Hop til indhold

Er store hunde yt ?


FOX
 Share

Recommended Posts

Hvad er en fjæser? (schæfer?)

 

Ja :mrgreen:

 

Så slemt er det nu ikke :hmm: Man bukker sig lige meget uanset om det er stor eller mindre hund - jeg har/haft begge dele :cool:

 

Det er jeg nu ikke helt enig i. Jeg behøver aldrig at bukke mig, men jeg er også så doven :-P

Vinnie er bedst - hun tager godbidderne i brysthøjde (hvis man, som jeg, er lidt underhøj :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

hold da fast i møder mange hunde amocca! Jason og jeg møder (hvis vi er heldige) én eller to af følgende: rotweiler, newfoundlænder :lun:, springer, lab e.l. 2 x labblanding. udover newfoundlænderen (som nok er det mest godmodige væsen på denne jord) er der intet stimulerende ved disse møder - hvis de får lov til at hilse, vel at mærke - da alle er tjaeh jeg ved ikke - apatiske? er det for voldsomt et ord?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

hold da fast i møder mange hunde amocca! Jason og jeg møder (hvis vi er heldige) én eller to af følgende: rotweiler, newfoundlænder :lun:, springer, lab e.l. 2 x labblanding. udover newfoundlænderen (som nok er det mest godmodige væsen på denne jord) er der intet stimulerende ved disse møder - hvis de får lov til at hilse, vel at mærke - da alle er tjaeh jeg ved ikke - apatiske? er det for voldsomt et ord?:hmm:

Så skal Jason møde Charles, det er liv og glade dage :banan: Charles elsker at få nye venner! Han snakker om dem i dagevis :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg nu ikke helt enig i. Jeg behøver aldrig at bukke mig, men jeg er også så doven :-P

Vinnie er bedst - hun tager godbidderne i brysthøjde (hvis man, som jeg, er lidt underhøj :oops:)

 

 

Samme her hjemme, man bhøves heller ikke bukke sig for at klappe hovedet :mrgreen: Store hudne er faktisk:mrgreen: meget smarte på mange punkter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hold da fast i møder mange hunde amocca! Jason og jeg møder (hvis vi er heldige) én eller to af følgende: rotweiler, newfoundlænder :lun:, springer, lab e.l. 2 x labblanding. udover newfoundlænderen (som nok er det mest godmodige væsen på denne jord) er der intet stimulerende ved disse møder - hvis de får lov til at hilse, vel at mærke - da alle er tjaeh jeg ved ikke - apatiske? er det for voldsomt et ord?:hmm:

 

yup! Vi bor også midt inde i byen, lige ved siden af byens store park...;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg havde fået en stor hund - hvis det ikke var fordi jeg bor i lejlighed og ikke kunne bære en hundehvalp af en stor race.

 

Nu har jeg så totalt forelsket mig i cockeren og det ender nok med at den næste bliver en cocker også, ligegyldigt om jeg så til den tid har bolig i jordhøjde eller ej...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi valgte en lille hund af 3 grunde: Den er nem at have med, og da vi campere hver sommer er det jo bare :5up: , det er lille mig der skal gå med hende osv, og jeg ville ikke kunne holde en stor hund hvis den lige fandt ud af at den ville trække, og så fordi vi jo faldt pladask for gårdhunden :blink:

 

Synes ikke det er så slemt at give godbidder? Men jeg er jo også vandt til det :blink:

 

Lige nu går vi på et agility hold for små hunde, men i efteråret gik vi på et kørekort til hund hold, og der var 2 store hunde og 3 små :-D

 

Jeg skal hvertfald aldrig have en stor hund, eller, man skal jo aldrig sige aldrig :blink: Men synes bedst om de små :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor godt ude på landet så herude er der mest labrador og dansk/svensk gårdhund. Derudover er der japansk spids, eurasier og jeg har set en enkelt golden og en enkelt schæfer. Så det er rimelig ligeligt fordelt på store og små hunde :-)

 

Jeg foretrækker store hunde og vil rigtig gerne have en kæmpe hund en dag :mrgreen: Tror dog aldrig det kommer til at ske, da jeg selv er ret lille og vi bor i et hus med trapper op til "tv-stuen".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg talte med min træner forleden dag. Hun har træning både i Ishøj og Albertslund.

 

Normalt er begge hendes hvalpehold for store racer fyldt op - og hvalpehold for de små racer er sådan ca. kun halvfyldte. Denne gang er der NUL på hvalpeholdet for store racer i Albertslund og kun 2 på holdet i Ishøj, hvorimod hvalpeholdene for små racer er fyldt op.

