Hop til indhold

Belønning hver gang?


vinhou
 Share

Recommended Posts

Jeg har lært af de fejl jeg begik da Sascha var hvalp - vi har nemlig sidenhen haft store problemer med indkald. Derfor er jeg meget obs på indkald med lille Nellie (men underligt nok har Sascha aldrig rigtig kunnet finde ud af indkald, mens Nellie fandt ud af det allerede 2. dag jeg havde hende).

 

Indtil videre går det helt super - hun kommer når jeg kalder på hende, også selvom hun er løs i vores lille skov og fx er på vej i fuld galop mod Sascha for at lege. :5up:

 

Eneste tidspunkt hun ikke reagerer er når hun er optaget af at snuse til noget spændende, så derfor undgår jeg så vidt muligt at lave indkald mens hun er igang med det (er det ikke det korrekte at gøre?).

 

Men jeg tænker - skal jeg blive ved at belønne hende hver gang hun kommer når jeg kalder? Jeg benytter kun godbidder (som er hendes alm. hvalpefoder), da hun ikke er synderligt interesseret i legetøj.

 

Jeg kalder på hende en del gange dagligt, og det fungerer faktisk altid. Når vi er ude i haven kommer hun tit hen og sætter sig ved siden af mig af sig selv - skal hun også belønnes her?

 

Jeg tænker bare, at med indkaldene og diverse øvelser vi træner (sit, dæk, generel belønning for ønsket adfærd osv.) ender det jo med at hun bliver en lille tyksak... kan man evt. benytte nogle godbidder, der smager godt, men ikke feder eller tilføjer for meget af det ene eller det andet?

 

Og jeg finder det svært at koble fx sit-tegnet til sit-ordet - hun sitter hver gang jeg gør håndtegnet (og siger sit samtidig), men uden håndtegn står hun bare og kigger. Kommer det lige så stille, eller skal jeg lade hende tilbyde adfærden af sig selv?

 

Vi starter forhåbentligt til hvalpetræning i næste uge, så der kan jeg lige få sagerne frisket op - det er samme sted jeg var til hvalpetræning med Sascha, og metoderne er :5up: efter min mening.

 

Men der er jo længe til :roll: og tænk på de mange forkerte ting jeg kan få indlært, hvis jeg gør alle mulige fejl indtil da. Og vil jo gerne gøre tingene så godt som muligt, især mens hun er hvalp, for det er jo lettere at gøre tingene rimelig ordentligt fra starten af... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget, men ville bare sgie at mht om hun bliver tyk, så kan du jo bruge hendes dagsration som guffer:-D

 

Så får hun jo ikke mere mad end hun skal have, men får stadig bonus i træningen:-D

Det gør jeg også - er bare stadig bange for at det er for meget. Ej, jeg har heller ikke målt det præcist op, jeg vil prøve at tjekke det - det er bare lidt svært, for Sascha får jo også af min lomme. Aha! Saschaguffer i den ene lomme, Nellieguffer i den anden! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør jeg også - er bare stadig bange for at det er for meget. Ej, jeg har heller ikke målt det præcist op, jeg vil prøve at tjekke det - det er bare lidt svært, for Sascha får jo også af min lomme. Aha! Saschaguffer i den ene lomme, Nellieguffer i den anden! :-D

 

Prøv at tage det hun giver hende pr dag og sæt i en skål. Så er det "blot" at tage fra den skål, når I skal træne eller hun skal have mad:-D

 

Og jep fordel gufferne:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine ører lyder det helt rigtigt det i gør.

Jeg ville nok vælge at købe nogle andre gobidder end det daglige foder, men din er jo nok meget madglad. Man kan f.eks. købe light godbider, og ifølge min chi så er de ganske udemærkede flere af dem! Men ellers så ja som de andre siger brug noget af dagsrationen, jeg bruger dog kyllingetern til min den lille i stedet for alm. mad, han får så mindre af sit alm. foder. Den anden er absolut ikke til den tykke side, så hende er vi ikke så forsigtige med.

Du skal nok ikke være så bekymret for at give den godbidder hver gang, når det stadig er på indlærings stadiet, men ellers vil jeg give Guanamo.

 

Jeg har arbejdet med min ene hund i lydighed i over to år nu, og det har været med godbidder i ny og næ, nu er jeg startet til agility, hvor mange af de andre bruger lejetøj som belønning, men min gider det bare ikke. Jeg er så begyndt at "puffe" lidt til ham lidt pjatteagtigt, og tale MEGET rosende og pjattende til ham, samtidig med jeg til tider bruger guffer, og aldrig har jeg haft en så fokuseret og glad hund der virkelig tager imod rosen med åbne arme, det er måske dog ikke fornuftig hvis du har en hund som tænder for nemt op.!

 

Men du kender din hund bedst, og så godt som det lyder til i klarer jer med den, så kan det ikke nå at gå helt galt inden i starter til træning:lol::vinken:

Held og lykke herfra:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden er madglad og glad for sin mad, så er det da det nemmeste og mest egnet at bruge, ihvertfald mens den vokser..

 

Jeg har altid brugt Luna's mad som guffer (altså da hun fik tørfoder:mrgreen:) for det var det nemmeste og hun åd alt, så er det spild af penge at gå ud og købe guffer i dyre domme:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har lært af de fejl jeg begik da Sascha var hvalp - vi har nemlig sidenhen haft store problemer med indkald. Derfor er jeg meget obs på indkald med lille Nellie (men underligt nok har Sascha aldrig rigtig kunnet finde ud af indkald, mens Nellie fandt ud af det allerede 2. dag jeg havde hende).

 

Indtil videre går det helt super - hun kommer når jeg kalder på hende, også selvom hun er løs i vores lille skov og fx er på vej i fuld galop mod Sascha for at lege. :5up:

 

Flot!

 

Eneste tidspunkt hun ikke reagerer er når hun er optaget af at snuse til noget spændende, så derfor undgår jeg så vidt muligt at lave indkald mens hun er igang med det (er det ikke det korrekte at gøre?).

 

Det afhænger af hvad du har som slutmål.

Hvis hun skal kunne kaldes væk fra herlige dufte kan det betale sig at øve dette og give hende erfaring for dels at komme når du kalder uanset, dels at det betaler sig at forlade snusepletten.

 

Du kan gøre sådan: Lad hende begynde at snuse og hvis du kan se at hun er ved at være færdig kalder du.

Du skal stå megt tæt på hende så det bliver let for hende.

Når hun ser op på dig roser du overstrømmende og bakker evt lidt væk evt visende hende en lækker godbid.

 

Når hun er hos dig belønner du og sender hende tilbage til snusepletten. Husk dit "fri" signal.

 

Således erfarer hun at du ikke tager noget fra hende, men tværtimod tilfører situationen noget godt.

 

Med sikkerheden i adfærden skal der gradvist lægges mere afstand til hende, du skal ikke animere så meget osv., men kun gradvist. Fjerner du hjælpen for tidligt opnår du fiasko

 

Men jeg tænker - skal jeg blive ved at belønne hende hver gang hun kommer når jeg kalder? Jeg benytter kun godbidder (som er hendes alm. hvalpefoder), da hun ikke er synderligt interesseret i legetøj.

 

Indtil hun er helt sikker på at hun bliver belønnet skal hun have belønningen. Derefter snyder du hende engang imellem

 

Du kan også lade velment og overstrømmende ros være belønningen i stedet, men ikke hver gang. Du opdager hurtigt hvis hun føler sig narret for så begynder hun at overhøre dine indkald.

 

Du kan lave sjov med indkald ved at lege "gemmer" med hende, her vil du kunne undlade godbidden.

 

Jeg kalder på hende en del gange dagligt, og det fungerer faktisk altid. Når vi er ude i haven kommer hun tit hen og sætter sig ved siden af mig af sig selv - skal hun også belønnes her?

 

Hvad vil du have? Du får hvad du belønner...

Hvis du belønner hende for uopfordret kontakt er det hvad du får, det kan være rigtig fint i et vist mål. Derover kan det blive irrriterende fordi hun ikke "holder fri" og fordi du kan opleve at hun "presser dig" til noget.

 

Jeg ville, uden at kende din hund, rose for uopfordret kontakt, ind imellem belønne og resten af gangene ikke gøre noget. Ignorere eller sige "fri".

 

Jeg tænker bare, at med indkaldene og diverse øvelser vi træner (sit, dæk, generel belønning for ønsket adfærd osv.) ender det jo med at hun bliver en lille tyksak... kan man evt. benytte nogle godbidder, der smager godt, men ikke feder eller tilføjer for meget af det ene eller det andet?

 

Generelt bør hun arbejde for en del af sit foder, så er du jo ude over fedmefaktoren.

 

Du kan lægge kogt, stadig varm, kylling, hjerte eller lignende i en pose med tørfoder nogle timer/natten over. Derved suger det tørre foder "saft og kraft" samt smag fra kyllingen og du kan således gøre det mere attraktivt og kun bruge en lille portion af kyllingen til godbidder.

 

Og jeg finder det svært at koble fx sit-tegnet til sit-ordet - hun sitter hver gang jeg gør håndtegnet (og siger sit samtidig), men uden håndtegn står hun bare og kigger. Kommer det lige så stille, eller skal jeg lade hende tilbyde adfærden af sig selv?

 

Lav en lile øvelse med dig så der er kontakt.

Derefter: ordet "sit" og i forlængelse af ordet håndtegnet. Hun vil da hurtigt associere ordet med håndtegnets betydning.

 

Vi starter forhåbentligt til hvalpetræning i næste uge, så der kan jeg lige få sagerne frisket op - det er samme sted jeg var til hvalpetræning med Sascha, og metoderne er :5up: efter min mening.

 

Men der er jo længe til :roll: og tænk på de mange forkerte ting jeg kan få indlært, hvis jeg gør alle mulige fejl indtil da. Og vil jo gerne gøre tingene så godt som muligt, især mens hun er hvalp, for det er jo lettere at gøre tingene rimelig ordentligt fra starten af... :blink:

 

Vi får alle lavet fejl fra tid til anden så hvorfor skulle du gå fri :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du mener vel ikke hver gang? Nogle gange skal der jo stadig falde en belønning i form af godbid for at holde det ved lige. :-)

Ja mener springe over nogen gange :blink: evt. hver tredje hapser eller hvordan man vil fordele det :-) cujo får jo et sit eller andet ind imellem og vi render ikke med hapser i lommen konstant.

Vi har så hellere ingen faste trænings tider/rutiner.:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
hvis "kommandoen" bare sidder kan du sagtens og burde også springe godbidder over og bare rose verbalt/ved berøring, nus ect. hende. :-)

Det er min opfattelse.

 

Jeg lagde mærke til at mine hunde uddelte affektion overfor hinanden ved at nusse hinanden på snuden. Ikke på selve næsen men på det stykke mellem hoved og næse aka, snudeskaftet.

 

Dette bruger vi meget ved alle hundene når de kommer ved indkald. En blid nusning af snuden.

Det er naturligvis ikke så effektivt som godbidder i trænings øjemed , men jeg har flere gange oplevet hunde som tilbyder alt mellen himmel og jord for at få en godbid, men som er fløjtende ligeglad med mig i øvrigt.

 

Vore hunde kommer for at komme hen til os og ikke fordi vi er foder-automater.

 

I øvrigt er det meget opbyggende for sammenholdet i vores familieflok at vi er sammen for at være sammen, og ikke kun er sammen for at dele foder og godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lagde mærke til at mine hunde uddelte affektion overfor hinanden ved at nusse hinanden på snuden. Ikke på selve næsen men på det stykke mellem hoved og næse aka, snudeskaftet.

.

kom til at tænke på et "nisse" kys eller kaldes det et smølfekys :hmm:

 

Ups. OT :oops:

 

Men måske derfor cujo hører så godt efter Hjalte :hmm: han giver mange kysser og krammer og meget sjældent hapser...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg lagde mærke til at mine hunde uddelte affektion overfor hinanden ved at nusse hinanden på snuden. Ikke på selve næsen men på det stykke mellem hoved og næse aka, snudeskaftet.

 

Dette bruger vi meget ved alle hundene når de kommer ved indkald. En blid nusning af snuden.

Det er naturligvis ikke så effektivt som godbidder i trænings øjemed , men jeg har flere gange oplevet hunde som tilbyder alt mellen himmel og jord for at få en godbid, men som er fløjtende ligeglad med mig i øvrigt.

 

Vore hunde kommer for at komme hen til os og ikke fordi vi er foder-automater.

 

I øvrigt er det meget opbyggende for sammenholdet i vores familieflok at vi er sammen for at være sammen, og ikke kun er sammen for at dele foder og godbidder.

 

 

Vooovovov!

 

Det ene udelukker da ikke det andet!

 

Man kan fint være sammen for at være det og man kan finr LAVE noget sammen og belønne sin hund for udført dåd uden man er en godbidsautomat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Vooovovov!

 

Det ene udelukker da ikke det andet!

 

Man kan fint være sammen for at være det og man kan finr LAVE noget sammen og belønne sin hund for udført dåd uden man er en godbidsautomat.

 

Næ det ene udelukker ikke det andet. Jeg skrev bare hvad jeg havde erfaret.

Og jeg HAR oplevet hunde der opfattede mig og andre som godbidsautomater og ikke ændsede mig et blik, andet end på hvad jeg havde i hånden eller i munden.

Det er ikke rigtig kontakt i mine øjne hvis hunden er mere obs på mad end på flokken og dermed på mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg HAR oplevet hunde der opfattede mig og andre som godbidsautomater og ikke ændsede mig et blik, andet end på hvad jeg havde i hånden eller i munden.

Det er ikke rigtig kontakt i mine øjne hvis hunden er mere obs på mad end på flokken og dermed på mig

Mhm, sådan kan Sascha godt være engang imellem... nogle gange vil hun ikke engang dække, hvis hun ved at jeg ingen guffer har på mig. :genert:

 

Tak for jeres svar alle sammen - det er rart at få nogle erfaringer ind over. Og nu er vi officielt tilmeldt hvalpehold på tirsdag.

 

Ja, det med at bruge hendes alm. foder som belønning, der har jeg også tænkt, at jo mere "krævende" øvelserne bliver, jo lækrere godbidder skal der nok til for at holde interessen? Fx da vi gik til hvalpetræning med Sascha (som er meeeeget madglad), der var hendes alm. godbidder godtnok ikke spændende nok.

 

Men jeg synes Ninjamors råd mht. at "smagsforstærke" foderet er godt, det tror jeg jeg vil afprøve.

 

Nellie har forøvrigt fanget kontaktøvelser rigtig fint allerede. Hun sitter, venter selvfølgelig med at tage guffen til jeg har sagt værsgo, og det gør jeg først når vi har haft øjenkontakt. Det var hun rigtig kvik til at fatte. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mhm, sådan kan Sascha godt være engang imellem... nogle gange vil hun ikke engang dække, hvis hun ved at jeg ingen guffer har på mig. :genert:

 

Tak for jeres svar alle sammen - det er rart at få nogle erfaringer ind over. Og nu er vi officielt tilmeldt hvalpehold på tirsdag.

 

Ja, det med at bruge hendes alm. foder som belønning, der har jeg også tænkt, at jo mere "krævende" øvelserne bliver, jo lækrere godbidder skal der nok til for at holde interessen? Fx da vi gik til hvalpetræning med Sascha (som er meeeeget madglad), der var hendes alm. godbidder godtnok ikke spændende nok.

 

Men jeg synes Ninjamors råd mht. at "smagsforstærke" foderet er godt, det tror jeg jeg vil afprøve.

 

Nellie har forøvrigt fanget kontaktøvelser rigtig fint allerede. Hun sitter, venter selvfølgelig med at tage guffen til jeg har sagt værsgo, og det gør jeg først når vi har haft øjenkontakt. Det var hun rigtig kvik til at fatte. :-D

Jeg kan varmt anbefale at "smagsforstærke" hundens alm. foder og så brug dem i trænings øjemede/som belønning :-D

 

Misja bliver nemt - æmm - erotisk buttet :engel: så hendes daglig foderration bliver nøje op-målt hver morgen og en hvis del bliver med det samme sat af til guffer og puttet i et bæger, hvor de er nemme at gå til (for mig altså :blink: )..

 

Når hun skal til træning måler jeg en bestemt mængde af hendes foder op dagen før, kommer det i en fryse pose sammen med ½-1 småt udskåret kyllingepølse. Det ryster jeg godt sammen og lader det så ligge natten over i køleskabet.

 

Hun ELSKER den pose og ved at I DAG!.... :vuf: :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Næ det ene udelukker ikke det andet. Jeg skrev bare hvad jeg havde erfaret.

 

Det du har erfaret kan ingen tage fra dig, men det er enten et meget spinkelt grundlag du har dannet dig dine erfaringer på eller også har de hunde du taler om været "ofre" for dårlig indlæring.

Det er ikke godbiddernes skyld :-D

 

 

Og jeg HAR oplevet hunde der opfattede mig og andre som godbidsautomater og ikke ændsede mig et blik, andet end på hvad jeg havde i hånden eller i munden.

Det er ikke rigtig kontakt i mine øjne hvis hunden er mere obs på mad end på flokken og dermed på mig

 

Men det var vel heller ikke dine egne hunde og dermed var du heller ikke "flokken".

 

Jeg kommer altid "løbende" når jeg læser sådan noget om godbidder fordi det er en misforståelse at bruge godbidder som du beskriver, og jeg ser det da også.

Jeg vil bare så nødigt have at hundeejere vælger godbidder fra som belønningsform netop fordi de læser sådanne udsagn.

 

Alt kan anvendes forkert eller korrekt.

 

Så vil jeg gerne tilføje et spørgsmål: Hvad træner du med jeres hunde som de er tilfredse med lidt næsenusning for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Hvad træner du med jeres hunde som de er tilfredse med lidt næsenusning for?

 

Ingenting specielt.

Gå pænt/på plads-Sit-Dæk-Bliv i bilen -Bliv. Sådan helt basale ting Helt stille og roligt.

De skal bare komme når jeg kalder og derfor nusses der for at komme. Også uden at jeg har kaldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

I indlæringsituationer og decideret træningssituationer skal der - efter min mening - altid falde en belønning.

Hunden er egoist, den gør ikke tingene fordi den elsker at se vores glade ansigt, den gør det fordi den har en forventning om at den drager fordel af det - det kan enten værende noget den gerne vil have, f.eks. en godbid eller legetøj eller for at undgå noget den ikke vil have, f.eks. smæk i møsen.

 

For at bevare arbejdsglade og motivation hos hunden til at forsætte træning, bør man deraf huske at "betale" hunden for dens arbejde.

Til forskel for os køre hunde dog bare på en omvendt lønskala: jo bedre de bliver jo mindre i løn for de. En hvalp for f.eks. en godbid bare for at se os i øjene, men elite hunden må arbejde i 20 min. for at få dens elskede legetøj.

 

I HVERDAGS situationer kan man derimod godt gøre en mere variabel belønningsrate, men vel og mærke først når hunden er helt sikker på hvad den skal - og belønning bør stadig altid falde når kravende sættes i en ny situation eller en situation med mange forstyrrelser som frister hunden.

 

F.eks.

 

Indkald i lydighedsarbejde belønner jeg altid.

Indkald fordi de skal komme ind fra haven belønnes af og til.

Indkald på tur belønnes variabelt: enkelte gange fordi de ikke noget, nogle gange en kedelig tørkost piller - men hvis der kommer en anden hund mv. og de kommer så vanker der en lækre kyllingevinge mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...