Hop til indhold

Oskar er rædselsslagen for fluer...


Oskar-løwen
 Share

Recommended Posts

Her de sidste par dage har terrassedøren stået åben, og ind imellem kommer der en flue ind. Oskar bliver helt rundt på gulvet, og i dag har han reageret helt skørt. Han løber lidt rundt og prøver at få øje på det, der sværmer rundt. Så stikker han halen mellem benene (og ligner en, der får tæsk).

Han søger så tilflugt under et skab eller i sin transportkasse.

 

Han var ikke til at lokke ud, og da det endelig lykkes mig at få ham frem igen, så sad han på min arm og rystede.

Jeg slår fluerne ihjel så hurtigt som muligt, men hvordan kan jeg få ham til at forstå, at det ikke er farligt?

Jeg har prøvet at fodre med godbidder samtidig med, at en flue sværmede, men han nægtede at røre godbidderne.

Er der andre der har oplevet det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Pero har det på samme måde! Han reagerer præcis som Oskar.

Det startede pludselig sidste sommer (da han var 1,5-2 år), så har tænkt, at han måske er blevet stukket af en bi/hveps/humlebi uden jeg har opdaget det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pero har det på samme måde! Han reagerer præcis som Oskar.

Det startede pludselig sidste sommer (da han var 1,5-2 år), så har tænkt, at han måske er blevet stukket af en bi/hveps/humlebi uden jeg har opdaget det :hmm:

 

Oskar virker helt stresset og farer rundt. Tit ser han en flue før mig. Det kan se ud som om, han jagter spøgelser.

Sidste år var han på samme måde, men der tænkte jeg, at det var fordi han var hvalp. Det er han ikke mere, og jeg synes, at det er synd, at han skal ligge og gemme sig.

Lige nu ligger han ude på badeværelset under et skab. Jeg slog fluen ned for over en time side, men han er stadig ikke til at lokke frem.

Jeg tror ikke, at Oskar er blevet stukket. Han har aldrig været glad for fluer, men det bliver værre og værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, Guincho har det præcist ligesådan.

Første gang jeg så det var sidste sommer mens han var hvalp, og vi havde fået en kæmpestor velnæret spyflue ind i huset. Den blev ved med at kredse om ham, og han flygtede for den.

 

Vi oplevede det også en enkelt gang da vi var i Portugal, en mindre flue, men han flygtede ind i tasken.

 

Og så sent som i går oplevede vi det så for første gang i et halvt år, hvor en brombasse havde forvildet sig ned i min plasticsæk med visne blade i haven. Alene lyden fik ham til at suse ind i stuen med halen langt nede.

 

Normalt vil man vel træne ting hunden bliver bange for ved hjælp af afstand, men hvordan pokker får man afstand på en flue??? Den bliver jo ikke hvor man vil have den :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gatoren tager stand for fluer :roll: men hun var overhovedet ikke glad for situationen her forleden da den fedeste brumbasse jeg nogensinde har mødt fik forvildet sig ind hos os.

Hun var ikke bange som sådan, men utryg. Hun løb frem og tilbage mellem stue og køkken for at hente mig, fordi hun mente at det måtte være noget jeg skulle klare og så stod hun og heppede i sikkerhed bag mine ben imens jeg indfangede bassen :lol:

 

Jeg synes faktisk det er helt ok at hun overlader den slags stikkende ting til mig.

 

Mht. Oskar, så tænker jeg umiddelbart at han skal have kontrabetinget sit indtryk af fluer? Kunne du lave en godbidsfest hver gang det summer - lidt samme princip som skudtræning, bare med summende dyr? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gatoren tager stand for fluer :roll: men hun var overhovedet ikke glad for situationen her forleden da den fedeste brumbasse jeg nogensinde har mødt fik forvildet sig ind hos os.

Hun var ikke bange som sådan, men utryg. Hun løb frem og tilbage mellem stue og køkken for at hente mig, fordi hun mente at det måtte være noget jeg skulle klare og så stod hun og heppede i sikkerhed bag mine ben imens jeg indfangede bassen :lol:

 

Jeg synes faktisk det er helt ok at hun overlader den slags stikkende ting til mig.

 

Mht. Oskar, så tænker jeg umiddelbart at han skal have kontrabetinget sit indtryk af fluer? Kunne du lave en godbidsfest hver gang det summer - lidt samme princip som skudtræning, bare med summende dyr? :hmm:

 

Jeg tænker også, at en godbidsfest er vejen frem, men de to gange, hvor jeg har forsøgt, der ligner han en, der får tæsk, og han nægter at røre godbidderne. Og jeg har prøvet med al slags pålæg og pølser m.m., som han normalt går helt amok over

- men jeg bliver ved med at forsøge ting i den retning, så kan det være, at han med tiden kommer over panikken, for jeg kan ikke helt se, hvordan jeg ellers kan træne det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Jeg tænker også, at en godbidsfest er vejen frem, men de to gange, hvor jeg har forsøgt, der ligner han en, der får tæsk, og han nægter at røre godbidderne. Og jeg har prøvet med al slags pålæg og pølser m.m., som han normalt går helt amok over

- men jeg bliver ved med at forsøge ting i den retning, så kan det være, at han med tiden kommer over panikken, for jeg kan ikke helt se, hvordan jeg ellers kan træne det....

 

Samme her! Pero vil ikke have selv de bedste godbidder... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også, at en godbidsfest er vejen frem, men de to gange, hvor jeg har forsøgt, der ligner han en, der får tæsk, og han nægter at røre godbidderne. Og jeg har prøvet med al slags pålæg og pølser m.m., som han normalt går helt amok over

- men jeg bliver ved med at forsøge ting i den retning, så kan det være, at han med tiden kommer over panikken, for jeg kan ikke helt se, hvordan jeg ellers kan træne det....

Stakkels lille Oskar.. Når vi får fluer kan han kommer herop og få lidt træning. Mine er ikke bange for summende dyr, måske de kan lære ham at tage det roligt..

Prøv at træne ham med noget der summer.. Nogle ting du har i fovejen. El-tandbørste, vibrator, negle-sliber eller noget.Læg det i en skuffe/under et tæppe så lyden bliver svag og afled ham imens.

Hvad siger luffe til fluerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille Oskar.. Når vi får fluer kan han kommer herop og få lidt træning. Mine er ikke bange for summende dyr, måske de kan lære ham at tage det roligt..

Prøv at træne ham med noget der summer.. Nogle ting du har i fovejen. El-tandbørste, vibrator, negle-sliber eller noget.Læg det i en skuffe/under et tæppe så lyden bliver svag og afled ham imens.

Hvad siger luffe til fluerne?

 

Luffe er totalt ligeglad.

Jeg tror ikke, at det handler om lyde eller summen. Det er det, at der flyves hurtigt rundt. Han fornemmer en flue selvom den ikke flyver rundt om hovedet på ham - bare den er i lokalet....

Han er meget sølle og det varer lang tid (flere timer), før han vover sig frem igen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luffe er totalt ligeglad.

Jeg tror ikke, at det handler om lyde eller summen. Det er det, at der flyves hurtigt rundt. Han fornemmer en flue selvom den ikke flyver rundt om hovedet på ham - bare den er i lokalet....

Han er meget sølle og det varer lang tid (flere timer), før han vover sig frem igen:lol:

Jeg må se det. Det lyder helt vildt underligt :shock:
Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille Oscar dog. :ae:

 

Jeg kan simpelthen ikke huske, hvilken bog jeg læste det i... men der var beskrevet en træningsplan for hunde, der er bange for fluer.

 

Jeg kan ikke huske den præcist, men det var noget med, at man skulle lave "falske" fluer af små stykker sytråd e.l. Dem skulle man så starte med at lægge rundt omkring, hvor en flue kunne finde på at sætte sig. Og så belønnede man selvfølgelig med lækre godbidder. Senere avancerede man til at sætte de falske fluer på en slags "fiskestang", altså en pind e.l. med en lang tråd i fluen, så man kun få den til at "flyve" rundt i lokalet. Første stille og roligt og langt fra hunden, så tættere på og i vildere tempo. Hele tiden med godbidder undervejs, indtil hunden var ligeglad med den. På et eller andet tidspunkt undervejs satte man en summen på (f.eks. fra eltandbørste e.l.), og lydintensiteten skulle selvfølgelig også øges gradvist,

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille Oscar dog. :ae:

 

Jeg kan simpelthen ikke huske, hvilken bog jeg læste det i... men der var beskrevet en træningsplan for hunde, der er bange for fluer.

 

Jeg kan ikke huske den præcist, men det var noget med, at man skulle lave "falske" fluer af små stykker sytråd e.l. Dem skulle man så starte med at lægge rundt omkring, hvor en flue kunne finde på at sætte sig. Og så belønnede man selvfølgelig med lækre godbidder. Senere avancerede man til at sætte de falske fluer på en slags "fiskestang", altså en pind e.l. med en lang tråd i fluen, så man kun få den til at "flyve" rundt i lokalet. Første stille og roligt og langt fra hunden, så tættere på og i vildere tempo. Hele tiden med godbidder undervejs, indtil hunden var ligeglad med den. På et eller andet tidspunkt undervejs satte man en summen på (f.eks. fra eltandbørste e.l.), og lydintensiteten skulle selvfølgelig også øges gradvist,

 

Ej hvor genialt, Sonja!

Jeg tror man må kunne få falske plasticfluer i spøg og skæmt butikker...hvor der så lige findes sådan en butik ved jeg dog ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Her de sidste par dage har terrassedøren stået åben, og ind imellem kommer der en flue ind. Oskar bliver helt rundt på gulvet, og i dag har han reageret helt skørt. Han løber lidt rundt og prøver at få øje på det, der sværmer rundt. Så stikker han halen mellem benene (og ligner en, der får tæsk).

Han søger så tilflugt under et skab eller i sin transportkasse.

 

Han var ikke til at lokke ud, og da det endelig lykkes mig at få ham frem igen, så sad han på min arm og rystede.

Jeg slår fluerne ihjel så hurtigt som muligt, men hvordan kan jeg få ham til at forstå, at det ikke er farligt?

Jeg har prøvet at fodre med godbidder samtidig med, at en flue sværmede, men han nægtede at røre godbidderne.

Er der andre der har oplevet det :hmm:

 

Det kan hos nogle hunde være selve det at ejeren pisker rundt med noget i hånden efter fluen.

 

Nogle gange kommer ejeren endda med udråb og irriterede udbrud.

 

Alene denne negative opmærksomhed på fluedyret fra din side kan skabe utrygheden/angsten hos din hund.

 

Så tænk: Har det set sådan ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille Oscar dog. :ae:

 

Jeg kan simpelthen ikke huske, hvilken bog jeg læste det i... men der var beskrevet en træningsplan for hunde, der er bange for fluer.

 

Jeg kan ikke huske den præcist, men det var noget med, at man skulle lave "falske" fluer af små stykker sytråd e.l. Dem skulle man så starte med at lægge rundt omkring, hvor en flue kunne finde på at sætte sig. Og så belønnede man selvfølgelig med lækre godbidder. Senere avancerede man til at sætte de falske fluer på en slags "fiskestang", altså en pind e.l. med en lang tråd i fluen, så man kun få den til at "flyve" rundt i lokalet. Første stille og roligt og langt fra hunden, så tættere på og i vildere tempo. Hele tiden med godbidder undervejs, indtil hunden var ligeglad med den. På et eller andet tidspunkt undervejs satte man en summen på (f.eks. fra eltandbørste e.l.), og lydintensiteten skulle selvfølgelig også øges gradvist,

 

Hmm - ja måske skulle jeg prøve at lave nogle hjemmelavede fluer....:lol:

Tak for ideen - jeg prøver det når næste flue sniger sig ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille Oscar dog. :ae:

 

Jeg kan simpelthen ikke huske, hvilken bog jeg læste det i... men der var beskrevet en træningsplan for hunde, der er bange for fluer.

 

Jeg kan ikke huske den præcist, men det var noget med, at man skulle lave "falske" fluer af små stykker sytråd e.l. Dem skulle man så starte med at lægge rundt omkring, hvor en flue kunne finde på at sætte sig. Og så belønnede man selvfølgelig med lækre godbidder. Senere avancerede man til at sætte de falske fluer på en slags "fiskestang", altså en pind e.l. med en lang tråd i fluen, så man kun få den til at "flyve" rundt i lokalet. Første stille og roligt og langt fra hunden, så tættere på og i vildere tempo. Hele tiden med godbidder undervejs, indtil hunden var ligeglad med den. På et eller andet tidspunkt undervejs satte man en summen på (f.eks. fra eltandbørste e.l.), og lydintensiteten skulle selvfølgelig også øges gradvist,

 

Det var i hund og træning, det var Karen Frost der gav svar i brevkassen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan hos nogle hunde være selve det at ejeren pisker rundt med noget i hånden efter fluen.

 

Nogle gange kommer ejeren endda med udråb og irriterede udbrud.

 

Alene denne negative opmærksomhed på fluedyret fra din side kan skabe utrygheden/angsten hos din hund.

 

Så tænk: Har det set sådan ud?

 

tja - jeg har jo nok på et tidspunkt klasket fluerne med en fluesmækker, men jeg synes ikke, at jeg har pisket rundt efter dem, og heller ikke haft lyd på :lol:

 

Men måske du har ret i, at det kan være selve fluesmækkeren, der har givet negativ opmærksomhed. Sidste år havde vi en del fluer inde hver eftermiddag, hvis terrassedøren var åben, og Oskar reagerede pjevset på dem, så det er måske blevet forstærket af fluesmækkeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
tja - jeg har jo nok på et tidspunkt klasket fluerne med en fluesmækker, men jeg synes ikke, at jeg har pisket rundt efter dem, og heller ikke haft lyd på :lol:

 

Men måske du har ret i, at det kan være selve fluesmækkeren, der har givet negativ opmærksomhed. Sidste år havde vi en del fluer inde hver eftermiddag, hvis terrassedøren var åben, og Oskar reagerede pjevset på dem, så det er måske blevet forstærket af fluesmækkeren.

 

Når en hund i forvejen er "negativt forberedt" skal der ikke ret meget til for at forstærke dette negativt.

 

Når han var "pjevset" var han på vagt og så opdager han nemmere noget "farligt". Så simpelt kan det være og så simpelt er det i mange tilfælde

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøøøj det må være slemt for jer.... I må låne en af mine tøser for de går helt amok når der kommer fluer ind i huset, de tonser rundt efter dem og deres jubel vil ingen ende tage når de fanger "forbryderen".

 

Om de så skal løbe på ryglænet af møblerne for at få fat i fluen så gør de det.... måske ville det være en god ting at hunden så en anden hund blive så "lykkelig" for at fange fluer ??

Da vi bor på landet så er der så og sige ikke et sted uden fluer og dette er måske med til at de er så ligeglade..:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg synes jo sådan set heller ikke at jeg har givet anledning til at Guincho skulle være bange, men det alene at jeg har dræbt dem for ham og fortalt ham at "Kom du bare ud af tasken, alt er okay" kunne måske være nok til at støtte ham i at her må tages affære.

 

Toffi kom fra en gård på landet, og i da vi skulle se hende og moren og faren i bryggerset, mens resten af flokken blev lukket væk, spankulerede moren rundt og hapsede fluer i bryggerset, og åd dem :rolleyes:

 

Så da vi slog et lille telt op i haven hendes sidste sommer, og der om morgenen viste sig at være fluer i hobevis, syntes hun det var den bedste underholdning ever at opholde sig inde i teltet :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja, jeg synes jo sådan set heller ikke at jeg har givet anledning til at Guincho skulle være bange, men det alene at jeg har dræbt dem for ham og fortalt ham at "Kom du bare ud af tasken, alt er okay" kunne måske være nok til at støtte ham i at her må tages affære.

 

Humlen er jo, at man ikke aner en fløjtende fis om, hvad det helt nøjagtigt er hunden hæfter sig ved, derfor kan den intention man handler efter nogle gange skade mere end at gavne, for det er oppe i hundens hoved det hele sker.

 

Så det er langt fra altid det, vi tror vi "belønner",eller forsøger at pointere, der faktisk er det hunden beskæftiger sig med mentalt. Og så bliver udfaldet et helt andet

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...