 

Jeg tænkte lidt på om det måske er "kamphunde-debatten/forbud på vej" - der har afskrækket nogen fra at få store hunde - hvad siger i :blink:

 

Øh, der er da flere kamphunde, som ikke er specielt store?:hmm:

Jeg kan overhovedet ikke se, at det skulle have noget med sagen at gøre.

 

For mig er hundens størrelse udelukkende en praktisk ting, og jeg kan lige godt lide små og store hunde. Størrelsen siger jo ikke noget om deres væsen. Jeg synes faktisk, det virker lidt underligt at sige, at man kun kan lide hunde af en bestemt størrelse - det er lidt som at sige, at man kun kan lide folk med fregner eller sort hår.

 

Hvad der er praktisk for en, afhænger jo af ens forhold og livsstil. Jeg kan ikke forstå, at små hunde bliver betragtet som et modefænomen, for det er retrievere, der er de mest udbredte hunde i Danmark, og så må de vel også være modehunde? Dermed ikke være sagt, at der ikke er nogen, der anskaffer sig en bestemt race for at få et bestemt image, men jeg tror ikke, at det er mere udtalt blandt små end store hunde.

 

En god grund til, at små hunde er populære, kunne jo også være, at de generelt lever længere. Det er en ret væsentlig fordel, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har jeg også tænkt lidt over, er du klar over hvor ondt man får i lænden af at træne "gå pænt" med en hund der kun når en til knæene :lol:

 

Måske en grund til at de også kaldes "Taskehunde".. :slem: en tættere "gå pænt" kan man vist ik få :blink:

 

Enig! Min kommende hund skal ikke være mindre, end jeg kan give den en godbid fra hånden uden at skulle bukke mig ned:mrgreen:

 

Så har du ikke mødt Jill... hun hopper så højt (hele tiden) at jeg som er 171 cm, skal holde alle godbidder højt for at hun ikke nupper dem før de andre 3 hunde... Huset lille springbønne :banan::banan:

 

Samme her hjemme, man bhøves heller ikke bukke sig for at klappe hovedet :mrgreen: Store hudne er faktisk:mrgreen: meget smarte på mange punkter :blink:

 

Ja det er de da, de har størrer lapper så gulvet hurtiger kan blive beskidt, deres kurve/tæpper fylder mere, de spiser størrer mængder foder, når de ryster vand af sig kan de vaske et helt rum på mindst 40 kvm, incl. loftet :5up: og når de "kysser" er man 100% sikker på at være våd fra hagen og til midten af hovedebunden samt fra øre til øre... (tit helt ind i øret) :stupid:

 

Stor eller lille er mig underordnet.. kærligheden jeg får af dem er den samme størelse uanset... KÆMPE STOR :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh, der er da flere kamphunde, som ikke er specielt store?:hmm:

Jeg kan overhovedet ikke se, at det skulle have noget med sagen at gøre.

 

For mig er hundens størrelse udelukkende en praktisk ting, og jeg kan lige godt lide små og store hunde. Størrelsen siger jo ikke noget om deres væsen. Jeg synes faktisk, det virker lidt underligt at sige, at man kun kan lide hunde af en bestemt størrelse - det er lidt som at sige, at man kun kan lide folk med fregner eller sort hår.

 

Det synes jeg ikke er rigtigt.. Jeg synes (generelt) at små hunde er "hurtigere", altså mere vimse, ofte det jeg vil kalde hysteriske. For mig ville det klart også være mere praktisk med en lille hund, derfor har jeg også brugt lang lang tid på at kigge på mindre racer for at forsøge at finde en som tiltalte mig. Men mindre hunde racer har meget ofte en usund krops bygning, upraktisk pels, og jeg har ikke fundet én eneste lille race af selskabshunde jeg kunne tænke mig. Jeg synes (igen generelt) at de enten er rotte/musse hunde som er meget selvstændige og hyper, eller selskabshunde som er alt for uselvstændige og ofte med underlige udseener.. Jeg tænker så ikke på en hund som staffordshiren og den klasse som små hunde (men det er måske mere på grund af temperamentet)..

 

 

Hvad der er praktisk for en, afhænger jo af ens forhold og livsstil. Jeg kan ikke forstå, at små hunde bliver betragtet som et modefænomen, for det er retrievere, der er de mest udbredte hunde i Danmark, og så må de vel også være modehunde? Dermed ikke være sagt, at der ikke er nogen, der anskaffer sig en bestemt race for at få et bestemt image, men jeg tror ikke, at det er mere udtalt blandt små end store hunde.

 

En god grund til, at små hunde er populære, kunne jo også være, at de generelt lever længere. Det er en ret væsentlig fordel, synes jeg.

 

For mig handler udtrykket "modehund" lige så meget om ejerens bagtanker og forventninger til sin kommende hund, ikke så meget om popularitet. En "modehund" er for mig en hund som købes på grund af sit udseene og signalværdi, som en form for accessories, som passer til ens tøj- og livsstil.

 

Jeg har en mistanke om at mange af den slags mennesker vælger en lille hund, fordi de har den opfattelse at en lille hund kræver mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh, der er da flere kamphunde, som ikke er specielt store?:hmm:

Jeg kan overhovedet ikke se, at det skulle have noget med sagen at gøre.

 

For mig er hundens størrelse udelukkende en praktisk ting, og jeg kan lige godt lide små og store hunde. Størrelsen siger jo ikke noget om deres væsen. Jeg synes faktisk, det virker lidt underligt at sige, at man kun kan lide hunde af en bestemt størrelse - det er lidt som at sige, at man kun kan lide folk med fregner eller sort hår.

 

Hvad der er praktisk for en, afhænger jo af ens forhold og livsstil. Jeg kan ikke forstå, at små hunde bliver betragtet som et modefænomen, for det er retrievere, der er de mest udbredte hunde i Danmark, og så må de vel også være modehunde? Dermed ikke være sagt, at der ikke er nogen, der anskaffer sig en bestemt race for at få et bestemt image, men jeg tror ikke, at det er mere udtalt blandt små end store hunde.

 

En god grund til, at små hunde er populære, kunne jo også være, at de generelt lever længere. Det er en ret væsentlig fordel, synes jeg.

 

Ja det er i hvert fald en af grundene til at jeg er så begejstret for min race, jeg synes godt om statistikkerne om lang levealder, plus at jeg synes den lille størrelse er utrolig praktisk og handy, da vi ikke har bil. Så ville det jo være ret bøvlet med en gigant-race, den er ikke lige sådan at have med i bussen/i cykelkurven, når den skal til dyrlæge og vi skal på besøg/ferie osv. :lol:

 

Den var god den med retriever-modehunden. Det er jo nemlig hele familien danmarks modehund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg kan ikke forstå, at små hunde bliver betragtet som et modefænomen, for det er retrievere, der er de mest udbredte hunde i Danmark, og så må de vel også være modehunde?

 

Udbredelsen har intet med mode at gøre når man taler om modefænomener.

Det handler om f. eks i 2003 steg antallet af DS gårdhunde med over 150 % og i sammen periode steg antallet af amstaff med 114 % i Dansk hunderegister.

 

Så når antallet af en speciel race vokser med en vis procentdel så er det at man kan gå ind og kalde det en mode hund, fordi der ikke er andet end antallet at læse ud fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg ikke er rigtigt.. Jeg synes (generelt) at små hunde er "hurtigere", altså mere vimse, ofte det jeg vil kalde hysteriske. For mig ville det klart også være mere praktisk med en lille hund, derfor har jeg også brugt lang lang tid på at kigge på mindre racer for at forsøge at finde en som tiltalte mig. Men mindre hunde racer har meget ofte en usund krops bygning, upraktisk pels, og jeg har ikke fundet én eneste lille race af selskabshunde jeg kunne tænke mig. Jeg synes (igen generelt) at de enten er rotte/musse hunde som er meget selvstændige og hyper, eller selskabshunde som er alt for uselvstændige og ofte med underlige udseener.. Jeg tænker så ikke på en hund som staffordshiren og den klasse som små hunde (men det er måske mere på grund af temperamentet)..

 

 

 

 

For mig handler udtrykket "modehund" lige så meget om ejerens bagtanker og forventninger til sin kommende hund, ikke så meget om popularitet. En "modehund" er for mig en hund som købes på grund af sit udseene og signalværdi, som en form for accessories, som passer til ens tøj- og livsstil.

 

Jeg har en mistanke om at mange af den slags mennesker vælger en lille hund, fordi de har den opfattelse at en lille hund kræver mindre.

 

Det ville da også være torskedumt at vælge en hund, der IKKE passer til ens livsstil :hmm: Man må jo immervæk prøve at danne sig et indtryk af sit eget aktivitetsniveau og prøve at finde en hund, der matcher dette, hvis det skal være til nogen glæde for begge parter.

 

At nogen skulle vælge hund efter deres tøjstil kan jeg ikke rigtigt forholde mig til. Det gør sig måske gældende for nogle få teenagere, som vil have chihuahuaer for pigernes vedkommende og amstaffs for drengenes vedkommende, men jeg har aldrig selv mødt sådan en hundeejer.

 

Hvis du ser bort fra gravhunde og de fladnæsede, har små hunde ikke generelt en usund kropsbygning, som du skriver.

 

Mange af de langhårede racer kan holdes kortklippede og behøver dermed ikke at være vanskelige at holde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...