Gæst Chaddin Skrevet Juni 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2010 Nu blev jeg lige lidt forvirret.. Er det ikke noget med, at man kun må lave et bestemt antal kuld hvalpe på en hund, hvis ikke den er registreret i et eller andet? Og gælder det samme for katte? Kan ikke lige finde hoved og hale i det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 Nu blev jeg lige lidt forvirret.. Er det ikke noget med, at man kun må lave et bestemt antal kuld hvalpe på en hund, hvis ikke den er registreret i et eller andet? Og gælder det samme for katte? Kan ikke lige finde hoved og hale i det Nej, der er ingen regler, foruden at man ikke skal forårsage unødig gene over for sin hund. Men det er jo et fortolkningsspørgsmål (altså, hvornår man snakker om gene). DKK anbefalder dog max. at en tæve får kuld i hveranden løbetid, medmindre hun kun har fået 1 eller 2 hvalpe vist nok. Noget i den retning. Overskrider man deres etiske regelsæt gentagende gange skulle det føre til ekskludering. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Og så er der matadoravlsgrænsen også. Kræver stadig at hunden bruges til avl med stamtavle, hvis man vil have nogen forhindringer. Uden tavle, ingen grænser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Er det ikke noget med at det er 3 kuld/ 30 hvalpe max? Og selv med stamtavle kan man avle ligeså tosset man vil, er det ikke kun kennelerne der er "under opsyn" For som alm hunde ejere kan da lade hunden parre til højer og venstre....tavle eller ej. Eller?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Det med matador-avl er forskelligt fra race til race. Tror da alle medlemmer af DKK kan blive kylet ud, hvis de avler løs med alt og alle :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chaddin Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Okaaay tak for svar, det hjalp lidt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 matadoravlsgrænsen gælder, uanset om du er privat eller erhvervsopdrætter. Bare der er DKK-tavle på. Iøvrigt er kennel ikke en beskyttet titel, og har intet med dét at gøre. Og matadoravlsgrænsen er forskellig fra race til race. antalsmæssigt store racer, må et individ producere mange hvalpe. FOr antalsmæssigt er det stadig kun en meget lille del af den samlede bestand. ANtalsmæssigt små racer betyder så også at et individ ikke må producere så mange hvalpe. Desværre forhindrer en matadoravlsgrænse bare ikke, at opdrætter bare flytter over i en anden klub, og fortsætter med samme hund. Det er der flere eksempler på. Dén der står klarest for mig er indenfor de islandske fårehunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Desværre forhindrer en matadoravlsgrænse bare ikke, at opdrætter bare flytter over i en anden klub, og fortsætter med samme hund. Det er der flere eksempler på. Dén der står klarest for mig er indenfor de islandske fårehunde Eller tager mod udlandske tæver, og på den måde laver afsindige mængder hvalpe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 DKK ´s regler for tæver er da max 4 kuld fra udvokset fysisk og pzykisk,til ca 6 -8 år ??. At hanhunde laver flere tror, jeg ikke påvirker dem sønderligt, bare at vor (avlernes) genpulje bliver ringerer. For få år siden så jeg kun enkelte højtpræmierede langvejsimporthunde, der ikke havde en anehund, der figurerede i en af mine 3-4 stamtavler. Så kan det være svært at lave en indavlkvosient på O. Men det undre mig , trods brug af lineiavl,at visse avlerer uden det er tophunde, har så høj indavlskvosient??? Man selvfølgelig kommer det af de ofte bruger egne hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 DKK etiske anbefalinger for opdræt Det påhviler enhver, der udvælger en hund til opdræt, at vurdere, om avlsdyret fysisk og mentalt er egnet til avl. Det skal tilstræbes, at der i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis. En tæve bør ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet. En tæve bør maksimalt have 4-5 kuld i sin levetid - og sidste kuld inden tæven fylder 8 år. Efter 2 kuld bør tæven have en pause, så mindst én løbetid ikke udnyttes til parring. Hunde med arvelige defekter bør ikke anvendes i avl. Parringer, der har givet hvalpe med alvorlige defekter, bør naturligvis ikke gentages. Parring mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås. Det betyder, at en indavlskoefficient større end 6,25 % bør undgåes. Avl, hvor enkelte hunde antalsmæssigt dominerer avlen inden for en race, bør undgås. Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning. Opdrætteren bør give hvalpekøberne fyldestgørende oplysninger om forældredyrene og om racens egenskaber og behov. Både opdrætter og hanhundeejer bør følge afkommets udvikling til voksne hunde og derudfra løbende vurdere deres avlsdyr. Og hos labrador er matadorgrænsen først ved 624 hvalpe. Så det er pænt mange kuld.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts