Hop til indhold

Hedebølge-tips


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Gæst Vivi

Har I nogle gode tips til hvordan hundene klarer sommervarmen vi går i møde?

 

Her vådter vi Toffis isse flere gange dagligt på varme dage. På den måde klarede hun sidste sommer 1 uge i Portugal uden de store problemer, og med smart frisure 8-).

 

Og så brugte vi et køletæppe, som man gør vådt. Det hedder cool ´n dry for pets, kan vist købes et par steder på nettet. Bl.a. havde de det sidste år hos www.alttilhundogkat.dk

Hun ville ikke ligge på dette fugtige tæppe, men det er lidt stift, og kan bruges hvis man lissom slår det løst omkring hunden, lidt huleagtigt. Så kommer der stråle-kulde, som køler hunden ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde selv tænkt på at oprette en lignende tråd :-D Jeg følger nysgerrigt med ;-)

 

Et beslægtet spørgsmål - Vil det være en god ide at sætte en plast hundekurve med lidt vand i frem, når hunden er alene hjemme i hundegården, så den kan afkøle sig i denne??

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde selv tænkt på at oprette en lignende tråd :-D Jeg følger nysgerrigt med ;-)

 

Et beslægtet spørgsmål - Vil det være en god ide at sætte en plast hundekurve med lidt vand i frem, når hunden er alene hjemme i hundegården, så den kan afkøle sig i denne??

 

Hehe, så ikke lige først ordet "hundegården" -lækkert hus at komme hjem til ellers :lol:

 

Det synes jeg da vil være en glimrende idé. Med lavt vand, selvfølgelig.

 

Overvejer at medbringe et vandfad til Italien som Toffi-pool, for hun skal ikke dyppes i klorvands-poolen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, så ikke lige først ordet "hundegården" -lækkert hus at komme hjem til ellers :lol:

 

Det synes jeg da vil være en glimrende idé. Med lavt vand, selvfølgelig.

 

Overvejer at medbringe et vandfad til Italien som Toffi-pool, for hun skal ikke dyppes i klorvands-poolen.

 

Jeps, tænkte lige at det nok var en god ide lige at nævne hundegården, ellers kom ISS vist på hårdt arbejde :mrgreen:

 

Ja bare lidt vand, 2-5 cm, hvad der nu er plads til - bare så hunden lige kan få dybbet og kølet maven - alternativt måske en våd skumgummimadras :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

På rigtig varme dage, så rør ved asfalten eller fortovet med din håndflade, for at få en ide om hvor varmt det er for din hund, at gå ture.

 

Tag altid en vand med.

 

Gå i skyggen hvis du kan eller kortere ture.

 

Undgå de varmeste tidspunkter på dagen.

 

:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du gerne vil være lang tid ude i varmen og solen på en sommer dag så tag hunden med ud at bade.

Nyd selv en god dukkert hvis du har lyst og læg dig så du altid kan se når hunden har lyst til at komme i vandet og så hunden kan søge skygge hvis den ønsker det, husk drikkevand til hunden. :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

---Hjemme er der vist sjældent nogen problemer. Mine hunde har i hvert fald kunnet sove sig igennem de varme timer.

For vejen til at undgå hedeslag er jo dels at sørge for mulighed for afkøling, -og dels at undgå motion. For voksne hunde kan det være helt ok kun at komme ud før kl. 9 og efter kl. 18.

 

Mellem 9 og 18 kan gåturene blive for varme... Silke har nu altid klaret sig med at hoppe i en sø undervejs. Vi kommer også forbi et par vandhaner. :P

 

Største risiko er nok hvis man har sin hund med i bilen. Selv i skyggen kan en parkeret bil blive for varm. Personligt ville jeg aldrig gå fra min hund i en bil i sommervarmen. --Tænk, hvis jeg af en eller anden grund blev forhindret i at komme tilbage med det samme? Og solen flyttede sig? :oops:

 

Nu har jeg slet ikke bil, så den største risiko for os er hvis vi tager til stranden. Selv om Silke køler sig i de friske bølger, så rører hun sig også en masse. Og hun sluger måske også noget saltvand. Så det er ret så afgørende at være sikker på, at der er en hane med drikkevand på stranden. Det er der heldigvis nogle steder. Men vi har alligevel et par flasker vand med hjemmefra. Silke er god til at drikke af en flaske. --Hun er osse god til at "tømme en vandhane":lol:.

 

--Når vi tager hjem igen med bus og tog, så sørger jeg for at have et vådt håndklæde med i en plasticpose. Silke bliver hurtigt tør i varmen. Men et vådt håndklæde kan så gøre underværker.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fået en kæmpe plastikkurv af en god ven. Den er hvalpene rigtig glad for at bade i

 

 

Noge gange trænger de også til et bad :mrgreen:

 

:mrgreen:

 

Det var sådan én jeg forestillede mig - og dét ser i høj grad ud til at være en success :mrgreen: så sådan én kommer på indkøbslisten ....... sammen med alt det andet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

På de varmeste dage plejer jeg;

 

- gå korte ture med hundene, og IKKE når det er allervarmest.

- have et børnebadebassin i haven med vand, så de har mulighed for at køle ned

- på gåturene have vand med og sørge for at holde pauser i skyggen

- et vådt håndklæde som ligges over hunden er også godt hvis man er ude i varmen

- isterninger hundene kan spise .. sidste år lavede jeg dem med leversmag, dé var et hit :blink:

- gå en længere tur/træne til aften, hvor det er blevet køligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tagere lige tråden op igen

 

Fordi surprise surprise jeg har nemlig et spørgsmål :blink:

 

Kan jeg regne med at tacco søger skygge hvis han har brug for det?

Vi er tit i faldskærmsklubben i weekenderne og her er han bunde i et langt reb oppe på pladsen, med sit tæppe og ligge på og vi laver altid en skygge mulighed for ham. Men han bruger den bare aldrig. I dag er jeg så blevet hjemme fordi jeg er i tvivl om om han selv kan styre det med at gå i skygge når han har brug for det eller om det er bedre at jeg styrer de for ham? Altså holder ham i skyggen eller inden døre når det er rigtig varmt midt på dagen?

 

Tror han er glad nok for at være med deroppe for der er altid nogen der sidder på tæppet med ham og hankommer med på masser af ture hvis nogen skal op i klubhuset eller et andet sted, så tage de ham tit med. Men måske så øt alt den opmærksomhed måske også at han har for "travlt" med at holde øje med alting til at lige i skyggen. Uh man vil dem jo det bedste men det er ikke altid lige nemt. Syntes jo også det er synd hvis han skal være alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tagere lige tråden op igen

 

Fordi surprise surprise jeg har nemlig et spørgsmål :blink:

 

Kan jeg regne med at tacco søger skygge hvis han har brug for det?

Vi er tit i faldskærmsklubben i weekenderne og her er han bunde i et langt reb oppe på pladsen, med sit tæppe og ligge på og vi laver altid en skygge mulighed for ham. Men han bruger den bare aldrig. I dag er jeg så blevet hjemme fordi jeg er i tvivl om om han selv kan styre det med at gå i skygge når han har brug for det eller om det er bedre at jeg styrer de for ham? Altså holder ham i skyggen eller inden døre når det er rigtig varmt midt på dagen?

 

Tror han er glad nok for at være med deroppe for der er altid nogen der sidder på tæppet med ham og hankommer med på masser af ture hvis nogen skal op i klubhuset eller et andet sted, så tage de ham tit med. Men måske så øt alt den opmærksomhed måske også at han har for "travlt" med at holde øje med alting til at lige i skyggen. Uh man vil dem jo det bedste men det er ikke altid lige nemt. Syntes jo også det er synd hvis han skal være alene hjemme.

 

Hunde er forskellige. Min tidligere "lejlighedshund" Rasmus havde ikke lært selv at søge skygge. Det opdagede jeg da vi fik have. Han var så vant til at være hvor jeg var, når vi var ude af lejligheden, at han ikke have haft behov for at finde skyggen - det gjorde jeg jo altid for ham!

Det kan man da kalde at få gjort en hund hjælpeløs! Men det var så også i den eneste situation han var det.

 

Normalt finder hunde selv skygge.

 

Jeg tænker på, om Tacco, der hvor han er bundet af, er tættere på dig, når du forlader ham ved at være i solen, og at det måske kan afholde ham fra at gå i skygge?

At du muligvis kan afbinde ham sådan, at han vil være i skygge når han er nærmest dig

Link til indlæg
Del på andre sites

På de varmeste dage plejer jeg;

 

- gå korte ture med hundene, og IKKE når det er allervarmest.

- have et børnebadebassin i haven med vand, så de har mulighed for at køle ned

- på gåturene have vand med og sørge for at holde pauser i skyggen

- et vådt håndklæde som ligges over hunden er også godt hvis man er ude i varmen

- isterninger hundene kan spise .. sidste år lavede jeg dem med leversmag, dé var et hit :blink:

- gå en længere tur/træne til aften, hvor det er blevet køligt.

 

 

Nu har jeg evnen til at foretage mig en knus i et køkken, men kan jeg ikke få en forklaring alligevel som jeg kan videregive til min køkken-kyndige gemal ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg evnen til at foretage mig en knus i et køkken, men kan jeg ikke få en forklaring alligevel som jeg kan videregive til min køkken-kyndige gemal ?

 

Hvor sjovt- jeg overvejede selv at få skrevet og spurgt hvordan du gjorde det- det lyder som et rigtigt godt trick :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder om aftenen og bliver derfor nødt til at gå ud om eftermiddagen. Jeg gør Thailo drivvåd ude i haven inden vi går tur og så går det.

 

På meget varme dage kan han godt lide at fordrive tiden med at gnaske i et frossent kødben. Jeg tøer det lige lidt op i microovnen, for han skal jo helst ikke ende i en situation som i "dum og dummere", hvor tungen frøs fast til ski liften.

Link til indlæg
Del på andre sites

- isterninger hundene kan spise .. sidste år lavede jeg dem med leversmag, dé var et hit :blink:

 

Nu har jeg evnen til at foretage mig en knus i et køkken, men kan jeg ikke få en forklaring alligevel som jeg kan videregive til min køkken-kyndige gemal ?

 

Hvor sjovt- jeg overvejede selv at få skrevet og spurgt hvordan du gjorde det- det lyder som et rigtigt godt trick :mrgreen:

 

Leveris er et biprodukt af produktionen af hjemmelavede leverguf, man fryser simpelhen bare det vand leveren er kogt i :-D Man kan også bruge andre smagsvarianter som kylling, hjerte o.lign. i mangle på bedre kan man lave is på en boullion terning.

 

Bondo var helt vild med "hjemmelavet is" i alle smagsvariationer. Cille fik sin første leveris idag, og det var mums :mums: :mums: :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er forskellige. Min tidligere "lejlighedshund" Rasmus havde ikke lært selv at søge skygge. Det opdagede jeg da vi fik have. Han var så vant til at være hvor jeg var, når vi var ude af lejligheden, at han ikke have haft behov for at finde skyggen - det gjorde jeg jo altid for ham!

Det kan man da kalde at få gjort en hund hjælpeløs! Men det var så også i den eneste situation han var det.

 

Normalt finder hunde selv skygge.

 

Jeg tænker på, om Tacco, der hvor han er bundet af, er tættere på dig, når du forlader ham ved at være i solen, og at det måske kan afholde ham fra at gå i skygge?

At du muligvis kan afbinde ham sådan, at han vil være i skygge når han er nærmest dig

 

Tak for svar :-)

 

Skyggen kan vi rykke som det passer os, tror du godt kan have ret i det med at skyggen er lidt fra os. Det prøver vi i hvert fald at ændre på og så kan vi jo se om han lægger sig der :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hvordan har hunde det egentlig med koldt vand en varm sommerdag?

Jeg kan jo godt li iskoldt vand når det er varmt, men hvordan med hunden?

 

For et eller andet sted kan jeg forstillem mig - at i vores situation med hvalp - kan aslan få en gevaldig hikke, og er lidt bange for at hans mave slår ud af det, men hvis de kan tåle koldt koldt vand, ville det da være dejligt at kunne give ham dette ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har hunde det egentlig med koldt vand en varm sommerdag?

Jeg kan jo godt li iskoldt vand når det er varmt, men hvordan med hunden?

 

For et eller andet sted kan jeg forstillem mig - at i vores situation med hvalp - kan aslan få en gevaldig hikke, og er lidt bange for at hans mave slår ud af det, men hvis de kan tåle koldt koldt vand, ville det da være dejligt at kunne give ham dette ;-)

 

Jeg ville nok være forsigtig med at give rigtig koldt vand (isvand) - det kan godt være barsk for en hundemave. Vand med stuetemperatur / halv lunken er bedre. En lille (hunde)is på skub-op-is størrelse er også fint at give.

 

Man skal også være forsigtig med at smide en overophedet hund i vand, i værste tilfælde kan den gå i chock :shock: langsom nedkøling er langt bedre - selvom det selvfølgelig vil være bedst at forebygge, at hunden blev overophedet :-);-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det var sådan én jeg forestillede mig - og dét ser i høj grad ud til at være en success :mrgreen: så sådan én kommer på indkøbslisten ....... sammen med alt det andet ;-)

Ved ikke om nogen har skrevet det, men man kan købe sådan en plastic sandkasse til formålet :-)

 

Den kan man osse lave sandkasse i, til ben nedgravning, men det er en anden historie :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om nogen har skrevet det, men man kan købe sådan en plastic sandkasse til formålet :-)

 

Den kan man osse lave sandkasse i, til ben nedgravning, men det er en anden historie :-D

 

Jo, BongoJungle anbefalede sådan én :-)

 

Så den fór jeg ud og købte til Cille-pigen - men hende der ikke er bange for noget som helst vil ikke op i den :shock:, ikke en gang med vand i :shock: :shock:

 

Nu står den ude i hundegården uden vand og med en antiskrid måtte i bunden, og så smider jeg jævnligt guffer der i - dem tager hun gerne, men det det indtil videre kun forpoterne, der har været oppe i :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jo, BongoJungle anbefalede sådan én :-)

 

Så den fór jeg ud og købte til Cille-pigen - men hende der ikke er bange for noget som helst vil ikke op i den :shock:, ikke en gang med vand i :shock: :shock:

 

Nu står den ude i hundegården uden vand og med en antiskrid måtte i bunden, og så smider jeg jævnligt guffer der i - dem tager hun gerne, men det det indtil videre kun forpoterne, der har været oppe i :???:

 

Spændende :-D

 

Hun skal nok have tid til det :-)

 

Måske skal du gøre som Irene ofte anbefalder, at man smider lækre godbider, men forhindrer hende i at få dem alle, således at hun ved der er noget helt vild lækkert deroppe i :-D

 

Så husker hun at der lå det her lækre derude som hun helt vildt gerne vil have :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...