Hop til indhold

schæfer/berner sennen blanding?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Ja det er ikke fordi jeg er ved at anskaffe mig sådan en :-D jeg tænkte bare at i kloge mennesker kunne afgøre et gammelt spørgsmål for mig....

 

Da jeg var barn havde vi en hund der var en blanding af labrador, schæfer og berner sennen. Han blev desværre aflivet da han blev tiltagende aggresiv overfor alle der kom i vores hjem uanset om han havde kendt dem hele livet eller om de var fremmede.

 

Mit spørgsmål går på, at dyrlægen da vi fik ham aflivet sagde at schæfer og berner sennen generelt set var en rigtig dårlig blanding der kunne give problemhunde. Jeg har altid spekuleret på om han bare sagde det for at give os mindre dårlig samvittighed eller om der rent faktisk er noget om det?? Jeg synes nemlig aldrig jeg er stødt på den kombination sidenhen...

 

Så er der nogen der ved det? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

For ganske nyligt har jeg været på et aftenskolehold i hundemassage, hvor der netop var en schæfer/berner sennen med, en intakt han på 2 år.

Han forekom mig at være en helt almindelig velfungerende hund, men med et naturlig behov for aktivering og bernerens egenskaber som passepåhund. Det er selfølgelig evner der skal tilgodeses for at få en velfungerende hund ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit spørgsmål går på, at dyrlægen da vi fik ham aflivet sagde at schæfer og berner sennen generelt set var en rigtig dårlig blanding der kunne give problemhunde. Jeg har altid spekuleret på om han bare sagde det for at give os mindre dårlig samvittighed eller om der rent faktisk er noget om det?? Jeg synes nemlig aldrig jeg er stødt på den kombination sidenhen...

 

Så er der nogen der ved det? :confused:

 

Det kunne lige så godt være Schæfer/Labrador-delen, den var gal med - hvis din hunds tilstand altså var genetisk, hvilket vi jo ikke ved med sikkerhed.

Omkring 70'erne/80'erne var der visse problemer med danske schæfere i form af en nedarvet over-aggressivitet. Efter sigende har man fået det avlet ud af racen igen, men det særlige var at hvis en schæfer med dette gen blev parret med en Labrador, så havde sorte hanhvalpe en forhøjet risiko for at få sygdommen. Derfor fik blandingen Labrador/Schæfer et dårligt ry, og har det sådan set endnu, selv om det er 12 år siden jeg sidst har hørt om en hund med det specielle problem.

 

Hvordan Berneren passer ind i det, ved jeg ikke. Jeg har ikke hørt noget specielt om at det skulle være risikabelt at blande den race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må jo nok også i bagklogskabens lys sige at mine forældre begik stort set alle fejl i bogen da vi anskaffede os ham.

De havde os børn med ude for at vælge, hvalpene boede ikke inde i huset, moderen blev lukket inde da vi kom så hende mødte vi aldrig, og vi faldt for ham den lille generte der sad og trykkede sig omme bag de andre :stupid:

Når det så samtidig var vores første hund så var det jo desværre ikke de bedste startvilkår.

 

Ja jeg var jo bare et barn, men jeg ved da at mine forældre har det dårligt med det den dag i dag, og da den næste hund blev købt så havde de sat sig meget mere ind i tingene og han er en herlig nu 11 årig labrador/setter blanding som højst er lidt for forkælet :-D

 

Så ja der kan have været noget genetisk ved ham, men det har nok været blandet sammen med uerfarne hundeejere... Jeg havde som sagt bare tænkt på om der var noget om snakken fordi jeg aldrig havde stødt på blandingen, men de findes jo så :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg kan kun tilslutte mig Umulias forklaring, og årsagen med agressivitet hos labrador/shcæfer blanding er også årsagen til at jeg idag kigger lidt mærkeligt eller går udenom disse blandinger, det er uden nogen form for belæg og helt urimeligt, men jeg er opvokset med denne "fordom" om der stadig er belæg for den ved jeg dog ikke, men det kan formentlig have været problemet med jeres hund!?!:vedikke::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg kunne nemt forestile mig at netop det mix gav anledning til en voldsom HD , der i udvokset tilstand gav smerter, som hunden så overførte til en gæst, man lige skulle være OBS på. Altså så alle hurtige bevægelser ,hunden gjorde udløste smerte og hunden så blev sur på gæsten, der jo påførte den de smerter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne lige så godt være Schæfer/Labrador-delen, den var gal med - hvis din hunds tilstand altså var genetisk, hvilket vi jo ikke ved med sikkerhed.

Omkring 70'erne/80'erne var der visse problemer med danske schæfere i form af en nedarvet over-aggressivitet. Efter sigende har man fået det avlet ud af racen igen, men det særlige var at hvis en schæfer med dette gen blev parret med en Labrador, så havde sorte hanhvalpe en forhøjet risiko for at få sygdommen. Derfor fik blandingen Labrador/Schæfer et dårligt ry, og har det sådan set endnu, selv om det er 12 år siden jeg sidst har hørt om en hund med det specielle problem.

 

Hvordan Berneren passer ind i det, ved jeg ikke. Jeg har ikke hørt noget specielt om at det skulle være risikabelt at blande den race.

 

Der har jo også været store problemer med Bernernes sind for år tilbage. Det siger man så også er avlet ud af racen igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst Arkiveringsalf

Altså vores genbo har en Berner Sennen-Schæferblanding+?(måske labrador) og hun er noget af det sødeste i verden, men det er svært at bedømme fra en enkelt hund - men lige hende er jeg vild med, især fordi hun er blød som en berner sennen og hun passer på min lille terrorist:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199
Jeg kan kun tilslutte mig Umulias forklaring, og årsagen med agressivitet hos labrador/shcæfer blanding er også årsagen til at jeg idag kigger lidt mærkeligt eller går udenom disse blandinger, det er uden nogen form for belæg og helt urimeligt, men jeg er opvokset med denne "fordom" om der stadig er belæg for den ved jeg dog ikke, men det kan formentlig have været problemet med jeres hund!?!:vedikke::vuf:

 

Synd du ikke har mødt min Labrador/Schæfertæve Chilli, for hun er da noget af det mest godmodige og kærlige man kan forestille sig :lun:

At hun så er lidt hyperaktiv, klodset, "lalle-glad" og ikke ser sig for når hun bliver ivrig og leger med andre, ja det vil jeg altså tillægge hendes alder (1½ år) og ikke hendes gener!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199
Det kunne lige så godt være Schæfer/Labrador-delen, den var gal med - hvis din hunds tilstand altså var genetisk, hvilket vi jo ikke ved med sikkerhed.

Omkring 70'erne/80'erne var der visse problemer med danske schæfere i form af en nedarvet over-aggressivitet. Efter sigende har man fået det avlet ud af racen igen, men det særlige var at hvis en schæfer med dette gen blev parret med en Labrador, så havde sorte hanhvalpe en forhøjet risiko for at få sygdommen. Derfor fik blandingen Labrador/Schæfer et dårligt ry, og har det sådan set endnu, selv om det er 12 år siden jeg sidst har hørt om en hund med det specielle problem. QUOTE]

 

Godt at Chilli er helt lys og er en tæve! :slem:

Tror nu det er lidt af en gammel skrøne...det har sikkert været galt førhen med nedarvet aggresitivitet, men jeg kan nu INTET mærke i dén retning på min Labrador/Schæfer - tværtimod!

Hun er noget af det mest kærlige og venlige man kan forestille sig, og der er absolut INGEN tegn på aggresivitet, hverken overfor mennesker, andre dyr eller når hun får mad.

 

Så mon ikke vi hermed skal aflive de dårlige rygter? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...