Hop til indhold

Er store hunde yt ?


FOX
 Share

Recommended Posts

Jeg talte med min træner forleden dag. Hun har træning både i Ishøj og Albertslund.

 

Normalt er begge hendes hvalpehold for store racer fyldt op - og hvalpehold for de små racer er sådan ca. kun halvfyldte. Denne gang er der NUL på hvalpeholdet for store racer i Albertslund og kun 2 på holdet i Ishøj, hvorimod hvalpeholdene for små racer er fyldt op.

 

Jeg tænkte lidt på om det måske er "kamphunde-debatten/forbud på vej" - der har afskrækket nogen fra at få store hunde - hvad siger i :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst akrebbe

Jeg ÆLSKER store hunde.. men har ikke selv mulighed for en stor vaps i denne omgang.

Kan det ikke være et tilfælde tror du? Jeg mener, man bør vel vælge en hund ud fra de egenskaber man ønsker - ikke efter hvad medierne siger.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg tror egentlig ikke at kamphunde debatterne har en indflydelse på at der kommer flere og flere små hunde i gadebilledet...

 

Derimod tror jeg at små hunde er blevet så populære da de er nemme at tage med, og mange har den idé om at en lille hund kræver mindre end en stor:cry:... I manges opfattelse passer en lille hund bedre ind i en moderne familie med børn og arbejde/kariere end en stor hund gør.:cry:

 

Personligt er jeg mest til hunde som ligger over de 15kg. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, i den tid hvor vi ikke vidste hvilke racer der ville blive ramt af forbudet, tønkte jeg meget over hvordan og hvorledes hvis det var mastifferne det gik ud over.

 

Og ja, det ville klart have haft indlydelse på køb HVIS vi skulle have haft hvalp.

 

 

Så ja måske kunne debatten have en SMULE med det at gører, men ellers vil jeg også satse på en tilfældhed............

 

 

Men så igen, måske småt er godt og modevenligt (udklædning).

 

 

Ikke at man ikke kan klæde en stor hund ud :oops::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm jeg går i hvalpeskole i Søndermarken og der er der lige mange store og små.

Jeg synes faktisk de store hunde er på vej tilbage, nu hvor der har været en lang periode med chi'er (nok mest i storbyerne) :roll:

Men de små hunde er jo meget praktiske, især hvis du bor i en lejlighed. Det var blandt andet derfor jeg fik en lille en, også fordi jeg ikke selv er ret stor, så ville jeg gerne have en mindre type hund så vi kunne passe lidt sammen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, i den tid hvor vi ikke vidste hvilke racer der ville blive ramt af forbudet, tønkte jeg meget over hvordan og hvorledes hvis det var mastifferne det gik ud over.

 

Og ja, det ville klart have haft indlydelse på køb HVIS vi skulle have haft hvalp.

 

 

Så ja måske kunne debatten have en SMULE med det at gører, men ellers vil jeg også satse på en tilfældhed............

 

 

Men så igen, måske småt er godt og modevenligt (udklædning).

 

 

Ikke at man ikke kan klæde en stor hund ud :oops::oops:

 

 

 

Aslan er jo bare en lille spirrevip i forhold til Flipsedyret :rolleyes::mrgreen::mrgreen:

 

Jeg havde altid troet at jeg skulle ha' en hundebasse i minimum labrador-størrelse, men så fik jeg en lille vimmer Terrierblanding :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan er jo bare en lille spirrevip i forhold til Flipsedyret :rolleyes::mrgreen::mrgreen:

 

Jeg havde altid troet at jeg skulle ha' en hundebasse i minimum labrador-størrelse, men så fik jeg en lille vimmer Terrierblanding :hjerte:

 

:hmm: ja nu du siger det så var Chi'en også 3 gange større end Aslan faktisk :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke kamphundedebatten har det store med sagen at gøre for hundemoden har altid skiftet, og lige i øjeblikket er det "in" at have en lille hund (helst med pels over det det hele).

 

Det rokker ihvertfald ikke ved mine præferencer,... en hund til mig skal være over knæet.

 

Enig! Min kommende hund skal ikke være mindre, end jeg kan give den en godbid fra hånden uden at skulle bukke mig ned:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne formode at det forhåbentlig er et valg folk træffer og at størrelse og race passer til de som vælger deres hunde.

 

Jeg har haft stor hund (dalmatiner) og da han gik væk, var jeg i tænkeboks omkring en ny hund. Jeg/vi valgte derfor en mindre hunde race - af hensyn til vores børn og os selv og det at kunne tage vores hund (e) med os på en nemmere måde.

Valget faldt så på beagle en behagelig størrelse på 13-15 kg som passer super perfekt i vores familie. Så nej jeg skal aldrig have stor hund igen - men måske en mindre en igen når jeg er blevet ældre og mine beagles ikke er mere - det ligger jo ud i fremtiden - måske bliver der slet ikke nogen hund - hvem ved?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kommer meget an på hvor man bor. I byerne er der nok flest små hunde, men på landet, hvor jeg bor, ser vi ikke mange tæppetissere. På det hvalpehold, jeg trænede i klub med sidste sæson, var den mindste en Cavalier King Charles, ellers var det labber, fjæsere, belgiere, rotter osv.

(så, nu har jeg vidst fordelt alle øgenavnene ligeligt ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det kommer an på hvor man bor og hvad der passer til ens liv/livstil.

 

På vores unghundehold er der Pajko (kooiker), en japansk spids, en westi, en cavalier, et par større blandingshund og en..... kan ikke komme på Zivas race :hmm: men hun er heller ikke lille... Så det er rimligt lige.. På hvalpeholdet var en labbe og en ruhåret, men dem har vi ikke fornøjelsen af længere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kommer meget an på hvor man bor. I byerne er der nok flest små hunde, men på landet, hvor jeg bor, ser vi ikke mange tæppetissere. På det hvalpehold, jeg trænede i klub med sidste sæson, var den mindste en Cavalier King Charles, ellers var det labber, fjæsere, belgiere, rotter osv.

(så, nu har jeg vidst fordelt alle øgenavnene ligeligt ;-))

 

Hvad er en fjæser? (schæfer?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det er meget tilfældigt, jeg har talt med en anden træner i samme område som din, og hun fortæller at hun kun har lab's på sine hold, og undrer sig helt vildt over det.

 

Så jeg tror at det svinger, og medmindre man undersøger alle træningssteder, så kan man ikke danne sig et rigtigt billede

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste et indlæg på et tidspunkt, hvor damens boligforening havde lavet en regel om hvor høj hunden måtte være, hvis man ville have en. Lidt mærkeligt synes jeg egentlig, ved ikke hvor udbredt det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig! Min kommende hund skal ikke være mindre, end jeg kan give den en godbid fra hånden uden at skulle bukke mig ned:mrgreen:

 

Den har jeg også tænkt lidt over, er du klar over hvor ondt man får i lænden af at træne "gå pænt" med en hund der kun når en til knæene :lol:

 

Hehe - eller lær hunden at gribe / kast godbidden afsted foran jer ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe - eller lær hunden at gribe / kast godbidden afsted foran jer ;-)

 

Det må jeg til at gøre, lige nu træner vi jo "gå-pænt" og hun går rigtig pænt lige ind til hun skal have godbidden, her hopper hun så op ad mig for at nå den, og så ser det lige pludseligt ikke så pænt ud længere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må jeg til at gøre, lige nu træner vi jo "gå-pænt" og hun går rigtig pænt lige ind til hun skal have godbidden, her hopper hun så op ad mig for at nå den, og så ser det lige pludseligt ikke så pænt ud længere :blink:

 

Jeg øver gå pænt skal være lidt hurtigere end næsten at gå baglæns - der er kaste godbid altså ret så smart :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det kommer an på hvor man bor og hvad der passer til ens liv/livstil.

 

På vores unghundehold er der Pajko (kooiker), en japansk spids, en westi, en cavalier, et par større blandingshund og en..... kan ikke komme på Zivas race :hmm: men hun er heller ikke lille... Så det er rimligt lige.. På hvalpeholdet var en labbe og en ruhåret, men dem har vi ikke fornøjelsen af længere...

 

Hun er en appelzeller sennen hund :mrgreen:

 

Den har jeg også tænkt lidt over, er du klar over hvor ondt man får i lænden af at træne "gå pænt" med en hund der kun når en til knæene :lol:

 

yup, godt med sidebøjninger :lol:

 

--------------

 

Når det er sagt, så tror jeg det afhænger meget af hvor man bor - inde i byer er små hunde altså bare mere praktiske, men her i "provinsen" Horsens, tror jeg vi har en rimelig lige fordeling af store og små sådan ca...

 

På vores gåture i parken møder vi næsten dagligt:

 

Store racer: 3 goldens, 4 labber, 1 lab/dalmatiner blanding, 1 flatterblanding, 1 Drentsche Patrijshond, 3 amerikanske bulldogs, 1 Rhodesian ridgeback, 1 husky, 1 stor blandingshund af ubestemmelig art, 2 greyhounds, 1 amstaffblanding

= 19

 

små hunde: 2 beagler, 4 cairner, 2 westier, 1 shitzu, 1 dværgpincher, 1 norwich terrier, 2 franske bulldogs, 2 chi'er, 2 engelske bulldogs, 1 dansk/svensk, 1 corgi/papillon, 2 ruhårede gravhunde, 1 pekingeser blanding, 2 cavalier

= 24

 

så jo, rimelig ligelig fordeling :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg øver gå pænt kun skal være lidt hurtigere end næsten at gå baglæns - der er kaste godbid altså ret så smart :5up:

 

Det er vist også vores tempo (sneglefart, og det virker :5up:), men hendes yndlingsgodbid er leverpostej, og det er altså svært at kaste. Men efter hun ved et uheld bed mig i fingren sidste gang (hun slikker det af fingerspidsen), så har jeg under alle omstændigheder tænkt mig at skifte til godbidder i fast form :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa
Enig! Min kommende hund skal ikke være mindre, end jeg kan give den en godbid fra hånden uden at skulle bukke mig ned:mrgreen:

Det behøver man altså ikke selv om man har en lille hund - Mimi rejser sig altid op på bagbenene, så jeg kan putte godbiden ind i gabet på hende :mrgreen:

 

Personligt er jeg til både store og små hunde, men af rent praktiske årssager så har jeg valgt en str. Mimi, da jeg ikke har bil og i Mimis størrelse så må jeg tage hende med gratis i både bus og tog - Der ud over er en lille hund vel også væsentligt billiger i kost?

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig! Min kommende hund skal ikke være mindre, end jeg kan give den en godbid fra hånden uden at skulle bukke mig ned:mrgreen:

 

 

Så slemt er det nu ikke :hmm: Man bukker sig lige meget uanset om det er stor eller mindre hund - jeg har/haft begge dele :cool:

Det kommer jo også an på hvordan man træner/lærer hunden - altså hvilken metode man anvender - Personlig vil jeg påstå at jeg fik mere ondt i knæ/ryg da jeg havde min dalmatiner end de to meget adrætte hunde jeg har nu :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi møder altid en dejlig leonberger-tæve på vores faste lufteture, og den og Victor er bare så vilde med hinanden, og hun lægger sig ned og gør sig til for ham, og hendes ejer og mig har altid den samme skøre, men hyggelige sniksnak om hvem der skal have den andens hund med hjem :lol:, fordi de to så godt kan li hinanden, og vil med hinanden, og vil gerne gøre turen længere så vi er nødt til at trave omveje så de kan snakke :hjerte: men det er et meget umage par der, fy og bi :lol:

 

Men det er den største hund vi møder på vores ture, bortset fra GD'ere jeg ser når jeg cykler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...