Hop til indhold

Er vaccinationer overdrevet?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Man behøver ikke vaccinere oftere end ca hvert 3. år, Gudrun (dyrlæge) fortalte mig om en iundersøgelser der påviste at hvert 3. år er rigeligt :-D

 

Hun fortalte også at der på markedet har været en blodprøve dyrlægen kunne tage på hunden for at se om hunden var dækket, problemet var dog at ingen dyrlæger ville bruge dem...

 

De vil hellere fortsat give de årlige vacciner...

 

Har du snakket med Gudrun om hvorfor hun ikke vil bruge den blodprøve, der kunne fortælle, om hunden bør revaccineres?

 

Jeg ved, at det har Allison (dyrlæge) da ingen problemer med... :???:

 

En blodprøve BURDE da ikke være risikabel for hunden.....

 

 

...jeg kunne forestille mig, at nogle dyrlæger hellere vil vaccinere hunden en gang om året frem for at vaccinere den hver 4. år mod hundesyge, --hver 2. år mod parvo og hver år mod leverbetændelse. Og derudover kontrollere antistofniveauet mod de forskellige sygdomme inden vaccination...

Det er jo en HULANS masse stik..... DET skal der nok være hundeejere, der ville brokke sig over. Det er jo trods alt dem, der betaler.:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Dvs. at hvis du har børn, så er de heller ikke blevet vaccineret?

 

Jo de er meget voksne, og dengang var jeg "tryghedsnarkoman" :-P

 

Hvis jeg fik børn nu ville de ikke blive vaccineret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Har du snakket med Gudrun om hvorfor hun ikke vil bruge den blodprøve, der kunne fortælle, om hunden bør revaccineres?

 

Jeg ved, at det har Allison (dyrlæge) da ingen problemer med... :???:

 

En blodprøve BURDE da ikke være risikabel for hunden.....

 

 

...jeg kunne forestille mig, at nogle dyrlæger hellere vil vaccinere hunden en gang om året frem for at vaccinere den hver 4. år mod hundesyge, --hver 2. år mod parvo og hver år mod leverbetændelse. Og derudover kontrollere antistofniveauet mod de forskellige sygdomme inden vaccination...

Det er jo en HULANS masse stik..... DET skal der nok være hundeejere, der ville brokke sig over. Det er jo trods alt dem, der betaler.:cool:

Lige præcis, sådan har vores dyrlæge sagt. Det andet er for dyrt og besværligt ift. ulemper ved at vaccinere årligt. Så kan man lige så godt sikre sig 100%. Jeg synes stadig det er værd at sammenligne med vacciner hos mennesker. Bare tjek statistikker på div. sygdomme i u-lande, som vi her i norden vaccinere imod og regn selv ud, hvad vi spares for af dårligdomme;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Har du snakket med Gudrun om hvorfor hun ikke vil bruge den blodprøve, der kunne fortælle, om hunden bør revaccineres?

 

Jeg ved, at det har Allison (dyrlæge) da ingen problemer med... :???:

 

En blodprøve BURDE da ikke være risikabel for hunden.....

 

 

...jeg kunne forestille mig, at nogle dyrlæger hellere vil vaccinere hunden en gang om året frem for at vaccinere den hver 4. år mod hundesyge, --hver 2. år mod parvo og hver år mod leverbetændelse. Og derudover kontrollere antistofniveauet mod de forskellige sygdomme inden vaccination...

Det er jo en HULANS masse stik..... DET skal der nok være hundeejere, der ville brokke sig over. Det er jo trods alt dem, der betaler.:cool:

 

Gudrun brugte lige netop de blodprøver, men de udgik fordi dyrlægerne generelt ikke brugte dem :-D

 

Jeg vil tro de hellere vil tjene pengene på de årlige vaccinationer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gudrun brugte lige netop de blodprøver, men de udgik fordi dyrlægerne generelt ikke brugte dem :-D

 

Jeg vil tro de hellere vil tjene pengene på de årlige vaccinationer :-D

 

øhø... det lyder som et eller andet "hjemmesæt" at Gudrun ikke kan få fat i mere? :shock:

 

Allison plejer at sende blodprøver til et laboratorium, der undersøger dem for det, Allison beder om...........

Det samme gør man jo, hvis man vil undersøge en eventuel allergi via en blodprøve...

Jeg tror ikke rigtig det kan svare sig at have en dyrlæge til at sidde og analysere blodprøver.. Det er det, man har laboranter til...

 

(Menneske)læger sidder jo heller ikke og analyserer blod...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør hun, har lige fået mine vaccineret ude ved hende

 

B&B

 

fantastisk. Jeg bliver jo helt fristet til at snuppe hende når Milo skal revaccineres. (ja, jeg ved godt at det ligger langt ude i fremtiden, men sådan noget skal der jo også tænkes over). Hun er altså dyrlæge i al den forstand (dog med en væsentlig større forståelse/kontakt end jeg forestiller mig hos standard dyrlægen)?

 

Nogle der ved, hvor lang tid i forvejen man skal være ude, hvis man skal have si hund behandlet etc. hos hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

fantastisk. Jeg bliver jo helt fristet til at snuppe hende når Milo skal revaccineres. (ja, jeg ved godt at det ligger langt ude i fremtiden, men sådan noget skal der jo også tænkes over). Hun er altså dyrlæge i al den forstand (dog med en væsentlig større forståelse/kontakt end jeg forestiller mig hos standard dyrlægen)?

 

Nogle der ved, hvor lang tid i forvejen man skal være ude, hvis man skal have si hund behandlet etc. hos hende?

 

Da jeg første gang ringede til hende, fik jeg en tid ugen efter, ved ikke om jeg bare var heldig, men ellers vil jeg tro en 14 dags tid eller noget..Forresten, så bliver mine vaccineret hvert år, da pensionen som de skal i til sommer kræver det, ellers ville jeg gerne have at de kun blev det hvert andet år, som Gudrun foreslog mig.

 

B&B

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
øhø... det lyder som et eller andet "hjemmesæt" at Gudrun ikke kan få fat i mere? :shock:

 

Allison plejer at sende blodprøver til et laboratorium, der undersøger dem for det, Allison beder om...........

Det samme gør man jo, hvis man vil undersøge en eventuel allergi via en blodprøve...

Jeg tror ikke rigtig det kan svare sig at have en dyrlæge til at sidde og analysere blodprøver.. Det er det, man har laboranter til...

 

(Menneske)læger sidder jo heller ikke og analyserer blod...

 

 

Der har været en test dyrlægen kunne lave med det samme der viste om hunden trængte til at blive vaccineret, dvs man undgik at give vaccine unødvendigt, hvilket må siges at være godt!!

 

Men dyrlægerne brugte det ikke, og når noget ikke købes på et marked så varer det ikke længe før det ikke længere er tilgængeligt på markedet :-)

 

Det var den test Gudrun var glad for, og brugte, da hun ikke mener at vaccine i tide og utide er godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
fantastisk. Jeg bliver jo helt fristet til at snuppe hende når Milo skal revaccineres. (ja, jeg ved godt at det ligger langt ude i fremtiden, men sådan noget skal der jo også tænkes over). Hun er altså dyrlæge i al den forstand (dog med en væsentlig større forståelse/kontakt end jeg forestiller mig hos standard dyrlægen)?

 

Nogle der ved, hvor lang tid i forvejen man skal være ude, hvis man skal have si hund behandlet etc. hos hende?

 

Hun operere ikke, laver ikke indgreb :-)

 

Men det undgår man jo også let når man bruger hende :lol:

 

Men hvis du skal have neutraliseret eller andet der kræver indgreb må du til en anden dyrlæge :-)

 

Hun har haft almindelig praksis i Åthus i mange år, har så videreuddannet sig alternativt, og ja, det er en helt anden måde at se dyrlægegerningen udført på, hun er noget helt for sig, hun behandler katte, hunde og heste :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh, nu er de quick-tests ikke altid lige pålidelige...:blink:

Så det kan lige så godt være derfor de er blevet trukket tilbage fra markedet.

Det ville nok også være nødvendigt med en test for hver sygdom, altså én for hundesyge, én for parvo-virus og en for leverbetændelse... Og derudover er der de sygdomme, som der er risiko for når man tager hunden med til udlandet. ---Eller hvis man omgås uvaccinerede hunde fra udlandet... Det er også en faktor, man skal være opmærksom på, når man ved at der smugles en del hunde ind i DK.

 

Men hvis man kun er nervøs for hundesyge, der er den mest dødelige --og den mest smittefarlige af de tre "store" sygdomme -- så er det vel ok med en enkelt test.. Og så er det ærgerligt, at man ikke kan købe den test mere.. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nåh, nu er de quick-tests ikke altid lige pålidelige...:blink:

Så det kan lige så godt være derfor de er blevet trukket tilbage fra markedet.

Det ville nok også være nødvendigt med en test for hver sygdom, altså én for hundesyge, én for parvo-virus og en for leverbetændelse... Og derudover er der de sygdomme, som der er risiko for når man tager hunden med til udlandet. ---Eller hvis man omgås uvaccinerede hunde fra udlandet... Det er også en faktor, man skal være opmærksom på, når man ved at der smugles en del hunde ind i DK.

 

Men hvis man kun er nervøs for hundesyge, der er den mest dødelige --og den mest smittefarlige af de tre "store" sygdomme -- så er det vel ok med en enkelt test.. Og så er det ærgerligt, at man ikke kan købe den test mere.. :(

 

Nej det var det ikke :-D

 

Man kan se om der er antistoffer i blodet sandsynligvis, ganske pålideligt, men dyrlægerne brugte det ikke :-D

 

Det var et godt produkt, et produkt der kunne sikre imod overvaccinition :-D

Redigeret af anne-marie
Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver ikke vaccinere oftere end ca hvert 3. år, Gudrun (dyrlæge) fortalte mig om en iundersøgelser der påviste at hvert 3. år er rigeligt :-D

 

Hun fortalte også at der på markedet har været en blodprøve dyrlægen kunne tage på hunden for at se om hunden var dækket, problemet var dog at ingen dyrlæger ville bruge dem...

 

De vil hellere fortsat give de årlige vacciner...

 

De dyrlæger jeg kender til, ud over Gudrun siger hvert andet år. Men det er så lidt træls at nogle EU-lande kræver hvert år. Gid de lande også kunne samarbejde om vacc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev faktisk nysgerrig over, om Gudrun også vaccinerer, eller om hun "kun" er speciallæge? :mrgreen:

Hun skal give Groa den årlige vaccination, så det ved jeg Gudrun gør.

 

fantastisk. Jeg bliver jo helt fristet til at snuppe hende når Milo skal revaccineres. (ja, jeg ved godt at det ligger langt ude i fremtiden, men sådan noget skal der jo også tænkes over). Hun er altså dyrlæge i al den forstand (dog med en væsentlig større forståelse/kontakt end jeg forestiller mig hos standard dyrlægen)?

 

Nogle der ved, hvor lang tid i forvejen man skal være ude, hvis man skal have si hund behandlet etc. hos hende?

Det er lidt op og ned, har prøvet at få en tid dagen efter, men det var så en akut sag. Men ellers 1 uges tid.

 

Sheila bliver vaccineret hvert år. Og den eneste grund til det, er at hun kan hænde at skulle i pension en sjælden gang imellem... Jeg synes det er en skam at pensioner som regel kun vil have et år mellem vaccinationerne, da jeg i hvertfald gerne bare ville nøjes med hver andet år.

Ja, når nu de fleste dyrlæger siger hvert andet år så burde pensioner følge med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er det, der er så frustrerende - at der ikke er fælles regler i pensioner, klubber m.v.

Nogle steder står der bare, at man skal have "gyldig" vaccinationsattest, men ikke hvor gammel den så må være for at være gyldig :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det, der er så frustrerende - at der ikke er fælles regler i pensioner, klubber m.v.

Nogle steder står der bare, at man skal have "gyldig" vaccinationsattest, men ikke hvor gammel den så må være for at være gyldig :confused:

Ja det er fustrerende, jeg fatter ikke det kan være så svært at lave fælles regler.

