Hop til indhold

At lære en hund at lære

Gæst Arkiveringsalf
 Share

Recommended Posts

Gæst Arkiveringsalf

Min 9 mnds internathund skal igang med at lære for alvor nu.

Han tager kontakt og kommer når man kalder indenfor rimelighedernes grænse.

Nu kommer det svære så; at lære ham at sitte/dække anything.

Da han er internathund fra Spanien er det enormt svært at lære ham noget, for han ved simpelthen ikke at vi vil have ham til at gøre noget.

Han er vant til bare at blive efterladt alene på beton, så han er tilfreds uanset hvor meget vi får ham aktiveret.

Jeg havde egentlig tænkt mig at hard-core klikker-træne ham, men gav op på det (i hvert fald for nu), da han simpelthen ikke tilbyder adfærd (det hjælper ikke meget at stå med godbidder, hvis han giver op og går hen og daser efter 2 min. hvor han har stået og snuset og/eller skrabet til min hånd).

Det er meget tydeligt at han gerne vil have de godbidder og han er "tændt", men hvad gør man?

Nogen der har et forslag til en måde at komme igang?

Har kontaktet div. træningssteder, men enten starter de først til august, eller har ikke svaret og da vi ikke har bil, så er vi meget afhængige af at det er tæt på (han bliver stadig bange når busser kører forbi, så har ikke lyst til at prøve at få ham ind i en) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu du bare fører ham på god gammeldags manér med en godbid hen over hovedet, er det så ikke muligt at få ham til at sitte? Og hvis han har fattet at klik = godbid, kan du jo så klikke så han lige så stille finder ud af, hvad det går ud på.

Kan godt forestille mig at shaping er svært med en hund, der simpelthen ikke har opfattet er du vil have ham til noget :-D

og forresten: Totalt smuk hund du har, virkelig! Ham må du endelig tage flere billeder af :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skal du starte med at lokke ham til at udføre det du gerne vil lære ham. F.eks. kan du føre hånden med godbidden ind over hans hoved, når han skal sitte - det plejer nogle gange at virke. Måske bakker han i stedet, men så gør han da i det mindste noget han kan roses for :mrgreen:

Når han har lært en øvelse, og du har fået sat kommando på, kan du jo altid præsentere ham for klikkeren igen og klikke, når han udfører øvelsen rigtigt. Så er du jo igang :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er han jo en blanding med en del mynde i, så du skal nok ikke forvente den store arbejdsiver ;-)

Men som de andre siger - led ham gradvist på sporet af at der er belønninger at hente hvis man holder koncentrationen lidt længere end normalt. Start evt. med kontakt øvelser hvor du belønner ham for øjenkontakt, så han lærer at det er hos dig det sner :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du skal frishape ham ved hjælp af klikker, så er du på nuværende tidspunkt nødt til at glemme alt om at træne specifikke øvelser, han vil på nuværende tidspunkt ikke bevæge sig nok til at det kan lade sig gøre.

Jeg ville klikke for de mindste bevægelser, evt. en bevægelse af øret, den ene fod, en muskelbevægelse i baglåret osv...

Du kan evt. lege "100 ting du kan finde på med en kasse", find en papkasse og klik ham for al interaktion med denne kasse, på denne måde vil alt hvad han finder på være rigtig, da du jo bare vil have ham til at gøre noget.

Så hvis du er ude på at lære ham at lære via klikkertræning, så er du først nødt til at lære ham at bevæge sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du skriver ikke hvor i landet du ønsker at finde træningsplads?

Jeg ville til at begynde med slet ikke tænke i klikkertræning, men bruge guidet operant indlæring, som betyder at du med belønningen synlig guider ham til at indtage den position du ønsker og straks giver ham belønningen.

Det skal nemlig være supernemt, hvis I begge skal opleve succes.

Ved at holde den lækre godbid hele henne ved hans næse og belønne for "godbidskontakt" får han hurtigt forståelsen af, at det betaler sig at følge godbidden og du kan gå i gang med øvelserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Tak jeg synes også selv at han er helt fantastisk smuk og heldigvis har jeg en fotografi-glad kæreste til at tage ordentlige billede:)

Vi bor på Amager:)

@Umulia: Jeg forventer ikke det helt store af ham, men han skal kunne sidde og ligge på kommando, ellers er der en masse ting der bliver besværligt, især fordi jeg håber lidt vi kan gå til agility når han bliver ældre - jeg tror faktisk ikke der er noget mynde i ham, men podenco (som jo er en spidshund tæt beslægtet med Pharaoh hunde).

Jeg har prøvet det med at lokke, problemet er at selvom jeg har fået bagenden længere ned, så tror jeg altså ikke at det virker. Kontakttræning duer han til (klik for at kigge på mig og ikke godbidden) og han er meget interesseret når jeg sidder med klikkeren, men ved ikke hvordan jeg skal føre det videre.

@Ninjamor hvordan guider man ham ned og sidde? Har altid fået at vide at man ikke må presse hunden ned og tror ikke det er en god måde, men tænkte at du havde en bedre idé:) Ligenu er det heldigvis kun mig der oplever "failure" så indtil det lykkes at give ham ideen, så behøver jeg ikke være så bange for at jeg gør det sværere for ham :)

Link til indlæg
Del på andre sites

@Ninjamor hvordan guider man ham ned og sidde? Har altid fået at vide at man ikke må presse hunden ned og tror ikke det er en god måde, men tænkte at du havde en bedre idé:) Ligenu er det heldigvis kun mig der oplever "failure" så indtil det lykkes at give ham ideen, så behøver jeg ikke være så bange for at jeg gør det sværere for ham :)

Jeg vil tro, at Ninjaen mener, at du skal føre godbidden hen over hovedet på ham (altså bagud mod ryggen), så han må strække hovedet efter den og sænke bagkroppen for at få fat i godbidden. :-)

Har I overvejet at prøve lurecoursing med ham? Det vil han sikkert nyde, når der nu er så meget podenco i ham. Se evt. lurecoursing.dk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Ja, jeg har allerede talt med dem :) eller, dem fra myndeklubben, ved ikke om de er de samme folk. En af dagene hvor han tonsede rundt sammen med de andre kom jeg til at tænke på at han måske godt kunne tænke sig at løbe væddeløb for sjov og da jeg så kiggede lidt rundt på nettet fandt jeg lurecoursing, hvilket må siges at være præcis det jeg gik og ledte efter:)

Jeg har så mange planer med ham:) glæder mig sådan til rigtig at lære ham at kende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan godt klikkertræne ham, men du bliver nødt til at starte helt i det små. Som Lonny skriver så skal du ikke lige have nogle øvelser i tankerne som du gerne vil have ham til at lære - det skal du nok komme til, men ikke nu.

Hvis du gerne vil lære ham at lære, så er papkasseshow (100 ting med en papkasse) en god ide at starte med. Du klikker simpelthen for alt adfærd han tilbyder til at starte på, hvilket gerne skulle øge hans evne til at finde på og dermed på sigt at lære.

Læs evt denne bog, den er rigtig god:

Pigs%20Fly.jpg

Jeg mener også hund og træning har haft træningsportræt af mynder, der kunne du muligvis også få nogle ideer.

Og så synes jeg da lurecoursing er en genial ide til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites