Hop til indhold

Bliver du nogensinde en bitch m/k?. (langt indlæg)


Ascha
 Share

Recommended Posts

Forleden havde jeg ikke meget overskud til andre mennesker og på en enkelt tur nåede jeg at være en dum sæk overfor to andre hundeejere.

 

Først mødte jeg en mand, som aldrig tager det mindste hensyn til hanhundene eller deres ejere, men insisterer på at lufte sin tæve i en hundeskov uden at advare om løbetid. Jeg har flere gange forsøgt at bede manden om at advare andre men det har været spildte ord for lukkede ører.

 

Da han ser mig skynder han sig at tage sin hund i snor og så er jeg jo godt klar over at tæven er i den villige periode. Stik mod hvad jeg ellers plejer at gøre lod jeg mig overtale af en lille djævel inde i mig. Nej fandme nej. Det kan da ikke være mit ansvar at han vælger at lufte en "stikmoden" tæve i en hundeskov. Så jeg gør ingenting!!!!!. Thailo (som jo er kastreret men det kunne ejeren åbenbart ikke huske) når hen til hunden som slår alle bremser i og flytter villigt halen til side. Jeg betragter ejeren som nu bliver lettere panisk og forsøger at trække sin tæve hen ad stien. Jeg forholder mig stadig passiv og siger med et stort smil, da han passerer mig (stadig trækkende sin hund efter sig): Nå, hun er da vist villig nu, hva`?. Jeg blev næsten lidt skuffet over at Thailo ikke viste hende mere interesse men det var vist godt nok. Man ved aldrig hvad der ville være sket hvis han var sprunget op på hende.

 

Næste episode var med en nysteriliseret (tror jeg) tæve som, uden at være i snor, holder Thailo op midt på stien. Jeg kan se at han står musestille og kigger væk, for ikke at udløse et angreb men inden jeg når at gøre noget, kommer ejeren styrtende og tager fat om sin hund, som så går helt amok. Hun lader den sprutte og spytte af min hund men uden at fjerne den, så jeg må ind og trække Thailo (som stadigvæk er helt passiv) væk fra dem. Besynderlig måde at opføre sig på. :evil:

 

Hun er nyopereret og stingene skulle jo helst ikke springe op, fortæller damen. Jeg er så måløs at jeg ikke kan finde ord men da hun så tilmed siger nej, (hundens navn) jeg tror ikke den hund vil lege med dig, vågner jeg lidt op. Det eneste jeg får fremstammet er: det er jeg da glad for, for det var dog en besynderlig måde din hund leger på og så skynder jeg mig væk.

 

Normalt stikker jeg ikke til folk, selvom de opfører sig dumt men lige denne dag kunne jeg altså ikke styre mig.

 

Synes det kunne være rart at høre om jeg er den eneste der kan miste selvbeherskelsen og i hvilke situationer det evt. sker for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du er ikke alene!

 

Der skal utrolig meget til, men jeg kan også blive en kælling. Dog er det ikke så meget i akutte situationer, men når andre har vadet på mig længe nok.

 

Jeg er hyperflexibel og strækker mig nogle gange FOR langt for mit eget bedste, for at få tingene til at glide, og bliver der bare trukket mere og mere på den konto uden bare LIDT den anden vej, så lukker jeg ned og så er der ikke mere at komme efter hos mig.

Om de så piber eller synger...

 

 

Men sådan rigtig bitchy kan jeg ikke lige komme i tanke om jeg har været, men det kan andre sikkert :lol:

 

Det er da TOTALT uansvarligt at gå løs med en nyopereret tæve :shock::evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt som Ninjamor - strækker mig utrolig langt for "husfredens skyld", nogle gange af dovenskab (du får ret, jeg får ro), andre gange fordi jeg er frygtelig konfliktsky (eller nærmere jeg vælger mine kampe med omhu ;)) men oftest fordi jeg bare er lidt for hjælpsom og tjenestvillig af person :???:

 

Resultatet er så, at folk - når jeg endelig slår bremsen i - ligner et stort spørgsmåltegn, for sådan plejer hende a9 jo ikke at være :roll: Og så går jeg jo rundt med skyldfølelse over at være "sådan", for jeg kunne jo også bare bide det i mig :oops: Plus at når grænsen er nået, ja så mister jeg min diplomatiske evner :oops:

 

Senest det skete gik det udover min chef, jeg kan bare ikke forstå, at det er nemmere for ham og andre at sige til mig, at der ikke er mere kaffe end selv at brygge den, når de er i køkkenet, og jeg sidder ved mit skrivebord midt i noget :mad: Jeg har også et par gange smidt rørret på midt i en telefonsamtale med min søster, som bare slet ikke forstår, at når jeg siger "nok", ja så mener jeg, at det skal vi ikke tale mere om :roll:

 

Men udbrud over for fremmed sker ikke ret tit, og pudsigt nok kun hvis min hund eller mine niecer eller nevøer er indblandet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Jeg bliver meget sjældent en bitch.

Går istedet hjem og brokker mig til manden eller ringer til en god veninde for at brokke mig.

Er egentlig ærgelig over, at jeg ikke konfrontere folk, men når det ikke er nogen man kender kan man godt blive nervøs for, at de vil svare igen med en flad.

 

Så ligesom a9, jeg vælger mine kampe med omhu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo sommetider kommer temperamentet op i mig :oops:

 

Skal ærligt indrømme, at jeg efterhånden har råbt af en del hundeejere.. jeg havde engang en drøm om at blive hundeadfærdsbehandler, men må nok sige at det måske er meget heldigt at jeg har valgt det fra igen, tror måske godt nogle hundeejere kunne komme til at gå hjem med en lidt træls følelse.. efter jeg har fået hund (specielt kency ;)) er både min tålmodighed og temperament blevet sat meget på prøve, det er blevet meget bedre, i hvertfald i forhold til hunde - tror bare jeg nu istedet kommer til at afreagere på nogle mennesker.. :oops: ups..

 

Der har været et par gange hvor jeg egentlig ikke rigtig har givet dem en chance, men enten råbt og skreget lidt af dem eller bare været ligeglad med dem.. det er så ikke kun hundeejere det går udover.

 

Ej nu lyder jeg som om en der render og råber og skriger af alle - sådan er det dog ikke :blink: men som fx de børn der lufter en hund uden snor på her i byen, de har slet ikke styr på den, dem har jeg dælme råbt en del gange nu! Har prøvet at snakke til dem stille og roligt, men det fiser lige ind og ud igen.. så nu har jeg opgivet, og råber nok lidt af dem nu når hunden render løs.. selvom det ikke hjælper på dem, ja så om ikke andet så får jeg afreageret ;)

 

Jeg er egentlig meget "fredelig", og kan da også "bide flere ting i mig" og selvom jeg rigtig gerne ville råbe og skrige lidt af dem, så vælger jeg at blande mig udenom, men der ER altså bare nogen mennesker der irritere mig så meget at de knap nok får en chance før jeg bliver sur, indlægget her lyder nok værrer end det er. Så sent som i går blev jeg sur på min matematik lærer, og "vrissede" noget af ham - og vupti, så kunne han sørme godt snakke pænt, nu når han lige fandt ud af at hende der nicole, ikke finder sig i hvad som helst.. så sommetider også en fordel at man ikke finder sig i hvad som helst, og snakker med lidt store ord!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver sjældent irriteret på andre hunde ejere. Jeg er nødt til at være overbærende fordi jeglaver så mange fejl selv :oops:

 

Men der var en gang hvor vi mødte en dame med en lille dansk svensk gårdhund. Vi kaldte tacco til os og han kom i snor. Hendes hund ville gerne hilse og de fik den lov den, men Taco bliver lidt ivrig så damen bliver forskrækket og hiver hendes hund lidt væk. Hun spørger om en masse ting og vi falder lidt i snak. det viser sig at hun er bankdame for min mands bedsteforældre og da hun opdager det kører hun den store salgstale af. Jeg bliver rimelig hurtigt træt af at høre på hende men man er jo høflig så svarer pænt. min tålmodighed slipper op da hendes hund hele tiden skal hen op snuse til tacco som så gerne vil lege men næ nej det er for voldsomt for hende så det går ikke. Da der er gået 20 minutter hvor hendes hund bliver ved at geare tacco op og hun driver mig til vanvid med alt hendes banksnak bliver det for meget for mig. Jeg havde prøvet flere gange at komme videre men det var ikke lykkedes så der for en lille djævel i mig. Jeg slap Tacco fri og sagde at nu skulle vi videre. jeg vidste udemærket godt at tacco ville løbe hen til hendes hund men jeg orkede bare ikke at stå der mere. hun skyndte sig at gå og jeg kaldte på Tacco som så heldigvis valgte at gå med mig :) Ellers havde det nok været lidt pinligt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Om jeg kan blive til en bitch? åhhh jo, men det kommer an på situationen.

 

Som hovedregel er det hundeejere med hovedet under armen, der får "min kærlighed" at føle.... Jeg har brugt rigtig mange år på at "ride stormen af"/undgå konflikter på grund af, at Mollie kunne reagere skidt, men efter at jeg har lært HVORFOR hun reagere som hun gør, så er jeg blevet en "hønemor".

 

Jeg bliver en ildsprudlende drage, hvis der kommer løse hunde imod mig og mine tøser på steder, hvor de ikke må være.

 

Jeg bliver rødglødende af raseri, hvis, typisk hanhundeejere, siger: jamen, det gør skam ikke noget, at hun bliver sur... Så kan min hund lære lidt om hvordan h*n skal opfører sig... Meget muligt, at andre hundeejere ikke kan opdrage deres hunde til at være høflige, men min hund (der ikke kan og sommetider overreagere) SKAL SAT'ME IKKE BRUGES TIL DET.

 

Og jeg bliver meget meget ond, hvis andre (jeg ikke har bedt om råd) prøver at give råd til hvordan Mollie bedst håndteres, da rådene som regel er lidt ala Milan.

 

Jeg er dog meget overbærende overfor andre, hvis jeg kan se, at de prøver eller det er hvalpe, der skal lære og jeg er ikke bange for at sige pænt undskyld, hvis mine egne/jeg laver fejl.

 

Udenfor hundeverdenen er jeg en af dem, der udstråler noget... Som min nuværende chef sagde til afdelingen, da han havde været til samtale med mig: Jeg tror hun er en af dem, der kan sige fra (og her var det positivt ment *GG*).

Jeg er dog altid høflig, sålænge andre er høflige overfor mig.

 

Til gengæld er jeg meget svag/konfliktsky, når jeg overværer f.eks. hunde, der bliver behandlet forkert og jeg kan tit blive målløs, hvis en fremmede overfuser mig uden grund (som jeg har prøvet flere gange af hundehadere, der mener jeg skal forsvinde fra omgivelserne), hvor jeg så ikke når at reagere, før vedkommende er væk....

 

Jeg er dog ikke stolt af, at jeg ikke kan styre mit temperament, da jeg jo godt ved, at man kommer længst med gode velformulerede kommentarer.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Som hovedregel er det hundeejere med hovedet under armen, der får "min kærlighed" at føle.... Jeg har brugt rigtig mange år på at "ride stormen af"/undgå konflikter på grund af, at Mollie kunne reagere skidt, men efter at jeg har lært HVORFOR hun reagere som hun gør, så er jeg blevet en "hønemor".

 

Den kan jeg sagtens nikke genkendende til:!: Ingen, absolut ingen skulle og skal fortælle mig, at Bondo var umulig eller agressiv eller andet i den dur :twisted: Det var han nemlig ikke, han var bange :cry:

 

Så på den konto har jeg "pillet" en hel del ned - specielt ældre og/eller meget erfarne hundefolk med 20-30 år erfaring - gæt hvilke råd de gav mig, også :roll: :twisted:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver en bitch, hvis folk taler nedladende om min hund eller mig som hundeejer. Det er sjældent, at det sker, men så er jeg heller ikke bleg for at rulle mig ud :twisted: 3 gange er jeg blevet afvist i en bus, fordi jeg havde hund med, selvom den var i en taske, og jeg så har ret til at kunne tage hende med. Alle gange har jeg klaget, og chaufførerne er blevet indkaldt til samtale :twisted:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg kan sagtens være mindre høflig ;)

 

Men jeg prøver som regel at servere min mening høfligt, men jeg kan ikke se overgreb uden at gøre et eller andet, om det er mennesker eller dyr det går ud over, så finder jeg på et eller andet :)

 

Jeg føler medfølelse i en grad der kan gøre ondt.

Og så reagere jeg ved at forsvare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men i går, fik jeg simpelthen nok. Møder tre hundeejere, forskellige steder på turen, som bare går fra deres hund. Og de går ikke bare om bag ved en busk, næ de skrider bare for hunden. Og I begge tilfælde måtte de gå tilbage for at hente deres hund.

 

Den første hund så noget panikken ud da den løb rundt og ledet efter ejeren, hvilket nr 2 også gjorde. Hvorimod den tredje var mere optaget af min hund og den jeg passede.

 

Nu skal du få historien, om sidst nævnte:

 

Jeg er ude og gå tur med min hund, og en han vi passer ("kæresten"), så han passer jo på hende for det er jo hans dame.

 

Min hun er så i løbetid (ikke modtagelig), så han skælder de andre hanhunde ud, som vi møder.

 

Da vi når til den del af turen, hvor de SKAL have snor på (hvilket de begge har), møder vi en løber med en terrie, som er en han - uden snor.

 

De tre hunde snuser lidt, og jeg forventer egentlig at ejeren stoppe eller i det mindste kalder på sin hund, men NEJ! - hun løber bare videre uden at kigge sig tilbage. Hun har musik i ørene så hun kan ikke høre at der bliver knorret og at jeg irriteret, men høfligt siger "nu skal du vist med din mor!"

 

Min tæve hyler op, fordi den fremme hund bliver for meget, "kæresten" skælder ud, gøer og knorrer!

Ejeren er nu så langt væk at jeg ikke kan se hende sad.gif

 

Jeg tager min hund op, og problemet mellem hanerne stopper.

Den lille terrier løber så i modsat retning af ejeren, og jeg må bruge min tæve som lokkemad, hun hyler og piver! Og kæresten skælder ud. Men jeg måtte sku ha ham med os (jeg går i samme retning som ejeren, ud mod vejen), og den store vej er tæt på. Efter lidt tid kommer ejeren GÅENDE tilbage, hun kalder ikke eller noget, hun vader bare afsted!!

 

Da hun så endelige for bevæget sig hen til os, er jeg så tosset at jeg råber hende ind i hovedet "at hvis hun ikke kan styre sin hund, så bør hun jo nok overveje at tage den i snor". Hun kigger fornærmet på mig, og jeg fortsætter "Er du overhovedet klar over at din hund kunne være blevet kørt over!?! Du skal fandme ta at få styr på din hund, og giv den snor på!!". Så ser hun lidt skræmt ud og siger "det ved jeg ligesom godt. Og han løber ikke ud på vejen.", jeg råber tilbage "Hvordan fanden ved du det? Min tæve er i løbetid, og han fulgte efter hende, og hvis jeg ikke havde reageret var han sku da bare gået med!".

 

Normalt bliver jeg ikke så sur, men det var den tredje hund jeg havde mødt, hvor ejeren bare var gået! Og så især fordi jeg stod der med to hunde, og jeg kunne ikke gøre en skid!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karumski

Jo jeg kan også være en sur kælling. Men der skal nu noget til. :oops:

 

Sidst det skete, var her fornylig hvor jeg er ude og gå med Maggie og så møder vi en ganske ung pige, som er ude at gå med hendes westie. Pigen her, har overhovedet ikke andet i hovedet, end hendes telefon som hun åbenbart er ved at skrive en besked på. Den her westie, en hanhund som har en lang flexiline på, styrter over til Maggie, som går pænt i kort snor ved mig. Han snuser hende i måsen, hvilket Maggie ikke vil have, og så hopper han sgu' op på Maggie og skal til at parre hende!!! Maggie er steriliseret, men han er åbenbart ligeglad. Så røber jeg højt og får sagt et eller andet med, at hun skal se efter at have et øje på hendes lille virile hanhund. :stupid: Hun kigger bare på mig og så trækker hun afsted med hendes hund i den modsatte retning.

 

Sådan noget bliver jeg ærlig talt tosser over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyha, vi er heldige med, hvor vi bor åbenbart. Folk har deres hunde løse, men sætter dem straks i snor, når de ser der kommer en anden hund i snor, så det er ikke i den forbindelse mit p** eventuelt kommer i kog. Det er, når nogle mennesker ikke fatter, at hundeopdragelse har udviklet sig siden 1980. Jeg har fattet det. Så kan alle fatte det...hvis de vil (ha ha ha bare tanken kan gøre mig sur) !

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver en bitch når nogen finder på at komme forbi hestefolden og fodre hestene. Jeg har skilte hvor der står hestene ikke må fodres heller ikke med græs, alligevel finder folk på det.

Det er jo klart, folk tror heste må få græs, men mine kan hurtigt få for meget, da 2 af dem har været forfangne(inflamation i hovene fremkaldt af græs)

 

Det er jo kun hyggeligt, folk går forbi dem med barnevogne osv. Men de må altså ikke give dem mad.

 

Jeg har sagt til nogle af dem , der har hunde med, hvad de ville sige til, hvis jeg gav deres hunde mad over hegnet ? Så kan de lidt bedre forstå det.

 

Jeg bor i et sommerhus område, så her kommer mange fastboende "københavnere" om sommeren.

 

Jeg så nogle piger en dag, der viftede med arme og ben, jeg spurgte hvad de lavede, de var ved at lære mine heste horseman ship, så måtte jeg lige fortælle, at det skulle de ikke lære mine heste :evil:

 

Nu har jeg sat et ekstra hegn op, så kan folk gå forbi og nyde synet af mine skønne heste, men ikke klappe og fodre. ;-)

 

Nå, det var jo hunde, det handlede om, men her var altså lige en heste historie.

 

Hilsen Susanne.

Link til indlæg
Del på andre sites

tja, jeg har temperament, men det er sjældent jeg siger noget til hundejere i situationer som dem i beskriver... ikke engang når sheila er blevet overfaldet af løse hunde har jeg råbt op. Jeg tror jeg er en af dem man ønsker sig at sin løse hund løber hen til, for jeg "tør" sjældent sige noget.

 

Jeg bliver først sur bagefter eller ærgelig, hvilket er dumt, for så kan det gå ud over de forkerte.

 

Jeg er nok bare for konfliktsky..:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor skal vi have det samme indlæg i to forskellige forums?

Det undrer mig bare, for det kommer rimelig tit.

 

Hvis man poster samme tråd i to forskellige forums (hvis det er det du mener) er det vel for at ramme bredt? Der er jo brugere her som ikke er på Jubii f.eks. og omvendt... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Uha, jeg er vidst en bitch, hvis man spørger de fleste der ikke kender mig.

 

Jeg siger hvad jeg mener og jeg pakker det ikke ind.

 

Især her i området hvor jeg bor, har folk et skævt øje til mig, det kommer sig nok af at jeg er meget striks med mine hunde.

Forstået på den måde at folk ikke kunne få ind i deres små hoveder at de skulle lade mine hunde være.

De kunne finde på at lyfte Labell ud af indhegningen eller holde Diesel fast, holdt op mod mit skur, lige ved siden at lågen, fra ydersiden.

Uanset hvor mange gange de får af vide at de skal lade dem være.

 

Jeg har så hængt en skilt op med at de skal lade hundene være, det fattede de heller ikke.

Så jeg råber højt når nogen kommer for tæt og ikke kan lade dem være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer
Hvis man poster samme tråd i to forskellige forums (hvis det er det du mener) er det vel for at ramme bredt? Der er jo brugere her som ikke er på Jubii f.eks. og omvendt... :-D

 

Det er det vel nok, men alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det vel nok, men alligevel.

 

Alligevel hvad?. :???:

 

Vil det sige at du mener at man skal trævle alle Jubiis tråde igennem før man starter en tråd herinde?. Det synes jeg godt nok er et underligt krav at stille. Kan du ikke bare lade være med at læse tråde der er skrevet om andre steder, hvis du bliver så dårlig over det, at du er nødsaget til at gøre opmærksom på det.

 

Personligt interesserer foder mig meget lidt og derfor springer jeg som regel over tråde, om det emne,... af mig selv. Lige som jeg ikke går ind i andres indlæg og skriver: det har vi diskuteret før. Der kan jo være nytilkomne der ikke har fulgt med så længe og der kommer som regel også nye sider frem, hver gang et gentaget emne tages op.

 

Jeg synes du er sart og vil ikke ligge under for hvad du synes eller ikke synes, skal til debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alligevel hvad?. :???:

 

Vil det sige at du mener at man skal trævle alle Jubiis tråde igennem før man starter en tråd herinde?.

 

Tillader mig lige at svare på dette.

 

Nej det skal man ikke :-)

 

Jubii og hunde-forum.dk er totalt uafhængige af hinanden, og selvfølgelig vil der være tråde/emner herinde som er diskuteret andre steder, men det har intet med hunde-forum.dk´s brugere at gøre.

 

En bruger på hunde-forum.dk er jo ikke nødvendigvis bruger på jubii eller andre fora og omvendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillader mig lige at svare på dette.

 

Nej det skal man ikke :-)

 

Jubii og hunde-forum.dk er totalt uafhængige af hinanden, og selvfølgelig vil der være tråde/emner herinde som er diskuteret andre steder, men det har intet med hunde-forum.dk´s brugere at gøre.

 

En bruger på hunde-forum.dk er jo ikke nødvendigvis bruger på jubii eller andre fora og omvendt.

 

Enig! Skal os, der f.eks. kun er brugere på hunde-forum.dk gå glip af en god diskussion, fordi den har været taget op et andet sted? Det er som at sige til folk at de ikke må tale om et emne, som nogle andre mennesker de aldrig har mødt diskuterede i kiosken :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer
Alligevel hvad?. :???:

 

Vil det sige at du mener at man skal trævle alle Jubiis tråde igennem før man starter en tråd herinde?. Det synes jeg godt nok er et underligt krav at stille. Kan du ikke bare lade være med at læse tråde der er skrevet om andre steder, hvis du bliver så dårlig over det, at du er nødsaget til at gøre opmærksom på det.

 

Personligt interesserer foder mig meget lidt og derfor springer jeg som regel over tråde, om det emne,... af mig selv. Lige som jeg ikke går ind i andres indlæg og skriver: det har vi diskuteret før. Der kan jo være nytilkomne der ikke har fulgt med så længe og der kommer som regel også nye sider frem, hver gang et gentaget emne tages op.

 

Jeg synes du er sart og vil ikke ligge under for hvad du synes eller ikke synes, skal til debat.

 

 

Hov hov.. prøv da lige at slappe af.

Jeg har jo ikke sagt andet end jeg undrede mig. IKKE andet..

Jeg har ikke sagt noget om hvad du skal og ikke skal!

Jeg har ikke givet udtryk for min mening! Overhovedet ikke!!

Jeg skrev at det undrede mig!

Hvad du ligger i det er på dine egne skuldrer!

Og din sidste kommentar den er simpelthen for lav!

Det er vidst ikke mig der er sart.

Du må føle dig truffet

 

 

 

Det eneste jeg skriver er dette her:

 

Oprindeligt skrevet af mollie-vuffer viewpost.gif

hvorfor skal vi have det samme indlæg i to forskellige forums?

Det undrer mig bare, for det kommer rimelig tit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...