Hop til indhold

Hvor er jeg glad for at have en forholdsvis lille hund

Lonny
 Share

Recommended Posts

Luna har jo et lille problem med genboens katte, hun mener altså at de er helt fantastiske, så når hun ser dem, så begynder hun at trække og skrige :oops:

Da jeg overhovedet ikke kan få kontakt med hende når dette sker (hverken med skældud eller godbidder), så har jeg simpelthen valgt at vi forlader situationen så hun ikke indlærer alt for mange dårlige vaner.

Til at starte med, så valgte jeg bare at gå min vej med en modstridende og skrigende Luna i den anden ende af snoren, men da jeg ikke syntes dette var så hyggeligt, og det desuden tog lang tid for hende at falde ned igen, så måtte jeg jo finde en anden løsning.

Og nu har hun jo fået en ny sele, og denne sele er rent faktisk lavet til at man kan bære redningshunde i den, så på nuværende tidspunkt samler jeg bare Luna op i det dertilhørende håndtag, hvorefter jeg bærer hende 4-5 meter væk fra katten, og her kan jeg så sætte hende ned og vi kan gå videre uden problemer :5up:

Det ser ud til at virke, og fra gang til gang ser vi ud til at have færre problemer, og fordi hun jo ikke syntes det er så fedt at blive båret væk, så er hun også begyndt at reagerer hurtigere på mit "nej".

Da ovenstående ser ud til at virke, og alt andet jeg har prøvet ikke virker fordi jeg ikke kan få kontakt med hende, så har jeg tænkt mig at forsætte sådan her, og så håber jeg at hun stille og roligt finder ud af at det slet ikke kan betale at reagerer sådan ved synet af en kat.

Men er der nogen faldgruber jeg har overset i ovenstående? Normalt er jeg jo den meget pædagogiske type og jeg er ikke helt vant til bare at trumfe min vilje igennem på denne måde, da jeg jo mener at samarbejde er at foretrække. Men i denne situation kan jeg altså ikke rigtig få noget samarbejde op og stå, så hvad siger I til denne løsning, er den ok?

Link til indlæg
Del på andre sites

gu f***** er det okay.

Gør det selv med cujo hvis han beslutter sig for at ligge sig fordi der kommer en menneske gående bag eller fra en sidevej han bare VIL hilse og hverken "kom" eller andet virker, så bliver han sku slæbt væk.

Ikke ham der skal bestemme hvem der skal hilses på :mrgreen::mrgreen: så kunne vi ikke bestille andet jo.

Så bare bliv ved, og hvis det hjælper på hun synes det er træls, ender du med du slet ikke behøver få hende slæbt væk jo :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også nødsaget til nogle gange at bære Mingus, selvom det er sjældent. Igår var jeg nødt til at bære ham ind fra haven, da to møgunger stod og drillede hundene :evil: De var endda ved at stikke hånden gennem hegnet, selvom jeg havde informeret dem om at det måtte man ikke.

Jeg slæber dog af og til dem begge, især Cajsa er slem til at stoppe op i fodgængerfelter, og bare nyde øjeblikket :stupid:

Jeg prøver at lokke dem med, men nogle gange virker det bare ikke. Især hvis der står en kat og provokerer dem, er det som om hørelsen bare forsvinder :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bar Victor væk for første gang i laaang tid igår, da vi mødte en ny stor hund, vi ikke kendte på vores vej, som han ville hen og hilse på (han er sneaky og upålidelig, han kan sagtens virke pænt ivrig og glad for at komme hen til en hund, og når han så kommer derhen, og måske lugter at den er neutraliseret, eller hvis den er for vild, så bryder helvede løs:stupid:), så derfor får han kun lov til at hilse på hunde i kvarteret, hvor vi har passeret hunden nogle gange, og "observeret den" eller hvad man siger, så vi har et nogenlunde billede af, hvordan den hund er. I hvert fald med store hunde.

Men han lavede skrige-nummeret med at stå op i selen allerede 50 meter fra den, og det begyndte den anden hund så også på i brøle-udgaven :lol:, den anden ejer var heldigvis med på at de ikke skulle hilse idag i hvert fald. Så han kom op på armen, hvor han så udlevede hans indre tasmanske djævel...:fornaermet:

Edit: det var den anden hund dog pænt kold over for :cool: Så det tegner da godt, hvis de skal mødes næste gang vi ses, the fellow screamers/howlers

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tanke er bare, lærer hun noget af at jeg bare slæber hende væk, eller vil jeg så være nødt til at slæbe hende væk resten af mine dage?

hvis du er konsekvent er jeg sikker på hun vil lære af det.

Og ros +beløn i det øjeblik hun kigger væk fra dem.

Det er efterhånden meget sjældent cujo ikke følger med når jeg "ber" om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her skal jeg nok blive lidt bedre til :oops:

Hun bliver rost, men får ingen belønning da hun overhovedet ikke gider godbidder og legetøj er måske ikke lige det bedste når hun lige har kørt så højt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her skal jeg nok blive lidt bedre til :oops:

Hun bliver rost, men får ingen belønning da hun overhovedet ikke gider godbidder og legetøj er måske ikke lige det bedste når hun lige har kørt så højt?

glemmer tit folk ikke har et madøre som cujo :lol: ved ikke hvordan du skal belønne, men det der virker bedst :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg kunne sagtens finde på det samme i den situation - mit problem er bare at Ozzie er pænt tung. :mrgreen:

Ja, det har det altså sine fordele at have en lille tøs på 21 kilo som samtidig kun går mig til knæene, det gør det lidt lettere at slæbe afsted med hende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Henriksen_D

Tror nu jeg ville gøre det samme, og håbe på bedring hen af vejen.....

ellers har jeg ikke nogle gode råd....

min er modsat... hun sætter sig på numsen og ligger hovedet på skrå, og ser tingene an....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror nu jeg ville gøre det samme, og håbe på bedring hen af vejen.....

ellers har jeg ikke nogle gode råd....

min er modsat... hun sætter sig på numsen og ligger hovedet på skrå, og ser tingene an....

Det gjorde Baldur også, og han var ikke til at slæbe væk, men her bliver tøsen altså lidt mere ivrig :lol:

Heldigvis sker det kun når hun ser katte og rådyr, så det er ikke noget vi kæmper med til dagligt, men måske er det netop også derfor det går lidt langsomt med at indlære hvordan man skal opføre sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Synes jeg sagtens du kan, jeg har altså også taget Motor over skulderen et par gange, når alt pædagogik bare var totalt spildt.

Men - vi har endelig forstået at gøre det som Ninjamor forklarede os og nu hvor Motor ikke er helt vild i hovedet af løbetid, så virker det faktisk!

Det er det med at "mase" hunden i den retning vi vil have ham, ved bare fysisk at gå foran ham og spærre vejen. Da han var efter løbetid virkede det ikke, for der var han så meget i det røde felt at han faktisk bare blev rigtig bange for mig når jeg sådan gik foran ham så han sprang ligesom bare væk fra mig, det var ikke så rart, så der droppede jeg det.

Men nu virker det bare SÅ godt! Ikke i alle situationer selvfølgelig, men rigtig mange.

Tricket er, at have kort nok snor til at hunden ikke bare kan gå udenom dig, men lang nok til at du ikke er så tæt på at du kommer til at træde hende over poterne selvfølgelig.

Ved godt at Ninjamor skrev den som at vi skulle stå foran indtil hunden gav os kontakt, men det virker bedre i bevægelse for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig her!

Der er tider hvor jeg altså også bare går videre selvom Misja er stoppet op fordi hun liiiige skal.......

Nej det skal hun ikke liiiige :roll:.....især ikke ude i et fodgængerfælt fordi der liiiige er en duft, eller når der går en hund 1 km. bagved os og hun liiiige skal stoppe op og glo, eller fordi What Ever! :stupid:

Da min første hund Buster var lille hvalp lagde han sig tungt ned på jorden hvis han ikke gad at gå i den retning som jeg havde valgt, INGEN godbider (og han var altså labrador) hjalp, lokke, lyde bestemt osv - han lå DER BASTA!!!!

Til sidst valgte jeg så at gå videre, stille og roligt slæbe ham hen ad jorden og veduhva? Han rejste sig ret hurtigt op og gik med og hans hale logrede og han gumle glad og tilfreds hans godbid mens vi gik videre og efter kort tid på den måde, hvor jeg "slæbte" den lille skid hen ad jorden, holdt han helt op med den "leg" :engel:

Kan du se at jeg ikke havde holdt fast og han var vokset til hans 40 kg. og så bare lagde sig ned, når han ville en anden rute ? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes jeg sagtens du kan, jeg har altså også taget Motor over skulderen et par gange, når alt pædagogik bare var totalt spildt.

Men - vi har endelig forstået at gøre det som Ninjamor forklarede os og nu hvor Motor ikke er helt vild i hovedet af løbetid, så virker det faktisk!

Det er det med at "mase" hunden i den retning vi vil have ham, ved bare fysisk at gå foran ham og spærre vejen. Da han var efter løbetid virkede det ikke, for der var han så meget i det røde felt at han faktisk bare blev rigtig bange for mig når jeg sådan gik foran ham så han sprang ligesom bare væk fra mig, det var ikke så rart, så der droppede jeg det.

Men nu virker det bare SÅ godt! Ikke i alle situationer selvfølgelig, men rigtig mange.

Tricket er, at have kort nok snor til at hunden ikke bare kan gå udenom dig, men lang nok til at du ikke er så tæt på at du kommer til at træde hende over poterne selvfølgelig.

Ved godt at Ninjamor skrev den som at vi skulle stå foran indtil hunden gav os kontakt, men det virker bedre i bevægelse for os.

Jeg kan garantere dig 110% at det heller ikke ville virke her, jeg har forsøgt, og det eneste jeg får ud af det er, at hun kører længere og længere op i det røde felt, så her drejer det sig bare om at komme ud af situationen på den mindst smertefulde måde...

og det med at gå ind foran, det virker i rigtig mange situationer på Luna, men det virker altså ikke her, nok fordi hun ligesom Buddha er helt uden for rækkevidde. Men hvis vi som sagt kommer bare en 4-5 meter væk fra katten, så har vi igen kontakt og kan sagtens komme videre, hun formår bare ikke at koble hovedet til når hun er så tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den lærte jeg til Misja da hun var turbo-hoppebolds-unghund uden hjerne hvergang vi lige var gået ud af døren til en gåtur, min adfærdstræner kaldte den bare for "hyrdning" og her skulle jeg også bevæge mig så Misja blev tvunget baglæns (uden at komme tilskade selvfølgelig) - EDIT og jeg skulle blive ved at "tvinge" hende baglæns indtil hun gav sig, de første par gange tog det lidt tid og skulle gentages et par gange på de små 10 meter hen over p-pladsen ude foran hoveddøren....

:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig her!

Der er tider hvor jeg altså også bare går videre selvom Misja er stoppet op fordi hun liiiige skal.......

Nej det skal hun ikke liiiige :roll:.....især ikke ude i et fodgængerfælt fordi der liiiige er en duft, eller når der går en hund 1 km. bagved os og hun liiiige skal stoppe op og glo, eller fordi What Ever! :stupid:

Da min første hund Buster var lille hvalp lagde han sig tungt ned på jorden hvis han ikke gad at gå i den retning som jeg havde valgt, INGEN godbider (og han var altså labrador) hjalp, lokke, lyde bestemt osv - han lå DER BASTA!!!!

Til sidst valgte jeg så at gå videre, stille og roligt slæbe ham hen ad jorden og veduhva? Han rejste sig ret hurtigt op og gik med og hans hale logrede og han gumle glad og tilfreds hans godbid mens vi gik videre og efter kort tid på den måde, hvor jeg "slæbte" den lille skid hen ad jorden, holdt han helt op med den "leg" :engel:

Kan du se at jeg ikke havde holdt fast og han var vokset til hans 40 kg. og så bare lagde sig ned, når han ville en anden rute ? :shock:

Ja, det kan jeg sagtens se for mig, lige midt i det mest befærdede kryds :lol:

Men I taler alle om hunde der ikke vil med videre, hvor jeg jo altså taler om en hund der forfærdeligt gerne vil videre, og hvor jeg rent faktisk er nødt til at forsætte i den retning hun gerne vil (fordi det er den vej vi skal).

Hvis jeg vender om og går væk, så falder hun ned igen, men nogen gange er jeg bare tvunget til at forsætte i den retning fordi det er den vej vi skal, og det er ikke altid jeg lige har de ekstra 15 minutter til at gå den anden vej og vente på at katten er væk og Luna er faldet til ro, og det er så her jeg bærer hende forbi katten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er det heller ikke Luna, der altid bestemmer, hvor der skal stoppes op. Og ja, så "genner" jeg hende frem, ved at gå lige bag hende.. Ikke om jeg gider stoppe op og stå hele tiden. Mine knæ kan ikke klare stop-gå-stop-gå hele tiden..

Du skriver selv, at du kan se fremskridt fra gang til gang, så jeg ville sige, jo, hun skal nok lære det:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan jeg sagtens se for mig, lige midt i det mest befærdede kryds :lol:

Men I taler alle om hunde der ikke vil med videre, hvor jeg jo altså taler om en hund der forfærdeligt gerne vil videre, og hvor jeg rent faktisk er nødt til at forsætte i den retning hun gerne vil (fordi det er den vej vi skal).

Hvis jeg vender om og går væk, så falder hun ned igen, men nogen gange er jeg bare tvunget til at forsætte i den retning fordi det er den vej vi skal, og det er ikke altid jeg lige har de ekstra 15 minutter til at gå den anden vej og vente på at katten er væk og Luna er faldet til ro, og det er så her jeg bærer hende forbi katten.

Jeg tror at jeg ville ende med samme løsning når lokning og stemme ikke virker og jow, jeg tror at det vil virke på sigt om du holder fast og er konsekvent - det var egentlig bare min pointe :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Når jeg går foran Motor og tvinger ham en anden retning, så er det især når han vil hen til en anden hund. Men du skal være foran hende eller på den rigtige side i hvert fald, FØR hun når i nærheden af kattene, altså vel allerede når i går ud af døren / før hun når op i det røde felt.

Men jeg synes osse bare du skal tage hende og flytte hende fysisk, jeg har både trukket og skubbet Motor, han gider heller ikke godbidder hvis der er noget som helst til at distrahere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

PS, jeg går ikke den anden vej, jeg fortsætter den vej vi skal, men med hunden væk fra hund/ting han gerne vil hen til. Men det tog lige nogle gange før jeg kunne gøre det rigtigt og især længden på snoren gør om det virker.

Selvfølgelig er det ikke altid jeg lige får det gjort rigtigt første gang. Har da osse fået trådt ham over poterne et par gange :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at jeg ville ende med samme løsning når lokning og stemme ikke virker og jow, jeg tror at det vil virke på sigt om du holder fast og er konsekvent - det var egentlig bare min pointe :blink:

Når jeg går foran Motor og tvinger ham en anden retning, så er det især når han vil hen til en anden hund. Men du skal være foran hende eller på den rigtige side i hvert fald, FØR hun når i nærheden af kattene, altså vel allerede når i går ud af døren / før hun når op i det røde felt.

Men jeg synes osse bare du skal tage hende og flytte hende fysisk, jeg har både trukket og skubbet Motor, han gider heller ikke godbidder hvis der er noget som helst til at distrahere.

problemet er jo at det ikke er altid de er der, og Luna ser dem længe før at jeg får øje på dem, de sidder jo gemmer sig i buskene, eller også løber de pludselig over vejen. I de tilfælde hvor jeg spotter dem før hende, der er det ikke noget problem fordi jeg så kan få hende under kontrol før hun flipper ud, men i de tilfælde hvor jeg ikke når at se katten før hende, så kammer hun helt over.

Men når I er enige med mig i at det bare drejer sig om at være konsekvent og gøre som jeg gør, så vil jeg da forsætte med god samvittighed :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg måtte ty til at slæbe kæret i går :evil::evil:

han fik øje på en brun lap bag os .. 20 meter mindst !!

bæstet smed sig ned, og jeg trak og kaldte og da ejeren så det stoppede han op, hvilket er fint da afstanden så ikke formindskes ..

jeg træk ham og "bar" ham næsten 20 meter før han kunne blive på benene :damn:

35 kilo dødvægt der sætter neglene i asfalten er dæleme tungt :evil:

Løfter ham så han kun kan gå på bagbenene med det hjalp sgutta ik meget på fokus her ..:evil:

Men han skal dæleme ikke have lov til at hilse på nogen, kendte eller ej når de kommer bagfra og han venter, så bliver det bare til en dårlig vane oz.

Link til indlæg
Del på andre sites