Jeg er også træt af ar Eu-landene ikke kan lave fælles regler så det er nemmere at få sine kæledyr med rundt i Europa:mad:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er fustrerende, jeg fatter ikke det kan være så svært at lave fælles regler.

Jeg er også træt af ar Eu-landene ikke kan lave fælles regler så det er nemmere at få sine kæledyr med rundt i Europa:mad:

 

Mon ikke også det kommer. Der bliver jo flere og flere regler der gælder samtlige lande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Lige præcis, sådan har vores dyrlæge sagt. Det andet er for dyrt og besværligt ift. ulemper ved at vaccinere årligt. Så kan man lige så godt sikre sig 100%. Jeg synes stadig det er værd at sammenligne med vacciner hos mennesker. Bare tjek statistikker på div. sygdomme i u-lande, som vi her i norden vaccinere imod og regn selv ud, hvad vi spares for af dårligdomme;-)

 

Jeg er enig med dig et godt stykke hen af vejen, men det er altså også et faktum, at vi her i norden har kæmpestore allergiproblemer og det har de ikke i u-landene.

 

Uanset hvad så er det i mine øjne et spørgsmål om pest eller kolera - men selvfølgelig har vi færre dødsfald pga smitsomme sygdomme her i dk end fx. i Uganda, tilgengæld har de fleste danskere allergiproblemerne tæt inde på livet.... men det kan man jo også af og til vaccinere sig ud af :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Jeg er enig med dig et godt stykke hen af vejen, men det er altså også et faktum, at vi her i norden har kæmpestore allergiproblemer og det har de ikke i u-landene.

 

Uanset hvad så er det i mine øjne et spørgsmål om pest eller kolera - men selvfølgelig har vi færre dødsfald pga smitsomme sygdomme her i dk end fx. i Uganda, tilgengæld har de fleste danskere allergiproblemerne tæt inde på livet.... men det kan man jo også af og til vaccinere sig ud af :???:

Snakker du allergi overfor vacciner eller allergi overfor andet fremkaldt af vaccinen?

 

Jeg har efterhånden prøvet vaccinering nogle gange, og den eneste gang det har givet problemer, var da Amy blev vaccineret og fik nældefeber. Men jeg er ret sikker på, at det er fordi hun lige var blevet vaccineret, hvilket tidligere ejer ikke rigtig kunne be-eller afkræfte, og der var snak om at det var noget hjemmevaccinering, uden dyrlæge til stede. Ellers har der aldrig været problemer. Jeg kender til tilfælde, hvor der er overdoseret ifm. vaccinering af små hvalpe, men ellers er det meget sjældent at hunde bliver syge af en vaccine. Det handler om at bruge en dygtig dyrlæge, der tjekker at hunden er klar. Alt dette sammenholdt med konsekvensen af hvis vi ikke vaccinerede, gør stadig at jeg ikke fatter folk som springer over. Det gælder såvel vacciner til mennesker som til hunde. Det er mange af de samme problemstillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Snakker du allergi overfor vacciner eller allergi overfor andet fremkaldt af vaccinen?

 

Jeg har efterhånden prøvet vaccinering nogle gange, og den eneste gang det har givet problemer, var da Amy blev vaccineret og fik nældefeber. Men jeg er ret sikker på, at det er fordi hun lige var blevet vaccineret, hvilket tidligere ejer ikke rigtig kunne be-eller afkræfte, og der var snak om at det var noget hjemmevaccinering, uden dyrlæge til stede. Ellers har der aldrig været problemer. Jeg kender til tilfælde, hvor der er overdoseret ifm. vaccinering af små hvalpe, men ellers er det meget sjældent at hunde bliver syge af en vaccine. Det handler om at bruge en dygtig dyrlæge, der tjekker at hunden er klar. Alt dette sammenholdt med konsekvensen af hvis vi ikke vaccinerede, gør stadig at jeg ikke fatter folk som springer over. Det gælder såvel vacciner til mennesker som til hunde. Det er mange af de samme problemstillinger.

 

Der er ikke tvivl om at vi skal vaccinere, men den undersøgelse jeg henviser til viser at hundene er dækkede i tre år :-D

 

Så er der vel ikke nogen grund til at vaccinere oftere?

 

At der har været en blodprøve test dyrlægen kunne bruge der viste hvorvidt hunden stadig var dækket, men som dyrlægerne ikke brugte, måske, kunne et gæt være, fordi de hellere vil blive ved med at give årligere vacciner af hensyn til ??????? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamm.. altså... Hvad ER det egentlig, jeres hunde er vaccinerede imod? :shock:

Det er da altafgørende for, hvor tit der skal vaccineres.

 

Jeg tror at meget af forvirringen skyldes, at der findes en række forskellige vacciner, der hver især dækker fra én til 4-5 sygdomme.

 

Silke bliver vaccineret med Duramune-6 som dækker hundesyge, leverbetændelse, parvovirus, parainfluenza og leptospirose.

 

Det nytter jo ikke meget, at hun er fuldt dækket mod hundesyge ved vaccination hvert 3. eller 4. år, hvis hun i stedet får parvo eller leverbetændelse... :???:

 

...smutter lige på nettet, bombombom... :-)

 

...Nå, men det er åbenbart også et spørgsmål om, hvor stor en hund er. Små hunde har åbenbart større risiko for bivirkninger end store hunde..

Hvis jeg fik f.eks. en Shi Tzu, så ville jeg nok genoverveje nødvendigheden af årlig vaccination. Eller i hvert fald sikre mig, at vaccinen var specielt fremstillet til små hunde.

Småhundeejere, hvis I har stærke nerver, så kik på denneher hejmmeside:

 

http://www.123hjemmeside.dk/kennel-yorkielands/4925029

 

...Men man skal nok også være opmærksom på, at der kan være en tilbøjelighed til at lægge "skylden" for epilepsi på vaccination frem for at acceptere epilepsien som et symptom på en fejl i hjernen, der kan have mange forskellige årsager.

 

I sidste ende er det den enkelte hundeejer, der må beslutte om det er bedst at risikere sygdomme, -eller om det er bedst at risikere bivirkninger ved vaccination.

--Selv om man finder råd og kloge ord, --dels på nettet og dels hos sin dyrlæge, så er det i sidste ende hundeejeren, der måske mister sin hund... på den ene eller den anden måde...

Elendigt nok kan vi jo ikke få at vide, hvad der vil ramme lige netop VORES hund... :(

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med dig et godt stykke hen af vejen, men det er altså også et faktum, at vi her i norden har kæmpestore allergiproblemer og det har de ikke i u-landene.

 

Uanset hvad så er det i mine øjne et spørgsmål om pest eller kolera - men selvfølgelig har vi færre dødsfald pga smitsomme sygdomme her i dk end fx. i Uganda, tilgengæld har de fleste danskere allergiproblemerne tæt inde på livet.... men det kan man jo også af og til vaccinere sig ud af :???:

 

Jeg er helt enig med dig i, at det er et valg, vi må træffe. Det ene kan være lige så galt som det andet.

 

Hundesyge var en forfærdelig sygdom før i tiden... Og det er skrækkeligt at miste en nyerhvervet hvalp, --eller et helt kuld hvalpe..

 

Men det er også meget ubehageligt, at se sin hund lide af allergi og bivirkninger af skrap medicin...

Selv om der ikke er påvist en sammenhæng, så kan den jo være der alligevel.. Vi piller jo ved immunforsvaret når vi vaccinerer.

 

....Men når det er mennesker, vi taler om, så er der vel egentlig ingen tvivl om, at vi foretrækker allergier frem for de store dødelige sygdomme...

 

.....Pest eller kolera... :shock:

 

Måske mangler vi en uvildig instans, der kan undersøge forekomsten af bivirkninger ved vaccinationer. Og som kan undersøge effekten af vaccinationerne..

At hundesygevaccinationen er meget effektiv, det er der ingen tvivl om, for der er jo i dag kun få tilfælde af hundesyge.

---Men der mangler faktisk nogle statistikker, så det ikke kun er oprørte hundeejere med syge hunde, der indsamler "beviser"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...