Hop til indhold

Tolkning af hundeloven

Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Har jeg ikke ret, når jeg antager, at det er helt ok, at fortsætte med at træne de "forbudte" racer som hidtil, når følgende er opfyldt:

Vi er på et privat areal - lejet af DKK Kreds 6, som er indhegnet og ikke offentligt tilgængeligt. Ejeren af arealet er (selvfølgelig) indforstået med, at hunde er løse på arealet og benytter det ikke selv.

Vi har ikke fået nogen udmelding fra DKK, nemlig.... og så må jeg jo lave min egen :blink:

Derudover er DKK så temmeligt sære i deres udmeldinger - på deres hjemmeside står, at de afventer en fortolkning af loven i forbindelse med prøver og udstillinger. Indtil videre modtager de dog tilmeldinger til udstillingen i Vejen, men hvis det viser sig, at hundene skal stilles med mundkurv, kan man få pengene tilbage. Min kursist, der jo går LP2 og Rally øvet med hendes amstaff, ringede så og hørte om hun kunne melde Rosa til prøve i juli - her var svaret klart nej :confused::confused::confused:

Jeg er forvirret.... men med hensyn til træningen fortsætter jeg altså som hidtil ind til der står én eller anden og tvinger mig til at gøre anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har jeg ikke ret, når jeg antager, at det er helt ok, at fortsætte med at træne de "forbudte" racer som hidtil, når følgende er opfyldt:

Vi er på et privat areal - lejet af DKK Kreds 6, som er indhegnet og ikke offentligt tilgængeligt. Ejeren af arealet er (selvfølgelig) indforstået med, at hunde er løse på arealet og benytter det ikke selv.

Vi har ikke fået nogen udmelding fra DKK, nemlig.... og så må jeg jo lave min egen :blink:

Derudover er DKK så temmeligt sære i deres udmeldinger - på deres hjemmeside står, at de afventer en fortolkning af loven i forbindelse med prøver og udstillinger. Indtil videre modtager de dog tilmeldinger til udstillingen i Vejen, men hvis det viser sig, at hundene skal stilles med mundkurv, kan man få pengene tilbage. Min kursist, der jo går LP2 og Rally øvet med hendes amstaff, ringede så og hørte om hun kunne melde Rosa til prøve i juli - her var svaret klart nej :confused::confused::confused:

Jeg er forvirret.... men med hensyn til træningen fortsætter jeg altså som hidtil ind til der står én eller anden og tvinger mig til at gøre anderledes.

Mon DKK skelner mellem prøver og udstillinger :hmm: Prøven fordrer jo, at hunden er løs noget af tiden, det gør en udstilling ikke :vedikke:

Mht. træning ville jeg også bare køre på som vanligt :engel: dog opmærksom på at der kan komme en udmelding om, at mundkurv er påkrævet :fornaermet:, re:

På gader, veje, stier, pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, skal hundene føres i bånd og være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv. Kravet om, at hundene skal føres i bånd, gælder ikke i skove, hvor ejeren har givet tilladelse til, at hunde kan færdes uden bånd.

som kun giver dispensation fra linepåbuddet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

I loven står der at de skal føres i snor og have mundkurv på på offentlige steder, så jeg tolker det helt sikkert som at på private træningspladser må de træne uden snor og mundkurv.

Men prøver og udstillinger bliver jo som oftest afholdt på offentlige områder, og her stiller sagen sig helt anderledes, og jeg tror at hunden skal være iført mundkurv og snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

I loven står der at de skal føres i snor og have mundkurv på på offentlige steder, så jeg tolker det helt sikkert som at på private træningspladser må de træne uden snor og mundkurv.

Men prøver og udstillinger bliver jo som oftest afholdt på offentlige områder, og her stiller sagen sig helt anderledes, og jeg tror at hunden skal være iført mundkurv og snor.

Omkring træningsplader, så skal man være opmærksom på, at hvis man lejer jorden af kommunen, så betragter kommunen jorden som offentlig og ikke privat.

Dette gælder i al fald i Århus Kommune, hvor vi = Schæferhundeklubben spurgte kommunen, hvilke regler der gælder for legeredskaber - vi troede at vi kunne opstille et legetårn fra et byggemarked, det kunne vi så ikke, det skulle være godkendte legeredskaber med faldunderlag und alles .....

Link til indlæg
Del på andre sites

Omkring træningsplader, så skal man være opmærksom på, at hvis man lejer jorden af kommunen, så betragter kommunen jorden som offentlig og ikke privat.

Dette gælder i al fald i Århus Kommune, hvor vi = Schæferhundeklubben spurgte kommunen, hvilke regler der gælder for legeredskaber - vi troede at vi kunne opstille et legetårn fra et byggemarked, det kunne vi så ikke, det skulle være godkendte legeredskaber med faldunderlag und alles .....

Jo - men vi lejer jo privat, så træningspladsen går ikke ind under pladser, der er åbne for almindelig færdsel. Ikke i min optik i hvert fald. Tværtimod holder vi jo på, at "vores" plads ikke må bruges som lufteplads uden for træningstiden (forbud ikke gældene for diverse Sabrotøser :cool:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg vil også tro at disse træningspladser er offentlige, jeg går f.eks. til træning hos en hvor hun har lejet pladsen af kommunen, og her har jeg allerede meddelt at jeg ikke kommer den sidste gang som er den 4. juli...

Jo - men vi lejer jo privat, så træningspladsen går ikke ind under pladser, der er åbne for almindelig færdsel. Ikke i min optik i hvert fald. Tværtimod holder vi jo på, at "vores" plads ikke må bruges som lufteplads uden for træningstiden (forbud ikke gældene for diverse Sabrotøser :cool:).

Jeg vil mene at når pladsen er lejet af privatperson og denne person har givet sin tilladelse, så er der ingen problemer i at træne uden line og mundkurv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tolker loven på samme måde som dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg tolker loven pris som dig - og indtil DKK giver en klar udmeldning omkring deres politik på privat grund i DKK, ville jeg også gøre som Jer :blink:

Hvis DKK udmelder at de ikke vil sætte sig i vejen for fri, u-mundkurvede muskelhunde på privat grund i DKK regi, så vil jeg - når jeg får oprettet en træningsplads - ansøge om afholdelse af ialt fald rallyprøver, dvs. at muskelhunde her vil være velkommende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til lov og ikrafttrædelse er mit spørgsmål:

Kan man som ejer af disse måske lidt kortnæsede typer overhovedet finde en mundkurv, der sidder korrekt ude gener for hunden.

Nogle af mine bekendte har en mix af ammbuldogg og mastiff, rimeligt faktisk meget stor hoved og meget kort næse,og tyrehals.

Jeg ville mene at hans hovedfacon ville gøre det vanskeligt at sætte mundkurv oå ham uden at den gnavede????også pga af mange hudfolder i hovedet.

Han er nok 3 år nu og har aldrig været aggresiv og er kastreret, men jo en stor tung hund.

Findes disse ,der passer overhovedet på markedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til lov og ikrafttrædelse er mit spørgsmål:

Kan man som ejer af disse måske lidt kortnæsede typer overhovedet finde en mundkurv, der sidder korrekt ude gener for hunden.

Nogle af mine bekendte har en mix af ammbuldogg og mastiff, rimeligt faktisk meget stor hoved og meget kort næse,og tyrehals.

Jeg ville mene at hans hovedfacon ville gøre det vanskeligt at sætte mundkurv oå ham uden at den gnavede????også pga af mange hudfolder i hovedet.

Han er nok 3 år nu og har aldrig været aggresiv og er kastreret, men jo en stor tung hund.

Findes disse ,der passer overhovedet på markedet.

Prøv at kaste et kig i denne tråd http://www.hunde-forum.dk/muskelhunde/16284-kob-af-mundkurv.html der burde der være hjælp at finde

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen som ved, om det er hundetrænerens ansvar at kontrollere, om en kursists hund er af en blanding af de pågældende forbudte racer? Jeg tænker på, om hundetræneren kan blive pålagt en bøde eller evt. erstatsningsansvar hvis der skulle ske noget med en sådan blandingshund af "ubestemmelig" afkomst?

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst snuseren
DCH er også i tvivl om, hvordan loven skal fortolkes og har bedt Justitsministeriet om nærmere retningslinier

http://www.dchesbjerg.dk/19710_Orientering_vedr_ny_hundelov..doc

Fint, og jeg håber ikke embedsmænd i Justitsministeriet får lov til at holde fri eller have ferie, før samtlige organisationer klubber osv. der har med hunde at gøre, har fået tolket loven ned til det mindste komma, og samtlige 179 folketingsmedlemmer, har forstået hvilken lov der er vedtaget, og kan den udenad, selv hvis de bliver vægget midt i deres nattesøvn!:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites