Hop til indhold

Amstaff/pitbul

Gæst Minni G`s
 Share

Recommended Posts

Gæst Minni G`s

Har lige haft en længere diskution med en ung pige, hun mener at rød næse og gule øjne sagtens kan forekomme hos en amstaff uden at der er pittbul i, jeg mener så at kende tegnet på om der er pitbul i er den røde næse og de gule øjne og at de IKKE kan forekomme hos en raceren amstaf.

Er jeg forkert på den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige haft en længere diskution med en ung pige, hun mener at rød næse og gule øjne sagtens kan forekomme hos en amstaff uden at der er pittbul i, jeg mener så at kende tegnet på om der er pitbul i er den røde næse og de gule øjne og at de IKKE kan forekomme hos en raceren amstaf.

Er jeg forkert på den?

Ja du er. De to racer var for ikke så længe siden én og den samme, derfor kan de samme farvevariationer forekomme.

Rød næse (kaldes "leverfarvet" hos Amstaff) er uønsket hos Amstaff, og er en fejl i forhold til racestandarden. Og da mange opdrættere ikke vil indrømme at de har "fejlfarver" i deres kuld, så forsvinder den slags hvalpe lige så stille, eller bliver solgt uden tavle.

Men faktum er altså at en hund med rød næse og gule øjne godt kan være en Amstaff.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Minni G`s

Så vil jg da mene det stadig ikke er en ren amstaf hvis den har gule øjne og rød næse, når den farve er ulovelig, og siden at amstaf og pitbul har været en og samme race. ?

hmm, ja jeg vil ikke gøre mig klog på racen, ved bare at min tid på hundegalleri, der siger de alle sammen at det er pitbuls kendetegn med gule øjne og rød næse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos Löwchen er det forbudt at være korthåret, alligevel dukker der korthårede op hos en dygtig opdrætter - det betyder jo så ikke at der har været en anden race på besøg, men at der i generne kan ligge 'ting' skjult i lang tid, før de kommer til udtryk.

Så jo, den kan sagtens være 100% ægte, den vil bare blive sorteret fra og ikke indgå i opdræt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jg da mene det stadig ikke er en ren amstaf hvis den har gule øjne og rød næse, når den farve er ulovelig, og siden at amstaf og pitbul har været en og samme race. ?

Farven er uønsket i racestandarden - men tavleløse opdrættere er for det meste ligeglade med den slags. Det har kun betydning f.eks. hos DKK.

hmm, ja jeg vil ikke gøre mig klog på racen, ved bare at min tid på hundegalleri, der siger de alle sammen at det er pitbuls kendetegn med gule øjne og rød næse.

På Hundegalleri er den gennemsnitlige brugers viden om hunde desværre alarmerende lille. (jeg kunne lige så godt have skrevet IQ)

Link til indlæg
Del på andre sites

Links:

"In 1936, thanks to "Pete the Pup" in the "Lil Rascals" and "Our Gang" who familiarized a wider audience with the APBT, the AKC jumped on the bandwagon and registered the breed as the "Staffordshire Terrier". This name was changed to "American Staffordshire Terrier" (AST) in 1972 to distinguish it from its smaller, "froggier", English cousin the Staffordshire Bull Terrier. In 1936, for all intents and purposes, the AKC, UKC, and ADBA version of the "Pit Bull" were identical since the original AKC stock came from pit fighting dogs, which were UKC and ADBA registered"

The American Pit Bull Terrier (APBT) FAQ

The breed was recognized by the American Kennel Club in 1936 as the Staffordshire Terrier; in 1972 the name was changed to American Staffordshire Terrier to more clearly distinguish the dog from its English cousin. So-called Pit Bulls, and especially American Staffordshire Terriers, have been the most popular target of breed specific legislation both in the United States and abroad

American Staffordshire Terrier History

Although today's Amstaff is considered a different breed from the Pit Bull it was first registered in 1898 by the United Kennel Club as American Pit Bull Terrier

American Staffordshire Terrier (Amstaff)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu læst, at det netop ikke er den samme røde farve, som pitbull kan have, der forekommer hos amstaff's. Det er dudley nose/kødfarvet næse, hvor rednose er leverfarvet. Dudley næse er ikke ønskelig, og forekommer i amstaff kuld, men betragtes som en fejl.

Rednose er ikke brugt i avlsarbejdet af amstaff.

Her er samme spørgsmål: Amstaff eller Pitbull?? - HundeGalleri.dk

Brugerne M&R har en stor viden om disse hunde, så hvis du er på HG, kan du evt, sende dem en pb, og få forklaret genetikken :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Farven er uønsket i racestandarden - men tavleløse opdrættere er for det meste ligeglade med den slags. Det har kun betydning f.eks. hos DKK.

På Hundegalleri er den gennemsnitlige brugers viden om hunde desværre alarmerende lille. (jeg kunne lige så godt have skrevet IQ)

Men der nu alligevel en del derinde der har en stor viden om deres egen race, blandt andet hos amstaff folket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu læst, at det netop ikke er den samme røde farve, som pitbull kan have, der forekommer hos amstaff's. Det er dudley nose/kødfarvet næse, hvor rednose er leverfarvet. Dudley næse er ikke ønskelig, og forekommer i amstaff kuld, men betragtes som en fejl.

På Hundegalleri bruges røde næser i alle nuancer som påskud for at afvise hunde og håne deres ejere. Den påståede farveforskel er så lille, at det kun vil være de færreste der kan se forskel, så risikoen for "justitsmord" er temmelig høj. Men det tilfredsstiller flertallet, og så er det selvfølgelig ok.

Sandheden er at ikke engang en DNA-test med sikkerhed kan adskille en Amstaff fra en Pit Bull, så ens er de.

Men der nu alligevel en del derinde der har en stor viden om deres egen race, blandt andet hos amstaff folket.

Dem stoler jeg personligt lige så meget på, som de Bullterrier "eksperter", der hævder at deres race aldrig har været en kamphund.

Der er gået mode i at lægge afstand til racernes fortid, om man så skal lyve om det.

Jeg går ikke ind for at folk har ulovlige hunde, men jeg går ind for retfærdighed, og næsefarve er altså ikke nogen sikker indikator.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

The red nose in APBTs and AmStaffs is simply a color variation that can exist in any individual of either breed. The red nose is recessive. Conformation standards within the ADBA and AKC permit a dog with a red nose to be shown. The AKC standards do not permit it. Therefore, red noses are much less common in AmStaffs, because any AmStaff that has a red nose is not likely to be bred. But, since the red nose is recessive, two black nosed dogs can have the gene that causes red noses. If a pup receives the recessive genes from each parent, it will have the red nose. The gene, although perhaps rare, is still present in some AmStaffs. Especially those whom are not bred specifically as show dogs by professional breeders.

Men på HG er det vel efterhånden snart helt forbudt at have noget der så meget som ligner en kamphund? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Alle dem der konstant sidder med fingeren på anmelde-knappen er allerede helt i ekstase :lol:

Hvor kom i øvrigt det udmærkede citat fra?

Ja det kunne jeg forestille mig....:roll::mrgreen:

Ups...glemte link...:oops:

Any one heard of purebred american staffys coming out with a brown nose? Does this mean hes a rednose pittbull - Yahoo!7 Answers

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem stoler jeg personligt lige så meget på, som de Bullterrier "eksperter", der hævder at deres race aldrig har været en kamphund.

Der er gået mode i at lægge afstand til racernes fortid, om man så skal lyve om det.

Jeg går ikke ind for at folk har ulovlige hunde, men jeg går ind for retfærdighed, og næsefarve er altså ikke nogen sikker indikator.

Jamen det skal du sa have lov til, jeg vælger nu at stole på de personer, som selv har ejet pitbulls og amstaff's, folk som netop sætter sig ind i racens og dennes genetik. Disse opdrætter lyver ikke om racens ophav, de oplyser om det.

Må indrømme jeg ikke helt forstår hvorfor man er så mistroisk til personer, som netop ved hvad de taler om.

Fra de seriøse har jeg aldrig oplevet, at de ligger afstand til amstaffens ophav. De fleste elsker jo netop også pitbullen og ville også eje en hvis de stadig var lovlige, så den kan jeg desværre ikke følge dig i. Bemærk jeg skriver de seriøse på HG, og ikke alle de andre der udtaler sig om noget de intet aner om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en race findes i mange farver og meget lys og også meget mørk, vil der uanset racestanden fødes hunde med varierende farve på næsen.Især lyse hunde med lyse næser og også lyse øjne.

Jeg har selv 3 stk med ikke sorte næser, men farven kan varierer med årstid.

Min grækertæve er gullig/rød med hudfarvet næse og gule øjne, der som lille hvalp var grønne.

Mine 2 Orange roan cockerer er jo meget hvide med Orange iblandet. De har noget lyse næser men heldigvis mørke øjne.

Mht, om en hund med forkert næsefarve er ægte, selvfølgelig kan den være det , hvis alle forfædre er ægte.Med så mange kromosomer vil der altid fødes hunde med farvefejl i forhold til den gældende standard.

Tænk bare på hvide schæferer eller boxerer, der dukker op i mørke linier.

Genetik er for viderekomne, og meget overraskende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Minni G`s

Men på HG er det vel efterhånden snart helt forbudt at have noget der så meget som ligner en kamphund?

Ja kan da fortælle at alle de nye ulovelige racer ikke længere er velkommen på hg :hmm:

Men jeg er også blevet smidt ud af hg, fordi jeg kom op og diskutere med nogle andre brugere sm ikke kunne tåle at få igen af samme skuffe. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Som hos labradoren hvor de gule kan have gule øjne og rød tud selvom det er ønskeligt med brune øjne og sort næse.

Uønskede farver gør ikke hunden til en blanding :-D

Link til indlæg
Del på andre sites