDEN han går 'amok' og bare vil frem til den anden hund.

 

Han piver imens - men det går faktisk helt godt :-D

 

og andre hundeejere kan meget bedre se hvad det er jeg forsøger ;-)

 

De troede jo før at han enten var ekstrem farlig eller at han ikke måtte hilse fordi hans mor er sippet , når jeg forsøgte at holde kort line på vej forbi..

 

Jeg er nu begyndt at sige: Go'morgen - og tak for træningen til dem vi møder :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du burde måske lokke nogen til at træne med dig, hvor de så sørger for ikke at komme tættere på end at Bassil stadig har succes?

 

Det har jeg tænkt på :vedikke:

 

Men det har faktisk hjulpet betydeligt på de andre hunde-ejere at de ligesom kan se hvad det er jeg laver, når jeg beder ham om at sidde mens de går forbi :5up: Og når det så er på morgenturen, har de andre jo heller ikke tid til alt det hilse halløj ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg tænkt på :vedikke:

 

Men det har faktisk hjulpet betydeligt på de andre hunde-ejere at de ligesom kan se hvad det er jeg laver, når jeg beder ham om at sidde mens de går forbi :5up: Og når det så er på morgenturen, har de andre jo heller ikke tid til alt det hilse halløj ;-)

 

Tak, du har faktisk en god pointe, går selv med en hund for tiden som er meget understimuleret. Har næsten fået ham til ikke at trække når vi er på den normale rute, men når der kommer en anden (og der er mange hunde i det kvarter vi går i), står han på bagben i snoren for at komme derhen, uanset om det er en gigantisk rotte som stå og knurre eller an pitt som sidder og misser med øjnene:lol:

Han er ikke uvenlig (måske lidt dum:oops:), men tror du har ret i det er et godt signal at sende til folk, at bede hunden sætte sig, på den måde falder den måske også lidt til ro, og som du siger, så kan folk da se hvad det er man prøver på, og det ikke er fordi ens hund hverken er aggressiv, eller man er bange for at deres er det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, du har faktisk en god pointe, går selv med en hund for tiden som er meget understimuleret. Har næsten fået ham til ikke at trække når vi er på den normale rute, men når der kommer en anden (og der er mange hunde i det kvarter vi går i), står han på bagben i snoren for at komme derhen, uanset om det er en gigantisk rotte som stå og knurre eller an pitt som sidder og misser med øjnene:lol:

Han er ikke uvenlig (måske lidt dum:oops:), men tror du har ret i det er et godt signal at sende til folk, at bede hunden sætte sig, på den måde falder den måske også lidt til ro, og som du siger, så kan folk da se hvad det er man prøver på, og det ikke er fordi ens hund hverken er aggressiv, eller man er bange for at deres er det...

Æh ikke altid, desværre (i hvertfald ikke herude) :genert:

 

Da jeg i sin tid også trænede Misja på den måde, var der nogle hundeejere der tog det at hun sad såå fint og roligt, som en uopfordrede opfordring til at lade deres hunde fiser helt over til Misja på trods af mine konstante "de skal ikke hilsxe, din hund må ikke komme hen til min osv"..

 

Jeg har sågar endt med at skælde og smælde på en dame der bare blev ved med at nærme sig Misja med hendes hund, selvom jeg på lang afstand blev ved at sige at de ikke skulle hilse- og hun blev ligeledes ved at sige "jamen din hund sidder jo så roligt og min gør ikke noget" :stupid: - Nope, men det var ligesom ikke det træningen gik ud på og det satte os tilbage hver gang vi mødte en af de "over-venlige og insisterende" hundeejere :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi trænet lidt igen, det er jo nødt til at være en dagligdags fortéelse :blink:

 

Det går rigtig godt, tror jeg :mrgreen:

 

Når linen bliver stram, så stopper jeg, Luna skal så lige bruge et par sekunder før hun kommer tilbage til mig (men som tidligere nævnt, så er det normalt for Luna at være langsom...), herefter går hun 6 skridt ved siden af mig før hun får klik/godbid.

Så snart hun har fået klik/godbid, så forlader hun mig igen, men hun begynder ikke straks at trække. Hun begynder vel at trække for hver 10. meter, men det er ikke fordi hun trækker voldsomt, jeg har bare besluttet at selv det allermindste træk skal føre til et stop, dette tror jeg gør øvelsen lettere at forstå for os begge, fordi hvornår er et træk stort nok til at vi skal stoppe, så er det lettere at sige, altid.

 

Vi øver stadig i et fredeligt miljø uden alt for mange forstyrrelser, men der komme dog et par biler i ny og næ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Æh ikke altid, desværre (i hvertfald ikke herude) :genert:

 

Da jeg i sin tid også trænede Misja på den måde, var der nogle hundeejere der tog det at hun sad såå fint og roligt, som en uopfordrede opfordring til at lade deres hunde fiser helt over til Misja på trods af mine konstante "de skal ikke hilsxe, din hund må ikke komme hen til min osv"..

 

Jeg har sågar endt med at skælde og smælde på en dame der bare blev ved med at nærme sig Misja med hendes hund, selvom jeg på lang afstand blev ved at sige at de ikke skulle hilse- og hun blev ligeledes ved at sige "jamen din hund sidder jo så roligt og min gør ikke noget" :stupid: - Nope, men det var ligesom ikke det træningen gik ud på og det satte os tilbage hver gang vi mødte en af de "over-venlige og insisterende" hundeejere :???:

 

Det forstår jeg da godt du er træt af, det er da virkelig respektløs opførelse :(

Lige før jeg ville få lyst til at råbe "min er aggressiv", når de var på vej imod en:lol:

Det er det samme som da jeg gik med min hunde-angste veninde i århus, og der kommer en dame med en (løs) hund gående imod os, og jeg råber hun skal tage den i snor, hvortil hun svare at nej det vil hun sgu ikke, for hendes hund gør fa'me ikke noget (altså på dén måde, rigtig arrigt som om jeg fornærmede hende):roll:

Blev så gal at jeg råbte tilbage, at det var ok "men jeg sparker den i hovedet hvis den kommer herover" (kunne jeg selvfølgelig aldrig finde på, det er jo ikke hundens skyld at ejeren er fatsvag)... Gid folk dog bare kunne fatte at det altså ikke lige er alle der ser deres hund som verdenens 8. vidunder, eller altid gider hilse:roll: Det er sådan nogen mennesker som gør at hunde fx bliver forbudt i hele områder eller bare at have besøg af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg da godt du er træt af, det er da virkelig respektløs opførelse :(

Lige før jeg ville få lyst til at råbe "min er aggressiv", når de var på vej imod en:lol:

Det er det samme som da jeg gik med min hunde-angste veninde i århus, og der kommer en dame med en (løs) hund gående imod os, og jeg råber hun skal tage den i snor, hvortil hun svare at nej det vil hun sgu ikke, for hendes hund gør fa'me ikke noget (altså på dén måde, rigtig arrigt som om jeg fornærmede hende):roll:

Blev så gal at jeg råbte tilbage, at det var ok "men jeg sparker den i hovedet hvis den kommer herover" (kunne jeg selvfølgelig aldrig finde på, det er jo ikke hundens skyld at ejeren er fatsvag)... Gid folk dog bare kunne fatte at det altså ikke lige er alle der ser deres hund som verdenens 8. vidunder, eller altid gider hilse:roll: Det er sådan nogen mennesker som gør at hunde fx bliver forbudt i hele områder eller bare at have besøg af...

 

Jeg kan godt forstå at I gerne vil diskuterer dette emne, men kan I ikke gøre det et andet sted end i min tudetråd, mine indlæg forsvinder jo i jeres debat :megaked:

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...