Gæst cv2002 Skrevet Juni 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2010 Jeg opdagede i dag at min hund havde fået 2 bare pletter bagpå begge hendes forben på albuerne. Jeg havde lagt mærke til at hun kradsede sig en del med bagbenene. Nu så jeg så at hårene var væk og huden var ret rød. Mærkerne er på størrelse med 1 kr. Men jeg er bange for at de bliver større. Da det er en schæfer tænker jeg straks på allergi. Jeg fodrer pt. med Markus Mühle og råt. Jeg skal til at gå over på Wolfblutt, og eller helt råt. At jeg tvivler på at gå over på kun råt, er at hun skal have meget mad. Har læst en der måtte skifte tilbage til tørkost, fordi hunden tabte sig på råt. Da min spiser omkring 1 kg mad om dagen plus det løse, så er jeg også bange for at min vil blive svær at holde kun på råt. Grunden til at jeg vælger Wolfblutt er, at det er kornfrit. Jeg håber at det kan fjerne hendes klø. Nu lægger jeg mærke til hendes kløeri også på resten af kroppen. Nogen der har haft lign. situation, eller kan komme med et godt råd. Jeg er ikke meget for at sætte hende på dyrlægens allergifoder og binyrebarkhormon, som dyrlægen ville have sat hende på, da hun havde vrøvl med maven. Det fik jeg så klaret ved et foderskift. Håber der er nogen der kan hitte rede i denne historie! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Aussies for ever Besvaret Juni 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2010 Hvis du mistænkter allergi, så ville jeg anbefalde dig at opsøge en ekspert på området. Jeg kan varmt anbefalde vethudklinik.dk i Bagsvær. Kender desværre ikke rigtig til nogen i det jydske. Hvis det kun er på albuer forlægger "liggesår" dog også. Det stammer fra dårlig "placering" af albuerne (f.eks. at de er lidt for udstående i forhold til normalen, albueledsdysplasi mv.) samt at hunden ligger meget på hårdt underlag. Skifte hunden til et foder uden majs, korn og ris er en god ide hvis man mistænker allergi, men det er ikke en mirakelkur hvis din hund lider af allergi, som kan fremkaldes af rigtig mange faktorer. Mht BARF, så foder jeg råt og har kun oplevet det modsatte problem - mine hunde har meget let ved at blive for runde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2010 2 bare pletter på albuerne..... er du sikker på det ikke bare er slid? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trine Besvaret Juni 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2010 Jeg kan anbefale dig at få taget en blodprøve for allergi, min veninde fik det gjort på hendes hund. Hun havde kæmpet sammen med dyrlægen i 7 måneder og fik så taget blodprøven. Den viste 4 kraftige udslag, alt over 150 anses for allergi. Den viste 475 på lagermider ( alt tørt, foder / godbidder / brød osv. ) 256 på skimmelsvamp, 198 på loppebid og 161 på støvmider. Hun var glad for at få taget den test, så nu bliver hunden barf fodret. I det lange løb tjener det sig selv ind, da hunden ikke skal have medicin og har / er ved at få et godt hunde liv. Dyrlægen sendte blodprøven til Vet-Allergy i Nibe ( nordjylland ) hvis det kan hjælpe dig. ps. pris 2000.-kr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juni 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2010 Hvis du mistæner allergi ville jeg nok også opsøge min dyrelæge så i kan finde ud af om det er allergi og hvad hunden er allergisk overfor . Hvis det fx skulle være allergi over for korn er det jo "nemt" at vælge et kornfrit foder. Men så længe man ikke ved hvilken slags allergi det er, kan det vist hurtigt være lidt af en jungel at finde ud af hvad man så skal fodre med og hvilke ting man skal undgå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cv2002 Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 Hvis du mistænkter allergi, så ville jeg anbefalde dig at opsøge en ekspert på området. Jeg kan varmt anbefalde vethudklinik.dk i Bagsvær. Kender desværre ikke rigtig til nogen i det jydske. Hvis det kun er på albuer forlægger "liggesår" dog også. Det stammer fra dårlig "placering" af albuerne (f.eks. at de er lidt for udstående i forhold til normalen, albueledsdysplasi mv.) samt at hunden ligger meget på hårdt underlag. Skifte hunden til et foder uden majs, korn og ris er en god ide hvis man mistænker allergi, men det er ikke en mirakelkur hvis din hund lider af allergi, som kan fremkaldes af rigtig mange faktorer. Mht BARF, så foder jeg råt og har kun oplevet det modsatte problem - mine hunde har meget let ved at blive for runde Nej jeg er sikker på det ikke er ligge sår. Netop fordi hun kradser sig med bagbenene på de steder. Hun er også rød i måsen. Jeg er i vilrede med om jeg skal give rent barf eller blande med Wolfblutt, som jeg gør med Markus nu. Hun får som regel Markus om morgenen og råt til aften. Hendes albuer har jeg fået fotografferet i marts, og de var fine. Nu er jeg altid uheldig med dyr. De rhar altid været den dyrlæge lige om hjørnet. Det er møg surt hvis hu har allergi, hvis det kun er foder er det til at overse. Jeg tør slet ikke tænke på hvis det er allergi. Jeg skal alligevel til dyrlægen onsdag, så kan jeg få hende til at se på det og sige hvad der er det bedste at gøre. Det er surt de kun kender til deres egne fodermærker, dem gidder jeg ikke bruge. De kender ikke til barf, eller mange af de andre fodermærker. Der er ikke meget ved at bruge 700 kr på 14 kg foder, hvis andet er lige så godt eller bedre. Jeg bor på Sjællland og har ikke langt til Bagsværd, så det kunne være jeg skulle snakke med dem, når jeg har været hos min egne dyrlæge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 Hvis råfodring tiltaler dig, så prøv, at springe ud i det. Man plejer at sige, at hunden skal have 2% af sin kropsvægt, men ligesom med tørkost varierer det op og ned Hvalpe, under 6mdr., tror jeg det er, skal (i teorien) have mellem 5-10%. Så kan du se, hvordan det går. Møffe, som stadig vokser lidt, får ca. 1,7 eller 1,8%. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cv2002 Besvaret Juni 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2010 Er næsten sikker på det ikke er slid efter at ligge på hårdt gulv. Hun er desuden kun 15 måneder, så det ville være noget tidligt. Kunne forstå det hvis hun var 5-6 år og ikke havde mulighed for at ligge på hundetæpper, senge og måtter. Jeg kan godt finde på at gå på råt, men det kræver at jeg får tilladelse til at få sat en el-måler op i mit skur. Den ligger for langt væk fra min lejlighed, til at der bare kan trækkes en ledning. Det koster jo og så en fryser oveni. Hun elsker det dog, så det være godt for hende. Det er bare surt, hvis det ikke går og så har jeg brugt en formue på at få det i gang. Det er rigtig svært at få en uvildig snak med nogen der har forstand på hundes ærnering. Enten er de tilhægere af tørkost (dyrlæger, deres eget) eller spørger man dem der lever af at sælge råt så er der ingen tvivl om at tørkost er noget møg og ikke hundemad. Jeg har svært ved at træffe den rigtige beslutning på min hund's vegne. Giver du kun kød, eller bruger du også grønt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2010 Jeg giver kun kød og ben Varierende typer kød, vildt, lam, okse (kun indmad og kallun herfra, fordi det er så dejlig billigt), fisk, fjerkræ. Og så nogle gode ben (typisk oksebrystben), så han kan få renset og styrket tænderne. Ellers er lammeribben gode og så nogle store knogler en gang i mellem, som Maxsoe har i deres ene fryser - ved ikke, hvad det er for nogen dog Er også begyndt at give hele æg i ny og næ. Og han fungerer super på det Han blev fodret op på tørkost dog, mens han var "lille" hvalp (indtil 11. måned). Men kun fordi, jeg ikke havde modet til at skifte i starten og senere fordi jeg havde et par forældre at overtale til at måtte låne noget fryserplads Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lillian53 Besvaret Juni 8, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2010 Min flatcoat er allergiker og har fra den var 5 mdr til den var 11 mdr fået diæt tørfoder købt hos dyrlægen. Alligevel skulle den konstant i behandlig med kradse sager som binyrebarkhormon inden de anfald af ekstrem dårlig mave og opkast gik over. Jeg læste om råfodring på nettet og flere anbefalede det til allergihunde (både dem med hudproblemer og maveforstyrrelser) og da jeg undersøgte prisen fandt jeg ud af at det ikke var meget dyrere. Jeg har nu fodret med råt i 6 mdr og hvis der er en mer pris er den tjent ind - jeg har nemlig ikke været til dyrlæg med dårlig mave siden:klap: Jeg har nu fået hund nummer 2 en puddelhvalp på 14 uger og den får også råfoder og den elsker det. Min dyrlæge som ikke elsker Barf var meget forundret over hvor meget den var vokset på 14 dage og så lidt mærkelig ud i hoved da jeg fortalte hvad den fik:mrgreen: Mine hunde får en specilt kosttilskud til pels og hud og så får de fiskeolie. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cv2002 Besvaret Juni 9, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2010 Jeg giver kun kød og ben Varierende typer kød, vildt, lam, okse (kun indmad og kallun herfra, fordi det er så dejlig billigt), fisk, fjerkræ. Og så nogle gode ben (typisk oksebrystben), så han kan få renset og styrket tænderne. Ellers er lammeribben gode og så nogle store knogler en gang i mellem, som Maxsoe har i deres ene fryser - ved ikke, hvad det er for nogen dog Er også begyndt at give hele æg i ny og næ. Og han fungerer super på det Han blev fodret op på tørkost dog, mens han var "lille" hvalp (indtil 11. måned). Men kun fordi, jeg ikke havde modet til at skifte i starten og senere fordi jeg havde et par forældre at overtale til at måtte låne noget fryserplads Det er svært med at finde gode ben hvor jeg lige kommer. Dels fordi jeg helst skal holde mig fra gris og ko. lammeben kan jeg kun få fra vores slagteafdeling i Kvickly. De vil ringe når de har nogle. Der er så gået ca. 2 måneder siden jeg fik ben derfra første gang. Så det er ikke særlig holdbart. Der er en del af de tørre ting hun godt kan tåle. Hele æg giver jeg også min et par gange om ugen. Det er hun også vild med. Lige nu får hun fast Markus formiddag og råt om aftenen. Ingen tvivl om hvad hun bedst kan lide! :banan: Jeg bruger dog grøntblanding, da jeg ellers er bange for at hun ikke får det hun skal bruge. Jeg giver også vildlaksolie fra rigtighundemad de dage hun ikke er på fisk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cv2002 Besvaret Juni 9, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2010 Min dyrlæge så på de skallede pletter idag. Hen mente ikke det var slid. Hun er nu i behandling for skab, hvis ikke det hjælper, sammen med alovera gel, så får jeg taget en blodprøve der kan se om der er en allergi. Desværre kan sådan ikke sige hvilken allergi. Foder eller andet kan den godt. Resten skal man så finde ud af med udlukkedes metoden. Så jeg krydser fingerer for at det ikke er tilfældet. Det cirkus orker jeg ikke. :scared: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 9, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2010 Hmm, er der ikke et Dansk Barfcenter et sted i nærheden af dig? De har lammeribben til en rimelig pris. Dansk Barf Center Ellers, så kan du prøve at kontakte et slagteri. Der er Nordkød i Hillerød, dem er der dog nogen, der har dårlig erfaring med - jeg har endnu ikke forsøgt mig. Eller, så mener jeg, at der er et i Vipperød (staveplade). Nu kan jeg jo så bare ikke huske, om du overhovedet bor på Sjælland... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 9, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2010 Min dyrlæge så på de skallede pletter idag. Hen mente ikke det var slid. Hun er nu i behandling for skab, hvis ikke det hjælper, sammen med alovera gel, så får jeg taget en blodprøve der kan se om der er en allergi. Desværre kan sådan ikke sige hvilken allergi. Foder eller andet kan den godt. Resten skal man så finde ud af med udlukkedes metoden. Så jeg krydser fingerer for at det ikke er tilfældet. Det cirkus orker jeg ikke. :scared: Puha, god bedring til tøsen, hvis hun har skab :ae: Uf, det er ikke en rar situation at stå i :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Min dyrlæge så på de skallede pletter idag. Hen mente ikke det var slid. Hun er nu i behandling for skab, hvis ikke det hjælper, sammen med alovera gel, så får jeg taget en blodprøve der kan se om der er en allergi. Desværre kan sådan ikke sige hvilken allergi. Foder eller andet kan den godt. Resten skal man så finde ud af med udlukkedes metoden. Så jeg krydser fingerer for at det ikke er tilfældet. Det cirkus orker jeg ikke. :scared: Jeg har en tæve med allergi, og da hun bla. er allergisk overfor græs og uld, så får hun også bare pletter, der hvor de kunne få slidpletter, af at ligge i græsset eller på et gulvtæppe. Vi har fået taget blodprøve et par gange, og der fik vi en lang, lang liste over diverse foderingredienser, planter og meget andet, og ud for hver ting på listen er der et nummer som angiver følsomheden overfor den ting. Hvis nummeret er over en vis værdi, er hun enten "borderline" allergisk eller allergisk. Derefter sammensatte laboratoriet en vaccine, som hun nu får en gang om måneden, og hun klør sig næsten aldrig mere og pelsen er fin og hel. Jeg håber de kan finde årsagen til hendes problemer, for ja, udelukkelsesmetoden er jo noget der tager ufattelig lang tid og meget tålmodighed. Held og lykke med det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cv2002 Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Puha, god bedring til tøsen, hvis hun har skab :ae: Uf, det er ikke en rar situation at stå i :ae: Tak for ae. :klap: Jeg håber faktisk det "kun" er skab. Det kan jo klares med medicin og så slut. Allergi er straks værre. Da hun er schæfer, har de jo anlæg for det møg. Så jeg tror straks det værste. I sær da jeg altid er uheldig med mine dyr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cv2002 Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Jeg har en tæve med allergi, og da hun bla. er allergisk overfor græs og uld, så får hun også bare pletter, der hvor de kunne få slidpletter, af at ligge i græsset eller på et gulvtæppe. Vi har fået taget blodprøve et par gange, og der fik vi en lang, lang liste over diverse foderingredienser, planter og meget andet, og ud for hver ting på listen er der et nummer som angiver følsomheden overfor den ting. Hvis nummeret er over en vis værdi, er hun enten "borderline" allergisk eller allergisk. Derefter sammensatte laboratoriet en vaccine, som hun nu får en gang om måneden, og hun klør sig næsten aldrig mere og pelsen er fin og hel. Jeg håber de kan finde årsagen til hendes problemer, for ja, udelukkelsesmetoden er jo noget der tager ufattelig lang tid og meget tålmodighed. Held og lykke med det! Tak for det. har dobberen også anlæg for allergi? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cv2002 Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Hmm, er der ikke et Dansk Barfcenter et sted i nærheden af dig? De har lammeribben til en rimelig pris. Dansk Barf Center Ellers, så kan du prøve at kontakte et slagteri. Der er Nordkød i Hillerød, dem er der dog nogen, der har dårlig erfaring med - jeg har endnu ikke forsøgt mig. Eller, så mener jeg, at der er et i Vipperød (staveplade). Nu kan jeg jo så bare ikke huske, om du overhovedet bor på Sjælland... Jo jeg bor på Sjælland. Vi har et barf center i Glostrup. Ved ikke om man bare kan vade ind og købe uden at rende i kløerne på dem. En af dem der arbejder der er ikke helt smart med sine metoder. Ikke en af dyrlægerne. Jeg kan kigge på siden og ringe inden jeg kører derud. Jeg må Google efter et slagteri. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Tak for ae. :klap: Jeg håber faktisk det "kun" er skab. Det kan jo klares med medicin og så slut. Allergi er straks værre. Da hun er schæfer, har de jo anlæg for det møg. Så jeg tror straks det værste. I sær da jeg altid er uheldig med mine dyr. Uf, øv - ja, tænkte også, at skab nok ville være det bedste næsten. Håber på det bedste! Jo jeg bor på Sjælland. Vi har et barf center i Glostrup. En af dem der arbejder der er ikke helt smart med sine metoder. Ikke en af dyrlægerne. Jeg kan kigge på siden og ringe inden jeg kører derud. Ved ikke om man bare kan vade ind og købe uden at rende i kløerne på dem. Jeg må Google efter et slagteri. Jeg har faktisk ikke prøvet at være der endnu, men altså. Rigtig Hundemad i Maxsoe lader da mig fodre som jeg ville og ikke som de ville anbefalde, jeg går selv rundt og tager op ad fryserne, hvad jeg vil have. De vil måske rynke lidt på snuden og komme med en kommentar hvis jeg fx købte 20kg kyllingekråse dog - der er jo ingen ernæring i Så mon ikke også de gør det i BARF centret? Jeg ved det ikke, men har aldrig tænkt på dem som "gør som os eller hold dig væk"-agtigt. Det er der jo ikke så meget profit i. Og de har vel også kunder, der følger deres "ideologi", som bare kommer forbi og skal have noget bestemt i en bestemt anledning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Tak for det. har dobberen også anlæg for allergi? Det er mest de blå (mutation af sort) og fawn (isabellafarvet/mutation af rød) der er berømte for hud/pelsproblemer/allergi. Min tæve er sort så hun falder lidt udenfor. Ellers mener jeg ikke, at allergi er videre udbredt hos vores race, når de har de oprindelige farver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts