Hop til indhold

Forbud mod handel med uregistrerede hunde/hvalpe

Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Gæst Sigurd

Der er lige en paragraf i den nye lov, som jeg gerne vil gøre opmærksom på.

Efter 1 juli bliver det ulovligt at sælge hvalpe og voksne hunde, som ikke er mærket og registreret.

Alle hvalpe skal mærkes inden de bliver 8 uger, og importerede hunde skal mærkes og registreres straks ved import.

Desværre er ansvaret for denne mærkningspligt lagt på sælger/ importør , hvilket jeg finder totalt idiotisk :damn:

Derfor vil man stadig kunne købe en uregistreret hvalp/hund "på en rasteplads" uden at blive draget til ansvar.

Hvis loven skulle have den ønskede effekt, burde både sælger og køber kunne straffes, for at overdrage en uregistreret hund.

Men jeg håber da køberne vil kræve denne paragraf overholdt, om ikke for andet, så for selv at spare udgiften til at få hunden mærket og registreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
er det kun FCI/DKK der anderkendes? Hvad med de andre stambogsførende organisationer?

Registrerings pligten gælder for ALLE hunde, både med og uden stamtavle.

Mærkningen skal være enten en tatovering eller en chip og registreringen foregår i Dansk Hunde Register.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lusen
Der er lige en paragraf i den nye lov, som jeg gerne vil gøre opmærksom på.

Efter 1 juli bliver det ulovligt at sælge hvalpe og voksne hunde, som ikke er mærket og registreret.

Alle hvalpe skal mærkes inden de bliver 8 uger, og importerede hunde skal mærkes og registreres straks ved import.

Desværre er ansvaret for denne mærkningspligt lagt på sælger/ importør , hvilket jeg finder totalt idiotisk :damn:

Derfor vil man stadig kunne købe en uregistreret hvalp/hund "på en rasteplads" uden at blive draget til ansvar.

Hvis loven skulle have den ønskede effekt, burde både sælger og køber kunne straffes, for at overdrage en uregistreret hund.

Men jeg håber da køberne vil kræve denne paragraf overholdt, om ikke for andet, så for selv at spare udgiften til at få hunden mærket og registreret.

Det må helt klart være pålagt sælger af en hvalp at offer prisen på denne registrering, sælger af en hvalp er jo den eneste som 100% må være istand til at sige hvem der er forældre til hvalpen. Taler vi om tavle hunde har sælger altid skulle sørge for det og hvorfor skal folk der avler uden tavle være fritaget ??

Derimod bør der være en bøde til den hundeejer der dukker op med en nyindkøbt hvalp uden chip eller tato, for en køber bør sikker sig at hunden overholder lovens krav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke , hvem der så skal vurderer evt import at f.eks spanske/polske /græske internathunde.

Disse hunde er jo vaccinerede , har fået rabies tillige, sundhedsattest før flyvning ,ert chippede osv.

Men hvis hvalpen findes uden moder, så er racerelaterede aner jo stadig gætværk.

Ved godt at en bichon frise mix aldrig vil ligne en muskelhund eller vogterhund, men hvad vil så ske????

Ingen af de kendte organisationer hjemtager i forvejen hunde med sprødt sind eller med risiko for uheldige aner, men hvem skal bestemme så????

Har netop for nylig solgt en hvalp , cocker til en familie i NUUK. Grønland.

Her forlanger kommunen inden den lander en registreringattest, helst via DKK , en sundhedsbog, ikke over vist en uge gammel (incl, af-ormningattest), en attest for at raciesvaccc. er foretaget mindst en måned før , og en attest kun gældende tæver, at den er blevet steriliseret.

Sådanne tilstande med hvalpekøb er da besværlige .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Jeg er ked af, hvis denne tråd bliver "blandet sammen" med tråden om racebestemmelse. :???:

Den stramning i reglerne om mærkning og registrering af hunde, går på at man førhen kunne vente med at mærke og registrere hvalpen til den var 4 mdr. Det kan man ikke mere :klap:

Efter 1 juli vil det være ulovligt at sælge/overdrage en hvalp, som ikke er mærket og registreret i Dansk Hunde Register.

Denne regel gælder ALLE hunde, både gadekryds og stambogsførte hunde, og ALLE sælgere, også selvom de kun har lavet et ups. kuld, så ALLE hvalpekøbere skal være opmærksom på, at det altid er sælgers pligt, at få hvalpen chippet og registreret. :klap:

Hvis sælger ikke har gjort dette, vil det være ulovligt at overdrage hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lusen
Jeg er ked af, hvis denne tråd bliver "blandet sammen" med tråden om racebestemmelse. :???:

Den stramning i reglerne om mærkning og registrering af hunde, går på at man førhen kunne vente med at mærke og registrere hvalpen til den var 4 mdr. Det kan man ikke mere :klap:

Efter 1 juli vil det være ulovligt at sælge/overdrage en hvalp, som ikke er mærket og registreret i Dansk Hunde Register.

Denne regel gælder ALLE hunde, både gadekryds og stambogsførte hunde, og ALLE sælgere, også selvom de kun har lavet et ups. kuld, så ALLE hvalpekøbere skal være opmærksom på, at det altid er sælgers pligt, at få hvalpen chippet og registreret. :klap:

Jeg syntes det er iorden... sådan har det været for alle reg. avler og sådan en lovgivning får måske nogle knap så seriøse "UPS"-avlere til at tænke sig om en gang mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg da er så vigtigt at det fortjener lidt mere opmærksomhed. Sådan noget som Den Blå Avis og Gul og Gratis håber jeg vil gøre dette synligt (folk søger desværre ikke selv informationer men skal have dem klasket i hovedet for at fange dem). :roll: ...... og det kan måske godt komme til at koste hundeliv. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Dkk ikke chipper mixhunde , så må evt avlerer jo til Dr Dyr med deres 7 ugers hvalpe. Og det ser jeg for hvalpene som en god ting, da Dr Dyr nok vil bede dem få lavet en sundhedsattest for den enkelte hvalp. Og det ser jeg som en garanti for både hvalp eg evt køber.

Jeg forventer ikke mange dyrlæger bare chipper uden lige at kigge på hvalpens sundhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Dkk ikke chipper mixhunde , så må evt avlerer jo til Dr Dyr med deres 7 ugers hvalpe. Og det ser jeg for hvalpene som en god ting, da Dr Dyr nok vil bede dem få lavet en sundhedsattest for den enkelte hvalp. Og det ser jeg som en garanti for både hvalp eg evt køber.

Jeg forventer ikke mange dyrlæger bare chipper uden lige at kigge på hvalpens sundhed.

Det tror jeg desværre ikke, at man skal regne med. Dyrlægen kan selvfølgelig foreslå, at der laves en sundhedsattest på hvalpene, men jeg tror ikke at de useriøse opdrættere vil spendere penge på det (det koster vist et par hundrede kroner pr. hvalpe)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Mærkningen skal være enten en tatovering eller en chip og registreringen foregår i Dansk Hunde Register.

Helt rigtigt, det er en pligt vedtaget ved lov, men så er det da fint at dem der har hunde registreret i Dansk Hunderegister også skal bevise at være ejer af den hund de har betalt for at få registreret, det skal ejer hvis der opstår påstand om noget andet, husk lige det!:shock::megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst snuseren

Og når hunden er registreret i foreningen Dansk Hunderegister, har registreringen ingen verdi for myndighederne mere!:damn::damn::damn:

Ligegyldighed med den vigtige lov er udbredt i myndighederne og Dansk Hunderegister!:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Og når hunden er registreret i foreningen Dansk Hunderegister, har registreringen ingen verdi for myndighederne mere!

Ligegyldighed med den vigtige lov er udbredt i myndighederne og Dansk Hunderegister!

Jeg har helt klart en forventning om, at denne opstramning i hundeloven vil medføre mere focus på - og brug af Dansk Hunde Register, både fra os hundeejere og fra myndighederne.

Eneste problem, lige nu, er at den hæftige debat om de forbudte racer, bevirker at de andre paragraffer i loven bliver overset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jeg har helt klart en forventning om, at denne opstramning i hundeloven vil medføre mere focus på - og brug af Dansk Hunde Register, både fra os hundeejere og fra myndighederne.

Eneste problem, lige nu, er at den hæftige debat om de forbudte racer, bevirker at de andre paragraffer i loven bliver overset.

Nu tror jeg ikke at der er nogen grund til at tro Dansk Hunderegister kan rettes op, af den simple grund at det virker kun hvis myndighederne har tillid til det registrerede!:hmm::slem:

Og det har myndighederne ikke!:damn:

Har du en løsning på det problem, så sig endelig til, for så er man fri for den mani med at omregistrere registrerede hunde til besiddere der overtræder loven, og det ville betyde tryghed for dem der betaler for at få deres hund mærket og registreret!:-)

Dansk Hunderegister er bare en forening, og den er totalt afhængig af hvad myndighederne vil med loven!:roll:

Man skal ifølge Justitsministeriet ( overmyndigheden) registrere ny besidder når denne anmoder om det, eller denne får politiet til at indsende anmodningen, og det er ingen tidsfrist, bare politiet ved hvem der besidder en hund er der ingen grund til at Dansk Hunderegister, er oplyst før politiet findder det bekvemt, sådan fungerer den lov!:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites