Hop til indhold

Er Sherlock alt for tynd?


Adele
 Share

Recommended Posts

Jeg er klar over at Sherlock er ret tynd, men jeg kan ikke rigtig vurdere om han bare er teenage-ranglet, eller om det er noget vi skal tage rigtig seriøst. Jeg kan fortælle at han vejer omkring 27 kg og er omkring 62 cm over skuldrene.

Er i søde at tage et kig på billederne?

 

P4012957.jpg

P4012958.jpg

 

Det undrer mig meget at han ikke er tykkere end han er, for han spiser ret meget i forhold til fodervejledningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indy er også ca 62 cm og vejer ca 25 kilo. Hvis han er frisk og glad og legesyg og spiser, ville jeg slet ikke bekymre mig om at han er til den slanke side. Hvis du vidste hvor mange FEDE hunde jeg ser gennem mit arbejde, det er simpelthen grotesk hvor mange der er.

En slank hund, selv lidst til den tynde side, er langt sundere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke helt hjemme i collien, men mon ikke det også er en af de racer, hvor der først rigtigt er "sat krop" (den er færdig med at vokse og har fået den mængde muskler den skal have) når den er op mod de 3 år? På min race siger man eksempelvis, at de først er færdige når de er op mod 4 år. Hvilket egentlig gælder både krop og sind.

 

Jeg syntes ikke han er for tynd (det snyder lidt at han ligger ned, så taljen ser ekstra tynd ud), men lidt på den tynde side, og jeg ville såmænd tilskrive det hans alder. Så ingen grund til bekymring, men bliv ved med at fodre som I syntes for at han holder sig pæn, og ikke efter hvad der står på posen.

 

Udover det syntes jeg han ser lækker og velplejet ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene. Jeg har lige prøvet at mål hvor bredt hans "talje"-stykke er, i lige linje oppefra, når jeg har trykket pelset ind. Han er ca. 13 cm. henover. Han bliver jo lidt tyndere, når man ser bort fra pelsen :hmm:

 

Men igen, tusind tak for svarene! Det er dejligt at høre, at i ikke mener at det er så slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Uh - det er så svært at vurdere når de har så meget pels og oveni bliver ranglede.

 

Jeg har altid fodret på øjemål og brugt følgende regel: Ribbenene skal kun mærkes når man kører hånden hen langs siden - hoftebenene må på den anden side ikke føles når man ligger hånden over halen.

 

Han har en markeret talje - og det er også fint nok. Men hvis du kan mærke hans hofte stikke ud, så ville jeg sætte fodermængden op en periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh - det er så svært at vurdere når de har så meget pels og oveni bliver ranglede.

 

Jeg har altid fodret på øjemål og brugt følgende regel: Ribbenene skal kun mærkes når man kører hånden hen langs siden - hoftebenene må på den anden side ikke føles når man ligger hånden over halen.

 

Han har en markeret talje - og det er også fint nok. Men hvis du kan mærke hans hofte stikke ud, så ville jeg sætte fodermængden op en periode.

 

Tak for tipsne :5up:

 

Jeg prøver lidt senere om hans hofter kan mærkes, jeg vil ikke forstyrre ham mere lige nu (Han er vidst lidt træt af mig og mit målebånd :oops:). Jeg har dog en eller anden idé om at han ikke rigtig tager på, hvis vi sætter foderet om. Jeg synes bare at der kommer med ud i den anden ende :vedikke:

 

I den anledning har jeg lige et bonusspørsgmål. Sherlocks mave er jo begyndt at blive blød igen, og det er rigtig surt. Så kom jeg til at tænke på: Hvis en hund har orm, kan det så forhindre den i at tage ordentligt på? For så kunne der måske være en grund til, at han er ret spinkel. Så kunne det jo være at han har noget orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin
Tak for tipsne :5up:

 

Jeg prøver lidt senere om hans hofter kan mærkes, jeg vil ikke forstyrre ham mere lige nu (Han er vidst lidt træt af mig og mit målebånd :oops:). Jeg har dog en eller anden idé om at han ikke rigtig tager på, hvis vi sætter foderet om. Jeg synes bare at der kommer med ud i den anden ende :vedikke:

 

I den anledning har jeg lige et bonusspørsgmål. Sherlocks mave er jo begyndt at blive blød igen, og det er rigtig surt. Så kom jeg til at tænke på: Hvis en hund har orm, kan det så forhindre den i at tage ordentligt på? For så kunne der måske være en grund til, at han er ret spinkel. Så kunne det jo være at han har noget orm.

 

Med mennesker kan det, så jeg ville gætte på at det også ville kunne med hunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han fylder to her i juni

 

Tror ikke det er noget du skal bekymre dig om hvis ellers han er frisk og sund. Dumle har også altid været ret tynd, men dyrelægen siger det er iorden så længe han spiser hvad han skal og er frisk. Nu hvor han er 3år er der begyndt at sætte sig lidt, men kun så han er normal nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

 

I den anledning har jeg lige et bonusspørsgmål. Sherlocks mave er jo begyndt at blive blød igen, og det er rigtig surt. Så kom jeg til at tænke på: Hvis en hund har orm, kan det så forhindre den i at tage ordentligt på? For så kunne der måske være en grund til, at han er ret spinkel. Så kunne det jo være at han har noget orm.

 

Hvis en hund har orm bliver det klart sværere for den at holde vægten.

 

Spiser han mus eller fugle? Hunde der spiser ikke-hundemad er mere udsatte for orm, det samme er de hvis de spiser afføring... Men hvis du samler hans lort op hver dag vil jeg næste påstå at du ville lægge mærke til det hvis han havde orm.

 

Ellers så stik ham en ormekur - bare for at være på den sikre side :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jeg har dog en eller anden idé om at han ikke rigtig tager på, hvis vi sætter foderet om. Jeg synes bare at der kommer med ud i den anden ende :vedikke:

 

Ellers så prøv noget med et lidt højere fedtindhold. Hvis jeg giver Nura marvben for eksempel så tager hun på med det samme - jeg tror marven er meget kalorierig... :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er bestemt ikke hvad jeg vil kalde sygeligt mager. Han ligner lidt Mingus, som han så ud før. Det er først her indenfor de sidste par måneder, at han er blevet som jeg synes han skal være. Han har altid fået meget mere foder end han skulle.

 

Jeg tror det er et spørgsmål om hvorvidt du synes det er pænt eller ej, og ikke om det er usundt, for det tror jeg ikke det er. Men helt bestemt en smagssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Men hvis du samler hans lort op hver dag vil jeg næste påstå at du ville lægge mærke til det hvis han havde orm.

 

Ikke alle orm ses i afføringen.

 

Adele, da jeg havde Motor mistænkt for orm, tabte han appetitten - men det ved jeg ikke om alle hunde gør.

Hvis i ikke bare vil give en kur, så giv nogle prøver til dyrlægen? Så kan han da teste for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke alle orm ses i afføringen.

 

Adele, da jeg havde Motor mistænkt for orm, tabte han appetitten - men det ved jeg ikke om alle hunde gør.

Hvis i ikke bare vil give en kur, så giv nogle prøver til dyrlægen? Så kan han da teste for det.

 

Ja, vil jeg også mene er en idé. Da Dumle havde tabte han også appetitten, men der var ikke noget at se på afføringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo nok ikke den der skal snakke højest, hvis man tænker på alle mine panik tråde over at aslan var TYND :oops::oops::oops:

 

 

Men hvis han spiser og er glad og sund og rask, så tænker jeg også om han måske ikke bare selv klare det?

 

Men igen, nu skal jeg ikke snakke :mrgreen::oops::oops::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund har orm bliver det klart sværere for den at holde vægten.

 

Spiser han mus eller fugle? Hunde der spiser ikke-hundemad er mere udsatte for orm, det samme er de hvis de spiser afføring... Men hvis du samler hans lort op hver dag vil jeg næste påstå at du ville lægge mærke til det hvis han havde orm.

 

Ellers så stik ham en ormekur - bare for at være på den sikre side :blink:

 

Så vidt jeg ved har han hverken spist orm, mus eller lort. Jeg har ikke lagt mærke til noget i hans afføring (bortset fra at den af og til kan se lidt slimet/forskelligt farvet ud), men jeg har dog hørt at det ikke er alle orm der kan ses i afføringen?

 

Ellers så prøv noget med et lidt højere fedtindhold. Hvis jeg giver Nura marvben for eksempel så tager hun på med det samme - jeg tror marven er meget kalorierig... :engel:

 

Han får af og til lidt rester på sin mad, og vi bruger godbidder på stort set hver gåtur, ofte pølsestykker. Marvben får han også af og til. Han spiser ikke ligefrem magert :vedikke: Men tak for rådet!

 

Han er bestemt ikke hvad jeg vil kalde sygeligt mager. Han ligner lidt Mingus, som han så ud før. Det er først her indenfor de sidste par måneder, at han er blevet som jeg synes han skal være. Han har altid fået meget mere foder end han skulle.

 

Jeg tror det er et spørgsmål om hvorvidt du synes det er pænt eller ej, og ikke om det er usundt, for det tror jeg ikke det er. Men helt bestemt en smagssag.

 

Jeg er sådan set lidt ligeglad med om hvordan han ser ud, men jeg tænkte bare på at det faktum at han stort set ikke tager på kunne være et tegn på noget sygdom af en art? :oops:

 

Men mange tak for dit indlæg!

 

Ikke alle orm ses i afføringen.

 

Adele, da jeg havde Motor mistænkt for orm, tabte han appetitten - men det ved jeg ikke om alle hunde gør.

Hvis i ikke bare vil give en kur, så giv nogle prøver til dyrlægen? Så kan han da teste for det.

 

Ja, vil jeg også mene er en idé. Da Dumle havde tabte han også appetitten, men der var ikke noget at se på afføringen.

 

Sherlock har aldrig haft en særligt stor appetit, så det er svært at sige om han har tabt den :vedikke::lol:

Kan der ske noget ved at give en ormekur, selvom han ikke har orm? Ellers er der jo ingen grund til at lade være :-D

 

Nu er jeg jo nok ikke den der skal snakke højest, hvis man tænker på alle mine panik tråde over at aslan var TYND :oops::oops::oops:

 

 

Men hvis han spiser og er glad og sund og rask, så tænker jeg også om han måske ikke bare selv klare det?

 

Men igen, nu skal jeg ikke snakke :mrgreen::oops::oops::oops:

 

Hehe, det er da helt i orden at bekymre sig lidt :kys:Og Sherlock virker jo rimelig glad og tilfreds, så du har da ret i at helt slem kan det jo ikke være ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Sherlock har aldrig haft en særligt stor appetit, så det er svært at sige om han har tabt den :vedikke::lol:

Kan der ske noget ved at give en ormekur, selvom han ikke har orm? Ellers er der jo ingen grund til at lade være :-D

 

Nej, altså, man skal jo have den fra dyrlægen, og nogle vil helst lave en prøve først, det er ikke fordi en ormekur er skadelig for hunden som sådan, men som alt andet medicin risikerer man at ormen bliver resistens, hvis man "bare" pløjer en masse kure i hunden.

Noget andet er så, at alt efter hvilken orm man har mistanke om, er det jo forskellige præpararet. Men nogle går vist under det samme - alt det ved din dyrlæge, jeg plejer bare at ringe til vores, så slipper vi jo for at betale for en konsultation.

 

Synes du skal nævne slimet i afføringen hvis du ringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Omkring 58 cm

 

Money er 54 cm hele vejen rundt og hun har lige været til kontrol hvor vi fik at vide at hun er fin. Når jeg ser på hans foto ser han fin og sund ud så bare rolig... en collie skal ikke være rund og frodig men slank (ikke mager) og smidig.

 

Jeg syntes ikke du har nogen grund til at være nervøs, han lægger jo en masse energi for dagen og dette ville han ikke hvis han manglede energi.

 

Han er :5up: og meget :lun::lun::lun:... siger Money :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, altså, man skal jo have den fra dyrlægen, og nogle vil helst lave en prøve først, det er ikke fordi en ormekur er skadelig for hunden som sådan, men som alt andet medicin risikerer man at ormen bliver resistens, hvis man "bare" pløjer en masse kure i hunden.

Noget andet er så, at alt efter hvilken orm man har mistanke om, er det jo forskellige præpararet. Men nogle går vist under det samme - alt det ved din dyrlæge, jeg plejer bare at ringe til vores, så slipper vi jo for at betale for en konsultation.

 

Synes du skal nævne slimet i afføringen hvis du ringer.

 

Okay, tak for svaret :5up:

 

Money er 54 cm hele vejen rundt og hun har lige været til kontrol hvor vi fik at vide at hun er fin. Når jeg ser på hans foto ser han fin og sund ud så bare rolig... en collie skal ikke være rund og frodig men slank (ikke mager) og smidig.

 

Jeg syntes ikke du har nogen grund til at være nervøs, han lægger jo en masse energi for dagen og dette ville han ikke hvis han manglede energi.

 

Han er :5up: og meget :lun::lun::lun:... siger Money :blink:

 

Tak for svaret! Det er selvfølgelig lidt rart at høre fra én, der har samme race :-D

 

Hils Money og sig at hun også er både :5up: og :lun::lun::lun:

 

:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annika
Tak for tipsne :5up:

 

I den anledning har jeg lige et bonusspørsgmål. Sherlocks mave er jo begyndt at blive blød igen, og det er rigtig surt. Så kom jeg til at tænke på: Hvis en hund har orm, kan det så forhindre den i at tage ordentligt på? For så kunne der måske være en grund til, at han er ret spinkel. Så kunne det jo være at han har noget orm.

 

Det plejer at være nemt at se hvis de har orm, men hvis du er i tvivl ville jeg få en "ormepille" ved dyrlægen. Så er du ihvertfald sikker på at det ikke skyldes det.

 

Nu har jeg jo så lige set ham live og jeg vil ikke sige at han er FOR tynd men det ville ikke skade om han tog 1-2kg på.

Men hold ham hellere til den slanke side - ingen hund har godt af at være for tyk og specielt ikke hunde i vækstperioden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...