Hop til indhold

10 måneder gammel og muligvis gravid!!


Gæst prinsesse nala
 Share

Recommended Posts

For mig ville deltagelse i markprøver, sporprøver, apportering osv være næsten umulig , da jeg ingen bil har.

Jeg er tvunget til at udnytte de lokale tilbud vedr træning, for at de lære at omgåes andre hunde.Og det er jo ikke træning baseret specifik på min hundetype , men almindelig all round.

Jeg mener primært, at man bør lave allround hunde med racetypiske egenskaber, men forstår godt ,at nogle få ønsker f.eks mere tændte hunde, mere lette , smidige osv.

Og disse mennesker går jo også efter helt bestemte linier.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu tror jeg ikke du behøver være så bekymret for reglerne inden for udstilling og brugsprøning.

De opdrættere som er rigtig seriøse, ser så langt fra kun på sådanne præmieringer, Det som tæller er hundens type/ linierne og deres sundhed.

Men hvad med temperamentet?. Der skal man så bare stole på opdrætterens "objektive" skøn?. Min erfaring siger mig bare at der er langt imellem den slags opdrættere, for også i hundeverdenen gør kærlighed blind.

 

Hvis alle avlsdyr skulle bestå en eller anden form for brugsprøve, tror jeg desværre vi ville få en masse familiehunde, der kedede sig frygteligt.

Hvis en familie har bestemt sig for at købe f.eks. en hund af hyrdehunderace, så køber de en sådan, uanset at de så absolut ikke har brug for dens hyrdeinstinkter. Er det så ikke bedre, at der findes linier inden for racen, som godt kan trives som familiehunde og uden det store behov for at hyrde ??

Hunden behøver jo ikke at være med i eliten. Den skal bare have vist at den evner det den er skabt til, så nej det mener jeg ikke. Hvis ikke en hyrdehund kan fungere som en hyrdehund, så er dens temperament jo også ændret og derfor er det falsk reklame at sælge dem som hyrdehund. Og bagsiden af medaljen står køberen så med.

 

Tænk f.eks. på racen labrador. Alle bøger, en del trænere og den gængse opfattelse er at disse hunde er gode begynderhunde, fordi de er så nemme at motivere til at samarbejde og nærmest tigger om at få en opgave. Dette "pleasergen" som folk elsker at kalde det er jo efterhånden helt væk hos den race fordi de stresser og kun tænker på damer (for rigtig mange hanhundes vedkommende). Tæverne har udviklet sig til sky, ydmyge og forsigtige hunde og for begge køns vedkommende vil jeg da tro at de vil have svært ved at kunne fungere i noget der ligner det oprindelige formål.... Men de kan vinde på en udstilling, det kan de.

 

Modsat hvis man vil fastholde alle racers brugsegenskaber og kun sælger til ejere, som ønsker at bruge disse egenskaber, tror jeg desværre at en del racer vil uddø. :cry:

 

Det har jeg jo ikke sagt noget om, men vil folk have en brugshund, så må opdrætteren jo afgøre om de KAN have sådan en.

 

Jeg synes der generelt burde skabes nogle hunderacer der har formålet at være gode familiehunde (venlige, rolige, samarbejdsvillige og ikke krævende hunde) for det er der et kæmpe marked for. Så kunne brugshundene få lov til at være det de altid har været.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Men hvad med temperamentet?. Der skal man så bare stole på opdrætterens "objektive" skøn?. Min erfaring siger mig bare at der er langt imellem den slags opdrættere, for også i hundeverdenen gør kærlighed blind.

 

 

Hunden behøver jo ikke at være med i eliten. Den skal bare have vist at den evner det den er skabt til, så nej det mener jeg ikke. Hvis ikke en hyrdehund kan fungere som en hyrdehund, så er dens temperament jo også ændret og derfor er det falsk reklame at sælge dem som hyrdehund. Og bagsiden af medaljen står køberen så med.

 

Tænk f.eks. på racen labrador. Alle bøger, en del trænere og den gængse opfattelse er at disse hunde er gode begynderhunde, fordi de er så nemme at motivere til at samarbejde og nærmest tigger om at få en opgave. Dette "pleasergen" som folk elsker at kalde det er jo efterhånden helt væk hos den race fordi de stresser og kun tænker på damer (for rigtig mange hanhundes vedkommende). Tæverne har udviklet sig til sky, ydmyge og forsigtige hunde og for begge køns vedkommende vil jeg da tro at de vil have svært ved at kunne fungere i noget der ligner det oprindelige formål.... Men de kan vinde på en udstilling, det kan de.

 

 

 

Det har jeg jo ikke sagt noget om, men vil folk have en brugshund, så må opdrætteren jo afgøre om de KAN have sådan en.

 

Jeg synes der generelt burde skabes nogle hunderacer der har formålet at være gode familiehunde (venlige, rolige, samarbejdsvillige og ikke krævende hunde) for det er der et kæmpe marked for. Så kunne brugshundene få lov til at være det de altid har været.

 

Med hensyn til opdrætteres "objektive" skøn og ansvar iøvrigt har jeg tilladt mig, at starte en ny tråd, da jeg finder emnet både omfattende og interessant. Jeg håber du vil deltage.

 

Jeg er helt enig med dig i, at der bør skabes flere hunderacer, som kan gå under betegnelse :Gode familiehunde. Det er sadanne hunde der er efterspørgsel efter, men måske er det ikke nødvendigt med nye racer. Der findes idag en del racer, som er ganske udemærkede til dette formål, blot opdrætterne tænker over det, når de vælger avlsdyr.

Selvfølgelig kan det også være fint med nye racer, men det er en så langvarrig proces, at få godkendt en ny race, så jeg tror, at den udvikling vi ser i dag, hvor eksisterende racer "omdannes" til familiehunde vil fortsætte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ascha

Din beskrivelse af labberne kan jeg så ikke lige se passer.

Hvor jeg bor i stort villakvarter er der rigtig mange af dem.

De allerfleste er meget harmoniske dyr, som også de golden er , der bor her og ses på den lokale mark.

Vore labber her er ikke disse store tunge, jeg ser på DKK udstillinger, men mere lette uden absolut at være formel 1 hunde allesammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...